Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Allt i mina datorer är ihop plock av begagnade delar förrutom grafikkort och nån SSD.
Det är så jag uppgraderar. Jag har sparat mycket pengar på detta sätt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Köper beggat om det finns garanti/kvitto.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Brukar köpa begagnat. Historiskt: Hel dator(HP för stationärt, Lenovo för bärbart), moderkort, CPU, RAM, grafikkort, nätverkskort, chassi, nätdelar, lagring(SSD+HDD), fläktar, CPU-kylare. Det jag aldrig köpt begagnat är: Monitor, mus, tangentbord, vattenkylningsdelar.

Köper från lite överallt: eBay, Tradera, SweClockers.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Begagnat är ofta sjukt mycket prisvärdare om du är ute efter t.ex en dator för 10000kr eller under. Folk har en tendens att byta alldeles för ofta och enligt mig finns det ofta en linje det bara är dumsnålt att gå under när det gäller en ny dator, historiskt sett har allt under den "vanliga" i5:an alltid varit ett dumsnålt val t.ex om du frågar mig. Så har man inte råd med det är begagnat ett riktigt bra alternativ.

Datordelar går sällan sönder bara så där och det finns inte så mycket relevant förslitning på de heller jämfört med t.ex en bil. Datordelar blir oftast utdaterade långt innan de går sönder utan anledning. Men visst, man bör vara försiktig med vem man köper av. Men på Sweclockers har jag bara positiva erfarenheter. Köpte en påkostad x99 dator här för ett tag sen som verkligen levererade för priset t.ex. Var minst dubbla priset för något med liknande prestanda om jag skulle köpa nytt.

Sen kan man ju t.om hitta roligare komponenter här än nya, dyker ju upp bra binnade komponenter här med jämna mellanrum t.ex från seriösa säljare

Kringutrustning är lite onödigare att köpa begagnat däremot, mer förslitning på de och kostnaderna är inte så stora heller. Laptops har ju även de mer slitage, och blir därmed inte alls lika attraktiva begagnade.

Permalänk
Medlem

Japp, folk gör av med sina komponenter alldeles för fort. De går sällan sönder och det finns inte mycket förslitning att tala om i normala fall. Jag har inget emot att sitta på förra generationens hårdvara direkt, spelar inte så mycket ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Exakt!

Enda gången jag skulle tänka mig att handla beg. är om jag känner personen och vet hur den hanterar hårdvaran.

Köpte en del beg. för runt 20-25-år sedan, men la ner det då det var gång var ett lotteri.
I slutet så var det mer om det var ett riktigt lågt fyndpris, i stil med lite skrot man kunde leka med. Då förväntade man sig inget...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Elakekocken:

Haha, känns som att ta hem någon annans toalett eller att använda någon annans tandborste

Bjuder 10 kronor+frakt om kvitto finns och den är maskindiskad

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt var gränsen går mellan "begagnat" och "antikviteter", men antika grejor har man ju köpt lite.
Kan inte komma ihåg att jag har köpt något "modernt" begagnat inom datorer/delar. Eftersom man nästan kan säga att sådant är färskvaror. Känns lite kontraproduktivt för mig att köpa tre-fyra-fem generationer gamla delar. Köper normalt sett förra generationens delar till nedsatt pris när nya har släppts.

Brukar däremot bygga "nya" burkar av mina egna gamla delar; en snabb gamingburk med fem-sex år på nacken blir en utmärkt snabb kontorsburk som man i princip får "gratis". Behöver bara ny kylpasta i princip, och en ren ominstallation av Windows. (Och rejäl rengöring av damm etc.)

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sapphire R290 4GB Tri-X begagnat grafikkort här på Sweclockers marknad och det funkar riktigt bra. Ville dock haft ett 8GB version

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Köper bara begagnat om det är något väldigt specifikt som jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Hittade ett gammalt typexempel på vad man kan förvänta sig med begagnat:
https://i.imgur.com/LS4HxEQ.jpg

Ang. ESD skador.

Jag har jobbat nära hårdvara hur länge som helst.

Nu mindre eftersom jag jobbar inom drift och systemutveckling.

Enligt min erfarenhet så måste man ha extremt otur om det enligt bilden skulle generera någon skada.

