Hur blir man av med OneDrive för gott?

Permalänk
Medlem

Hur blir man av med OneDrive för gott?

Jag blir vansinnig på denna skiten. När man installerar om Windows så får man aktivt välja att BARA spara lokalt på datorn. Ändå installeras OneDrive och aktiveras. Då får man inaktivera vilket inte sällan tar ett par försök innan det slår igenom.

Nu, efter någon windows uppdatering....tro fan att skiten är tillbaka igen. Jag blir vansinnig på detta. Varför envisas Microsoft med att ösa på mig denna skit som jag inte bett om.

Brukar normalt sett bara vara så här grinig på måndagsmornar så det här är något alldeles extra

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Jag blir vansinnig på denna skiten. När man installerar om Windows så får man aktivt välja att BARA spara lokalt på datorn. Ändå installeras OneDrive och aktiveras. Då får man inaktivera vilket inte sällan tar ett par försök innan det slår igenom.

Nu, efter någon windows uppdatering....tro fan att skiten är tillbaka igen. Jag blir vansinnig på detta. Varför envisas Microsoft med att ösa på mig denna skit som jag inte bett om.

Brukar normalt sett bara vara så här grinig på måndagsmornar så det här är något alldeles extra

Väldigt märkligt. Hos mig har den inte installerats tillbaka när jag tagit bort den. Däremot installerades den när jag installerade Office på datorn. Kanske det som gjort att den installerats?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Brukar dra till med policyn för att stänga av smörjan så man slipper peta på individuell service.

Type GPedit. msc and hit Enter or OK to open Local Group Policy Editor.
Navigate to Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> OneDrive.
In the right pane, double-click policy named Prevent the usage of OneDrive for file storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Väldigt märkligt. Hos mig har den inte installerats tillbaka när jag tagit bort den. Däremot installerades den när jag installerade Office på datorn. Kanske det som gjort att den installerats?

Inget Office. Säkert bara MS som gör en fuling

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Brukar dra till med policyn för att stänga av smörjan så man slipper peta på individuell service.

Type GPedit. msc and hit Enter or OK to open Local Group Policy Editor.
Navigate to Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> OneDrive.
In the right pane, double-click policy named Prevent the usage of OneDrive for file storage.

Tack! Testar detta!

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

https://www.oo-software.com/en/shutup10
Uppdateras oftare än win10debloater ser det ut som 4dagar vs 3mån vilket gör att O&O har stöd för lite mer skit i senaste win10 uppdateringen 20H2.

Och du bör köra vad du än väljer att använda efter varje windows update då det är EXTREMT vanligt att win update slår på en del skit igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att avinstallera från (avinstallera eller ändra ett program) menyn eller vad missar jag?

Det är iallafall vad jag gör och mig har det inte stört igen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Är det inte bara att avinstallera från (avinstallera eller ändra ett program) menyn eller vad missar jag?

Det är iallafall vad jag gör och mig har det inte stört igen!

/Lifooz

Precis detta. Bara att avinstallera, har inte heller varit med om att det kommit tillbaka.

(Numera använder jag dock Onedrive, men innan dess)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Precis detta. Bara att avinstallera, har inte heller varit med om att det kommit tillbaka.

(Numera använder jag dock Onedrive, men innan dess)

Som jag misstänkte med andra ord.

Tack för din bekräftelse av det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerar bara onedrive vid ominstallation av windows.
Känns konstigt att bli irriterad över en sak man enkelt kan avinstallera och sen inte behöva bry sig om någonsin igen
Känns som det installerats på något konstigt sätt av användaren i så fall, för det har aldrig varit med i någon uppdatering i windows.

Permalänk
Medlem

Onedrive har kommit tillbaks för mig 3-4 gånger efter en winupdate när jag "bara avinstallerade" det var dock troligen 2 år sedan sist då jag började köra O&O.
Och efter det så har jag inte lagt märke till om skiten kommit tillbaks heller inte men då kör jag även O&O 9 gånger av 10 direkt efter en winupdate, så inte haft så lång tid att se/märka av om det kommit tillbaks innan O&O körts.
Kanske har dom slutat upp att försöka påtvinga onedrive till dom som avinstallerat skiten på senare tid?

Men det finns även en del andra saker och då särskilt övervakning/data insamlings skit som slås på efter en winupdate.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det inte bara att avinstallera från (avinstallera eller ändra ett program) menyn eller vad missar jag?

Det är iallafall vad jag gör och mig har det inte stört igen!

/Lifooz

Skrivet av anon42512:

Precis detta. Bara att avinstallera, har inte heller varit med om att det kommit tillbaka.

(Numera använder jag dock Onedrive, men innan dess)

Gör samma sak. Inte återinstallerats hos mig och då installerar jag alltid uppdateringar så fort det finns tillgängligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig