Lägga om kylpasta GTX 2080ti strix

Permalänk
Medlem

Lägga om kylpasta GTX 2080ti strix

Hej Bullen. Har problem med att mitt GTX 2080ti strix rampar upp och ner något fruktansvärt när det kommer upp i 77~temp.

Jag har självklart googlat och det verkar inte bara vara jag som har problemet. Vissa har skickat tillbaka sitt kort och fått ett nytt. Mitt är begagnat och köpt här. Jag har ett kvitto från org köparen men så som marknaden ser ut idag är det nog svårt att få något utbytt.

Jag har även läst mig till att det förmodligen är dålig kontakt i kylningen och många har fått problemet löst genom att byta kylpastan. Jag skulle väl säga att jag har hyfsad koll och monterar alltid ihop mina egna datordelar när jag köper nytt. Dock, har jag aldrig förut skruvat isär ett grafikkort för att applicera på ny kylpasta.

Är det någon här i Alingsås med omnejd som känner sig säker på sin sak att byta detta åt mig?

Givetvis förstår jag att det finns en risk att det går åt fanders. Kompensation kan givetvis lösas i någon form.

Har ni andra idéer eller lösningar är det givetvis också tacksamt mottaget.

Permalänk
Medlem

Är ganska lätt att byta kylpasta på gpu, tycker det är mindre omständigt än att byta på cpu då du kan ta ut kortet på ett bord, bara skruva up, rengöra och lägga på nytt, skruva ihop.

Men är det kanske fläktkurvan du stör dig på? Testat att göra en egen i afterburner?

Permalänk
Medlem

Det är inte svårare än att byta på din processor skulle jag säga Men om du inte vill och har vägarna förbi Göteborg så är du välkommen så kan jag hjälpa dig!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Höj fläktarna till grafikkort och förbättra luftflödet med kanske lägga till ytterligare fläktar? Det är sommar och kan ställa om hel del.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är ganska lätt att byta kylpasta på gpu, tycker det är mindre omständigt än att byta på cpu då du kan ta ut kortet på ett bord, bara skruva up, rengöra och lägga på nytt, skruva ihop.

Men är det kanske fläktkurvan du stör dig på? Testat att göra en egen i afterburner?

Problemet är väl att den går upp ner upp ner upp ner hela tiden, utan någon som helst hejd på det. Jag har temporärt löst det genom att sänka temp limit till 75 grader i afterburner, när tempen väl går upp till 77 där och börjar gå haywire så går dom nu istället konstant när jag spelar. Innan detta så gick dom upp ner upp hela tiden.

https://www.reddit.com/r/gigabytegaming/comments/hsuhgf/2080_...

Länk ovan för referens vad jag syftar på.

Skrivet av Lolpold:

Det är inte svårare än att byta på din processor skulle jag säga Men om du inte vill och har vägarna förbi Göteborg så är du välkommen så kan jag hjälpa dig!

Tack för erbjudandet. Vart i Göteborg finns du?

Skrivet av Lorault:

Höj fläktarna till grafikkort och förbättra luftflödet med kanske lägga till ytterligare fläktar? Det är sommar och kan ställa om hel del.

Har dubbla fläktarna i front som drar in och blåser bakåt, samt en i bakre delen av chassiet som blåser ut ur chassit styrt av en fläktkontroller. Har även samma problem om det är vinter ute och 20 i lägenheten istället för 30+ som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Problemet är väl att den går upp ner upp ner upp ner hela tiden, utan någon som helst hejd på det. Jag har temporärt löst det genom att sänka temp limit till 75 grader i afterburner, när tempen väl går upp till 77 där och börjar gå haywire så går dom nu istället konstant när jag spelar. Innan detta så gick dom upp ner upp hela tiden.

Ahh, testat och sätta temperature hysteresis till typ 3-4 sekunder I afterburner?

återställ temp limit först

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ahh, testat och sätta temperature hysteresis till typ 3-4 sekunder I afterburner?

återställ temp limit först

Nej, har endast kört auto på fläktkurvor. Skall strax knata iväg till jobbet men skall prova att labba med det efter jobbet ikväll. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ahh, testat och sätta temperature hysteresis till typ 3-4 sekunder I afterburner?

återställ temp limit först

Gav inget resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Gav inget resultat.

Provat manuell fläktkurva i afterburner? Glöm inte att se till så den är aktiverad.
Bara för att se om det fungerar så kan du sätta 1% fläkthastighet vid 1 grad och 100% fläkthastiget vid 100 grader.
Då kan du även dubbelkolla i graferna om fläkthastigheten justerar sig jämns med temperaturen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med ett 1080 Ti Strix och repastade det och sänkte temperaturen med 10-15 grader. Det är förhållandevis enkelt och det finns utmärkta guider att följa på t.ex. Youtube. Kan absolut rekommendera en sådan övning.

Permalänk
Medlem

Det sitter massa thermal pads, vissa grafikkort går de sönder när man tar isär, andra går det fint. Bara så du är beredd. Både mina 980ti och tuf3090 gick det bra på dock och kuddarna satt kvar på fläkten.

Permalänk
Medlem

Efter rengöring och påläggning av ny pasta så har det rampande fläktproblemet försvunnit helt och hållet. Det var väldigt mycket mer pasta på än vad som var nödvändigt.

Tack alla som visat intresse och kommit med ideer!

Permalänk
Medlem

Jag har bytt pads och pasta på mitt Strix och det hjälpte enormt.
Köpte 1,5mm Thermal Grizzly Minus Pad 8 Thermal pads och Kryonaut pasta från Webhallen. Sänkte tempen en del. Har för mig att jag med custom fläktkurva fick ner värmen till typ 57 grader vid 21 grader rumstemperatur vid full load i Heaven Benchmark. Men det största bekymret med strixkorten är som sagt deras fläktkurva. Dra ner afterburner och skapa en egen kurva som är lite aggressivare redan från lägre temperaturer.
Det finns kurvor folk printscreenat på ROG forumet som hjälper ganska mycket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q