Samsung 980 pro för Windows

Permalänk
Medlem

Samsung 980 pro för Windows

Skulle ni använda det som systemdisk?
Läst om problem med värmen i dessa diskar och kan tänka att de inte är bra att operativsystemet håller på och skriver/växlar filer hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har du inte användning för den som systemdisk på ett vis som en vanlig sata ssd inte räcker för så skulle jag säga nej.

Hur som bör du skaffa kylning till den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du inte användning för den som systemdisk på ett vis som en vanlig sata ssd inte räcker för så skulle jag säga nej.

Hur som bör du skaffa kylning till den.

Finns de nån vits då? Tänker köpa mig ett för spel som eventuellt kommer stödja directstorage.
Nån mening med att ha de som lagring för enbart spel?

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan kört på. Om disken dör p.g.a. värme för att man installerar Windows på den är det ett ypperligt tillfälle att få den bytt till något dyrare genom konsumentköplagen. Men det känns så otroligt osannolikt att det skulle ske att jag tror du får sitta där med Windows på din SSD och vänta i all evighet utan att något händer.

Nog för att jag inte är en enorm fan av Samsung, men att de skulle släppa en SSD som dör värmedöden av att ha ett operativsystem installerat på sig? På riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag hade utan tvekan kört på. Om disken dör p.g.a. värme för att man installerar Windows på den är det ett ypperligt tillfälle att få den bytt till något dyrare genom konsumentköplagen. Men det känns så otroligt osannolikt att det skulle ske att jag tror du får sitta där med Windows på din SSD och vänta i all evighet utan att något händer.

Nog för att jag inte är en enorm fan av Samsung, men att de skulle släppa en SSD som dör värmedöden av att ha ett operativsystem installerat på sig? På riktigt?

Mer orolig att den ska börja throttla hårt för att den får för mycket skrivningar. Men bara jag som nojar i onödan nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Mer orolig att den ska börja throttla hårt för att den får för mycket skrivningar. Men bara jag som nojar i onödan nog.

Ja jag tror inte det kommer vara något problem. Att ha den som OS-disk måste ju vara ett mycket troligt use case man testar för.

Permalänk
Medlem

@Ryssfemma: Bara så du inte missar det så har Sweclockers som på beställning precis lagt upp ett test där de testar just 980 PRO tillsammans med vad som ser ut att vara samma M.2-kylare som du har på ditt moderkort

Tillägg: Tänk för övrigt på att du inte kan utnyttja en 980 PRO fullt ut på ett Z370-moderkort, eftersom det bara har en M.2 PCIe 3.0 x4-port medan 980 PRO är PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Ryssfemma: Bara så du inte missar det så har Sweclockers som på beställning precis lagt upp ett test där de testar just 980 PRO tillsammans med vad som ser ut att vara samma M.2-kylare som du har på ditt moderkort

Tillägg: Tänk för övrigt på att du inte kan utnyttja en 980 PRO fullt ut på ett Z370-moderkort, eftersom det bara har en M.2 PCIe 3.0 x4-port medan 980 PRO är PCIe 4.0.

Kom verkligen på beställning.
Jag ska byta system mot x570 taichi med AMD, därför vill jag ”framtidssäkra” en av lagringsenheterna.

Permalänk
Medlem

jag kör med den och spelar total war spelen och det är inga problem

Permalänk
Medlem

Kör två stycken, heatsink från moderkortet och dem håller sig runt 40-45 utanför spel eller heavier write/read sessions.