Permalänk
Medlem

Ny 65" under 20000 kr.

Min Samsung gick i graven idag. Vad rekommenderar ni för tv 65" under 20000 kr? Tittar mest på fotboll och lite film. Ska stå på tv- bänk. Spelar inget på den.

Permalänk

LG CX65

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Är OLED verkligen bäst när fotboll ofta har många statiska element? Om huvudanvändning är fotbollstittande är det ju nästan worst case för OLED, med inbränningar och så?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag har en OLED och är väldigt nöjd med den. Fördelen med OLED är ju dock att den ger perfekt svärta och kollar man bara fotboll så spelar den aspekten rätt liten roll. Lägg till att fotboll ofta visas dagtid när tv-rummet är ljust så skulle jag leta efter en modell med bra ljusstyrka. Jag är personligen nöjd med ljusstyrkan på min LG men den kunde vara bättre vid tv-tittande dagtid på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Är OLED verkligen bäst när fotboll ofta har många statiska element? Om huvudanvändning är fotbollstittande är det ju nästan worst case för OLED, med inbränningar och så?

Det skulle jag inte påstå..

Vi har 2st B6:or och en C9:a.

Vi har inbränning på ena B6:an som har varit i ett soligt rum med ca 10 soltimmar om dagen med direkt solljus på panelen. Den andra B6:an har använts som TVspels TV och har haft statiska element på mellan 2-6 timmar dagligen med spelens UI/HUD utan inbränning men har varit i ett mörkt källarrum, och C9 används 50/50 som datorskärm, Netflix TV utan inbränning.

Så min egen erfarenhet och vad jag läst på och även talat direkt med LG om så verkar svagheten med inbränningar endast gälla om du har solljus mot panelen som då gör att panelerna inte kan kylas ned tillräckligt snabbt.

Den med inbränning har dessutom använts minst. Så jag tror inte du kommer få problem.

På c9an har jag dessutom nyheter med DITV logotypen på samma statiska ställe 2-3 timmar varje dag utan någon inbränning.

Den gamla c9an med inbränning hade också DITV loggan under flera år utan någon inbränning från den, utan det är snarare en flammighet i bilden där solen från fönstret har lyst som mest. Syns mest mot Röd/orange bakgrund men oftast inget man märker av med rörliga bilder med olika färginslag.

Sen angående ljusstyrkan, tycker aldrig det vart problem med att se även dagtid på B6orna men man måste ha ljusstyrkan på Max.

På c9 så kan jag dock inte ens ha ljusstyrkan på max utan att bli bländad, är det mörkt så måste jag ställa in TVn på ”mörkt rum” inställning för att inte tvingas kisa.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

LG GX 65" säljs på Webhallen för 17'990kr medlemspris

Permalänk
Skrivet av elve99:

Min Samsung gick i graven idag. Vad rekommenderar ni för tv 65" under 20000 kr? Tittar mest på fotboll och lite film. Ska stå på tv- bänk. Spelar inget på den.

Samsung Q70 Eller Q80 är båda väldigt bra!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sgt. Stinger:

Är OLED verkligen bäst när fotboll ofta har många statiska element? Om huvudanvändning är fotbollstittande är det ju nästan worst case för OLED, med inbränningar och så?

Worst case är att man köper en OLED för att visa menyn på sitt gatukök eller tidtabellen på en busstation. Och tre år senare tar hem skärmen och vill se på film. Då får man räkna med att permanent se ord som "Kabanoss" skuggas i pannan på Tom Cruise.

Fotboll då och då är så TV-typiskt det kan bli och inbränningseffekterna är ju tydligt dokumenterad av rtings test av vad som numera är gamla 2017-paneler. Ska TV:n visa samma kanal med statiska element hela dagarna i sträck är det en risk efter vad som är flera tusen timmars drift med samma innehåll. För allt annat typiskt blandad bruk är inbränningar typexempel på ett ämne väldigt många pratar om – men väldigt få verkligen har sett eller drabbats av själv.

Var en sak med de tidigare OLED-panelerna och OLED från andra, äldre sammanhang, likt mobiltelefoner. För LG:s paneler som sitter i TV-apparaterna är brytpunkten 2017 och nyare modeller där man blev bättre och bättre på att implementera skydd och bygga bort problemen. Något som förbättrats år för år.

Permalänk

Köpte en LG CX 65 nyligen och är supernöjd. Dock just fotbollen som inte imponerar särskilt bildmässigt när de springer runt på plan. Men skulle tro att det snarare har med sändningen att göra. När de visar spelarna up close så är det riktigt bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Är OLED verkligen bäst när fotboll ofta har många statiska element? Om huvudanvändning är fotbollstittande är det ju nästan worst case för OLED, med inbränningar och så?

Är du villig att lägga ungefär 20k så finns det enligt mig inget alternativ till Oled. Har själv en LG C8 som har visat en hel del fotboll bland annat och den generellt "renare" bilden, alltså mindre risk för "dirty screen effect" på Oled kontra LCD-apparater gör att just fotboll med panoreringar över en jämngrön matta ser bra ut. Jag har inga inbränningsproblem heller.

Kör på Oled, du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

LGs CX är klart bättre bild (svärta) och bättre att spela på (120hz Gsync mm) än Samsungs Qled.
Men ska man inte spela eller se på "äkta" HDR ifrån blu-ray så är Samsungs troligen ett smidigare och billigare val.

Samsungs Qled klarar solljus otroligt mycket bättre än LGs Oled.
Har själv mörkläggningsgardiner för min LG CX och utan dom så är det som att titta i en spegel på dagarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det blev en LG 65 CX. Nu får man börja googla på hur man ställer in allt på bästa sätt. Tack för hjälpen!