Struligt supportärende hos Bahnhof

Permalänk
Medlem

Struligt supportärende hos Bahnhof

Jag har det litet struligt med supporten hos Bahnhof just nu, och undrar litet vad jag kunnat göra annorlunda. Min residential gateway var i rätt tragiskt skick när jag flyttade in, plomberingen var bruten och den var väldigt sliten, men den fungerade. Jag hade ingen riktig koll på vem som äger den, men på den sitter ett klistermärka där det står "Tillhör hyresvärden".

I onsdags dog den knall och fall, och nu sitter jag med ett supportärende hos Bahnhof. Jag känner att jag får dåligt med information om statusen på ärendet, och hela tiden måste driva på dem för att det ska hända någonting.

Förutom mig fem andra parter i det här:

  • Bahnhof (min ISP)

  • Hyresvärden

  • Nätägaren (som ansvarar för det fysiska nätet)

  • Stadsnätet (som ansvarar för trafiken på nätet)

  • Bahnhofs servicepartner (som ska byta ut gateway:en)

Det är alltså Bahnhof jag ska vända mig till för att få den utbytt. Det som skett hittills är följande:

  • Förra onsdagen dog min residential gateway, varpå kontaktar Bahnhof och anmäler detta. Ett supportärende skapas hos dem, och supporten säger att jag ska kontakta min hyresvärd.

  • Samma onsdag gör jag en felanmälan hos min hyresvärd.

  • Måndag morgon så ringer områdesvärden (som representerar hyresvärden) mig och säger att det är till stadsnätet jag ska vända mig.

  • Jag ringer till stadsnätet, och de påpekar att de håller på att lägga ut nätdriften till nätägaren, men att det i alla fall är till min ISP som jag ska vända mig.

  • Jag ringer till Bahnhof och felanmäler på nytt. Ett andra ärende skapas hos dem.

  • I tisdags morse ser jag att mitt ärende hos Bahnhof har ändrat status till "Väntar på kund", men de har inte kontaktat mig.

  • Jag tar kontakt med Bahnhof och får veta att de behöver MAC-numret på gateway:en, men jag förklarar att det finns inte uppskrivet någonstans och att den är stendöd. Jag skickar även bilder på den till Bahnhof.

  • Idag, onsdag, tar jag kontakt med Bahnhof och undrar vad det är för status på ärendet. Jag får veta att det är någonting med serviceavgiften som behöver godkännas och att jag eventuellt kan bli debiterad 5000:- för att få den utbytt.

OK, jag skulle ha stått på mig vid första kontakten och inte låtit dem avfärda mig. Men jag hade dock dålig koll på vem som äger gateway:en och vilken av parterna jag skulle vända mig till. Tidigare (för många år sedan) har jag vänt mig till både hyresvärden och stadsnätet vid problem, men det har hänt mycket med ägarskapet av stadsnätet sedan dess.

Att de inte kontaktade mig när de behövde MAC-numret och att det är dåligt med information om status på ärendet kan jag inte göra någonting åt.

Men vad beträffar min gateway så känner jag litet att jag borde ha gjort något när jag flyttade in. Jag vill ju inte betala 5000:- när det inte är jag som orsakat att den är i kasst skick.

Men till vilken part skulle jag ha vänt mig? Bahnhof hade ju velat ta ut en serviceavgift för att byta den, om de överhuvudtaget skulle velat ha bytt en fungerande enhet. Hyresvärden har inspekterat lägenheten när förra hyresgästen flyttade ut, men de har ju inget med gateway:en att göra. Jag kände inte ens till att nätägaren existerade.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Phod:

Jag har det litet struligt med supporten hos Bahnhof just nu, och undrar litet vad jag kunnat göra annorlunda. Min residential gateway var i rätt tragiskt skick när jag flyttade in, plomberingen var bruten och den var väldigt sliten, men den fungerade. Jag hade ingen riktig koll på vem som äger den, men på den sitter ett klistermärka där det står "Tillhör hyresvärden".

I onsdags dog den knall och fall, och nu sitter jag med ett supportärende hos Bahnhof. Jag känner att jag får dåligt med information om statusen på ärendet, och hela tiden måste driva på dem för att det ska hända någonting.

