Permalänk
Medlem

G-Sync VS FreeSync praktiska skillnader

Tjena

Har bytt skärm ifrån

Asus-ROG-Swift-PG348Q-34-5ms-DP-HDMI-100Hz-G-Sync-IPS-Curved
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Till en
Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180 Hz
https://www.inet.se/produkt/2216731/acer-34-predator-x34gs-ip...

på min gamla Asus var det G-Sync med modul, och den nya har Freesync. Men jag upplever att på den nya så laggar det när man inte ligger på runt 180FPS... Det käns som att det blir segt som sirap... Varför är det så? fungerar inte Freesync korrekt på skärmen?

Har testat DDU, NVClean osv för att åtgärda detta men hittar ingen lösning.

Settings är enligt Blurrbusters.

V-Sync ON nVidia kontroll panel.
G-Sync ON nVidia kontroll panel.

Något annat man kan testa?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Har bytt skärm ifrån

Asus-ROG-Swift-PG348Q-34-5ms-DP-HDMI-100Hz-G-Sync-IPS-Curved
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Till en
Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180 Hz
https://www.inet.se/produkt/2216731/acer-34-predator-x34gs-ip...

på min gamla Asus var det G-Sync med modul, och den nya har Freesync. Men jag upplever att på den nya så laggar det när man inte ligger på runt 180FPS... Det käns som att det blir segt som sirap... Varför är det så? fungerar inte Freesync korrekt på skärmen?

Har testat DDU, NVClean osv för att åtgärda detta men hittar ingen lösning.

Settings är enligt Blurrbusters.

V-Sync ON nVidia kontroll panel.
G-Sync ON nVidia kontroll panel.

Något annat man kan testa?

Har också kört på gsync innan men ikväll kommer en freesync skärm, tror den största praktiska skillnaden är att g-sync modulen har variable overdrive. Men de låter ju inte som det är det som händer här. Hur menar du att det blir segt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har också kört på gsync innan men ikväll kommer en freesync skärm, tror den största praktiska skillnaden är att g-sync modulen har variable overdrive. Men de låter ju inte som det är det som händer här. Hur menar du att det blir segt?

Det käns som att köra med V-Sync ON käns som det blir en jävla massa input lagg typ? Svårt att beskriva men det käns inte som att FreeSync fungerar, när fpsen går ner så käns det som att det är typ 50 fps istället för 150 om du fattar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det käns som att köra med V-Sync ON käns som det blir en jävla massa input lagg typ? Svårt att beskriva men det käns inte som att FreeSync fungerar, när fpsen går ner så käns det som att det är typ 50 fps istället för 150 om du fattar.

Jo låter ju som det inte är igång då, de finns inga inställningar i OSDn på skärmen som måste ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

på min gamla Asus var det G-Sync med modul, och den nya har Freesync. Men jag upplever att på den nya så laggar det när man inte ligger på runt 180FPS... Det käns som att det blir segt som sirap... Varför är det så? fungerar inte Freesync korrekt på skärmen?

Detta är tyvärr en karaktär som FreeSync lider av, vilket man hittar många exempel på när man googlar efter användarrecensioner och/eller felsökningar på s.k. G-Sync Compatible-skärmar, vilket bl.a. är ett resultat av en sämre implementering av VRR, Variable Refresh Rate.

Myten om att G-Sync (med modul) och FreeSync ger samma resultat är tyvärr så utspridd att jag ofta inte kommenterar såna trådar här längre då det nästan per automatik kommer tio förståsigpåare och brölar att jag har fel, är köpt av Nvidia, dyrkar Jensen, trollar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är tyvärr en karaktär som FreeSync lider av, vilket man hittar många exempel på när man googlar efter användarrecensioner och/eller felsökningar på s.k. G-Sync Compatible-skärmar, vilket bl.a. är ett resultat av en sämre implementering av VRR, Variable Refresh Rate.

Myten om att G-Sync (med modul) och FreeSync ger samma resultat är tyvärr så utspridd att jag ofta inte kommenterar såna trådar här längre då det nästan per automatik kommer tio förståsigpåare och brölar att jag har fel, är köpt av Nvidia, dyrkar Jensen, trollar osv.

Men det låter ju onekligen som att nått är fel hos TS, sån stor skillnad lär det ju inte va, speciellt på en så påkostad skärm, alltså att g-sync compatible= ingen VRR alls.