Där jag jobbar finns det hårdvara i form av allting överallt! Dessutom i mängder som ni nog inte kan föreställa er.

Hanterat elektronik under alla år utan esd skydd. Det har aldrig varit något problem.

Visst finns det en risk. Men den är så jädrans överhypad. Känns som det är att jämföras med att träffas av blixten.

Jag har pillat i tusentals datorer.

Ber om ursäkt för eventuella konstiga meningsuppbyggnader eller stavfel.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Hittade ett gammalt typexempel på vad man kan förvänta sig med begagnat:
https://i.imgur.com/LS4HxEQ.jpg

Håller verkligen med, vet aldrig vad vildarna där ute håller på med.

Tur att man som ansvarsfull individ slänger all elektronik (MB, CPU, RAM, PSU, RAM, Laptop) i badkaret och spolar av skiten.

Permalänk
Medlem

@AllMessedUp

Hur testar eller kontrollerar man att en ESD-skada inte uppstått? Att berörd maskin till synes fungerar normalt efter installationen?

Permalänk
Medlem

Jag köper aldrig diverse kretskort som suttit i nån annans dator begagnat då man inte vet vad man får samtidigt som dessa delarna fortfarande kostar en reell slant om de skall vara up-to-date så att säga.

Däremot har jag köpt kringutrustning här på sweclockers (rudderpads, tobii eyetracker) då man slipper skruva ner hela datorn om sakerna inte skulle fungera.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Begagnad elektronik undviker jag av flera skäl. Kostar rätt mycket om det ska vara hyfsat modernt. Kolla bara idag när saker säljs begagnat för mycket mer pengar. Ibland oöppnat.
Marknaden idag är trasig pga brist.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köper egentligen aldrig då jag har lätt OCD vad gäller prylar och att det känns säkrare. Vill dock skriva lite hur det är att sälja saker på Swec.

Jag har sålt en hel del här på Swec, egentligen säljer jag enbart på Swec. Varför jag tycker det är riktigt att skapa annonser på sådant jag själv inte längre är i behov av är för att jag alltid använder mina grejer varsamt samt så länge jag kan sparar originalkartongen.

När jag säljer sådant som t.ex. möss, tangentbord, hörlurar köper jag egentligen alltid nya originaldelar för det som kan anses vara en hygienfråga. T.ex. köpte jag nya öronkuddar före jag lade upp annonsen när jag sålde ett headset.

Jag tycker köpare på Swec är superreko att ha att göra med. Grejer som har ett förhållandevis lägre värde men ändå kan ha ett värde för någon annan lägger jag upp som skänkes mot fraktkostnad, ofta sådant som är värt mindre än ca 100 sek. Ofta blir jag förvånad över vad som visar sig vara intressant.

Det som är jättebra med begagnatmarknaden är att produkterna får ett längre liv som framförallt sparar på miljön.

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Ang. ESD skador.

Jag har jobbat nära hårdvara hur länge som helst.

Nu mindre eftersom jag jobbar inom drift och systemutveckling.

Enligt min erfarenhet så måste man ha extremt otur om det enligt bilden skulle generera någon skada.

Där jag jobbar finns det hårdvara i form av allting överallt! Dessutom i mängder som ni nog inte kan föreställa er.

Hanterat elektronik under alla år utan esd skydd. Det har aldrig varit något problem.

Visst finns det en risk. Men den är så jädrans överhypad. Känns som det är att jämföras med att träffas av blixten.

Jag har pillat i tusentals datorer.

Ber om ursäkt för eventuella konstiga meningsuppbyggnader eller stavfel.

JaysTwoCents har testat precis samma sak. Risken är större att bli översprungen av en rosa elefant än att förstöra något med ESD. Risken finns men är mycket liten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Kan köpa "begagnat" från Inets eller Webbhallens fyndhörnor, men jag orkar helt enkelt inte med folk på blocket osv. så skippar det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

JaysTwoCents har testat precis samma sak. Risken är större att bli översprungen av en rosa elefant än att förstöra något med ESD. Risken finns men är mycket liten.