Förutom mig fem andra parter i det här:

  • Bahnhof (min ISP)

  • Hyresvärden

  • Nätägaren (som ansvarar för det fysiska nätet)

  • Stadsnätet (som ansvarar för trafiken på nätet)

  • Bahnhofs servicepartner (som ska byta ut gateway:en)

Det är alltså Bahnhof jag ska vända mig till för att få den utbytt. Det som skett hittills är följande:

  • Förra onsdagen dog min residential gateway, varpå kontaktar Bahnhof och anmäler detta. Ett supportärende skapas hos dem, och supporten säger att jag ska kontakta min hyresvärd.

  • Samma onsdag gör jag en felanmälan hos min hyresvärd.

  • Måndag morgon så ringer områdesvärden (som representerar hyresvärden) mig och säger att det är till stadsnätet jag ska vända mig.

  • Jag ringer till stadsnätet, och de påpekar att de håller på att lägga ut nätdriften till nätägaren, men att det i alla fall är till min ISP som jag ska vända mig.

  • Jag ringer till Bahnhof och felanmäler på nytt. Ett andra ärende skapas hos dem.

  • I tisdags morse ser jag att mitt ärende hos Bahnhof har ändrat status till "Väntar på kund", men de har inte kontaktat mig.

  • Jag tar kontakt med Bahnhof och får veta att de behöver MAC-numret på gateway:en, men jag förklarar att det finns inte uppskrivet någonstans och att den är stendöd. Jag skickar även bilder på den till Bahnhof.

  • Idag, onsdag, tar jag kontakt med Bahnhof och undrar vad det är för status på ärendet. Jag får veta att det är någonting med serviceavgiften som behöver godkännas och att jag eventuellt kan bli debiterad 5000:- för att få den utbytt.

OK, jag skulle ha stått på mig vid första kontakten och inte låtit dem avfärda mig. Men jag hade dock dålig koll på vem som äger gateway:en och vilken av parterna jag skulle vända mig till. Tidigare (för många år sedan) har jag vänt mig till både hyresvärden och stadsnätet vid problem, men det har hänt mycket med ägarskapet av stadsnätet sedan dess.

Att de inte kontaktade mig när de behövde MAC-numret och att det är dåligt med information om status på ärendet kan jag inte göra någonting åt.

Men vad beträffar min gateway så känner jag litet att jag borde ha gjort något när jag flyttade in. Jag vill ju inte betala 5000:- när det inte är jag som orsakat att den är i kasst skick.

Men till vilken part skulle jag ha vänt mig? Bahnhof hade ju velat ta ut en serviceavgift för att byta den, om de överhuvudtaget skulle velat ha bytt en fungerande enhet. Hyresvärden har inspekterat lägenheten när förra hyresgästen flyttade ut, men de har ju inget med gateway:en att göra. Jag kände inte ens till att nätägaren existerade.

Med Residental gateway menar du då fiberboxen i lägenheten? Om den är trasig så är det hyresvärden som får stå för kostnaden som de då får debitera mot gamla hyresgästen. Det blir nätägaren som du då felanmält via bahnhof som får lyfta ett ärende mot dom o skicka ut en tekniker.

Har själv jobbat som fibertekniker o bytt ut en hel del fiberboxar vilket inte tar mer än 20min för en erfaren tekniker med att antingen svetsa om fibern eller bara byta utrustning. Be Bahnhof bara felanmäla det vidare men i regel så ska det vara hyresvärden som beställer en reparation av den.

Men i regel -> felanmäl till bahnhof hej min fiberdosa är trasig helt död -> de får skicka ut en tekniker på plats -> tekniker har med sig en ny box -> kollar om det behöver svetsas -> får invänta svets eller bara byta boxen.

Permalänk
Medlem

Serviceavgift är till för ifall du t.ex själv uppenbart orsakat problemet, inte för att byta en defekt produkt.
Det är inget du behöver oroa dig för.

Ofta används det som ett hot för att få slutkund att göra det man ber om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Med Residental gateway menar du då fiberboxen i lägenheten? Om den är trasig så är det hyresvärden som får stå för kostnaden som de då får debitera mot gamla hyresgästen. Det blir nätägaren som du då felanmält via bahnhof som får lyfta ett ärende mot dom o skicka ut en tekniker.

Har själv jobbat som fibertekniker o bytt ut en hel del fiberboxar vilket inte tar mer än 20min för en erfaren tekniker med att antingen svetsa om fibern eller bara byta utrustning.

Jepp, med residential gateway menar jag mediakonverteraren (som dessutom har en switch för internet, TV och telefoni). CPE. Det finns för många uttryck för denna, alla använder ju olika.

Den är trasig nu, men var sliten men i fungerande skick när jag flyttade in. Skulle jag har talat om detta för Bahnhof när jag flyttade in? Jag tvivlar dock på att de skulle noterat detta och haft det i åtanke nu.

Jag hör av mig till hyresvärden om det blir något mer snack om serviceavgift, bra insikt!

Att själva bytet går snabbt tvivlar jag inte på, men nu känns det som om jag leker viskleken med de inblandade parterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Serviceavgift är till för ifall du t.ex själv uppenbart orsakat problemet, inte för att byta en defekt produkt.
Det är inget du behöver oroa dig för.

Ofta används det som ett hot för att få slutkund att göra det man ber om.

Jag fick intrycket av att det är på den där serviceavgiften det hänger just nu när jag nyss talade med Bahnhofs support. Någonting som skulle godkännas.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det bara är strömförsörjningen som dött?
Har du en nätadapter med samma spänning, ampere, och plug så kan det hända att det bara funkar.

Men det är klart, det är ju fortfarande inte du som ska stå för kostnaden för ersättningsutrustningen, oavsett vad det är som gått sönder. Inte heller är det rimligt att föregående hyresgäst ska stå för det, förutsatt att de inte gjort åverkan på den så klart. Det är hyresvärden som ska stå för ev. kostnader då det är en del av fastighetsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det är inte så att det bara är strömförsörjningen som dött?
Har du en nätadapter med samma spänning, ampere, och plug så kan det hända att det bara funkar.

Nej, jag har tyvärr inte det. Det känns dock som att det skulle vara dags att byta gateway:en i alla fall, den har nog mer än femton år på nacken och ser ut att ha tagit några smällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jepp, med residential gateway menar jag mediakonverteraren (som dessutom har en switch för internet, TV och telefoni). CPE. Det finns för många uttryck för denna, alla använder ju olika.

Den är trasig nu, men var sliten men i fungerande skick när jag flyttade in. Skulle jag har talat om detta för Bahnhof när jag flyttade in? Jag tvivlar dock på att de skulle noterat detta och haft det i åtanke nu.

Jag hör av mig till hyresvärden om det blir något mer snack om serviceavgift, bra insikt!

Att själva bytet går snabbt tvivlar jag inte på, men nu känns det som om jag leker viskleken med de inblandade parterna.

Prata med hyresvärden redan nu, det är ett hett tips. Hoppas för din skull skadan är dokumenterad

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för, Bahnhof behöver bara meddela att nätägare/kommunikationsoperatör kan ta ut en avgift om du orsakat felet. Vissa nätägare kräver betalt för att byta ut mediaomvandlaren överhuvudtaget, men de flesta tar det utan kostnad vid fel/uppgradering. Eftersom du inte är fastighetsägare behöver du inte oroa dig för de krångliga nätägarna.

Står fastighetsägaren för utrustningen kommer säkert ändå tekniker från nätägare/kommunikationsoperatör sköta bytet eller förmedla det vidare till de som ansvarar för det inom fastighetsägaren. Fastighetsägaren vill säkert inte att du ringer de om detta, vilket du fick veta när du så gjorde.

Felanmäl och vänta på att tekniker (entreprenör) från nätägare/kommunikationsoperatör ringer upp dig. Du kan inte driva på ärendet om Bahnhof redan skickat det vidare. Ta det lugnt istället för att ringa 10 olika personer flera gånger om, du kommer bli meddelad av Bahnhof om uppgifter fattas eller kommunikationsoperatören har frågor. Har du inte godkänt att Bahnhof tar ärendet vidare så kommer inget hända, då får du ringa in och godkänna helt enkelt. Det är inte Bahnhof som vill ha 5000 kr som sagt. Kapar du fiberkabeln när du inreder lägenheten kan du däremot räkna med att fastighetsägaren kommer skicka vidare kravet till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det är inte så att det bara är strömförsörjningen som dött?
Har du en nätadapter med samma spänning, ampere, och plug så kan det hända att det bara funkar.