Tycker själv det är viktigt, så beställde hem en freesync skärm för att testa själv och se om det är olidligt eller om jag inte märker nån skillnad, spännande

edit: dock har jag hört att många VA gsync compatible skärmar lider av gsync flickering, vilket verkar va skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Men det låter ju onekligen som att nått är fel hos TS, sån stor skillnad lär det ju inte va, speciellt på en så påkostad skärm, alltså att g-sync compatible= ingen VRR alls.

Tycker själv det är viktigt, så beställde hem en freesync skärm för att testa själv och se om det är olidligt eller om jag inte märker nån skillnad, spännande

Well, det beror tyvärr på hur väl det är implementerat... Jag kan själv inte använda gsync ö.h.t. på min "Gsync compatible"-skärm då den blir svart i ett par sekunder hela tiden. Detta gäller oavsett om fpsen är 45, 60 eller 90+ riktigt tråkigt då mitt 1080 har lite jobbigt att få 140fps i 1440p 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Men det låter ju onekligen som att nått är fel hos TS, sån stor skillnad lär det ju inte va, speciellt på en så påkostad skärm, alltså att g-sync compatible= ingen VRR alls.

Du missförstod om du tolkade det jag skrev som att VRR inte finns. Jag skrev att det är sämre implementerat, baserat på andrahandsuppgifter av ett större antal användare som rapporterat samma problematik på forum och i recensioner. Det är egentligen grundproblemet med G-Sync vs. FreeSync att de som tillverkar en FreeSync-skärm kan hitta på vad som helst eftersom det inte finns någon kvalitetskontroll motsvarande att ha en proprietär G-Sync-modul som kommer från samma tillverkare.

Skrivet av PeoplesMC:

Tycker själv det är viktigt, så beställde hem en freesync skärm för att testa själv och se om det är olidligt eller om jag inte märker nån skillnad, spännande

edit: dock har jag hört att många VA gsync compatible skärmar lider av gsync flickering, vilket verkar va skit.

Funkar det för dig personligen så är det ju bra, men det är samma diskussion som förekomsten av tearing på skärmar.

Det går typiskt till så att en person påstår att de inte har någon tearing, men när man tittar på deras skärm medan de spelar så ser man en osammanhängade smörja av pixlar, och när man pekar på det så svarar personen alltid en variant av att "jaha det där, men det är inget jag tänker på när jag spelar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är tyvärr en karaktär som FreeSync lider av, vilket man hittar många exempel på när man googlar efter användarrecensioner och/eller felsökningar på s.k. G-Sync Compatible-skärmar, vilket bl.a. är ett resultat av en sämre implementering av VRR, Variable Refresh Rate.

Myten om att G-Sync (med modul) och FreeSync ger samma resultat är tyvärr så utspridd att jag ofta inte kommenterar såna trådar här längre då det nästan per automatik kommer tio förståsigpåare och brölar att jag har fel, är köpt av Nvidia, dyrkar Jensen, trollar osv.

hmmmm jasså okej det suger ju... För samma skärm fins nu med G-sync modul men det är väll för sent att byta ut skulle jag gissa... Eller kan man få den utbytt pga detta tror ni?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hmmmm jasså okej det suger ju... För samma skärm fins nu med G-sync modul men det är väll för sent att byta ut skulle jag gissa... Eller kan man få den utbytt pga detta tror ni?

Du kan alltid göra ett försök att reklamera den för att du upplever dåliga bildegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du missförstod om du tolkade det jag skrev som att VRR inte finns.

Nej jag tolkade inte som att du skrev att det inte finns, jag tolkade TS beskrivning som det var som att det inte finns.

angående om man inte ser eller ej så har jag ju en gsync skärm nu som kommer stå brevid så det är väl där jag kommer undersöka och jämföra skillnaden

Skrivet av Oneone:

hmmmm jasså okej det suger ju... För samma skärm fins nu med G-sync modul men det är väll för sent att byta ut skulle jag gissa... Eller kan man få den utbytt pga detta tror ni?

ja X38s släpps väl om nån månad tror jag, har du öppet köp/ångerrätt kan du ju skicka tillbaks den. Jag siktade själv på denna skärm, om det visar sig att jag upplever samma problem som dig kommer jag nog köra på en sån .

