Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte se poängen med att göra om Windows till Linux. Den som vill köra Linux kan ju liksom göra det redan idag. Ska de sen göra det samtidigt som Windows ska funka lika bra som det göra idag blir det ett enormt projekt, och till vilken nytta blir det? Det är inte heller som att det saknas problem att lösa med Linux.

Nej jag förstår inte heller riktigt den här tron på att linuxkärnan skulle vara en golden bullet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte se poängen med att göra om Windows till Linux. Den som vill köra Linux kan ju liksom göra det redan idag. Ska de sen göra det samtidigt som Windows ska funka lika bra som det gör idag blir det ett enormt projekt, och till vilken nytta blir det? Det är inte heller som att det saknas problem att lösa med Linux.

Mest därför att Windows-kärnan mest verkar vara en enda röra där Microsoft aldrig lyckas få ordning på sina säkerhetsproblem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

EXT4-stöd finns inbyggt. Powershell lär vara svår att byta till Bash, och varför skulle de göra det?

Går det att köra systemet på EXT4? eller fungerar det bara för sekundära diskar? Jag skulle gärna se att man kan slippa använda FAT och NTFS helt om man vill. Möjligheten att fortfarande använda FAT / NTFS behöver så klart inte tas bort.

Att byta ut till bash behöver man inte göra. I Linux har man en vana att lägga till saker, men inte ta bort dom så ofta.

Skrivet av Sorten:

Det grafiska är givetvis inte tillräckligt för och kalla det för det största lyftet på tio år därför måste det vara mer som vi inte vet om ännu och att det kommer komma mer nästa torsdag exempelvis hur det här kommer att passa in med Windows Server 2022 som också släpps till hösten. Man har ju öppnat upp Powershell för att köra på andra plattformar som Linux och Mac os med Powershell core för att folk som är vana vid Powershell ska kunna utnyttja det på andra system det vore givetvis bra om de som är vana vid Linux kunde använda BASH på Windows absolut på ett integrerat och bra sätt. Det begränsar givetvis vad man kan göra när man värderar bakåtkompabillitet som Microsoft gör med Windows absolut dock tycker jag det här verkar vara en hel del av det du efterfrågar när det kommer till Linux och Windows
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/about

Det är väldigt mycket fokus på det visuella just nu men där finns nog saker vi inte vet om och den build som läckt ut på nätet är säkert inte den slutgiltiga build hellre utan det kommer säkert komma ännu mer innan release sen kan jag givetvis inte lova exakt de saker du frågar efter. När det gäller filsystem så är det givetvis jätteviktigt men det är sådant som Microsoft skulle hålla närmare bröstet och som kanske inte hamnar i läckor utan som kommer avslöjas nu på torsdag vi kan spekulera nu men diskussionerna kommer nog bli mer givande tänker jag när vi vet vad Microsoft presenterat nästa vecka den här artikeln visar exempelvis att det finns mer planerat.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.752580/kalla-om-windows-11-...

Förhoppningsvis (och med ganska stor säkerhet) finns det antagligen något mer än bara det visuellla. Skulle nog vara en dundertabbe annars. Däremot så känns det som att det varit mycket spretigt, speciellt med utseendet och det känns som man inte riktigt har brytt sig om att rätta viktiga systemkritiska saker före "visuella problem".

Något som lyser med sin frånvaro i Windows som Linux skiner med är exempelvis att kunna köras från en Live-ISO. Perfekt om man råkar göra en liten miss i en inställning. Bara starta, gå in i filen och rätta, boota om och du är igång inom några minuter.

En andra grej om du behöver göra något hos någon annan, boota från en USB-sticka, gör det du ska och avsluta. Har du privat server kan du spara det du gör hemma hos dig eller i ett moln. - Utan att på något sätt röra personens dator.

Det perfekta med en Live-ISO är att det just är ett riktigt OS, inte nerbantad till ett rescue/emergency-läge. Även om det är begränsat antal program som följer med, så kan man installera ett specifikt program om man verkligen behöver det.

Möjligheten att bestämma var filer ska finnas - Extremt lätt att bestämma och ändra i Linux - I princip omöjligt i Windows, i alla fall före installation.

Det är sådant här jag vill se i Windows för att göra det användarvänligt.