Om detta sedan syns eller TS råkar nämna det, då kan jag nästan lova att både operatör och hyresvärd kommer göra allt de kan för att TS ska stå för samtliga omkostnader på egen hand.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Phod:

Jepp, med residential gateway menar jag mediakonverteraren (som dessutom har en switch för internet, TV och telefoni). CPE. Det finns för många uttryck för denna, alla använder ju olika.

Den är trasig nu, men var sliten men i fungerande skick när jag flyttade in. Skulle jag har talat om detta för Bahnhof när jag flyttade in? Jag tvivlar dock på att de skulle noterat detta och haft det i åtanke nu.

Jag hör av mig till hyresvärden om det blir något mer snack om serviceavgift, bra insikt!

Att själva bytet går snabbt tvivlar jag inte på, men nu känns det som om jag leker viskleken med de inblandade parterna.

Äh minimala problem egentligen inget ovanligt, deras standardsvar om att det kan tillkomma en serviceavgift om det är så att någon faktiskt tagit sönder boxen inte att den dött av sig själv. Dvs stött till, kapat fiberkabeln osv osv

Kontakta hyresvärden som får ta serviceavgiften o informera dom, de som är ansvariga att den ska fungera som den ska. Är det ytliga skador på den? Ta gärna ett kort så kan jag göra vad för bedömning jag hade gjort under omständigheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Äh minimala problem egentligen inget ovanligt, deras standardsvar om att det kan tillkomma en serviceavgift om det är så att någon faktiskt tagit sönder boxen inte att den dött av sig själv. Dvs stött till, kapat fiberkabeln osv osv

Kontakta hyresvärden som får ta serviceavgiften o informera dom, de som är ansvariga att den ska fungera som den ska. Är det ytliga skador på den? Ta gärna ett kort så kan jag göra vad för bedömning jag hade gjort under omständigheterna

Vill inte lägga ut bilder på den eftersom det står hyresvärdens namn väldigt prominent på den. Det är väl mest strömadaptern som är misshandlad, själva gateway:en ser det mest ut som någon skrapat i något svart. Nu när jag tittat närmare på den så inser jag att en del av det slitna intrycket kommer av att den är monterad skevt.

Mitt problem är ju att det är någon av de tidigare hyresgästerna som varit oförsiktig. Jag har bara bott här i fyra månader och när jag flyttade in ställde jag en soffa en bit framför gateway:en, så det har inte skett något under inflyttningen. Det är därför jag undrar vad jag kunde gjort när jag flyttade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vill inte lägga ut bilder på den eftersom det står hyresvärdens namn väldigt prominent på den. Det är väl mest strömadaptern som är misshandlad, själva gateway:en ser det mest ut som någon skrapat i något svart. Nu när jag tittat närmare på den så inser jag att en del av det slitna intrycket kommer av att den är monterad skevt.

Mitt problem är ju att det är någon av de tidigare hyresgästerna som varit oförsiktig. Jag har bara bott här i fyra månader och när jag flyttade in ställde jag en soffa en bit framför gateway:en, så det har inte skett något under inflyttningen. Det är därför jag undrar vad jag kunde gjort när jag flyttade in.

Det är inget att noja över.

Så här säger "stadsnätet" i Borlänge (Borlänge Energi)

Skrivet av https://www.borlangestadsnat.se/pages/error:

Så här går en felanmälan till:

Kontakta din leverantör
Leverantören felsöker tillsammans med kund över telefon
Leverantören löser ditt problem eller finner att det eventuellt kan vara fel i accessnätet eller fastighetsnätet
Leverantören kontaktar Stadsnätet för att göra felanmälan
Stadsnätet felsöker och lämnar besked till leverantören med felsökningsresultat. I förekommande fall så vidarebefordrar vi ärendet till fastighetsnätsbyggaren
Leverantören återkommer till dig med besked

Något annat nät i Borlänge kommer inte skilja sig nämnvärt. Att de informerar om kostnader om du orsakat felet är för att "stadsnätet" kräver det. Tekniker som jobbar åt nätägaren/kommunikationsoperatören är inte orimliga, en 10 år gammal nätadapter kommer dö av användning och ålder.

