iPad, dokument hoppar till början

Permalänk

iPad, dokument hoppar till början

Jag har en iPad Pro som jag försöker använda, men det är ju galet enerverande. Om jag har ett PDF dokument öppet i Firefox och byter tab för att skriva lite på en skoluppgift, för att sedan hoppa tillbaka till taben med PDF så har den hoppat tillbaka till början av dokumentet.

Jag måste alltså skrolla ner hela vägen till dit jag var varje gång och det är ohållbart, kan man ändra det här beteendet?

Samma sak händer om jag hoppar mellan t.ex notes och vilken app som helst. Det går tillbaka till default position i notes.

Väl mött!

Permalänk

Fenomenet beror troligen på att du kör slut på minne och bakgrundsappen/-taben startar om när du aktiverar den igen.
Har ingen lösning på problemställningen, men att byta vanor kan göra att problemet minskar betydligt.

Enklaste grejen att testa: Behåll dina vanor men kör Safari istället för Firefox. På iPadOS använder de samma renderingsmotor men Safari är sannolikt mer optimerad för systemet.

Sekundärt: folk som skriver webappar visar gång på gång att de skiter i hur mycket resurser dessa använder. Testa att skriva skoluppgiften i en native-app på paddan, exempelvis Pages eller Word, och sen klippa-och-klistra den färdiga texten in i skolans webapp. Om det löser problemet, glöm inte att skapa ett supportärende så de som skriver applikationen får feedback på att de behöver göra ett bättre jobb.

Att öppna PDF-dokumentet i något annat än en webbläsare kan också mitigera problemet samt göra det lättare att behålla positionen om din läsare skulle tvångsavslutas. Testa exempelvis att ladda ner dokumentet och öppna det i Books istället för att läsa det på en webbsida.

Slutligen den tråkiga varianten:
Byt till en dator med mer minne och/eller ett operativsystem som kan hantera att du kör slut på fysiskt minne. MacOS eller Windows kommer bli långsammare när de börjar behöva växla ut minnesinnehåll till disk men de kommer inte ha ihjäl processer för dig i första taget.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Grymt svar, jag har inte plattan med mig nu men det är antagligen det som är problemet!

Tack 😁