Skrivet av SanTeoX:

Vad jag hade velat se av "Windows 11" är nytt filsystem, byte till linuxkärna men kompabilitet med nuvarande Windowsprogram. Fila på utseendet är väl något de bör göra efter de löst alla andra bekymmer de har med os:et. Ett enhetligt gui framför rundade hörn och sånt lullull.
Men det är nog önsketänkande denna gång.

Det här är sådan jag också vill se.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Möjligheten att bestämma var filer ska finnas - Extremt lätt att bestämma och ändra i Linux - I princip omöjligt i Windows, i alla fall före installation.

Det har gått att göra under OOBE sedan Vista åtminstone, men det finns liksom ingen som helst poäng med det för 99% av användarna. När jag läser dina inlägg så undrar jag bara vilken Windows-version du körde senaste gången...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Något som lyser med sin frånvaro i Windows som Linux skiner med är exempelvis att kunna köras från en Live-ISO. Perfekt om man råkar göra en liten miss i en inställning. Bara starta, gå in i filen och rätta, boota om och du är igång inom några minuter.

Fram tills för några uppgraderingar sedan fanns ju möjlighet att köra to go-versioner från USB-minnen och liknade, men den förmågan avvecklades.

Skrivet av OldComputer:

Möjligheten att bestämma var filer ska finnas - Extremt lätt att bestämma och ändra i Linux - I princip omöjligt i Windows, i alla fall före installation.

Går inte utvecklingen snarare mot att användaren inte skall behöva tänka på filer, enheter och annat som var viktigt förr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Tycker man ska vara bra skeptisk mot M$. Såg denna video av Carey Holzman (postad ca 9 timmar innan detta inlägg)

https://youtu.be/lrE7GWWaTdc

Förtroendet för M$ och Windows är för mig förbrukat för länge sedan.

Orkade kolla max 1 minut. Vilken tramsig kille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fram tills för några uppgraderingar sedan fanns ju möjlighet att köra to go-versioner från USB-minnen och liknade, men den förmågan avvecklades.

Finns PE-varianter av Windows som används av diverse verktyg som fyller det syftet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Finns PE-varianter av Windows som används av diverse verktyg som fyller det syftet.

Ja, för felsökning och återställning duger det kanske men med Linux kan man ju ofta utan större problem sätta sin os-disk i en ny dator, starta och fortsätta som om inget hade hänt. Det där var så nära den upplevelsen Windows kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går det att köra systemet på EXT4? eller fungerar det bara för sekundära diskar? Jag skulle gärna se att man kan slippa använda FAT och NTFS helt om man vill. Möjligheten att fortfarande använda FAT / NTFS behöver så klart inte tas bort.

Att byta ut till bash behöver man inte göra. I Linux har man en vana att lägga till saker, men inte ta bort dom så ofta.

Förhoppningsvis (och med ganska stor säkerhet) finns det antagligen något mer än bara det visuellla. Skulle nog vara en dundertabbe annars. Däremot så känns det som att det varit mycket spretigt, speciellt med utseendet och det känns som man inte riktigt har brytt sig om att rätta viktiga systemkritiska saker före "visuella problem".

Något som lyser med sin frånvaro i Windows som Linux skiner med är exempelvis att kunna köras från en Live-ISO. Perfekt om man råkar göra en liten miss i en inställning. Bara starta, gå in i filen och rätta, boota om och du är igång inom några minuter.

En andra grej om du behöver göra något hos någon annan, boota från en USB-sticka, gör det du ska och avsluta. Har du privat server kan du spara det du gör hemma hos dig eller i ett moln. - Utan att på något sätt röra personens dator.

Det perfekta med en Live-ISO är att det just är ett riktigt OS, inte nerbantad till ett rescue/emergency-läge. Även om det är begränsat antal program som följer med, så kan man installera ett specifikt program om man verkligen behöver det.

Möjligheten att bestämma var filer ska finnas - Extremt lätt att bestämma och ändra i Linux - I princip omöjligt i Windows, i alla fall före installation.

Det är sådant här jag vill se i Windows för att göra det användarvänligt.

Det här är sådan jag också vill se.

Byte till Linux kärna ser jag inga fördelar med låt Windows vara Windows och NT kärnan är en stor del av vad som gör Windows om det ska en ny kärna då vill ja se en ny utvecklad kärna av Microsoft när det gäller filsystem ser jag mycket hellre REFS än EXT4 vilket jag tror ligger närmare till hands faktiskt även om de tog bort det ifrån Windows 10 för ett tag sen vilket gör att det förmodligen fortfarande kommer vara NTFS som gäller men REFS hade varit en trevlig överraskning. Förhoppningsvis är också Powershell 7 inbyggd i Windows från början och att man lämnar 5.5 som är inbyggd i Windows 10 vore märkligt med tanke på det fokus man har på Powershell i många inställningar om man ser till Azure och Microsoft 365. Jag hoppas givetvis på på en uppdatering av NT kärnan och Windows Defender vore skumt om det inte fanns nya säkerhetsfunktioner i Windows 11 kan jag känna. Jag ser inte behov av live ISO för den stora massan och inte att det ska vara ett huvudfokus för Windows nu sen har du säkert om fördelarna för dig med live ISO. Möjligheten att bestämma var filer ska finnas gör man vid installation och tycker jag inte är något direkt problem i Windows faktiskt som du säger gör man det i installationsfasen och det är väl då man vill bestämma det eller när vill du bestämma det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det har gått att göra under OOBE sedan Vista åtminstone, men det finns liksom ingen som helst poäng med det för 99% av användarna. När jag läser dina inlägg så undrar jag bara vilken Windows-version du körde senaste gången...?

Windows 7, Men har även använt Windows 8 och 10, finns ju släktingar och arbetsplatser vet du.
Har för övrigt använt alla MS-DOS och Windows versioner och aldrig varit speciellt imponerad. NT4 var väl den bästa i så fall.

OOBE? antar att du syftar på det som står hos Wikipedia. Eller var det detta från M$ Customize the Out of Box Experience (OOBE)? M$ beskrivning var ju ett skämt skämt nämligen.

Out-of-box experience (OOBE pronounced oo-bee) is the experience an end-user has when taking a product out of the box and preparing to first use it, as opposed to the point-of-sale experience or the interaction experience of an expert user. In computing, this includes the initial configuration of a piece of hardware or software on a computer. The out-of-box experience is typically the first impression a product creates, such as the ease with which a buyer can begin using the product. For hardware products, a positive OOBE can be created with logical easy-to-follow instructions and good quality of manufacturing.

Microsoft Corporation uses this term to refer to the user experience that takes place after software installation, and immediately following the first launch of a software product.

Vet att man kan flytta sin hemkatalog till en annan disk i Windows och att man även kan ha en partition på en katalog i stället för bokstav, har använt mig av båda i Windows.

Det jag syftar till enkelheten som Linux använder. Din hemkatalog /home/användarnamn spelar ingen roll om det är en katalog, annan partition eller disk i Linux. Blir den full så lägger man till en disk och bestämmer om den ska ta över rollen eller adderas som mer utrymme - utan att behöva starta om eller vänta på överföringen av filer. Det bara fungerar liksom.

Det här gör du så klart inte speciellt ofta. Men väldigt bekvämt när man installerar en ny version, eftersom du får med dig alla installerade program och personliga inställningar. Dessutom bekvämt när du har bytt hårdvara, du behöver antagligen inte göra något. Men om det krävs att man installerar om så räcker det att installera om systemet (vanligen tömma och skriva om kärnan i /boot), inga program eller personliga inställningar behöver göras om.

Tänk dig att slippa installera om alla spel i Windows bara för att du bytt grafikkort eller moderkort / CPU?

Har du själv använt Linux och har du använt det parallellt med Windows? Jag använde Linux parallellt med Windows 7 under en lång tid, över ett år, och upptäckte att det var lättare att använda än Windows, speciellt allt som är inbyggt och du inte behöver leta program till.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Ja, för felsökning och återställning duger det kanske men med Linux kan man ju ofta utan större problem sätta sin os-disk i en ny dator, starta och fortsätta som om inget hade hänt. Det där var så nära den upplevelsen Windows kom.

Det har jag gjort massvis av gånger med alla releaser efter XP (kan ha gjort det på XP också men minns inte). Antingen startar det direkt eller så går en automatisk reparation igång och sen startar det.

Skrivet av OldComputer:

Windows 7, Men har även använt Windows 8 och 10, finns ju släktingar och arbetsplatser vet du.
Har för övrigt använt alla MS-DOS och Windows versioner och aldrig varit speciellt imponerad. NT4 var väl den bästa i så fall.

OOBE? antar att du syftar på det som står hos Wikipedia. Eller var det detta från M$ Customize the Out of Box Experience (OOBE)? M$ beskrivning var ju ett skämt skämt nämligen.