Permalänk
Medlem

Den ägs av fastighetsägaren i alla lägen, precis som i villor. Kostar 500-5000 kr beroende på stadsnät. Vissa bjuder på byte, vissa gör det inte. Inte att förväxla med servicesvgifter/teknikeravgifter.

Lite avigt då man inte får / kan byta den själv men så gäller också mycket annat inom t ex. el/vatten/kabel.

Har du villa betalar du.
Har du bostadsrätt betalar du eller förening beroende på vad man sagt.
Har du hyresrätt betalar du eller förening beroende på vad man sagt.

Står det inget speciellt gällande detta i ett hyresavtal för hyresrätt är det solklart uthyraren som betalar/ska ha fakturan. Det är denne som äger denna och inte du.

Förarandet är:

Felanmäl - få ut tekniker - byte - faktura till den som äger den - eventuell faktura till dig. Ibland faktureras du direkt om det sagts att hyresgäst ska betala det.

Allt annat är bara gissningsrutiner olika parter emellan.

Permalänk
Medlem

Det är vårdplikt på lägenhet så det finns säkert fastighetsägare som skulle få för sig att skicka vidare fakturan utan att det står i hyresavtalet. Kan de inte visa att du varit vårdslös är det bara att bestrida.

Finns nätägare som hänvisar till strömadaptrar från Clas Ohlson.

Finns nätägare som tar betalt när grejer går sönder, finns nätägare som bjuder på det.

Om fastighetsägaren får en faktura så är det helt i enlighet med avtalet mellan nätägare/kommunikationsoperatör och fastighetsägaren.

Går fiberkabeln av ute i gatan så är det inget fastighetsägaren ansvarar för, har du villa och gräver av den på tomten ansvarar du och kan få stå för hela kalaset, det är mer sådana scenarion Bahnhof informerar om.

Entreprenör som ringer upp för att boka tid kan säker svara på frågor om kostnader bättre än Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget att noja över.

Så här säger "stadsnätet" i Borlänge (Borlänge Energi)

[...]

Något annat nät i Borlänge kommer inte skilja sig nämnvärt. Att de informerar om kostnader om du orsakat felet är för att "stadsnätet" kräver det. Tekniker som jobbar åt nätägaren/kommunikationsoperatören är inte orimliga, en 10 år gammal nätadapter kommer dö av användning och ålder.

Nu har det inte riktigt varit så lätt. Jag har alltid haft bra erfarenheter av Bahnhof tidigare, men i det här fallet känns det som om de varit litet ointresserade av att driva ärendet. T.ex. kontaktade de inte mig i fråga om MAC-adressen, jag var tvungen att kontakta dem, och när jag först kontaktade dem ville de inte ens ta ärendet.

Permalänk
Medlem

Avgiften är väl mer för om felet är efter media boxen då är det din utrustning och det gör ingen gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu har det inte riktigt varit så lätt. Jag har alltid haft bra erfarenheter av Bahnhof tidigare, men i det här fallet känns det som om de varit litet ointresserade av att driva ärendet. T.ex. kontaktade de inte mig i fråga om MAC-adressen, jag var tvungen att kontakta dem, och när jag först kontaktade dem ville de inte ens ta ärendet.

Om du låter osäker och säger att du kontaktat alla möjliga parter och pratar med någon som är lite osäker hur tror du samtalet går?

Det är så enkelt att du får felanmäla det till din leverantör, ska det vidare till nätägare/kommunikationsoperatör behövs det godkännas att du kan få stå för kostnader om du orsakat felet och att de som står för infrastrukturen i vissa fall kan ta ut avgifter. Du får helt enkelt ha lite tålamod och ta dig igenom hela rutinen i samtalet. Finns skillnader i hanteringen i olika nät, men om det är några konstigheter kommer du bli meddelad. När ärendet väl är hos nätägare/kommunikationsoperatör kan du ringa och klaga på Bahnhof hur mycket du vill, Bahnhof kommer ändå inte kunna göra något fören de får återkoppling från dit de i sin tur felanmält. Har du redan godkänt allt enligt deras rutiner kan du alltså inte göra mer! Det ligger då utanför dina och Bahnhofs händer.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha en valfri switch du kan sätta SFP:n i?
Samt har du kollat strömadaptern så den inte bara dött? Du har säkert en 12v 1A liggandes från en gammal switch eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Avgiften är väl mer för om felet är efter media boxen då är det din utrustning och det gör ingen gratis.