Håller med, jag har byggt datorer sen ... ja när jag bytte moderkort från en 286->386 och har aldrig förstört något pga ESD, och det enda skydd jag haft är att ibland rört i ett jordat element.

kan säkert hända men, inte kan det vara ofta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag drar mig från att köpa GPU och RAM begagnat då de är känsliga mot ESD (speciellt minnena på GPU)

Dessa komponenter ska man undvika att vidröra kontakterna på, ledande punkter på kretskort och komponenter.

Idag har väl de flesta RAM heatspreaders som gör att man bara behöver undvika att vidröra kontakterna utan några större problem.

Har GPU backplate så är de rätt bra skyddade också, bara PCI-express slot kontakten. Strömkontakterna är inga problem då det sitter stora kondingar som äter upp ev. ESD.

Misstänker att tillverkarna monterar in en del ESD-skyddskretsar sen många år tillbaka också. (vilket vi konsumenter får betala för)

Det värsta med ESD fel är inte att man dödar komponenter direkt utan får dolda fel. Se gärna min länk ESD for dummies i min signatur.

Ericsson har ESD-skyddade lab med ledande golv och ska man in där måste man ha på sid ESD-skor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt mycket gnäll i den här tråden om att alla säljare är så struliga, man vet inte om grejerna funkar, produkten motsvarar inte vad som utlovats osv osv.

Jag har under perioder roat mig med att bygga datorer av begagnade delar för att sedan sälja vidare med en liten vinst på varje. Jag har köpt delar till 100+ kompletta datorer och har hittills stött på ett dött moderkort och någon enstaka felande ramsticka, that's it. Samt en person som blåste mig på några hundra här på forumet när jag hade en sökes annons ute (hans mamma hörde senare av sig och gav tillbaka pengarna, helt utan att jag ens jagat honom).

Så i ärlighetens namn så är min erfarenhet den totala motsatsen. Folk skickar saker i det skick som kan förväntas och oftast i stort sett lika fort som ett företag, det vill säga samma dag eller dagen efter betalning. Dessutom är 95% man har att göra med, i synnerhet här på forumet enormt trevliga och pålitliga. Jag har vid flertalet tillfällen frågat om säljaren är villig att skicka i förskott om de inte har några som helst referenser och ingen eller väldigt låg aktivitet på forumet vilket nästan alla faktiskt gått med på då de kunnat läsa min referenser.

Min slutsats är alltså att handla begagnat är fantastiskt, i synnerhet om målet är att sätta ihop en duglig burk för spel i 1080p. Sen har det ju förändrats lite senaste halvåret i och med de hutlösa priserna på grafikkort vilket tyvärr gjort att det bästa man kan göra i nästan alla lägen är att köpa en trisst pre build helt utan själ.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Håller med, jag har byggt datorer sen ... ja när jag bytte moderkort från en 286->386 och har aldrig förstört något pga ESD, och det enda skydd jag haft är att ibland rört i ett jordat element.

kan säkert hända men, inte kan det vara ofta.

Problemet med ESD-skador är inte att saker slutar fungera utan att ledningsbanor i mikrometerstorlek deformeras eller smälter av att det går en mycket högre ström igenom dem än de är designade för p.g.a. potentialskillnader mellan den som hanterar dem och saker kretsen kommer i kontakt med. Att en krets med miljoner eller miljarder såna ledningsbanor helt skulle skulle sluta fungera efter en smäll är säkert mindre chans än att vinna på lotto, men varje ESD-skada har någon konsekvens, t.ex. instabilitet.

Skrivet av Knotvillage:

JaysTwoCents har testat precis samma sak. Risken är större att bli översprungen av en rosa elefant än att förstöra något med ESD. Risken finns men är mycket liten.

Testat vad? Att något permanent slutar fungera p.g.a. en ESD-skada?

Permalänk
Avstängd

Har gjort 300 affärer på eBay.. skrollar jag igenom listan är det allt möjligt.. fläktar, CPUs, RAM, HDD/SSDs, switchar, NICs osv osv.. returns är totalt 2.

