Intels grafikkort DG2 uppges prestera i närheten av Geforce RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var det inte GTX 1080 som inledde den nya eran? GTX 980 ansågs dyr med sina 5249 kr här.

Gud, glömmer bort hur fruktansvärt prisvärd gtx 970 var.

Och är inte helt hundra, men _tror_ att jag betalade 4500:- för mitt gtx 285 vid release. Inte helt hundra dock.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Var det inte GTX 1080 som inledde den nya eran? GTX 980 ansågs dyr med sina 5249 kr här.

Fast 980 var inte topmodellen för sin serie utan det var Titan x.
"Pris vid publicering: 10 990 kronor inklusive moms (999 USD)."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast 980 var inte topmodellen för sin serie utan det var Titan x.
"Pris vid publicering: 10 990 kronor inklusive moms (999 USD)."

Med 480 och 580 så var de toppmodellerna. Sedan sålde de det mindre chippet som 670 och 680

Jag tror alltid man får se nvidias xx80 som nån form av toppmodell.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare

Oro för nivån för Intels GPU-drivare brukar ofta komma upp. Här måste man skilja på två väldigt distinkta saker

  • kvalité på drivrutiner, enda rimliga sättet att "mäta" detta är hur korrekt drivrutinerna hanterar de APIer som officiellt stöds

  • hur bra spel fungerar

Skulle hävda att Intel har direkt lysande drivare sett till punkt 1. Tittar man specifikt på Linux är de definitivt klassledande och under de ~20 år jag kört Windows och Linux på bärbara med Intel GPU har det varit klart mindre problem där jämfört med dGPUer från Nvidia/AMD (även de fungerar naturligt riktigt bra, men för egen del inte lika problemfritt som Intels GPUer).

Spel har rätt mycket buggar, en hel del av dessa ligger i hur man använder APIer som DirectX. Man testar i princip enbart mot dGPU då de flesta spel har krav som ligger utanför vad som är vettigt för iGPUer. Att det finns buggar betyder inte automatiskt att det fungerar dåligt, rätt ofta blir två fel ett rätt och för vissa buggar har man lyckas gjort dem tillräckligt osannolika på de system man faktiskt kört tester på!

Intel kommer initialt ha uppförsbacke för spel, innan de får någon relevant marknadsandel kommer testning med deras GPUer ha rätt låg prioritet. Men bara att gå från "överhuvudtaget inte testa" (majoriteten av alla spel är totalt ospelbara på iGPU, så varför lägga resurser på test?) till att göra någon form av test kommer ge ett rejält lyft.

Redan idag har Intel riktigt hög kvalité för GPGPU. "Problemet" där är att Nvidias CUDA är det överlägset mest använda API:et, då finns liksom bara ett alternativ att välja på... Men redan nu har Intel sett till att deras GPUer (inklusive iGPU från Broadwell och framåt) har stöd i GPGPU-accelererade ramverk som Tensorflow, PyTorch, Matlab, NumPy m.fl.

Det kommer vara kämpigt för Intel på GPU-marknaden, men personligen är drivers det jag är minst bekymrad över! De är redan ledande på Linux och svårt att se några direkta tillkortakommanden på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast 980 var inte topmodellen för sin serie utan det var Titan x.
"Pris vid publicering: 10 990 kronor inklusive moms (999 USD)."

Fast har inte x60/x70/x80-modellerna länge varit de realistiska valen för budget-, medel- och entusiastspelare? Utöver dessa har det (ofta några månader senare) ibland kommit extremare varianter (titan, x90 och liknade) som spelar i egna ligor när det gäller prestanda, strömförbrukning och pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Såg ETA Prime test på youtube, där han testade DG1 häromdagen, och det var verkligen inte imponerande överhuvudtaget.
Så jag har svårt att tro att ens 500 beräkningsenheter skulle få den att prestera som ens ett RTX2070 ärligt talat.

Jag har deras grafik i min XPS 13. Förvisso andra änden av skalan men dålig mjukvara/stöd och tveksam prestanda gör att Intel har mycket att bevisa. Spännande att se vad det blir av dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast har inte x60/x70/x80-modellerna länge varit de realistiska valen för budget-, medel- och entusiastspelare? Utöver dessa har det (ofta några månader senare) ibland kommit extremare varianter (titan, x90 och liknade) som spelar i egna ligor när det gäller prestanda, strömförbrukning och pris.

Toppmodell är ju bästa i serien och exempelvis ett 3080 är inte det om det finns både 3080 Ti och 3090.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av murklor:

Säljer dom det för 5000kr och deras drivers fungerar ok så kommer dom slå knockout på både Nvidia och AMD, men självklart vet vi att det inte kommer hända.

Det kommer förmodligen kosta 12000kr och 5st totalt leveraras till Sverige fram till nästa år.

Kostar det under 3000 skulle jag fundera på att köpa det om det presterade i linje med resten av låg-mellanklass.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Toppmodell är ju bästa i serien och exempelvis ett 3080 är inte det om det finns både 3080 Ti och 3090.

Nej, inte strikt kanske men jag kan tänka mig att det säljs magnituder färre 90-kort än 80-kort. Möjligen är det bara jag, men känns det inte som att det är 80-serien som de tror att folk skall köpa (eller 70 om priset är för saftigt)?
Ti-modellerna brukade väl traditionellt släppas senare, men nu stökar det ju till segmenteringen lite.

