Hjälp med att programmera i flutter

Permalänk
Medlem

Hjälp med att programmera i flutter

Hej,

Jag jobbar på ett projekt i flutter där jag försöker utveckla en betallösning där man ska kunna betala genom NFC i appen. Jag tänkte att man ska kunna scanna ett bank/kreditkort med kameran, lite likt som man scannar QR-koder, eller bara skriva in ens kortuppgifter och lagra informationen för att kunna utföra betalningar. Någon som vet om det är möjligt?

Jag letar efter en så billig lösning som möjligt eftersom Stripe och andra leverantörer jag känner till blir lite för dyrt, då varje transaktion lär hamna på 50-200 kr.

Permalänk
Medlem

Du får inte scanna kreditkort och lagra informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du får inte scanna kreditkort och lagra informationen.

Tanken är att lagra informationen hos en tredje part som en bank, för att kunna utföra framtida betalningar genom NFC.

Permalänk
Medlem

Så får du och kan du inte göra. Berätta vad du vill åstadkomma isyället för hur du vill åstadkomma det. Du är inne och snurrar i territorier där det föreligger straffansvar just nu. Dit vill du inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Så får du och kan du inte göra. Berätta vad du vill åstadkomma isyället för hur du vill åstadkomma det. Du är inne och snurrar i territorier där det föreligger straffansvar just nu. Dit vill du inte gå.

Jag insåg att min poäng inte kom fram då jag felformulerade mig lite.

Tanken är att det ska vara en betallösning för att kunna ladda en elbil vid en laddstolpe. Där ska man kunna scanna med NFC i appen för att kunna betala för att ladda en elbil, då de publika laddstolparna inte är utrustade med kortläsare, men har vanligtvis NFC eller RFID.

Målet är därför att genom appen kunna betala på dessa laddstolpar när du inte kan använda bank/kreditkort. På så sätt behöver appen på något vis vara kopplat till en persons betalkort, så att man kan genomföra en transaktion efter en laddsession.

Hoppas jag lyckats tydliggöra det lite bättre.

Permalänk
Medlem

Då kan du ju integrera appen mot existerande NFC/rfid betallösningar.

Eller så får du skapa en egen betallösning att integrera mot men då behöver du massa certifieringar, regga hos FI, etc. Det är inte ett enmansjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Då kan du ju integrera appen mot existerande NFC/rfid betallösningar.

Eller så får du skapa en egen betallösning att integrera mot men då behöver du massa certifieringar, regga hos FI, etc. Det är inte ett enmansjobb.

Jo, det var det jag tänkte, men eftersom varje transaktion lär ligga på under 200 kr blir det dyrt att använda sig av exempelvis Stripe eller Square.

Tack för tipset, inte tänkt på att kolla vilka NFC betallösningar det finns och ska kika på det genast!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog löst det som så att användaren köpte "tokens" (virtuella pengar) i din app, då kan ju dessutom laddstolpen kontinuerligt ta betalt och sluta ladda om användarens tokens tar slut (antar att den ändå är ansluten till internet så att den kan verifiera att allt användarens telefon säger stämmer). Dessa tokens kan du ju då sälja genom köp i appen (då slipper du ju dessutom själv ta betalt).

Alternativt så finns det nog olika lösningar för att tillåta användaren att spara ett kort som du sen kan använda, t.ex. gör en parkeringsapp jag använder så. Men då får du nog snarare ta kontakt med någon som tillhandahåller betalningslösningar och höra om de kan ge dig den möjligheten, t.ex.: https://www.swedbankpay.se.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag hade nog löst det som så att användaren köpte "tokens" (virtuella pengar) i din app, då kan ju dessutom laddstolpen kontinuerligt ta betalt och sluta ladda om användarens tokens tar slut (antar att den ändå är ansluten till internet så att den kan verifiera att allt användarens telefon säger stämmer). Dessa tokens kan du ju då sälja genom köp i appen (då slipper du ju dessutom själv ta betalt).

Alternativt så finns det nog olika lösningar för att tillåta användaren att spara ett kort som du sen kan använda, t.ex. gör en parkeringsapp jag använder så. Men då får du nog snarare ta kontakt med någon som tillhandahåller betalningslösningar och höra om de kan ge dig den möjligheten, t.ex.: https://www.swedbankpay.se.

Tokens är en smart lösning! Funderade på om jag skulle implementera det med crypto men då börjar det bli lite mer komplicerat då jag sitter ensamt på deta. Men det är definitivt ett oerhört smart sätt att göra det på!

Ja, jag kollade lite på Swedbank pay nyligen, tänkte kontakta de också och se vad de har att erbjuda.

Tack så jätte mycket för hjälpen, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Dessa tokens kan du ju då sälja genom köp i appen (då slipper du ju dessutom själv ta betalt).

Betalar man inte 30% till Apple vid IAP?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Betalar man inte 30% till Apple vid IAP?

Jag tror inte 30% gäller på alla betalningar med en iPhone i sig på olika appar med IAP, utan det är väl bara om du ska sälja en app i App store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Betalar man inte 30% till Apple vid IAP?

Ja, Apple tar 30% på köp i appar, detsamma gäller även Android. Dock läste jag Apples dokumentation nu, och för produkter/tjänster som tillhandahålls utanför appen ska man visst inte använda "köp i appen", utan en annan lösning som t.ex. Apple Pay.

Så då är mitt andra förslag det jag hade kollat närmare på.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av TaaDaahh:

Tanken är att det ska vara en betallösning för att kunna ladda en elbil vid en laddstolpe. Där ska man kunna scanna med NFC i appen för att kunna betala för att ladda en elbil, då de publika laddstolparna inte är utrustade med kortläsare, men har vanligtvis NFC eller RFID.

Är det inte så att PSD2-direktivet säger att den som betalar måste ange PIN-kod om beloppet överstiger ett visst belopp eller om det gått för många transaktioner sedan användaren senast angav PIN-kod? I så fall måste du åtminstone ha en knappsats för PIN-kod, även om resten av det som ingår i en kortläsare skulle råka saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det inte så att PSD2-direktivet säger att den som betalar måste ange PIN-kod om beloppet överstiger ett visst belopp eller om det gått för många transaktioner sedan användaren senast angav PIN-kod? I så fall måste du åtminstone ha en knappsats för PIN-kod, även om resten av det som ingår i en kortläsare skulle råka saknas.

Jo precis, kommer inte ihåg exakt vart gränsen låg men tror det låg på 300 kr? Går dock att fixa i appen innan varje transaktion, lite som Bank-id.