Dagens fråga, använder du o-ringar på dina taktila brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssvensson:

Är ett tangentbord smord vid nyköp? Försvinner det med tiden? Hur märker man att brytarna måste smörjas?

Generellt har den övervägande majoriteten av färdiga tangentbord man kan köpa inte smorda brytare.
Det försvinner sakterligen med tiden, men vi pratar flera år!
En enkel tumregel är att alla brytare mår bra av att bli smorda. Ett typexempel är ju tex cherry som är kända att vara skrapigare än konkurrerande alternativ.

Har man inte testat och jämfört är det nog svårt att förstå varför det skulle vara värt det, men för min egen del finns det ingen återvändo.

Permalänk
Skrivet av anderssvensson:

Är ett tangentbord smord vid nyköp? Försvinner det med tiden? Hur märker man att brytarna måste smörjas?

Nej det är något man får göra själv.
Och det tar väldigt lång tid för det att försvinna.

Det är ju främst en grej som görs av entusiaster och är en stor del till varför custums är en grej.

Jag har själv suttit och smörjt 75st brytare ikväll, och imorgon ska jag bygga ihop en bräda.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det är något man får göra själv.
Och det tar väldigt lång tid för det att försvinna.

Det är ju främst en grej som görs av entusiaster och är en stor del till varför custums är en grej.

Jag har själv suttit och smörjt 75st brytare ikväll, och imorgon ska jag bygga ihop en bräda.
https://media.discordapp.net/attachments/852136790554968084/855502191484469268/DSC_1688.JPG

Härligt! Det kanske blir att ge sig in på det då. Får väl kolla lite Youtube-tutorials kring det.

Permalänk
Medlem

Kör med O-ringar eller QMX-clips på alla Cherrybrytare i huset, och på jobbet där jag har ett NovaTouch med Cherry/Toprehybrider så är det O-ringar för nedslaget och skitdyra specialinlägg inuti brytarna för uppslaget.

För mig är det perfekta tangentbordet helt ljudlöst, och dit kommer man inte med enbart simple brytardämpning, utan då måste hela kedjan tystas: tangenter + brytare + montering i tangentbordet + hela tangentbordet (+ eventuellt underlägg + bordsskiva + bordskonstruktion). Jag skulle betala rejält för en helt tyst sådan lösning.

Bäst (alltså tystast) hittills är nog faktiskt lågprofilsbrytarna i gamla goda Logitech UltraX.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

MX GREEN och nej inga o-ringar

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag har Cherry MX Red Silent och XXL musmatta och det räcker för mig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Ja, jag använder o-ringar med bruna mx-brytare

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Nej, jag undviker o-ringar eftersom de helt tappar sin elasticitet när jag skriver under minus tre grader Celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssvensson:

Är det någon här som har nån åsikt kring vilket tangentbord/brytare (o-ring eller inte) som har bäst/skönast ljud?

Ja, typ alla som är intresserade har en åsikt Om du bara tänker på ljudet så kommer du ha väldigt svårt att slå gamla Alps-tangentbord (eller customs byggda på dessa) om du frågar mig.

https://www.youtube.com/watch?v=lSsBVIDhmsU

https://www.youtube.com/watch?v=wZuw_54QgI4

Permalänk
Medlem

Ja, har ett Filco Majestouch-2, Tenkeyless, Cherry Brown som jag monterat den snåla varianten av O-ringar på.
Såg någon guide där man använde gummiband till tandställningar för att få samma effekt som riktiga O-ringar så jag beställde en påse med 200st för några kronor och även om dom är 7+ år gamla nu så verkar inga ha gått sönder ännu.

Glömmer bort att dom sitter där till jag rengör insidan tangentbordet eller sitter vid någon annans dator.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kör med o-ringar på MX Clear och gillar känslan mer än jag trodde att jag skulle göra.

Permalänk
Medlem

Ser pilligt ut men ska göra detta med mitt gamla QPAD MK-85 tror jag det heter eller MK-80. Lite oklart.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nej, jag undviker o-ringar eftersom de helt tappar sin elasticitet när jag skriver under minus tre grader Celsius.

Vad i helskotta gör du som tvingar dig att skriva i minusgrader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vad i helskotta gör du som tvingar dig att skriva i minusgrader?

Ingen som minns mIRC-vantarna?

Permalänk

Är de vIRCade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vad i helskotta gör du som tvingar dig att skriva i minusgrader?

De mest kända o-ringarna i historien.
https://youtu.be/raMmRKGkGD4?t=36

Permalänk
Medlem

Jag körde med ett Ducky Shine med Cherry MX Brown och tycker att röda o-ringar gjorde stor skillnad till det bättre.

Nu sitter jag med ett Logitech G815 tactile (brown), dvs tactila lågprofilsbrytare och behovet av o-ringar finns inte längre(och det går inte montera heller). G815 är riktigt stabilt byggd så blir inte samma resonans i bottenläget som med mitt gamla Ducky-tangentbord. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ja, fast inte på tangentbordet.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Nu är jag Topre till 99% men har ett par brädor Mx med Röda bytare och där kör jag med just röda ringar för att få ner slaglängden, tycker inte det gör så mycket på ljudet direkt. På mina Topre brädor så har jag dock dämpat sliders med Landing Pads som har strukit med strykjärn för att få ner höjden på dem.

Även jag smörjer brytare, sliders och hinges - blir en mycket trevligare upplevelse helt klart

Visa signatur

Here be dragons