Out-of-box experience (OOBE pronounced oo-bee) is the experience an end-user has when taking a product out of the box and preparing to first use it, as opposed to the point-of-sale experience or the interaction experience of an expert user. In computing, this includes the initial configuration of a piece of hardware or software on a computer. The out-of-box experience is typically the first impression a product creates, such as the ease with which a buyer can begin using the product. For hardware products, a positive OOBE can be created with logical easy-to-follow instructions and good quality of manufacturing.

Microsoft Corporation uses this term to refer to the user experience that takes place after software installation, and immediately following the first launch of a software product.

Vet att man kan flytta sin hemkatalog till en annan disk i Windows och att man även kan ha en partition på en katalog i stället för bokstav, har använt mig av båda i Windows.

Det jag syftar till enkelheten som Linux använder. Din hemkatalog /home/användarnamn spelar ingen roll om det är en katalog, annan partition eller disk i Linux. Blir den full så lägger man till en disk och bestämmer om den ska ta över rollen eller adderas som mer utrymme - utan att behöva starta om eller vänta på överföringen av filer. Det bara fungerar liksom.

Windows har stött valbar plats för biblioteksmappar och användarens katalog rätt länge däremot stöder det inte att sprida ut en av dessa kataloger på flera diskar.

Citat:

Det här gör du så klart inte speciellt ofta. Men väldigt bekvämt när man installerar en ny version, eftersom du får med dig alla installerade program och personliga inställningar. Dessutom bekvämt när du har bytt hårdvara, du behöver antagligen inte göra något. Men om det krävs att man installerar om så räcker det att installera om systemet (vanligen tömma och skriva om kärnan i /boot), inga program eller personliga inställningar behöver göras om.

Tänk dig att slippa installera om alla spel i Windows bara för att du bytt grafikkort eller moderkort / CPU?

Det känns som du inte har testat detta för det är inte så det fungerar. Byta moderkort kan förstås innebära en reparation av Windows, men all mjukvara fungerar ju när den är klar. Att byta grafikkort däremot har aldrig krävt att man installerar om något mer än förstås grafikkortets drivrutiner. Steam och liknande plattformar stöder också att man har spelen installerade på flera enheter och man kan flytta de mellan datorer och så.

Citat:

Har du själv använt Linux och har du använt det parallellt med Windows? Jag använde Linux parallellt med Windows 7 under en lång tid, över ett år, och upptäckte att det var lättare att använda än Windows, speciellt allt som är inbyggt och du inte behöver leta program till.

Jag har i alla fall gjort ett antal seriösa försök att byta till Linux, det har aldrig varit lättare att använda för mig och därför kör jag Windows. Däremot använder jag Linux varje dag i jobbet men inte med något GUI förstås.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men vill ni ha enligt mitt tycke, en bra program launcher, testa Wox.

Sen finns även Keypirinha som verkar vara liknande, har dock inte testat den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

För er som missat vad det innebär att köra en Linux Live-ISO:

Finns inte programmet du behöver köra för tillfället med? Installera det i så fall, datorn blir orörd då allt hamnar på en RAM-disk.
Svårt att förstå engelska? Byt språk till svenska.

Firefox, Office och en drös andra program för att reparera eller säkerhetskopiera är redan med. Du har internetanslutning redan här. (ikonen med dom tre fyrkanterna vid klockan visar att det är en kabelanslutning).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När ska Microsoft kasta ut 32-bit stödet? Visst det finns fortfarande x antal 32-bit appar. Men om MS har lite förutseende och säger att om två år kommer vi släppa Win 11 där vi fasat ut 32-bit. Då har utvecklare tid på sig att preppa för övergången.

Vi får väl se... har en W10 dator med 32-bits os på. Var 32-bits W7 som autouppdaterades till W10. Får se om den får 32 eller 64 bit W11 eller inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

För er som missat vad det innebär att köra en Linux Live-ISO:

https://www.linuxmint.com/pictures/screenshots/uma/cinnamon.png

Finns inte programmet du behöver köra för tillfället med? Installera det i så fall, datorn blir orörd då allt hamnar på en RAM-disk.
Svårt att förstå engelska? Byt språk till svenska.

Firefox, Office och en drös andra program för att reparera eller säkerhetskopiera är redan med. Du har internetanslutning redan här. (ikonen med dom tre fyrkanterna vid klockan visar att det är en kabelanslutning).