Permalänk
Medlem

FreeSync... lotteri som kan fungera eller inte :/
G-Sync... Fungerar som tänkt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen via nätet i slutet på April. Så får höra med Inet om det går att skicka tillbaka isåfall :/ skärmen är grym i övrigt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har den relativt billiga 34" UW från Xiaomi med "Freesync". Funkar bra i spel där FPS är hög och hyfsat jämnt, sämre när det är tvärtom. Stor skillnad mot min tidigare predator 27" med riktig G-syncmodul.

Dock nöjd sett till priset då det har funkat galant i titlarna jag spelar 90% av tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har den relativt billiga 34" UW från Xiaomi med "Freesync". Funkar bra i spel där FPS är hög och hyfsat jämnt, sämre när det är tvärtom. Stor skillnad mot min tidigare predator 27" med riktig G-syncmodul.

Dock nöjd sett till priset då det har funkat galant i titlarna jag spelar 90% av tiden.

Ofan, det är ju i såna fall när fps hoppar ordentligt som man vill ha VRR. Det jag spelar mest hoppar konstant mellan 100-160fps och är aldrig stadigt.

Ska verkligen bli kul o testa om några timmar såvida budbee inte fackar upp leveransen. Funkar det kasst får ja väl skicka tillbaks den o punga ut 10k till för en gsync modul.

Permalänk
Bildexpert 📺

Freesync = AMD har godkänt/intygar att skärmen har vissa funktioner. Det finns ingen som helst kvalitetsgaranti med detta. Endast ett intyg från AMD om att funktionen finns där. Inte hur bra det faktiskt fungerar.

Certifierad G-sync compatible på Nvidias lista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... innebär att Nvidia har godkänd och ger ett intyg om att funktionerna är där och att det faktiskt fungerar tillräckligt bra.

VESA Adaptive eller "G-sync compatible" – fast ej med på Nvidias lista ovan – kan vara precis vad som helst. Skärmtillverkaren kan hänvisa till G-sync-funktionen generellt snarare än som en specifik, certifierad funktion. Det är fler som känner till "G-Sync" än vad det är folk som vet vad "Adaptiv Sync" eller "VRR" är för något. Det utnyttjar tillverkarna i sin reklam.

Är det så att det känns som skärmen v-syncar så kan det vara så att skärmen faktiskt v-syncar. Väldigt vanligt. Därför måste man matcha spelens FPS-mätare med skärmens Hz-mätare. Dessa två ska följa varandra uppåt och nedåt. Är skärmens egen Hz-mätare fast på samma värde är det troligt att den adaptiva synken inte har aktiverats. Kan finnas flera förklaringar till detta som fullskärm/window mode, spelmotorn kanske inte vill och skärmar som bara synkar adaptivt inom vissa intervall, vilket i sin tur kan styras av halvt obegripliga skärminställningar.

Men kort och gott (ont?): Går man från G-syncmodul till en som inte är certifierad är den troliga effekten att man upplever den nya skärmens adaptiva synk som en försämring. Och det finns många skärmar som är mer eller mindre oanvändbara med adaptiv synk aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Certifierad G-sync compatible på Nvidias lista: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... innebär att Nvidia har godkänd och ger ett intyg om att funktionerna är där och att det faktiskt fungerar tillräckligt bra.

TS monitor är ju med på listan, 50-180hz gsync-compatible

Så som TS beskriver det verkar det ju som det inte funkar alls?

Tänker bara, att om nvidia har godkänt den på listan, kan det verkligen vara så dåligt, eller kan det vara nått annat fel som spökar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PeoplesMC:

TS monitor är ju med på listan, 50-180hz gsync-compatible

Så som TS beskriver det verkar det ju som det inte funkar alls?

Tänker bara, att om nvidia har godkänt den på listan, kan det verkligen vara så dåligt, eller kan det vara nått annat fel som spökar?

Ah, där fanns den. Listan börjar bli svår att överblicka. Inte bättre av att namnschemat på skärmar är världens sämsta heller. Det står: "452.06 or newer" för drivrutinen. En annan vanlig problemorsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tänker bara, att om nvidia har godkänt den på listan, kan det verkligen vara så dåligt, eller kan det vara nått annat fel som spökar?

Jag har kikat runt på sentida gamingskärmar som är G-Sync Compatible och hittat flera i högre prisklasser, t.ex. ett flertal varianter av Samsung Odyssey G7, som uppvisat problem med blinkande panel, microstuttering, tearing och overdrive-skuggor vid lägre och/eller varierande framerates. Att skärmen är fantastisk i höga uppdateringsfrekvenser känns som att det spelar väldigt liten roll när hela tanken med G-Sync är att låga/varierande framerates inte ska orsaka artefakter.

