Server 2019 - kernel security check failure

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Server 2019 - kernel security check failure

Har sedan helgen (-ish) börjat få detta mindre underbara problem, alltså BSOD!
Felet uppstår slumpmässigt, ibland redan vid omstart, ibland inte på en dag eller ibland efter 10 minuter.
Tänkte stämma av med er om jag glömt pröva något förutom att byta hårdvara (som jag inte har råd med egentligen)

Lite bakgrund:
Datorn agera media/filserver hemma och kör AD virtuellt. Sofar so good.
2018 råkade jag böja stift på proessorn men den funkar bra iaf och har gjort hittills. Temps är lite höga men stabiilt runt 40. Först trodde jag att det berodde på nätagget iom att det verkade som den var stabilare antingen med enbart systemdisken inkopplad eller alla utom nyare lagringsdisken men det stämde inte.

Något att nämna är att Plexapplikation Plex Media Server bara kunde dö/försvinna från aktivitetshanteraren helt slumpmässigt och gjort i några månader,

Inget av nedan har hjälpt;
*Windows Update for obvious reasons
*Uppdaterat drivrutiner typ, iom att jag kör server 2019 och äldre moderkort verkar inte Intel's egna program kunna hjälpa till.
*Kört memtest86 i fyra pass samt Windows egna diagnostik.
*Bytt plats på ramstickorna
*Byt SATA-kabel till systemdisken och den nyare lagringsdisken (använde samma till båda diskar)
*Test systemdisk och nya lagringsdisken för sektorfel
*XMP av/på. Ingen överklockning alls!
*Skräpfri - Ingen malware eller virus.

Ska pröva;
*Byta kabel till alla.
*Uppdatera UEFI
*Håller på med en Windows 10 Pro installation för att se om det också ger fel

Komponenter
MB: Asus B85 PLUS
CPU: I5-4570
RAM: Corsair LP 2x4GB DDR 1333Mhz (16GB i två kit)
OSD: Möjligen Samsung 1TB 870 QVO
PUS: Corsair HX620 är jag rätt säker på (Lastgammalt, fick av polare)

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Prova med något valfritt Live OS via USB och se om kärnan där får panik efter någon dags körning. Slå gärna på SAMBA servern så att Du kan fortsätta dela filerna under tiden.

Annars gissar jag på att något utav nedanstående är körda i följande ordning:
PSU
MB(benen i CPU sockeln)
RAM

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Veni:

Prova med något valfritt Live OS via USB och se om kärnan där får panik efter någon dags körning. Slå gärna på SAMBA servern så att Du kan fortsätta dela filerna under tiden.

Annars gissar jag på att något utav nedanstående är körda i följande ordning:
PSU
MB(benen i CPU sockeln)
RAM

Tack för svar.
RAM OK
DISK-ar OK
MB OK förutom böjda stift, funkat bra sen dess, 2018.
Har ingen annan PSU att pröva med tyvär. Ett nyare bygge väntas i höst/vinter.

Körde ju WinPE (Partition Wizard när jag skannade sektorfel och Hirens BootCD) samt installerade även W10 Pro samt Server 2019 i flera omgångar på en annan disk jag hade liggandes. Där fick jag inga somhelst problem.

Enda gången OS:et fick blåskärm var med systemdisken så jag gissar på drivrutin eller fuckad uppdatering.