Projektordjungeln - vad kör ni och varför?

Permalänk
Medlem

Projektordjungeln - vad kör ni och varför?

Sedan flytt till hus så har vi en väldigt bra plats i källaren för en projektor (bättre för projektor än för stor TV som annars hade varit det naturliga valet för mig). Dessutom mörkt i källaren så inte så mycket "ljusförorening" = behöver inte ha en projektor med bäst ljusstyrka.

Hur som helst, det verkar finns lite olika teknologier att välja på i lampväg och tja, jag tänkte kolla vad ni som kör projektor kör med och varför?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Epsons dyrare lcd modeller av den anledning att de har lägre input lag i spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Projektor är också dukens kvalitet och rummet i övrigt, något som ofta glöms bort. Mörka rum är också optimala förutsättningar för en TV och hur våra ögon tillgodogör sig bilen.

Kvalitetsmässigt för att trumfa en medelklass-TV behöver man titta på sådant som Epsons, Sonys och JVC:s modeller. Man behöver en budget på 50.000+ men även då kommer en 65-tums toppklass-TV för 20.000 att ge bättre bildkvalitet – särskilt för HDR – och ha trevligare handhavande. Inga fläktar, vara mer redo att köra, inga lampbyten etc. med en TV.

I praktiken har en projektorlampa ungefär 1000 timmars livslängd. Tillverkarna lovar höga siffror idag, 5000 timmar eller mer. Men vad de inte berättar är att det är en gradvis försämring av ljusstyka och med tiden även färgkvalitet. Då måste man byta med ungefär 1000 timmars mellanrum.

Laserbaserad ljuskälla ger ≈20.000 timmar med konsekvent färgkvalitet. Men då är 20.000+ eller mer på prislappen.

Styrkan med projektor kommer med den riktigt stora bilden 90 och 100 tum och större. Där en TV kostar mycket, mycket mer.

Men annars ifall man tittar på projektorer som kostar 10–20.000 kronor och räknar med den bugdeten så är allt de kan erbjuda över en enkel 85-tums TV en större men också klenare och sämre bild. Plus en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men annars ifall man tittar på projektorer som kostar 10–20.000 kronor och räknar med den bugdeten så är allt de kan erbjuda över en enkel 85-tums TV en större men också klenare och sämre bild. Plus en fläkt.

En till grej projektor + duk kan erbjuda är mindre ångest vid väggmontering. Vet inte om jag hade vågat vägghänga en 90-tums tv i våra väggar... Men duken väger ju ingenting och projektorn är också ganska smidig.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är ju svårt det där med vad man tycker är "bra" eller "tillräckligt bra". Jag ska testa med en billigare projektor och se om det täcker våra behov. Jag är mer ljudnörd än bildnörd...

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.