Köper den här idag är det tänkt, 13990 kr - Legion T5 med Ryzen 7 & RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Köper den här idag är det tänkt, 13990 kr - Legion T5 med Ryzen 7 & RTX 3060 Ti

Hej!

Tänkt och köpa den här idag:
Legion T5 med Ryzen 7 & RTX 3060 Ti
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Läser i recensionerna att den blir lite varm, vilket är lite oroande men jag tänker att det kanske inte är hela världen. Trots att tanken bakom Lenovo chassit verkar vara att ge bra kylning. Kanske får för mig att försöka installera en fläkt eller liknande trots att jag inte är så duktig på sådant och inte vill göra fel. Hade jag köpt den från inet hade jag bett dem göra det åt mig.

Ska främst streama netflix + spela wow på den. Kommer väl ha igång en 20 st fireflox flikar med youtube/netflix samt en del trading grafer från tradingview och 1-2 WOW fönster.

Hade dock tänkt köpa en mekanisk hårddisk på 1 TB eller liknande och sätta in. Någon som har något tips på en bra mekanisk man kan lägga till i efterhand? Kikar främst bland inets hårddiskar då det finns en butik här i Göteborg som jag tycker om. Eller någon som har ett sista minuten omdöme kring Lenovos datorer?

13990 kronor går den på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om delar men RAM minnet verkar lite budget och om det nu spelar någon roll så verkar det vara ett gammalt Wifi protokoll också(jag kommer köra Wifi). Alltid varit lite skeptiskt inställd mot HP så underviker helst det märket. Vet inte vad det är för något nätagg men det står att den är på 500 W så om det också är ett budget märke så kanske det inte räcker för 3060 ti. Tack dock det var ett par tusenlappar billigare men känns inte värt och chansa för att spara dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Kan inte så mycket om delar men RAM minnet verkar lite budget och om det nu spelar någon roll så verkar det vara ett gammalt Wifi protokoll också(jag kommer köra Wifi). Alltid varit lite skeptiskt inställd mot HP så underviker helst det märket. Vet inte vad det är för något nätagg men det står att den är på 500 W så om det också är ett budget märke så kanske det inte räcker för 3060 ti. Tack dock det var ett par tusenlappar billigare men känns inte värt och chansa för att spara dessa.

Du har öppet köp. Prova och se om det känns budget, annars är det bara att återlämna
Trots allt kampanj just nu och värt att testa för chansen att spara några tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Du har öppet köp. Prova och se om det känns budget, annars är det bara att återlämna
Trots allt kampanj just nu och värt att testa för chansen att spara några tusenlappar.

Jag håller helt med. 11900 för en i5 och 3060 TI är guld. Sedan får man acceptera att märkes-prebuilts lämnar en del att önska. Gällande lenovo köpte jag en legion t5 med r7 3700x och rtx 3070. Den blev väldigt varm och hade custom MOBO så det var väldigt svårt att byta bl.a. CPU-fläkt utan lite våld, fästen etc. passade inte.

Antingen tycker jag att man köper en billig märkesdator eller färdigbyggt via komplett. Om du håller lite utkik efter rea på komplettdatorer kan man komma undan billigt och bra. Min i145 med i5 10400f och rtx 3070 landade på 15 800kr.

Permalänk
Medlem

Ah nej vägrar nog faktiskt HP

Tror någon jag kan stoppa en en sådan här i datorn? Funderar på och beställa den samtidigt för lite extra lagring ifall huvuddisken fylls med operativsystem och spel.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Ah nej vägrar nog faktiskt HP

Tror någon jag kan stoppa en en sådan här i datorn? Funderar på och beställa den samtidigt för lite extra lagring ifall huvuddisken fylls med operativsystem och spel.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/s...

Det är tajt mellan båda datorerna när det kommer till värde. HP vs Lenovo, 2000kr är ändå en bra prisskillnad med. Det är klart ditt beslut. Du har tur att båda butikerna har bra möjligheter till retur när det kommer till ångerrätt osv. HP'n finns ju i lager på backaplan så den hade du kunnat ha i händerna idag t.ex.

OAVSETT.

Eftersom det är prebuilt så vet jag inte om du kommer ha fler M.2 slots än en styck, utan oddsen är att du får byta ut den 512gb'n som sitter i mot whatever du köper. Orkar inte leta just nu men inet har erbjudanden på komponenter så där kanske finns en bra deal på hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Ah nej vägrar nog faktiskt HP

Tror någon jag kan stoppa en en sådan här i datorn? Funderar på och beställa den samtidigt för lite extra lagring ifall huvuddisken fylls med operativsystem och spel.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/s...

Okej, jag har kikat lite mer.

Båda verkar ha fler än 1 m.2 slot. Om jag läser rätt har Lenovon 3st totalt och HP 2st.

Enligt specifikationerna har Lenovon också bättre Wifi (6 istället för 5) och bättre bluetooth (5.1 vs 4.2)

Samt som du säger så har lenovon snabbare ram (3200 vs 2666) och 50w mer i nätagget.

Jag hade också valt Lenovo trots prisskillnaden.