Jag tror generellt att det är en dålig idé för varumärket G-Sync att Nvidia ens certifierar modeller som kostar över typ 4000-4500 kr som G-Sync Compatible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kikat runt på sentida gamingskärmar som är G-Sync Compatible och hittat flera i högre prisklasser, t.ex. ett flertal varianter av Samsung Odyssey G7, som uppvisat problem med blinkande panel, microstuttering, tearing och overdrive-skuggor vid lägre och/eller varierande framerates. Att skärmen är fantastisk i höga uppdateringsfrekvenser känns som att det spelar väldigt liten roll när hela tanken med G-Sync är att låga/varierande framerates inte ska orsaka artefakter.

Jag tror generellt att det är en dålig idé för varumärket G-Sync att Nvidia ens certifierar modeller som kostar över typ 4000-4500 kr som G-Sync Compatible.

Absolut, dock verkar blinkande vara mer relaterat till VA -paneler, och de där G7 verkar ju ha en hel drös med problem, riktigt panel lotteri där. Tycker dock TS skärm borde ha lite bättre kvalitet, den kostar ju runt 12000, och jag tror det finns skärmar med just den panelen som kör med gsync modul.

LG 34GN850 som har praisats på många öhh etablerade sidor att vara en av de bästa UW gaming-skärmarna, är g-sync compatible certified, så man tycker ju det borde funka någorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Men jag upplever att på den nya så laggar det när man inte ligger på runt 180FPS... Det käns som att det blir segt som sirap... Varför är det så? fungerar inte Freesync korrekt på skärmen?

Något annat man kan testa?

Det är väl isåfall Nvidias Profile inspector som man kan prova och som går lite längre än Nvidias egna kontrollpanel. Använder verktyget själv till min LG 27GL83A.

Finns lite inställningar där som man kan leka med och testa sig fram, som t.ex Application State och Tear control m.m Ett vanligt problem är väl kanske att de ibland kan bli lite kaka på kaka effekt beroende på hur spelen är konstruerade.

Men håller med, allt hade varit så mycket enklare om det hade fungerat bättre och hade varit bättre förklarat.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Nvidia_Profile_Inspector

Permalänk
Medlem

@Oneone

Har du testat och slagit på Refresh rate num (tror det heter så på Acer skärmar, brukar ligga under Gaming i OSD menyn)

ska komma upp en HZ räknare i nått hörn så du kan see om g/freesync verkligen är på, om den går i takt med fpsen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

@Oneone

Har du testat och slagit på Refresh rate num (tror det heter så på Acer skärmar, brukar ligga under Gaming i OSD menyn)

ska komma upp en HZ räknare i nått hörn så du kan see om g/freesync verkligen är på, om den går i takt med fpsen liksom.

Tack ska testa idag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Liten update här.

Har nu testat med HDR Off samt On, 144 hz 180 Hz osv... Men det är samma oavsett Hz antalet, så jag misstänker att det är Freesync som är helt jävla kasst.

Typiskt när man köper en dyr skärm så märker man efter en månad att den är sämre än gamla... Aldrig en FreeSync skärm igen iaf...

mailat Inet nu får se om jag får byta upp mig mot en G-sync variant... är skeptiskt dock

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

Har nu testat med HDR Off samt On, 144 hz 180 Hz osv... Men det är samma oavsett Hz antalet, så jag misstänker att det är Freesync som är helt jävla kasst.

Du menar att skärmens Hz-mätare är fast och inte ändras? Då är den adaptiva synken inte aktiverad. Behöver inte vara skärmens fel eller "Freesyncs fel" utan att det är missar någonstans. Till exempel att du kör spelen i Windowed/Borderless medan Nvidia-drivrutinen är inställd på att bara köra adaptiv synk i fullscreen. Plus att det finns spel som inte vill synka adaptivt.

Det kan också vara inställningar i skärmen. Den kanske står på Freesync: OFF eller på någon intervall-inställning. Den kan ha någon annan funktion aktiverad som utesluter Freesync, typiskt någon form av eftersläpsreducering.

Mycket mindre meckande och detektivarbete med skärmar med G-Syncmodul. Men också ett skärmutbud som är litet, dyrare och kanske har en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du menar att skärmens Hz-mätare är fast och inte ändras? Då är den adaptiva synken inte aktiverad. Behöver inte vara skärmens fel eller "Freesyncs fel" utan att det är missar någonstans. Till exempel att du kör spelen i Windowed/Borderless medan Nvidia-drivrutinen är inställd på att bara köra adaptiv synk i fullscreen. Plus att det finns spel som inte vill synka adaptivt.

