Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

En liten iaktagelse förresten;

Den Legion 5 Pro med 512gb SSD och vit tangentbordsbelysning jag fick skicka tillbaka till Inet hade lägre BIOS-version än den med 1024GB SSD och RGB-belysning jag fick direkt från Lenovo nu - den hade redan senaste BIOS, så det är ju absolut nyare lager från Lenovo själva. Spelar ju mindre roll, men tänkte iaf skriva det.

Skulle vara intressant att höra vad du, och även andra som fått sin, har för RAM- och VRAM-minne (Samsung eller Micron på GPU).
Om det är 16GB RAM så är det extra intressant om det inte är Samung-RAM men samtidigt så sägs det att just Samsung är det man vill ha som VRAM på GPU eftersom det tåler aningen högre OC.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag knäckt upp dumburken, kört i mina egna SSD, eget RAM och dessutom lagt på egen kylpasta (MX-4).

Resultat? Knäck aldrig upp en dator på fyllan...

Skämt åsido, diskarna och RAM-minnet fungerar ypperligt. Ny kylpasta känns... typ meningslöst. Ingen större skillnad. Om något lite sämre. Dock kan det förekomma viss curetime, så vi får se i veckan. Jag har en värre kylpasta jag vill testa, men tänkte ge det några dagar först och se om det stabiliserar sig.

De goda nyheterna är att datorn inte tycks throttla särskilt mycket alls, oavsett om den går ganska varm.

Saknar inget från ren install, allt viktigt går att återställa, utom möjligen Lenovos wallpapers, men de har jag sparat.

Summa summarum; riktigt jäkla nöjd så här långt. Oavsett om man kör L5P eller L7 så får man ju denna underbara skärm.

EDIT: Far Cry: New Dawn på 2560x1600 är amazing. Bådar gott inför Far Cry 6.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd

Testade Warzone idag tillsammans med min 4k skärm och ser temperaturen på CPU ligga på 98c med kylplatta. Vad kan jag göra åt detta egentligen?

Permalänk

Fick min LP5, beställde i onsdags kväll och idag kom den hem inte dåligt.

Men hur har ni gjort med W10 installationen, blåser ni den direkt eller kör ni med den installerade?
Hur kommer man in i biosen?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Testade Warzone idag tillsammans med min 4k skärm och ser temperaturen på CPU ligga på 98c med kylplatta. Vad kan jag göra åt detta egentligen?

Inte mkt. Repasta och kylplatta typ.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Fick min LP5, beställde i onsdags kväll och idag kom den hem inte dåligt.

Men hur har ni gjort med W10 installationen, blåser ni den direkt eller kör ni med den installerade?
Hur kommer man in i biosen?

Jag blåste, men funkar bra med förinstalltionen med.

Håll inne shift när du startar om från Window 10 så kan du välja via felsök att gå till UEFI.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Jag blåste, men funkar bra med förinstalltionen med.

Håll inne shift när du startar om från Window 10 så kan du välja via felsök att gå till UEFI.

Tackar, ska kolla lite om hur det är med batteriet när man till 99% kör med nätadaptern i. Men jävlar vilken skärm, ruskigt överraskad 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Stäng av cpu boost. Man måste tillåta i windows registry sen kommer upp möjlighet att stänga av i energi inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Stäng av cpu boost. Man måste tillåta i windows registry sen kommer upp möjlighet att stänga av i energi inställningar

Berätta mer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provade disabla cpu boost som @nDre tipsade om tidigare. Vilken skillnad! Efter en halvtimmes spelande har cpu:n haft en maxtemp på 74,6 grader jämfört med tidigare då den haft över 90 grader! Och jag använde inte kylplattan heller.

I sista inlägget på https://community.amd.com/t5/processors/disable-cpu-turbo/td-... ser man vart i registret man ska ändra för att få fram alternativet i power options inställningarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Provade disabla cpu boost som @nDre tipsade om tidigare. Vilken skillnad! Efter en halvtimmes spelande har cpu:n haft en maxtemp på 74,6 grader jämfört med tidigare då den haft över 90 grader! Och jag använde inte kylplattan heller.

I sista inlägget på https://community.amd.com/t5/processors/disable-cpu-turbo/td-... ser man vart i registret man ska ändra för att få fram alternativet i power options inställningarna.