Ja det händer att folk med trasiga nätverkskablar blir fakturerade besöket, men du kan självklart bli fakturerad för annat om du orsakat felet. Går du lös med vapensamlingen och skjuter sönder mediaomvandlaren som också ägs av dig så kommer ingen byta den gratis, tar tidigare ägare med sig mediaomvandlaren när de flyttar ut kan du såklart få stå för kostnaden även om du har ett nät där de normalt står för vanligt förekommande fel och byter ut utan kostnad. Har du skadat fiberkablarna kan det vara ganska uppenbart att du orsakat felet och får stå för kostnaden, där lär du få stå för det även i BRF då du normalt ansvarar för allt som inte är utanför bostaden, t.ex. de schakt som även används av andra.

Bahnhof kommer säga samma sak om serviceavgift oavsett vad ärendet gäller.

Permalänk
Medlem

...är det inte så att den har en transformator/nätadapter som fått svullna kondingar? För den är förmodligen inte direkt ansluten till 220 volt utan har en nätadapter i väggen som föder mediaomvandlaren med t.ex. +12V 2A eller liknande. Jag har aldrig varit med om att modern elektronik gått sönder annat än pga direkta åsknedslag. I nio fall av tio är det nätadapterns sunkiga kondingar som felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du låter osäker och säger att du kontaktat alla möjliga parter och pratar med någon som är lite osäker hur tror du samtalet går?

Nu har du nog läst litet slarvigt. Vid min första kontakt med Bahnhof bad de mig prata med hyresvärden, som i sin tur skickade mig vidare. Var du fått att jag är osäker från förstår jag inte.

Skrivet av Petterk:

Det är så enkelt att du får felanmäla det till din leverantör, ska det vidare till nätägare/kommunikationsoperatör behövs det godkännas att du kan få stå för kostnader om du orsakat felet och att de som står för infrastrukturen i vissa fall kan ta ut avgifter. Du får helt enkelt ha lite tålamod och ta dig igenom hela rutinen i samtalet. Finns skillnader i hanteringen i olika nät, men om det är några konstigheter kommer du bli meddelad. När ärendet väl är hos nätägare/kommunikationsoperatör kan du ringa och klaga på Bahnhof hur mycket du vill, Bahnhof kommer ändå inte kunna göra något fören de får återkoppling från dit de i sin tur felanmält. Har du redan godkänt allt enligt deras rutiner kan du alltså inte göra mer! Det ligger då utanför dina och Bahnhofs händer.

Det handlar inte om att jag inte tagit mig genom rutinen i samtalet, utan om att ärendet stannat av hos Bahnhof vid två tillfällen. T.ex. blev jag inte meddelad när de ville ha MAC-adressen, jag var tvungen att kontakta dem.

Du har nog inte riktigt förstått det jag skrev, mitt problem är att det tog fem arbetsdagar för Bahnhof att lämna vidare ärendet till nätägaren. Jag ringer inte dem och stressar fast ärendet löper på. Nu kanske jag är litet yrkesskadad, men om någonting ska bli gjort så faciliterar jag gärna detta om processen stannar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Om detta sedan syns eller TS råkar nämna det, då kan jag nästan lova att både operatör och hyresvärd kommer göra allt de kan för att TS ska stå för samtliga omkostnader på egen hand.

Ja, kanske.

Det är inte omöjligt att hyresvärden har exakt rätt nätadapter liggandes.
Har nuvarande nätadaptern en diod som inte är tänd så är det en ledtråd.

I annat fall är det bara att stå på sig och avvakta.
Självfallet bör månadsavgiften reduceras under tiden som tjänsten inte kan levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu har du nog läst litet slarvigt. Vid min första kontakt med Bahnhof bad de mig prata med hyresvärden, som i sin tur skickade mig vidare. Var du fått att jag är osäker från förstår jag inte.

Det handlar inte om att jag inte tagit mig genom rutinen i samtalet, utan om att ärendet stannat av hos Bahnhof vid två tillfällen. T.ex. blev jag inte meddelad när de ville ha MAC-adressen, jag var tvungen att kontakta dem.

