Behöver en SSD, men vet för lite.

Permalänk

Behöver en SSD, men vet för lite.

Ok, så jag är på jakt efter en (eller flera) SSD diskar.

Användningsområde:
1.Systemdisk. Nuvarande är en mekanisk, men har många dokument samt program (betalda) jag vill behålla. Har där läst att Samsung har en disk som kan "kopiera" en annan, varav en ominstallation ej bheövs.

Stämmer detta? Om "ja", vilken?

2. Spel samt 'för annat' disk. Har egentligen bara 3 spel, Mechwarrior 5, Elite: Dangerous (Horizons), StarWars Squadrons. Samt denna sparar den musik jag spelar in från min PreSonus Audiobox

Däremot spelar jag in musik även på denna, programmen är på system disken. Kanske en 3: disk kanske behövs. Nuvarande disk är mekanisk. Men antar att förutom volym, även hastighet spelar roll?
Någon rekommendation?

Naturligtvis smakar det så kostar det, får i värsta fall spara pengar inför ett köp.

De flesta jag har sett, har oftast använt Samsung, men vet ej vad EVO, eller Pro har för skillnad exempelvis.

Moderkortet har stöd för NVMe.

Tack på förhand för alla svar som ges.

Glömde bort en sak
Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att klona din gamla disk till din nya SSD - förutsatt att SSDn är tillräckligt stor. Det går lika bra med alla märken och modeller av SSD, det som behövs är rätt mjukvara.
Jag vet att i alla fall tidigare så ingick en licens för sådan mjukvara när man köpte en SSD från Crucial. Möjligt att Samsung har liknande erbjudanden. Annars finns det säkert gratis alternativ. (Googla på "clone new ssd" så hittar du garanterat diverse guider om hur man bär sig åt.)

Hastighet på SSD spelar inte så stor roll för de flesta. Även om det på pappret kan vara mycket stora skillnader i hastighet mellan olika modeller så hamnar i stort sett alla SSDer i kategorin "tillräckligt snabb" för alla normala användningsområden. Vid mycket diskintensiv användning så kan märka skillnad, men det är inte många som använder sina system på det sättet.

Samsung är ett populärt märke för SSD. De brukar ha bra produkter, men inte alltid så prisvärda. För deras modeller så gäller att "PRO" är snabbare och tål fler skrivningar än "EVO" som i sin tur är bättre än "QVO".

Jag har tyvärr inte följt marknaden tillräckligt noga det senaste året för att våga ge några rekommendationer om vad som är bäst köp just nu.

Permalänk
Medlem

Macrium reflect free kan du använda, även acronis som är lite mer full-featured har 30 dagars du kan testa gratis, båda kan klona diskar. Bäst är koppla i den nya disken, klona över allt med ovan program (eller om nått följer med, ibland får man med nån version av acronis eller motsvarande) och koppla ur gamla disken, boota sen från den nya.

Flesta barnsjukdommar har arbetats bort bland SSD, så köp det du kan få tag på med bra lagringsmängd, samsung, western digital, intel.. marknaden är väldigt prispressad så en disk för 1000kr är typ exakt samma oavsett tillverkare förutsatt gränsnitt och storlek är densamma.