Inga större prestandaförluster?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muyfa666:

Testade precis. Från 145 FPS till 120 FPS i World of warcraft shadowlands open world. Det går dessvärre bort för min del :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Nu har jag inte kollat hur många FPS jag har men såg ingen märkbar skillnad när jag spelade RDR2. Så jag kommer nog låta det vara disablat tills vidare. Riktigt bra kunna få ner tempen sådär mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fixat gester som påminner om min Macbook Pro... ett problem, hur f*n stänger man av "tap to click"

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Testade precis. Från 145 FPS till 120 FPS i World of warcraft shadowlands open world. Det går dessvärre bort för min del :/

Ska se vad det blir för min del. Viss förlust får man räkna med, men det beror ju lite på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni testat Throttlestop? Sätta alla kärnor till samma frekvens? Brukar ju vara tex 1 kärna aktiv 5ghz, 2 kärnor 4.8 osv men när min går på 6 kärnor så ligger den på 4.3. Satt alla mina på 4.2 och märker ingen direkt förlust i fps. Men är väl spel till spel antar jag.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Finns även ett program som heter Ryzen Controller. Där kan man bla välja vilken temperatur CPU:n får nå som max. Är bara och välja en temperatur som man känner sig bekväm med. Borde få högre frekvens på kärnorna jämfört med att helt stänga av CPU boost, men det beror ju självklart på vilken temperatur man satt som gräns. Har själv inte prövat, men det finns videos på tuben och det verkar fungera bra.

Ser att många pratar om kylplatta. Jarrod hade en video om just tester med olika kylplattor och även ett helt vanligt litet ställ som lyfte upp baken på datorn med 2 - 3 centimeter och den fungerade så gott som lika bra som dom bästa kylplattorna. Vill man inte köpa ett ställ kan man lika bra bara sätta nåt under datorn där bak som lyfter upp den nån centimeter och därmed få några graders temperatursänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har ni testat Throttlestop? Sätta alla kärnor till samma frekvens? Brukar ju vara tex 1 kärna aktiv 5ghz, 2 kärnor 4.8 osv men när min går på 6 kärnor så ligger den på 4.3. Satt alla mina på 4.2 och märker ingen direkt förlust i fps. Men är väl spel till spel antar jag.

Tror inte TS funkar på Ryzen dock?

Visa signatur

Permalänk

Har minnena med sämre timings som de länkats till tidigare i nån YouTube video. Vad ska man satsa på som inte är allt för dyra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Finns även ett program som heter Ryzen Controller. Där kan man bla välja vilken temperatur CPU:n får nå som max. Är bara och välja en temperatur som man känner sig bekväm med. Borde få högre frekvens på kärnorna jämfört med att helt stänga av CPU boost, men det beror ju självklart på vilken temperatur man satt som gräns. Har själv inte prövat, men det finns videos på tuben och det verkar fungera bra.

Ser att många pratar om kylplatta. Jarrod hade en video om just tester med olika kylplattor och även ett helt vanligt litet ställ som lyfte upp baken på datorn med 2 - 3 centimeter och den fungerade så gott som lika bra som dom bästa kylplattorna. Vill man inte köpa ett ställ kan man lika bra bara sätta nåt under datorn där bak som lyfter upp den nån centimeter och därmed få några graders temperatursänkning.

Bra tips! Ska testas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har minnena med sämre timings som de länkats till tidigare i nån YouTube video. Vad ska man satsa på som inte är allt för dyra?

Jag köpte dessa för att de har bra JDEC timings och 2R (dual rank). De, HX432S20IBK2, är en utgående modell från Kingston, så de finns inte att få tag på från vilken butik som helst. Ersättaren HX432S20IB2K2 är 1R (single rank) och därför inte lika bra för Ryzen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4727705

Samsung 16 GB kitet som jag, och vad det verkar alla andra, har fått i L5P har både dåliga timings och 1R.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet att köpa på outlet marknaden hos Elgiganten? Funderar på nedan dator. Kan man få elgiganten att skicka varan till annat varuhus?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/314...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Någon som har erfarenhet att köpa på outlet marknaden hos Elgiganten? Funderar på nedan dator. Kan man få elgiganten att skicka varan till annat varuhus?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/314...

Jag har köpt från outlet utan problem. Dock tror inte att de skickar till varuhus till varuhus. Har fram för mig att alla eg varuhus en helt fristående och har kontakt bara med deras huvudlager. Iaf var i Ystad en gång och skulle köpa en mobil som var slit där. Såg att de hade på en annan varuhus och frågade om det gick att beställa till Ystad. Fick följande svar. "Sorry Dave, I'm afraid I can't do that. " xD

Permalänk

Ni som haft era L7 i några dagar hur är upplevelsen?
Bra/dåligt? Skulle vara intressant att höra hur och vad ni tycker?