Missat? Kommer ihåg när det var nytt att köra Knoppix och andra system direkt från CD-R. Att det utvecklats sedan dess betyder ju inte att det fanns någon riktig marknad för Windows To Go. Det är inrullat i deras system för inbyggda system eller WinPE istället.

Både en live-dist och WinPE-miljö är ett verktyg, verktyg sitter man inte och kör om man inte har något man behöver använda de till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vet att man kan flytta sin hemkatalog till en annan disk i Windows och att man även kan ha en partition på en katalog i stället för bokstav, har använt mig av båda i Windows.

Ja, det gör man i OOBE. Alla installationer passerar det läget, men det går att anpassa installationen på ett sätt som normala användare aldrig kommer i kontakt med.

Skrivet av OldComputer:

Tänk dig att slippa installera om alla spel i Windows bara för att du bytt grafikkort eller moderkort / CPU?

Det slipper man med Windows 10. Jag har tagit SSDn med operativsystemet och flyttat den rakt till en annan dator med totalt annan hårdvara. Det som händer när man bootar är att man får upp en trevlig blå ruta som säger "Förbereder Windows...", och sen har det tagit ca 5-7 minuter innan proceduren som konfigurerar om och byter drivrutiner är klar och man kommer in i Windows på den nya datorn.

Skrivet av OldComputer:

Har du själv använt Linux och har du använt det parallellt med Windows?

Nej, däremot har jag slösat en otrolig massa tid i diverse Linux-distributioner genom åren. De två senaste grejerna var en Minecraft-server samt en Raspberry Pi 3B som konverterade en analog videosignal till MPEG2-fomat med en USB-dongel. Minecraft-servern (i7-4790K, 16 GB RAM, 240 GB Intel 520) hade sån dålig prestanda att det inte gick att vara mer än 2-3 spelare på servern innan den laggade ihop totalt. Spenderade nog 1½ vecka på att googla och besöka mängder av forumtrådar för att försöka få ordning på det innan jag gav upp och testade att installera en MC-server på klientmaskinen med Windows (i7-6700K, 32 GB RAM, 400 GB Intel 750), egentligen i rent experimentsyfte eftersom jag är dålig på Linux (Debian). Till min förvåning funkade det att ha servern med 10-12 spelare samtidigt som jag själv spelande på samma maskin utan något som helst lagg. RPi'n var något liknande, körde fast någonstans och lyckades inte få ut någon signal trots att allt till synes fungerade (MPEG2-dongeln stod för CPU-kraften att konvertera signalen), och sen hittade jag en Windows-mjukvara som gjorde det jag ville, installerades med ett klick och funkade på första försöket utan behov av att konfigurera.

Varje Linux-erfarenhet genom åren har i stort sett varit likadan, jag sliter mitt hår i flera veckor och sen visar det sig att det jag ska göra funkar minst lika bra i Windows... fast med väldigt mycket kortare startsträcka.

Skrivet av OldComputer:

Jag använde Linux parallellt med Windows 7 under en lång tid, över ett år, och upptäckte att det var lättare att använda än Windows, speciellt allt som är inbyggt och du inte behöver leta program till.

Jadu, i det stora hela håller jag nog inte med om att det är lättare för min behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag är dock inte alls så övertygad om att 32-bitarsstödet faktiskt leder till försämrad prestanda/upplevelse. Och för att jämförelsen skall fungera är det ju snarare intel/amd som skall städa (och microsoft bara följa efter). En skillnad mot arm är ju också att x86-64 är en utökning av x86, så den får man på köpet. I arm-fallet är 32- och 64-bitarsvarianterna helt olika, så när till exempel apple bestämmer sig för att satsa på enbart 64 innebär det att hårdvaran blir mindre komplex (eller kanske snarare att man kan lägga kisel på något roligare).

Windows har väl inte heller problem med att vara rappt (när det gäller upplevelsen för hemanvändare)?

I linux är det bara några extra 32-bit bibliotek man behöver installera för att få 32-bits stöd (såvida det inte redan är gjort i distron man kör). Torde vara samma i win så kostnaden blir att det går åt lite mera disk för installationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

I linux är det bara några extra 32-bit bibliotek man behöver installera för att få 32-bits stöd (såvida det inte redan är gjort i distron man kör). Torde vara samma i win så kostnaden blir att det går åt lite mera disk för installationen.

Ja precis. Det borde inte vara något som vanliga användare längtar efter att slippa, och om man har fobier är det ju lätt att bara hålla sig till 64-bitarsapplikationer.