Permalänk
Medlem

Man ska ta allt som Raja säger med en hink salt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Man ska ta allt som Raja säger med en hink salt.

Nu är det inte Raja som sagt detta, men absolut.

Permalänk
Medlem

Det vattnas i truten rejält. Intel prolle ihop med separat Intel GPU, en ljus framtid.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oro för nivån för Intels GPU-drivare brukar ofta komma upp. Här måste man skilja på två väldigt distinkta saker

  • kvalité på drivrutiner, enda rimliga sättet att "mäta" detta är hur korrekt drivrutinerna hanterar de APIer som officiellt stöds

  • hur bra spel fungerar

Skulle hävda att Intel har direkt lysande drivare sett till punkt 1. Tittar man specifikt på Linux är de definitivt klassledande och under de ~20 år jag kört Windows och Linux på bärbara med Intel GPU har det varit klart mindre problem där jämfört med dGPUer från Nvidia/AMD (även de fungerar naturligt riktigt bra, men för egen del inte lika problemfritt som Intels GPUer).

Förutom lite openCL har jag inte riktigt kommit igång med kodande med GPU som target, men du har säkert rätt i det du skriver.

Ang. spel som kanske intresserar fler

Både AMD och nvidia gör ju uppenbarligen nån handpåläggning för specifika spel vid varje drivrutinssläpp.
T.ex. https://www.reddit.com/r/PUBATTLEGROUNDS/comments/80dkgy/new_...
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...

Jag håller med om att GPU tillverkaren kan skriva bra "grunddrivrutiner". "Används GPU som tänkt så kommer allt gå bra."
Om jag får vara så fräck så tror jag de mesta av buggarna eller flaskhalsar kommer ifrån spelutvecklarna snarare än drivrutiner.

Vad jag kan komma på utan att vara nån expert på GPU-drivrutiner är två saker:

  • Resurs allokering

  • Bra flöde i schedulering

Resursallokering är helt enkelt att kunna lägga ut mer jobb parallellt. Nu när det finns nya typer av kärnor gäller det också att utnyttja dem effektivt.

Det vore faktiskt intressant att veta vad som görs när nVidia och AMD lyckas höja prestandan i specifika spel med ibland över 10%

Det jag är rädd för är att intel inte kommer lägga lika mycket resurser på denna handpåläggning och vissa dåligt optimerade spel kommer lida på intels kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

De kommer ju att vara så illa tvungna att vara prisvärda i något segment för att någon ska välja dem, för de kommer ju inte kunna konkurrera på "gammalt och beprövat" eller "bra stöd i mjukvara" eller någon annan fluffigare kategori.

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut, men så länge Intel inte gör sina egna kort spelar det ingen roll. Det enda som kommer hända är att amd eller Nvidia får lov att göra färre kort.
Kanske de kan pressa priset, men det känns inte som det finns så starka incitament för det.
Hade varit mycket mer antusiastisk om Intel byggt egna fabriker för sina grafikkort....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, inte strikt kanske men jag kan tänka mig att det säljs magnituder färre 90-kort än 80-kort. Möjligen är det bara jag, men känns det inte som att det är 80-serien som de tror att folk skall köpa (eller 70 om priset är för saftigt)?
Ti-modellerna brukade väl traditionellt släppas senare, men nu stökar det ju till segmenteringen lite.

Med toppmodell menar jag modellen som presterar bäst. Kan väl köpa att man inte ska räkna med Titan nu för tiden med tanke på sin prislapp men TI modellen borde i alla fall räknas även om den ibland släpps lite senare ofta i samband med att AMD ska släppa något.
Populärast tror jag någon av 60 modellerna brukar vara alternativt 70.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med toppmodell menar jag modellen som presterar bäst. Kan väl köpa att man inte ska räkna med Titan nu för tiden med tanke på sin prislapp men TI modellen borde i alla fall räknas även om den ibland släpps lite senare ofta i samband med att AMD ska släppa något.
Populärast tror jag någon av 60 modellerna brukar vara alternativt 70.

Definitionen av toppmodell håller jag nog med om; jag hävdar bara att 80-korten hela tiden har varit det realistiska valet för den som är beredd att lägga mycket pengar, fast inte hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Prestanda i all ära. Men hur är det energieffektivitet och pris?
Och mjukvara därtill. Det kanske kan närma sig RTX3070, men men så slår man på DLSS och så springer nvidia iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med toppmodell menar jag modellen som presterar bäst.

3080 är definitivt en toppmodell, särskilt när sista steget 3090 kostade mer än dubbelt så mycket vid lansering och presterar väldigt marginellt bättre, jämfört mot lägre derivat av 30-serien där det skiljer mindre summor men mer i prestanda.

Att 3080 inte är toppmodellen klarar ju vem som helst som klarar att tolka Nvidias prislista att räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

3080 är definitivt en toppmodell, särskilt när sista steget 3090 kostade mer än dubbelt så mycket vid lansering och presterar väldigt marginellt bättre, jämfört mot lägre derivat av 30-serien där det skiljer mindre summor men mer i prestanda.

Att 3080 inte är toppmodellen klarar ju vem som helst som klarar att tolka Nvidias prislista att räkna ut.

Det är som sagt vad jag menar när jag skriver toppmodell. Jag menar då kortet som är bäst i sin serie och inte det tredje snabbaste kortet i serien, även om det ur en prestanda/kr vinkel är ett vettigare köp om man håller sig till spel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb