Ny dator, grafikkortsfläktarna går inte igång

Permalänk
Medlem

Ny dator, grafikkortsfläktarna går inte igång

Hej jag försökte bygga en ny dator idag, men jag får den inte att fungera.
Alla fläktar går igång minnena lyser, men grafikkortsfläktarna går inte igång.
Det ser ut som dom vill starta men sen stannar dom.
Cpu fläkten startar. Och grafikkortet fungerar i min gamla dator för jag har flyttat
över det nu för att kunna skriva här.

Någon vänlig själ som vet hur jag ska gå vidare i min felsökning?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk

Men du får bild på det nya kortet till din skärm ?

Permalänk
Medlem

Om du får bild är det säkert bara för att dem har semipassiv fläktkurva (står still under 55-60 Celsius). Om dem inte snurrar vid load är något däremot fel. Ladda hem MSI afterburner ifall du vill ändra fläkthastighet och kolla till temperaturen på din GPU. Mvh

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har ett grafikkort som inte fläktar i onödan?

Om allt annat funkar som det ska så borde de gå igång när du spelar något spel och temperaturen går upp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror ni har rätt. Jag fick den att funka nu, men i början fick jag ingen bild.
Var tvungen att starta om datorn några gånger. Kan det bero på att jag behöver
uppdatera bios på moderkortet?
Jag har skaffat en amd 5600x i Aorus elite v2.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Om allt verkar funka som det ska så måste du inte uppdatera bios.
Jag tror inte att problemet berodde på det.

Windows kanske laddade ner några drivrutiner om du var ansluten till internet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag köpte komponenterna lite på måfå och hoppades dom skulle
fungera ihop. Jag hade lite koll sen tidigare men det var 11 år sen sist jag byggde
en dator, då med en intel 2500k. En m2 ssd har jag aldrig installerat förut heller. Men allt verkar
funka som det ska, den är väldigt tyst vilket är roligt. tack för alla svar

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|