Win32 (Windows-api:et, för 32 och 64 bitar) beskylls ju däremot ofta för alla möjliga (främst säkerhetsrelaterade) problem, och Microsoft har ju länge försökt lyfta fram modernare plattformar. Än så länge har det väl gått lite sisådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker man ska vara bra skeptisk mot M$. Såg denna video av Carey Holzman (postad ca 9 timmar innan detta inlägg)

https://youtu.be/lrE7GWWaTdc

Förtroendet för M$ och Windows är för mig förbrukat för länge sedan.

Fast han säger väl ändå att det är andra än Microsoft som gjort en fake "Windows 11"? Så vad har det med Microsoft att göra?

Inte för att jag köper hans teorier för fem öre haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vi får väl se... har en W10 dator med 32-bits os på. Var 32-bits W7 som autouppdaterades till W10. Får se om den får 32 eller 64 bit W11 eller inget alls.

Varför kör man överhuvud taget ett 32bits OS 2021? Är CPU:n 32-bit? AMD:s 64-bit kom redan 2003. Dvs 18 år sedan. 2007 fanns knapp inga 32-bits CPU att köpa längre, åtminstone inte för en persondator för den breda massan.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har tagit SSDn med operativsystemet och flyttat den rakt till en annan dator med totalt annan hårdvara. Det som händer när man bootar är att man får upp en trevlig blå ruta som säger "Förbereder Windows...", och sen har det tagit ca 5-7 minuter innan proceduren som konfigurerar om och byter drivrutiner är klar och man kommer in i Windows på den nya datorn.

5-7 minuter? För mig tar det 1-3 sekunder att boota disken på en ny dator. Behövs ingen konfiguration.

En sak jag upplever är att Windows "hänger sig / fryser till" stup i ett, inte så att program låses eller att jag får en blåskärm utan mer som att det är hackigt eller som om det körs i olika hastighet (NT4 och 2000 hade faktiskt väldigt lite av detta av någon anledning).

Nåväl, vi kommer nog inte så mycket längre här. Antagligen har vi väldigt olika sätt att arbeta och tänka och tur är väl det.

Jag får väl drömma om pingviner och ni om färgglada fönster, godnatt!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tänk dig att slippa installera om alla spel i Windows bara för att du bytt grafikkort eller moderkort / CPU?

Just dom sakerna var det länge sedan man behövde göra, har inte installerat om ett enda spel på dom senaste byggena och då är det helt nya datorer med ominstallation av windows.
Så länge man har dom på separat disk sköter steam detta på 1 minut, har du dom på samma disk behövs det inte så länge windows inte behöver om installeras från grunden.

Nä låt windows vara windows för den stora massan som inte vill/kan lära sig Linux och behåll Linux för dom som vill köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför kör man överhuvud taget ett 32bits OS 2021? Är CPU:n 32-bit? AMD:s 64-bit kom redan 2003. Dvs 18 år sedan. 2007 fanns knapp inga 32-bits CPU att köpa längre, åtminstone inte för en persondator för den breda massan.

F.D företagsdator, hade 32bit W7 på sig när jag fick den. Varför de installat 32bit W7 på en Core2-duo förstår jag inte och MS uppdaterade då till 32bit W10. Används inte mycket så har inte orkat bråka med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför kör man överhuvud taget ett 32bits OS 2021? Är CPU:n 32-bit?

Hur installerar du ett 64-bitars OS på en enhet med 32-bitars UEFI? Sen är det inte så många år sedan marknaden svämmade över med Windows 10-plattor med 2GB RAM och 32GB eMMC.

Kör jag 32-bitars versionen av Windows 10, så använder systemet knappt 500MB RAM i uppstart, jämfört nära tre ggr så mycket i 64-bitars versionen (ofta betydligt mer).

Det gör otrolig skillnad på system med upp till 4GB RAM! Att Windows i sig inte ens tar 7GB av disken är en annan bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går det att köra systemet på EXT4? eller fungerar det bara för sekundära diskar? Jag skulle gärna se att man kan slippa använda FAT och NTFS helt om man vill. Möjligheten att fortfarande använda FAT / NTFS behöver så klart inte tas bort.

Att byta ut till bash behöver man inte göra. I Linux har man en vana att lägga till saker, men inte ta bort dom så ofta.

Nej, det går inte att köra systemet på EXT4. Brukar du kopiera mycket småfiler eller varför är det viktigt för dig?

