Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter

Hur varma blir egentligen NVME-baserade SSD-enheter och hjälper de olika kyllösningarna på marknaden? Häng med på ett snabbtest!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt test, tackar!
Borde nog på nytt överväga att flytta min 970 EVO från översta platsen till den nedre, som är den enda som har/kan ha ASUS kylfläns.
Kan det bli märkbar skillnad iom att den kopplas via chipset istället för direkt till CPU? (SSD:n är ju PCIe 3.0 så att platsen bara har 3.0 spelar ju ingen roll.)

Har sett upp till 98 grader en varm sommardag när jag spelade, eftersom den ju sitter precis ovanför grafikkortet och sannolikt har ganska dåligt luftflöde omkring sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul att ni gjorde detta testet. Skrev till er och förslog det. Det är många som kommer skaffa sig M2 framöver så all information är bra 👍

Tänkte på en sak, här har ni med 3D skrivare en gyllene marknad. Göra fästen för kylare eller enbart för fläkt.
Får ni till det bra kommer folk att köpa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det var en trevlig överraskning att Asus kylning fungerade så väl, mycket bättre än jag hade väntat mig så nu slipper jag lägga ut pengar i onödan. 😀

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Trevligt test, tackar!
Borde nog på nytt överväga att flytta min 970 EVO från översta platsen till den nedre, som är den enda som har/kan ha ASUS kylfläns.
Kan det bli märkbar skillnad iom att den kopplas via chipset istället för direkt till CPU? (SSD:n är ju PCIe 3.0 så att platsen bara har 3.0 spelar ju ingen roll.)

Har sett upp till 98 grader en varm sommardag när jag spelade, eftersom den ju sitter precis ovanför grafikkortet och sannolikt har ganska dåligt luftflöde omkring sig.

Kan rekomendera att göra en RAMdisk för Shadowplay på 4-8GB, om du använder GFE d.v.s.

Sänker temp och sliter inte ut din NVMe i onödan.

Min temp sänktes rejält eftersom disken inte konstant skrev.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

En sådan här på controllern kör jag https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler Man vill ju inte att själva minneschippet ska gå för svalt då det kan försämra prestanda. Därför är det en relativt asdålig idé att kyla hela SSD'n alla chip.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns ju helt galet varmt utan fläns asså =/ riktigt intressant läsning

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kan rekomendera att göra en RAMdisk för Shadowplay på 4-8GB, om du använder GFE d.v.s.

Sänker temp och sliter inte ut din NVMe i onödan.

Min temp sänktes rejält eftersom disken inte konstant skrev.

Varje gång det här nämns på SweClockers slås jag av hur bra användning av en RAM-disk det är. Skulle jag bygga en dator idag skulle jag lätt fläska i 32 eller 64GB. Har kört RAM-diskar förr i tiden, men då var det mycket mer en avvägning av nyttan vs. vinsten, men Shadowplay o.dyl. som skriver hela tiden och möjligheten att stoppa i mer minne i en dator än vad ett genomsnittligt spel klarar av att använda är ju en oslagbar kombination.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det har hänt mycket med olika generationer av m2-ssd:er.

Min gamla 950 Pro hade väldigt problem med throttling innan jag installerade en kylfläns, medan min 980 pro kan köras utan problem utan kylfläns.

Permalänk
Inaktiv

Men så väldigt relevant Satt precis häromdagen och funderade på om min Kingston NVMe (samma modell som ni testar fast 1TB) får prestandaförluster pga. ingen kylfläns. Känns skönt att få det på papper att det mest troligt inte sker alls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Trevligt test, tackar!
Borde nog på nytt överväga att flytta min 970 EVO från översta platsen till den nedre, som är den enda som har/kan ha ASUS kylfläns.
Kan det bli märkbar skillnad iom att den kopplas via chipset istället för direkt till CPU? (SSD:n är ju PCIe 3.0 så att platsen bara har 3.0 spelar ju ingen roll.)

Har sett upp till 98 grader en varm sommardag när jag spelade, eftersom den ju sitter precis ovanför grafikkortet och sannolikt har ganska dåligt luftflöde omkring sig.

Troligtsvis så höjer GPU temperaturen på enheten kopplat direkt till CPU mer än något annat. Om man nu inte har en kylare som flyttar en massa extra luft vid NVME:t.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bra test. Stod som ett frågetecken med min Corsair Gen4 M.2 med medföljande kylfläns när jag skulle montera på mitt Asus-moderkort. Utgick från att det var ok att montera med enbart moderkortets mer lättviktiga kylar-fästen, men var lite orolig.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Troligtsvis så höjer GPU temperaturen på enheten kopplat direkt till CPU mer än något annat. Om man nu inte har en kylare som flyttar en massa extra luft vid NVME:t.

Jovisst, men jag menade om det kan bli prestandaskillnad (latency eller bandbredd) av att ha den via chipset istället för att ha PCIe-lanes direkt till CPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Något mer som bör nämnas om EK-kylaren är att den är ett fullkomligt helvete att montera. På Kingston-enheten gick det efter lite om och men bra att få på monteringsclipsen, men med Samsung-modellens högre NAND-kretsar behövde vi ta till en tång får att forcera fast dessa – något som inte kändes helt bekvämt att göra på en enhet för över 4 000 kronor

This. Jävlar vad jag svor och svettades när jag skulle montera min.
Men nu kör jag med moderkortets egna och de funkar galant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

HDD/SSD ser jag som "slit och släng". Kingston A2000 är en sådan. Väldigt bra troughput för att vara så billig. Typ 1000 spänn förra sommaren för 1TB Nvme. "Slit och släng" men väldigt fint performance/price ratio!