Det kan också vara inställningar i skärmen. Den kanske står på Freesync: OFF eller på någon intervall-inställning. Den kan ha någon annan funktion aktiverad som utesluter Freesync, typiskt någon form av eftersläpsreducering.

Mycket mindre meckande och detektivarbete med skärmar med G-Syncmodul. Men också ett skärmutbud som är litet, dyrare och kanske har en fläkt.

Nej det är inte det jag menar, jag har FPS och Hz räknaren som är inbyggd i skärmen så jag ser att Hz matchar FPS men det laggar endå inget käns smooth som det gjorde med min gamla G-Sync skärm. Har även testat Fullscreen VS Full Windowed och det fungerar helt klart sämre i Windowed.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej det är inte det jag menar, jag har FPS och Hz räknaren som är inbyggd i skärmen så jag ser att Hz matchar FPS men det laggar endå inget käns smooth som det gjorde med min gamla G-Sync skärm. Har även testat Fullscreen VS Full Windowed och det fungerar helt klart sämre i Windowed.

Då kanske det är overdriven, alltså att overdriven är fast, och inställningen funkar bra vid runt max HZ på skärmen, men då den inte är adaptiv och overdriven inte ändras vid lägre HZ som med en gsync modul, kanske du får overshoot eller inverse ghosting som resulterar i att de inte känns lika smooth som det borde. Eftersläpningar kanske det kallas.

Suttit med freesync skärm några dagar nu och tror det är det som händer här också, flyter bra när den håller sig över 130 fps, men så fort den är runt 80-90 så flyter det inte längre som man kan förvänta sig med VRR, tror det är ghosting som jag upplverer som "Jitter" liksom. Stor skillnad när jag drar ett spelfönster mellan freesync skärmen och g-sync skärmen, även med HZ räknaren igång så jag ser att den försöker freesynca

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Då kanske det är overdriven, alltså att overdriven är fast, och inställningen funkar bra vid runt max HZ på skärmen, men då den inte är adaptiv och overdriven inte ändras vid lägre HZ som med en gsync modul, kanske du får overshoot eller inverse ghosting som resulterar i att de inte känns lika smooth som det borde. Eftersläpningar kanske det kallas.

Suttit med freesync skärm några dagar nu och tror det är det som händer här också, flyter bra när den håller sig över 130 fps, men så fort den är runt 80-90 så flyter det inte längre som man kan förvänta sig med VRR, tror det är ghosting som jag upplverer som "Jitter" liksom. Stor skillnad när jag drar ett spelfönster mellan freesync skärmen och g-sync skärmen, även med HZ räknaren igång så jag ser att den försöker freesynca

I see! Men overdrive osv går inte att använda när man slår på Freesync? Måste testa lite till när jag kommer hem , tack för bra info

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

I see! Men overdrive osv går inte att använda när man slår på Freesync? Måste testa lite till när jag kommer hem , tack för bra info

Som jag förstått verkar overdrive settings variera från skärm till skärm om inställningen går att ändra i samband med FS, men din skärm tror jag har samma panel som lg-34gn850:

https://www.youtube.com/watch?v=vu0vpIe-dZA&t=914s

I hardware unboxeds recension av den tror jag de fastställde att FAST i overdrive settings funkade bra över hela spektrumet, vet inte vad den inställningen heter på acern, eller om den ens är samma, men det kan vara värt ett försök. Den skärmen jag testade (xv340CK) Är overdriven låst till normal, går inte att ändra alls i samband med freesync, vilket suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Som jag förstått verkar overdrive settings variera från skärm till skärm om inställningen går att ändra i samband med FS, men din skärm tror jag har samma panel som lg-34gn850:

https://www.youtube.com/watch?v=vu0vpIe-dZA&t=914s

I hardware unboxeds recension av den tror jag de fastställde att FAST i overdrive settings funkade bra över hela spektrumet, vet inte vad den inställningen heter på acern, eller om den ens är samma, men det kan vara värt ett försök. Den skärmen jag testade (xv340CK) Är overdriven låst till normal, går inte att ändra alls i samband med freesync, vilket suger.

testade, overdrive o allt annat är utgråat när man slår på Freesync...typiskt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200