Formatera Datum i en excel fil

Permalänk
Medlem

Formatera Datum i en excel fil

Hej

Jag skulle vilja be er som kan excel litwe bättre ön mig om hjälp

Jag får en fil med datum som jag skulle behöva konvertera till en svensk standard, dvs 2021-06-18

Har testat att formatera cellerna själv, men har slut på idéer

Se bild nedan för hur det ser ut, har hittils varit tyungen att manuelt justera datumena

https://ibb.co/qDrk5yZ

edit: vet inte hur man länkar bilder här, men ovan har ni länken till bilden

Permalänk
Medlem

=DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;HITTA("/";A1;1)+1;HITTA("/";A1;HITTA("/";A1;1)+1)-HITTA("/";A1;1)-1);VÄNSTER(A1;HITTA("/";A1;1)-1))

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

Jag får en fil med datum som jag skulle behöva konvertera till en svensk standard, dvs 2021-06-18

Har testat att formatera cellerna själv, men har slut på idéer

Har du markerat kolumnen genom att vänsterklicka på bokstaven i toppen, högerklickat och tryckt på alternativet "Formatera celler...", sen valt fliken "Tal" och ändrat kategorin "Datum" till formatet du vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

=DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;HITTA("/";A1;1)+1;HITTA("/";A1;HITTA("/";A1;1)+1)-HITTA("/";A1;1)-1);VÄNSTER(A1;HITTA("/";A1;1)-1))

Räcker inte den här?
=DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;4;2);VÄNSTER(A1;2))
(givet att dag och månad alltid är tvåsiffrigt)

Skrivet av Sveklockarn:

Har du markerat kolumnen genom att vänsterklicka på bokstaven i toppen, högerklickat och tryckt på alternativet "Formatera celler...", sen valt fliken "Tal" och ändrat kategorin "Datum" till formatet du vill ha?

Tror inte det funkar. Excel måste fatta att det som ligger där är ett datum och hur det är formatterat först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Räcker inte den här?
=DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;4;2);VÄNSTER(A1;2))
(givet att dag och månad alltid är tvåsiffrigt)

Hängslen och livrem

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

=DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;HITTA("/";A1;1)+1;HITTA("/";A1;HITTA("/";A1;1)+1)-HITTA("/";A1;1)-1);VÄNSTER(A1;HITTA("/";A1;1)-1))

Tack för svaret, kan du förklara för mig hur jag lägger in den formeln så att jag kan testa ?

är som sagt ingen höjdare på excel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror inte det funkar. Excel måste fatta att det som ligger där är ett datum och hur det är formatterat först.

Jag har lyckats ändrat till ISO 8601-datum efter konstiga importer med diverse lustiga tecken som avgränsare för datum, men funktionen "Datum" som ligger ute på Ribbons har inte lika många alternativ för att formatera om innehållet. I botten på Ribbons-menyn finns förvisso alternativet "Fler talformat..." som tar en till samma dialogruta som jag beskriver ovan. Nu har jag ingen aning om vilken Excel-version TS har men har svårt att tro att detta har ändrats nyligen.

Frågade mest eftersom det inte framgick vilken metod som använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

Tack för svaret, kan du förklara för mig hur jag lägger in den formeln så att jag kan testa ?

är som sagt ingen höjdare på excel

Du kopierar hela formeln och lägger in den i cellen brevid den första av dina datum som du vill ändra.
Sen behöver du byta ut A1 mot cellen som det första datumet har som du vill översätta.
Sedan drar du bara ner cellen med formeln så långt du vill översätta, alternativt dubbelklickar på lilla fyrkanten i cellen med formlen så gör excel det åt dig.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Du kopierar hela formeln och lägger in den i cellen brevid den första av dina datum som du vill ändra.
Sen behöver du byta ut A1 mot cellen som det första datumet har som du vill översätta.
Sedan drar du bara ner cellen med formeln så långt du vill översätta, alternativt dubbelklickar på lilla fyrkanten i cellen med formlen så gör excel det åt dig.