Blir inte ens särskilt varm, om man "klistrar på" moderkortets Nvme-kylare. Ligger runt 28-39 grader vid stress.
Skitbillig sak alltså, gråter inga krokodiltårar när den dör.. Om man ska säga så.
Trevlig mojäng!

Snabb som attans, även om det "bara är" Pcie 3.. "Slits den ut, köper jag bara en ny!".
Skitmycket snabbare än SATA-SSD som systemdisk!
Helnöjd här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Trevligt test, tackar!
Borde nog på nytt överväga att flytta min 970 EVO från översta platsen till den nedre, som är den enda som har/kan ha ASUS kylfläns.
Kan det bli märkbar skillnad iom att den kopplas via chipset istället för direkt till CPU? (SSD:n är ju PCIe 3.0 så att platsen bara har 3.0 spelar ju ingen roll.)

Har sett upp till 98 grader en varm sommardag när jag spelade, eftersom den ju sitter precis ovanför grafikkortet och sannolikt har ganska dåligt luftflöde omkring sig.

Går inte kylflänsen att sätta på den övre platsen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Oj!!
Har EK kylflans på min Samsung EVO 980 pCIE4 på ett gigabyte bräde. Måste nu tänka om efter jag läste detta.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Jovisst, men jag menade om det kan bli prestandaskillnad (latency eller bandbredd) av att ha den via chipset istället för att ha PCIe-lanes direkt till CPU.

Har provat gen3 enheter på bägge, och enligt syntetiska tester så är allt inom felmarginal. Men kanske skiljer sig med olika SSD, chipset, drivrutiner osv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Roligt test. Tråkigt att ni glömde ta med corsairs vattenkylningsblock i testet.

Permalänk
Medlem

En 980 pro samt ett ROG Strix B550-E Gaming ligger här på bordet och väntar på installation. Så det var ju roligt att det var riktigt trevliga värden på den inbyggda kylflänsen :-).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Något mer som bör nämnas om EK-kylaren är att den är ett fullkomligt helvete att montera.

Hah, indeed. Har samma kylare och jag vill aldrig ta bort och montera om den igen. Men i mitt fall hade jag inget val då mitt moderkort inte hade något inbyggt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Går inte kylflänsen att sätta på den övre platsen?

Nej, tyvärr inte. Det var bland det första jag kollade när jag skulle montera ihop datorn.
Den är mycket bredare än vad det finns plats för (pga x1-platsen).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har använt samma Thermalrights kylare som ni testar och ni har rätt i att monteringen inte är rolig. Numera kör jag med Be Quiet Mc1 Pro som är lite dyrare men mycket lättare att montera. Har dock inte jämfört temperaturer utan använder alltid en extra kylare när moderkortet saknar en. Här har jag Be Quiet Mc1 Pro på ett Gigabyte W480 Vision W kort och här passar dessutom utseendet perfekt med chipsetkylaren.

Permalänk
Medlem

intressant test mera av denna vara.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Be quiet MC1 Pro, som till skillnad från alla (?) andra tredjepartsvarianter är väldigt enkel att montera (skruvar istället för spännklämmor), har stöd för både enkel- och dubbelsidiga stickor (alltså med nand-moduler på båda sidorna, som t.ex. Corsair MP510 1920GB) och kyler/sprider bra. Minns inte några specifika siffror annat än att det handlade om ca 20 grader lägre maxtemp på kontrollerkretsen för min 980 Pro 2TB, och jag verifierade med värmekamera att värmen sprids ut jämnt över hela flänsen.

Just värmeledningsrören i Pro-versionen vet jag dock inte hur mycket de påverkar; enda anledningen att jag tog Pro-versionen var för att icke-Pro inte fanns att köpa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

En 980 pro samt ett ROG Strix B550-E Gaming ligger här på bordet och väntar på installation. Så det var ju roligt att det var riktigt trevliga värden på den inbyggda kylflänsen :-).

Funkar väldigt bra. Men jag kör Kingston A2000
Annars i princip samma. Kingston kör jag som systemdisk, alltså "C".
Blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem

Om ni väljer att montera Asus kylare för moderkortet, kolla SSD kretskortet från sidan så att det inte är böjt av trycket då kan de behövas ett stöd från undersidan om det inte redan finns ett sådant.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma Kingston-disk i mitt X570-E Rog Strix, med dess kylplåt.
Är väldigt nöjd med den, då den aldrig gett mig några problem

Och på mitt Gigabyte Z390, så kör jag med kylplattan som följde med där. Inga problem där heller med en 500GB Kingston 2000.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Har kört med EK's kylfläns, men använder nu Asus egna kylflänsar, då det sitter två stycken på mitt X570-E.

Har inte tyckt att det varit så svårt att få ihop Ek's kylfläns, bara tryckt till lite hårt, så har klämman låst sig, dock har jag fått använt en mejsel för att få lös den.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Har 2st platser, men bara 1 fläns på mitt Asus tuf gaming x570-plus. Och flänsen sitter på platsen som går via chipset istället för den som går direkt till cpu, eller nåt.
Den platsen med fläns satte jag min 980 Pro i, och fick dålig prestanda. 600MB/s write.
Bytte plats till den övre, som sitter närmare processorn, utan fläns, och får "full" hastighet, 5000 MB/s write.
Under benchmark så fick jag typ samma temperaturer som i Swecs test. Väldigt konstigt att det inte finns 2st flänsar, eller att flänsen inte sitter vid den bättre sloten.