Du har nog inte riktigt förstått det jag skrev, mitt problem är att det tog fem arbetsdagar för Bahnhof att lämna vidare ärendet till nätägaren. Jag ringer inte dem och stressar fast ärendet löper på. Nu kanske jag är litet yrkesskadad, men om någonting ska bli gjort så faciliterar jag gärna detta om processen stannar av.

Ja, jag måste nog erkänna att jag missa att den första kontakten skicka runt dig, något även kontakten med fastighetsägaren gjorde.

Vill du klaga på hantering gör du nog bäst i att vända dig till Bahnhof. Det är de som kan se varför du inte fick något sms/mail när ärendet behövde kompletteras och kan se över utbildningen av medarbetarna.

Du verkade invända mot att de måste informera om att det kan tillkomma en kostnad och verkar stressad över skicket. Du ska inte vända dig till någon annan än din leverantör, men du hade inte kunnat byta ut den i förebyggande syfte. Det är upp till fastighetsägare och/eller nätägare att bestämma när de byts ut. En del nätägare byter t.ex. ut mediaomvandlare och konverterar på 100 Mbit/s om du köper högre hastighet eller beställer byte direkt mot nätet som fastighetsägare, en del byter när de gör ändringar i nätet, en del tar betalt för allt även fast grejerna inte går att använda längre. En del får betala för att dra in fiber två gånger om till sitt hus när något går fel med tidigare dragning. Som boende i hyresrätt finns det inte mycket att oroa sig för, det är bara att släppa in installatörer när nätet vill uppgradera eller felanmäla när något går sönder.

Har du godkänt det du kallar serviceavgift som eventuellt kan tillkomma? Om ja, då ligger nog ärendet hos nätägaren/kommunikationsoperatören nu. Så vida inte strömadaptern är sönderslagen med plastbitar som saknas behöver du knappast oroa dig för att de skulle ta ut en kostnad. Hade den varit det så ja, då hade du kunnat felanmäla dag 1 och kunnat dokumentera skadan. Skadad utrustning kan man felanmäla, att den sitter lite snett nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du verkade invända mot att de måste informera om att det kan tillkomma en kostnad och verkar stressad över skicket. Du ska inte vända dig till någon annan än din leverantör, men du hade inte kunnat byta ut den i förebyggande syfte. Det är upp till fastighetsägare och/eller nätägare att bestämma när de byts ut. En del nätägare byter t.ex. ut mediaomvandlare och konverterar på 100 Mbit/s om du köper högre hastighet eller beställer byte direkt mot nätet som fastighetsägare, en del byter när de gör ändringar i nätet, en del tar betalt för allt även fast grejerna inte går att använda längre. En del får betala för att dra in fiber två gånger om till sitt hus när något går fel med tidigare dragning. Som boende i hyresrätt finns det inte mycket att oroa sig för, det är bara att släppa in installatörer när nätet vill uppgradera eller felanmäla när något går sönder.

Nej, jag har inget emot att de informerar mig om kostnaden. Men av någon anledning verkade det ärendet ändå hänga på den där kostnaden när jag talade med dem.

Det jag tycker är ett problem är den här soppan med aktörer. Jag vet att jag ska felanmäla till ISP:n, men när jag flyttade in var det ju inget fel. Så vem skulle jag vända mig till? Jag har inte en aning vilken part som egentligen äger den där lådan. Jag hade ingen lust att betala för att installera en ny gateway då den nuvarande fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inget att oroa sig för, Bahnhof behöver bara meddela att nätägare/kommunikationsoperatör kan ta ut en avgift om du orsakat felet. Vissa nätägare kräver betalt för att byta ut mediaomvandlaren överhuvudtaget, men de flesta tar det utan kostnad vid fel/uppgradering. Eftersom du inte är fastighetsägare behöver du inte oroa dig för de krångliga nätägarna.

Står fastighetsägaren för utrustningen kommer säkert ändå tekniker från nätägare/kommunikationsoperatör sköta bytet eller förmedla det vidare till de som ansvarar för det inom fastighetsägaren. Fastighetsägaren vill säkert inte att du ringer de om detta, vilket du fick veta när du så gjorde.