Tack, Verkar funka bra, dock får jag ett värdefel på vissa av dom, se bild via länken nedan

https://ibb.co/vj7924V

edit: testade på rad B, verkar som det är datum som är skrivna som 2021-06-03 som ställer till problem (där ska det vara 2021-03-06)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

Tack, Verkar funka bra, dock får jag ett värdefel på vissa av dom, se bild via länken nedan

https://ibb.co/vj7924V

edit: testade på rad B, verkar som det är datum som är skrivna som 2021-06-03 som ställer till problem (där ska det vara 2021-03-06)

Är ju omöjligt och veta då om månad är månad och dag är dag. Kan ju vara flera datum som översätts felaktigt.

Man kan använda formeln =OMFEL men det kommer inte vara 100%:igt. Bästa hade varit korrekt indata, skit in = skit ut tyvärr.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen customformat , har för mig att man kan speca upp en standard själv YYYY-mm-dd t.ex.? Så länge cellerna är markerade som datum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter233:

Är ju omöjligt och veta då om månad är månad och dag är dag. Kan ju vara flera datum som översätts felaktigt.

Man kan använda formeln =OMFEL men det kommer inte vara 100%:igt. Bästa hade varit korrekt indata, skit in = skit ut tyvärr.

Ja är nog svårt att få perfekt! Men om man antar att datum antingen är DD/MM/ÅÅÅÅ eller är ÅÅÅÅ-MM-DD så kan man köra den här:

=OM(EXTEXT(A1;3;1)="/";DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;4;2);VÄNSTER(A1;2));DATUM(VÄNSTER(A1;4);högwe(A1;2);EXTEXT(A1;4;2)))

(fast alla andra format kommer ju smälla eller bli fel... Den kan ju inte veta om det är ÅÅÅÅ-MM-DD eller ÅÅÅÅ-DD-MM tex)

*edit* OBS att den förväntar sig ÅÅÅÅ-DD-MM och gör om det till ÅÅÅÅ-MM-DD så som du skrev tidigare här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar

så vad jag kan utröna av allt är att eftersom datumet är skrivet på 2 olika sätt så blir enklaste sättet att maneult ändra på det, tar lite tid men då vet man att det blir rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

Tack för alla era svar

så vad jag kan utröna av allt är att eftersom datumet är skrivet på 2 olika sätt så blir enklaste sättet att maneult ändra på det, tar lite tid men då vet man att det blir rätt

Om det finns bara de två sätten att skriva datum utan undantag (ÅÅÅÅ-DD-MM eller DD/MM/ÅÅÅÅ) och formatteringen alltid är perfekt, så borde du kunna använda min formel ovan...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

edit: testade på rad B, verkar som det är datum som är skrivna som 2021-06-03 som ställer till problem (där ska det vara 2021-03-06)

Är du säker på att det förresten? (dvs att de ligger med ÅÅÅÅ-DD-MM istället för ÅÅÅÅ-MM-DD)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

hej

2021-09-04 - tex det datumet har ju inte varit än, så då är ju månaden och dagen omvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om det finns bara de två sätten att skriva datum utan undantag (ÅÅÅÅ-DD-MM eller DD/MM/ÅÅÅÅ) och formatteringen alltid är perfekt, så borde du kunna använda min formel ovan...

hej

testade att köra med formeln som du delade, funkade bra på vissa av dom, se bild nedan

https://ibb.co/b6CJ60Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

hej

testade att köra med formeln som du delade, funkade bra på vissa av dom, se bild nedan

https://ibb.co/b6CJ60Q

Hoppsan jag måste pajat till den...
"högwe" ska vara höger ser jag nu!

Men den kanske fortfarande inte funkar riktigt! Skumt jag är rätt säker jag provade den tidigare med bra resultat!
Återkommer...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag

Prova den här:
=OM(EXTEXT(A1;3;1)="/";DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;4;2);VÄNSTER(A1;2));OM(EXTEXT(A1;5;1)="-";DATUM(VÄNSTER(A1;4);HÖGER(A1;2);EXTEXT(A1;6;2));DATUM(ÅR(A1);DAG(A1);MÅNAD(A1))))

Förra var buggad och hade dessutom en stor brist som jag inte tänkte på från början:
Dina datum tolkas ibland av excel som ÅÅÅÅ-MM-DD datum fast de inte är det (tex 2021-04-05), och ibland så gör de INTE det...
(tex 2021-30-12) ... Därför måste man även göra en koll på formatet!