Permalänk

Har haft min i lite mindre än en vecka, mycket trevligt med aluminium och bra skärm. Det enda som inte är fantastiskt är ett svagt coil whine på gpu:n (tror jag, annars cpu:n) och att enter-knappen är mindre än vad jag är van vid. Skulle nog ge den 10/10 av vad jag har upplevt än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Bra tips! Ska testas.

Testade precis Ryzen Controller för egen del och det var så enkelt att det nästan var löjligt - jag hade ju laddat upp för att göra en del laborerande och därför skjutit på att prova ett tag... Jag nöjde mig med att bara sätta en temperatur för när boosten ska slås av (gick på deras förinställda 85 grader). Fullkomligt ovetenskapligt testat men ca 20 min flygning i MS Flight Simulator innan detta gav en max-temp kring 95 grader (även om så höga temperaturer var ovanligt redan då). Med detta aktiverat toppade jag på 86 grader vilket jag är tillfreds med, det är ändå ca 20 grader ifrån max-temp.

Kan tillägga att allt detta är i balanserat läge då jag inte orkar med fläktarna på prestandaläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Testade precis Ryzen Controller för egen del och det var så enkelt att det nästan var löjligt - jag hade ju laddat upp för att göra en del laborerande och därför skjutit på att prova ett tag... Jag nöjde mig med att bara sätta en temperatur för när boosten ska slås av (gick på deras förinställda 85 grader). Fullkomligt ovetenskapligt testat men ca 20 min flygning i MS Flight Simulator innan detta gav en max-temp kring 95 grader (även om så höga temperaturer var ovanligt redan då). Med detta aktiverat toppade jag på 86 grader vilket jag är tillfreds med, det är ändå ca 20 grader ifrån max-temp.

Kan tillägga att allt detta är i balanserat läge då jag inte orkar med fläktarna på prestandaläge.

Låter ju kanon. Ska testa i morgon när jag är hemma igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Ni som haft era L7 i några dagar hur är upplevelsen?
Bra/dåligt? Skulle vara intressant att höra hur och vad ni tycker?

Jag är supernöjd med min Legion 7.

Den känns snabb & responsiv och jag tycker även skärmen är väldigt fin. Inser nu hur mkt trevligare det är med en matt skärm då man slipper irriterande reflektioner.

Ljudmässigt är nog det här en av de tystaste gaming laptops jag haft. Den är otroligt tyst, även vid spelande. Har heller inte märkt av något coil whine som vissa exemplar har.

Det enda som hamnar på minussidan är temperaturen som brukar överstiga 90 grader vid spelande. Plus att datorn rent fysiskt känns väldigt varm också när man spelar. Ett område som blir sjukt varmt är området ovanför tangentbordet.

Trots den något höga tempen så är jag ändå väldigt nöjd med datorn. Känns som man fick mkt dator för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Jag är supernöjd med min Legion 7.

Den känns snabb & responsiv och jag tycker även skärmen är väldigt fin. Inser nu hur mkt trevligare det är med en matt skärm då man slipper irriterande reflektioner.

Ljudmässigt är nog det här en av de tystaste gaming laptops jag haft. Den är otroligt tyst, även vid spelande. Har heller inte märkt av något coil whine som vissa exemplar har.

Det enda som hamnar på minussidan är temperaturen som brukar överstiga 90 grader vid spelande. Plus att datorn rent fysiskt känns väldigt varm också när man spelar. Ett område som blir sjukt varmt är området ovanför tangentbordet.

Trots den något höga tempen så är jag ändå väldigt nöjd med datorn. Känns som man fick mkt dator för pengarna.

Hänvisar dig till diskussionen ovan om Ryzen Controller - sänker temperaturerna rejäljt (och ökar förhoppningsvis livslängden). Busenkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Hänvisar dig till diskussionen ovan om Ryzen Controller - sänker temperaturerna rejäljt (och ökar förhoppningsvis livslängden). Busenkelt

Kan vara värt kika på. Just nu verkar dock inte länken funka för att ladda hem windows-versionen av Ryzen controller men ska kolla vid ett senare tillfälle om den funkar då.

Visa signatur