Felanmäl och vänta på att tekniker (entreprenör) från nätägare/kommunikationsoperatör ringer upp dig. Du kan inte driva på ärendet om Bahnhof redan skickat det vidare. Ta det lugnt istället för att ringa 10 olika personer flera gånger om, du kommer bli meddelad av Bahnhof om uppgifter fattas eller kommunikationsoperatören har frågor. Har du inte godkänt att Bahnhof tar ärendet vidare så kommer inget hända, då får du ringa in och godkänna helt enkelt. Det är inte Bahnhof som vill ha 5000 kr som sagt. Kapar du fiberkabeln när du inreder lägenheten kan du däremot räkna med att fastighetsägaren kommer skicka vidare kravet till dig.

Exakt som ovan säger hände mig när jag skulle byta ut min mediaomvandlare. Ringde Bahnhof, dom skapade ett ärende, ca 10-14 dagar senare efter blev jag kontaktad av ett företag (Transtema Network Services) som bokade in en tekniker. Det tar en liten stund men du ska inte behöva göra mer än så som hyresgäst.

Viktigt att svara, min mobil flaggade samtalet som telefonförsäljare.

Permalänk
Medlem

Kanske möjligt att höra med en granne om du kan prova deras strömkabel i 15 min för att se om den fungerar?

Skummade genom tråden men såg ej om det nämndes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, jag har inget emot att de informerar mig om kostnaden. Men av någon anledning verkade det ärendet ändå hänga på den där kostnaden när jag talade med dem.

Det jag tycker är ett problem är den här soppan med aktörer. Jag vet att jag ska felanmäla till ISP:n, men när jag flyttade in var det ju inget fel. Så vem skulle jag vända mig till? Jag har inte en aning vilken part som egentligen äger den där lådan. Jag hade ingen lust att betala för att installera en ny gateway då den nuvarande fungerade.

Skadad, saknad eller trasig utrustning anmäler man till leverantören. Utrustning som inte kan anses ha fel eller saknas kan knappast du och leverantören byta ut, det är ingen utrustning som byts i förebyggande syfte för att användaren så önskar. Plombering kan du säkert anmäla och få fixad, men är ljuset bra kan de knappast göra mer än att komma ut och sätta dit en stripe. Det är inte så att det är Bahnhof som betalar för allt detta och deras tekniker som kommer ut, hade så varit fallet hade de bara sagt upp dig som kund då du bara skulle vara en förlustaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, jag har inget emot att de informerar mig om kostnaden. Men av någon anledning verkade det ärendet ändå hänga på den där kostnaden när jag talade med dem.

Det jag tycker är ett problem är den här soppan med aktörer. Jag vet att jag ska felanmäla till ISP:n, men när jag flyttade in var det ju inget fel. Så vem skulle jag vända mig till? Jag har inte en aning vilken part som egentligen äger den där lådan. Jag hade ingen lust att betala för att installera en ny gateway då den nuvarande fungerade.

De får inte felanmäla det till nätägaren om du inte först godkänt en eventuellt teknikerkostnad. Det är så med alla ISP:er. Som andra tidigare nämnt gäller kostnaden enbart om det är tydligt för teknikern att du själv har orsakat skadorna, eller skippat något steg i felsökningen som kunde lösa problemet enkelt och snabbt. Finns ett fåtal nät där de alltid tar betalt för ny omvandlare men de absolut flesta täcker kostnaden själva om den går sönder "av sig själv".

Så det handlar inte om att de vill att du godkänner att definitivt betala, de vill att du godkänner villkoren om teknikerkostnad ifall slutkunden är/orsakat felet. Annars kan de inte felanmäla det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerkhan:

Så det handlar inte om att de vill att du godkänner att definitivt betala, de vill att du godkänner villkoren om teknikerkostnad ifall slutkunden är/orsakat felet. Annars kan de inte felanmäla det vidare.

Jo, det förstår jag. Det kanske inte framgår av det jag skrev, men jag hade redan "godkänt" den där kostnaden när jag hörde av mig till dem och undrade hur det gick med ärende. (De bad aldrig om något godkännande någon av gångerna jag ringde till dem, de sade bara att "de måste informera om en kostnad".) Ändå verkade det fastnat på den där kostnaden.

Men nu är det i alla fall överlämnat till firman som utför bytet.