---

Så först kollar man om tredje tecknet är "/" och isåfall är det ett DD/MM/ÅÅÅÅ datum
Om inte ovanstående är sant kollar man om femte tecknet är bindestreck och isåfall är det ett ÅÅÅÅ-DD-MM datum som inte blivit formatterat som datum
Om ingen av ovanstående är sant så är det ett ÅÅÅÅ-DD-MM datum som excel tror är ett ÅÅÅÅ-MM-DD

Förhoppningsvis tolkas alla rätt och vänds rätt nu!
(möjligen behöver du formattera nya kolumnen som datum också för att visas rätt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu fattar jag

Prova den här:
=OM(EXTEXT(A1;3;1)="/";DATUM(HÖGER(A1;4);EXTEXT(A1;4;2);VÄNSTER(A1;2));OM(EXTEXT(A1;5;1)="-";DATUM(VÄNSTER(A1;4);HÖGER(A1;2);EXTEXT(A1;6;2));DATUM(ÅR(A1);DAG(A1);MÅNAD(A1))))

Förra var buggad och hade dessutom en stor brist som jag inte tänkte på från början:
Dina datum tolkas ibland av excel som ÅÅÅÅ-MM-DD datum fast de inte är det (tex 2021-04-05), och ibland så gör de INTE det...
(tex 2021-30-12) ... Därför måste man även göra en koll på formatet!

---

Så först kollar man om tredje tecknet är "/" och isåfall är det ett DD/MM/ÅÅÅÅ datum
Om inte ovanstående är sant kollar man om femte tecknet är bindestreck och isåfall är det ett ÅÅÅÅ-DD-MM datum som inte blivit formatterat som datum
Om ingen av ovanstående är sant så är det ett ÅÅÅÅ-DD-MM datum som excel tror är ett ÅÅÅÅ-MM-DD

Förhoppningsvis tolkas alla rätt och vänds rätt nu!
(möjligen behöver du formattera nya kolumnen som datum också för att visas rätt?)

Hej

fick en ny omgång med datum idag som jag körde igenom din formel

funkar riktigt bra vad jag kan se än så länge, hör av mig här om jag stöter på några problem

Se bilden i länken för resultatet

https://ibb.co/j3qdB6W

Tack för hjälpen

Behövde inte formatera cellerna som datum för att få det att funka

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tokke2:

Hej

fick en ny omgång med datum idag som jag körde igenom din formel

funkar riktigt bra vad jag kan se än så länge, hör av mig här om jag stöter på några problem

Se bilden i länken fär resultatet

https://ibb.co/j3qdB6W

Tack för hjälpen

Kan du inte bara be om bättre data? För det där är verkligen inte standard, åtminstone här i norden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Excel o datum kan vara väldigt underligt.

Jag har ett förslag som jag inte provat:
Ändra datumformatet i windows först o sen starta excel för o tala om att alla rader med formatet "20/04/19" är datum.

Sen sparar du filen och ändrar datumformatet i windows till svenska igen o testar att öppna excel.

Kanske blir för jobbigt i längden?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Excel o datum kan vara väldigt underligt.

Jag har ett förslag som jag inte provat:
Ändra datumformatet i windows först o sen starta excel för o tala om att alla rader med formatet "20/04/19" är datum.

Sen sparar du filen och ändrar datumformatet i windows till svenska igen o testar att öppna excel.

Kanske blir för jobbigt i längden?

Hej, Tack för förslaget, känns som det tar massa onödig tid att göra på det sättet

Formeln som Roger W delade med sig funkar bra, så jag kör nog på denna tills vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokke2:

Hej

fick en ny omgång med datum idag som jag körde igenom din formel

funkar riktigt bra vad jag kan se än så länge, hör av mig här om jag stöter på några problem

Kul att det funkar för dig
Och jepp, flagga i tråden om det är några konstigheter!

(riktigt skumt det där ÅÅÅÅDDMM datumformatet du får... inget från någon svensk leverantör antar jag?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.