Permalänk
Medlem

Har handlat Xeon scalable CPUer begagnade samt ECC RAM minnen från eBay och Aliexpress och har på så vis fått ihop 2st servrar med bra prestanda per krona.
Om man är beredd att ta risken så rekomenderar jag det men hittills har säljarna varit väldigt seriösa och snabba på att svara på frågor hurvida ens moderkort passar fungerar med tilltänkt CPU etc.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med ESD-skador är inte att saker slutar fungera utan att ledningsbanor i mikrometerstorlek deformeras eller smälter av att det går en mycket högre ström igenom dem än de är designade för p.g.a. potentialskillnader mellan den som hanterar dem och saker kretsen kommer i kontakt med. Att en krets med miljoner eller miljarder såna ledningsbanor helt skulle skulle sluta fungera efter en smäll är säkert mindre chans än att vinna på lotto, men varje ESD-skada har någon konsekvens, t.ex. instabilitet.

Jaa, nu är jag ingen AntiESDare, det förekommer, men jag kan inte härleda ett enda problem jag haft till det, är väl det jag vill säga. Men såklart finns det de som råkat ur för det. Men så länge man är försiktig och inte pillar på alla kontaktytor osv, så är det inte så vanligt, enligt min erfarenhet då.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Diskussionen har gått djupt in på ESD skador, tyvärr så är symptomen efter en ESD skada rätt random, så nämnandet av JaysTwoCents test är rätt intetsägande.

Rätt vanligt är att elektroniken verkar fungera efter en ESD skada, för att efter en tid bugga ut i vissa specifika fall, läs vid en viss typ av last eller operation i stil med F00F-buggen. som ex.
Kan inte ett stort företag upptäcka buggen innan lansering, hur skall då en enskild användare upptäcka en ESD skada? Eller för den delen JaysTwoCents?
ESD skador är inget påhitt! ESD skador ger random fel med en bra mycket mer spridd symptom än en normal bugg.
Värst är att en ESD skada kan uppträda en vecka efter skada eller år senare = man sätter inte problemet i samband med hantering.

Jag har arbetet inom IT och då systembygge/leverans och service. Om jag då haft en medarbetare som helt förringat, inte brytt sig om ESD skydd eller hanterat det felaktigt. Då skulle jag först förklarat nödvändigheten av/nyttan med ESD skydd i hantering. Om ingen bättring skett så hade jag rapporterat till ledningen, naturligtvis!

ESD skador är långtifrån det enda felet som kan ske vid hantering, har varit med om skador som ger fel på PCI/PCI-e buss, beröringsskador där salter och fett från huden förs över till kontaktytor, varefter dom följer med och sprids till PCI/PCI-e kontakten.

Kort som fungerar felfritt vid test utanför systemet, när dom sen monteras i system så fungerar dom inte.
Tar man ut dom och testar, så fungerar dom tills man ger ett lätt tryck på kortet.
Antar att kortet då har blivit klämt under hantering och/eller transport och fått ett mindre brott på på någon ledningsbana.

Är många fel som kan uppträda vid beg. köp, en del helt uppenbara. Tyvärr så är dom flesta random/oförutsägbara, dessa vill jag helst undvika då dom tar tid att finna, uppträder efter en tids användning (reklamation är då utesluten).
Värst är att dom tar tid att felsöka, för att inte säga frustrationen när dom uppträder. Gråa hår får man tids nog...

Felstavning: landningsbana -> ledningsbana
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nej, handlar inte begagnade komponenter och lär nog inte göra. Förvisso har jag inte inhandlat så många komponenter under min livstid, så när jag väl slår till kan det likaväl vara nytt. Det finns säkert bra priser på begagnat men jag vill personligen känna att det är mitt eget och inte något delat bruk.

Permalänk
Medlem

Har köpt både det ena och det andra begagnat. Allt har fungerat bra och i de fåtal fall jag inte varit nöjd, så har det berott på dåliga efterforskningar från min sida.
Jag tycker det är bra om man i största möjliga mån kan återanvända grejer istället för att köpa nytt, men det är klart... Om alla vill ha det nyaste, så finns det ju ingen som köper det "gamla" 😬

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Rekordmedlem

Har hänt och jag har inget principiellt emot det, allt beror på priset och var prylarna finns och/eller hur pass bra jag känner och litar på säljaren om det mot förmodan inte går att träffas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om priset avspeglar det, så kan jag tänka mig att köpa begagnat.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------