Permalänk
Inaktiv

Om du kör via Wi-Fi hade jag valt Leonovon över HPn utan att tveka. Wi-Fi 6 är så sjukt mycket bättre än Wi-Fi 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Det är tajt mellan båda datorerna när det kommer till värde. HP vs Lenovo, 2000kr är ändå en bra prisskillnad med. Det är klart ditt beslut. Du har tur att båda butikerna har bra möjligheter till retur när det kommer till ångerrätt osv. HP'n finns ju i lager på backaplan så den hade du kunnat ha i händerna idag t.ex.

OAVSETT.

Eftersom det är prebuilt så vet jag inte om du kommer ha fler M.2 slots än en styck, utan oddsen är att du får byta ut den 512gb'n som sitter i mot whatever du köper. Orkar inte leta just nu men inet har erbjudanden på komponenter så där kanske finns en bra deal på hårddisk.

Ja blir en aning osäker, plockat ut 15k från avanza som jag tänkt använda som lär dyka upp runt 13.00 idag.

Har ju den här som kommer in imorgon med på netonnet https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Ser inte minneshastigheten på dessa ramminnena dock och vem vet ifall de bygger bättre fläktsystem än lenovo. Aldrig hört talas om "medion" tidigare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klutte:

Ja blir en aning osäker, plockat ut 15k från avanza som jag tänkt använda som lär dyka upp runt 13.00 idag.

Har ju den här som kommer in imorgon med på netonnet https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Ser inte minneshastigheten på dessa ramminnena dock och vem vet ifall de bygger bättre fläktsystem än lenovo. Aldrig hört talas om "medion" tidigare

Medion är ett dotterbolag till Lenovo. De sticker inte direkt ut i kvalité precis som Lenovo och det är inte dåligt heller. Garanti finns ju oavsett så tycker man inte behöver oroa sig så mycket.

Den var jävligt snygg tycker jag.

Permalänk
Medlem

@klutte

Den ser bättre ut än de andra! Medion verkar vara ett tyskt företag ägt av Lenovo. Oavsett köper ju du av netonnet så du är ju relativt skyddad.

Kan inte hitta exakt din modell någon annanstans men de har 2st andra datorer med 10700 på sin hemsida och den ena har 2666 och den andra 3200, så du kanske får ringa/chatta med NoN eller bara rulla tärningen.

Permalänk
Medlem

En fördel med Medion Erazor är att det verkar vara standard komponenter i så man kan faktiskt byta ut delar utan för mycket besvär:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630299-medion-fran-ne...

Permalänk
Medlem

Köpte lenovon nu, får bära eller brista. Borde överleva ett år eller två tills jag kan bygga något nytt istället.

Fortfarande fundersam på ifall jag skall klara av att installera en ny fläkt, antar att ett alternativ är att be Inet göra det åt mig ifall de går med på det. Det jag läste i recensionen sa detta:

Allt fungerar, för 1080p och 1440p är den fullt tillräcklig.
Däremot så blir processorn riktigt varm med cpu kylaren som sitter förmonterad.
Runt 50 grader idle, upp till 92-95 i max load vilket throttlar cpu'n..
Backplaten som Lenovo har satt dit sitter med 2st smala remsor dubbelhäftande tejp, och skruvarna till den är "M2,5" vilket inte passar till dom flesta eftermarknadskylare som har "M3" gängor. Bytte kylare till "Hyper 212" vilket resulterade i 20 grader svalare temp, (med en hårfön och lite nätt brytande med en gaffel fick jag loss backplaten).
OBS, detta bryter säkerligen garantin.
Hade det suttit en riktig cpu kylare på den här maskinen hade jag absolut gett den 5/5.

Borde väl annars kunna leva med att ha en CPU som är aningen för varm.

Permalänk
Medlem

Jag stoppade in en https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s?gclid=Cj0K... i min Legion T5. Droppade temp från 80+ till 50-60 in game.

Lite meckigt, men ingen krävande insats. Jag tog en mindre skruvmejsel och tryckte från framsidan genom skruvhålen så det skapades ett glapp på baksidan. Petade när något mjukt mellan och bände sakta loss bracketet. Sen var det inga problem att montera med den medföljande monteringssatsen för intel 115x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klutte:

Köpte lenovon nu, får bära eller brista. Borde överleva ett år eller två tills jag kan bygga något nytt istället.

Hur har din erfarenhet varit med Lenovon än så länge?

Har en skärmsetup på en 34 tum och en 24 tum, pallar den det eller går den för varmt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esamme:

Hur har din erfarenhet varit med Lenovon än så länge?

Har en skärmsetup på en 34 tum och en 24 tum, pallar den det eller går den för varmt kanske?

Har inte undersökt temp etc utan enbart använt den. Fläkten drar igång ibland men oftast är den tyst och då sitter jag som sagt med 2 wow sessioner igång, 8x tradingview flikar och ofta youtube eller netflix. Hörde med inet och de kunde antagligen hjälpa mig med en fläkt ifall jag kom förbi deras butik så det är kanske något jag gör. Min utgångspunkt nu är och bygga en dator om en 2 års tid så hoppas och tror denna räcker tills dess. Än sålänge inga problem för mig iaf, förutom att jag saknade en display port kabel när jag kopplade in den så fick köra hdmi kabel ibörjan på min stora skärm vilket sög