Varför lägga till bash i Windows? Brukar inte ni pingviner påpeka att Linux inte är Windows? Det låter som du vill göra Windows till Linux. Jag skulle för all del inte ha några problem med om lade till bash men jag skulle inte lägga det högt på priolistan.

Skrivet av OldComputer:

5-7 minuter? För mig tar det 1-3 sekunder att boota disken på en ny dator. Behövs ingen konfiguration.

Har du suttit och optimerat Linux för minimal boot-tid? I vilket fall, här är grejen: Om du inte har en kompatibel konfiguration kommer du stöta på patrull när du bootar din Linux-disk i en ny dator. Windows konfigurerar det nya systemet automagiskt. Det är därför det tar lite tid.

Citat:

En sak jag upplever är att Windows "hänger sig / fryser till" stup i ett, inte så att program låses eller att jag får en blåskärm utan mer som att det är hackigt eller som om det körs i olika hastighet (NT4 och 2000 hade faktiskt väldigt lite av detta av någon anledning).

Nåväl, vi kommer nog inte så mycket längre här. Antagligen har vi väldigt olika sätt att arbeta och tänka och tur är väl det.

Jag får väl drömma om pingviner och ni om färgglada fönster, godnatt!

Låter som du har gamla mekaniska diskar och behöver se över energisparfunktioner, mängden RAM och om det är några processer som använder diskarna. Det enda jag känner igen det där ifrån är när diskarna spinner upp och ner stup i kvarten, och då är det en bra idé att se över varför de gör det.
Om du inte har mekaniska diskar skulle jag titta på energisparfunktionerna för olika enheter. Det kan vara någon enhet som är lite väl snabb att gå ner i energisparläge. Kör du en skrivbordsdator kan en bra början vara att se till att USB-enheter aldrig går ner i det läget. Inte för jag själv varit med om att pga någon USB-enhet men det kan mycket väl vara nåt sånt som spökar. Det kan vara bra att stänga av i vilket fall eftersom USB är kasst och vissa enheter har en dålig implementering som gör att de strular med sådana funktioner.

Permalänk
Avstängd

Installerade Server 2022 i HyperV, den har inga uppenbara gränssnittsförändringar gentemot 2019 eller Windows 10. Versionen står dock som 21H2, build 20348.1, så det borde innebära att det kommer en ny version innan skarp release.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur man får dit vädret nere i höger hörna på win 11 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Möjligheten att bestämma var filer ska finnas - Extremt lätt att bestämma och ändra i Linux - I princip omöjligt i Windows, i alla fall före installation.

Har du kollat på Microsoft Deployment Toolkit (MDT) samt Deployment Image Servicing and Management Tool (DISM)?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5425...

Microsoft har massvis med verktyg för att anpassa Windows. Enda skillanden är att Home- och Pro-användarna ofta inte har/känner till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Någon som vet hur man får dit vädret nere i höger hörna på win 11 ?

Jag fick det tvångsditlagt vid senaste uppdateringen av 10/20H2 och undrade direkt det motsatta. I det fallet är det att man högerklickar på "taskbar" och väljer undermenyng "News & Interests" och slår/av på ikonen. Sedan måste man väl kanske välja vad den ska visa också, men uppenbarligen visade den vädret när jag fick den ditlagd utan att ha bett om det. Men de kan ju ha ändrat något eller så är det inte komplett i den version av 11:an som läckt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag fick det tvångsditlagt vid senaste uppdateringen av 10/20H2 och undrade direkt det motsatta. I det fallet är det att man högerklickar på "taskbar" och väljer undermenyng "News & Interests" och slår/av på ikonen. Sedan måste man väl kanske välja vad den ska visa också, men uppenbarligen visade den vädret när jag fick den ditlagd utan att ha bett om det. Men de kan ju ha ändrat något eller så är det inte komplett i den version av 11:an som läckt ut.

Det verkar inte funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag fick det tvångsditlagt vid senaste uppdateringen av 10/20H2 och undrade direkt det motsatta.

Detsamma hände oss på jobbet igår, där vi kör W10/2004. Givetvis återställdes även webbläsaren till Edge och ljudet var avstängt. På vissa datorer försvann även ljudenheten helt. Tack Microsoft!

Kan tillägga att vi nyligen gick från 1809 till 2004, vilket i sig verkar ha varit ett mindre optimalt hopp.