Kan ej längre betala met Bitcoin Webhallen/Inet

Permalänk
Medlem

Kan ej längre betala met Bitcoin Webhallen/Inet

Det verkar ej längre gå att betala med Bitcoin på varken @Inet eller @Webhallen som tidigare accepterade betalning med Bitpay. Har det hänt någon regelförändring som gör att butiker ej vill acceptera den typen av betlaning längre eller vill dom helt enkelt bara inte?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen nämnde något om miljön.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Eller så kanske det slutade fungera? Provade för någon månad sen och var omöjligt att få genom köpet.
Glömt bort exakt orsak varför det tog stopp men gick ej.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast

Well den droppade ju med 50% från den senaste toppen så de kanske inte tyckte det var så roligt längre

Permalänk

Kan tänka mig att även företag har bekymmer med banker som inte vill veta av bitcoin inte bara de som samlar på sig dem som har problem att få dem inbytta mot riktiga pengar.

bankerna är ju idag tvungna att ha 200% koll på var de kom ifrån för att kunna redovisa att inte ett skattebrott begåtts.

det, och som ovan nämnda 50% tapp i värde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

BTC/ETH har rasat i värde och det spekuleras i en eventuell kommande krasch så de kanske pausar möjligheten till att betala med det?
Tror inte på en direkt krasch(även om man kan hoppas) men kanske en långvarig nedgång, vilket i så fall är minst lika förståeligt om det nu är anledningen.

Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem

Bitpay växlar direkt, således bryr sig inga säljare om vilken kurs den står i.

Säljarna får alltså betalt i skr.

Däremot kan de säkert ta bort betalningsmetoden pga miljöpåverkan.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Bitpay växlar direkt, således bryr sig inga säljare om vilken kurs den står i.

Säljarna får alltså betalt i skr.

Däremot kan de säkert ta bort betalningsmetoden pga miljöpåverkan.

Aha! Då låter det som en mera trolig orsak oavsett vad man tycker om det.

Kan tydligen inte ordföljd ;)
Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Bitpay växlar direkt, således bryr sig inga säljare om vilken kurs den står i.

Säljarna får alltså betalt i skr.

Däremot kan de säkert ta bort betalningsmetoden pga miljöpåverkan.

såvida deras bank där deras företagskonto är placerat blacklistat Bitpay funkar det säkert.

bara tänker på alla trådar om att många banker typ vägrar ta i bitcoin eller många bitcoin utbetalningstjänster äns med 2m tång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

såvida deras bank där deras företagskonto är placerat blacklistat Bitpay funkar det säkert.

bara tänker på alla trådar om att många banker typ vägrar ta i bitcoin eller många bitcoin utbetalningstjänster äns med 2m tång.

Vet inte om du missuppfattade vad jag skrev ?

Affärerna har aldrig tagit emot Bitcoin - Bitpay konverterar direkt, och affären har alltså alltid fått svenska kronor, inte Bitcoin.

Affären bryr sig således aldrig om vilken kurs Bitcoin har - de får alltid summan som varan kostar i svenska kronor.

Permalänk
Medlem

Webhallen här på forumet är ganska negativt inställd mot mining, det kanske blir konstigt om de samtidigt skulle uppmuntra folk att handla med cryptovalutor som kräver mining för att de ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vet inte om du missuppfattade vad jag skrev ?

Affärerna har aldrig tagit emot Bitcoin - Bitpay konverterar direkt, och affären har alltså alltid fått svenska kronor, inte Bitcoin.

Affären bryr sig således aldrig om vilken kurs Bitcoin har - de får alltid summan som varan kostar i svenska kronor.

Medan det du skriver är korrekt så var det antagligen inte det som personen du svarar menade. När man "byter in" bitcoin så skickar utbetalningstjänsten inte bitcoin till din bank, dom skickar SEK. Många banker har svartlistat dessa utbetalningstjänster, så att det inte går att ta emot pengar från dom.

Permalänk
Inaktiv

Följdfrågan är om Webhallen skulle ta bort produkter i sortimentet som kan användas till eller pga tillverkning bidrar till miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Medan det du skriver är korrekt så var det antagligen inte det som personen du svarar menade. När man "byter in" bitcoin så skickar utbetalningstjänsten inte bitcoin till din bank, dom skickar SEK. Många banker har svartlistat dessa utbetalningstjänster, så att det inte går att ta emot pengar från dom.

Ah, OK - då fattar jag

Permalänk
Medlem

Det är nog inte svårare än att intresset för att betala med bitcoin/bitcoin cash var för litet. Att ta betalt i bitcoin/bitcoin cash bidrar inte till någon negativ miljöpåverkan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inet
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det verkar ej längre gå att betala med Bitcoin på varken @Inet eller @Webhallen som tidigare accepterade betalning med Bitpay. Har det hänt någon regelförändring som gör att butiker ej vill acceptera den typen av betlaning längre eller vill dom helt enkelt bara inte?

Tjenare Johan,

Vi har valt att tillfälligt pausa Bitpay då vi har haft stora problem med deras tjänst. Tyvärr så går dom flesta betalningarna inte igenom och vi har försökt att få tag i deras support utan större framgång.
Så tills Bitpay kan öka kapaciteten så har vi valt att tillfälligt pausa den för att kunna ge så bra köpupplevelse som möjligt med våra betalningsalternativ.

Lägger denna tråden som påminnelse så kommer jag med en uppdatering så fort jag hör något nytt.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare Johan,

Vi har valt att tillfälligt pausa Bitpay då vi har haft stora problem med deras tjänst. Tyvärr så går dom flesta betalningarna inte igenom och vi har försökt att få tag i deras support utan större framgång.
Så tills Bitpay kan öka kapaciteten så har vi valt att tillfälligt pausa den för att kunna ge så bra köpupplevelse som möjligt med våra betalningsalternativ.

Lägger denna tråden som påminnelse så kommer jag med en uppdatering så fort jag hör något nytt.

Okej då förstår jag, tack för svar!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Följdfrågan är om Webhallen skulle ta bort produkter i sortimentet som kan användas till eller pga tillverkning bidrar till miljöpåverkan.

Skrivet med glimten i ögat förstår jag.
Men när ett betalsätt förbrukar lika mycket energi som 1.6miljoner av det andra betalsättet som alla redan har (
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption/ ).
Så blir det ju en ganska lätt "miljötjänst" att skippa energiboven.

Om förhållandet var snarlikt med prylar, att två likadana prylars produktion skiljer med en faktor 1+ miljon är valet enkelt även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skrivet med glimten i ögat förstår jag.
Men när ett betalsätt förbrukar lika mycket energi som 1.6miljoner av det andra betalsättet som alla redan har (
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption/ ).
Så blir det ju en ganska lätt "miljötjänst" att skippa energiboven.

Om förhållandet var snarlikt med prylar, att två likadana prylars produktion skiljer med en faktor 1+ miljon är valet enkelt även där.

Men det förbrukar ju inte 1.6miljoner gånger så mycket energi när du köper en produkt på webhallen^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Men det förbrukar ju inte 1.6miljoner gånger så mycket energi när du köper en produkt på webhallen^^

För man inte över pengar från sin egen wallet till bitpay så att det blir en transaktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skrivet med glimten i ögat förstår jag.
Men när ett betalsätt förbrukar lika mycket energi som 1.6miljoner av det andra betalsättet som alla redan har (
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption/ ).
Så blir det ju en ganska lätt "miljötjänst" att skippa energiboven.

Om förhållandet var snarlikt med prylar, att två likadana prylars produktion skiljer med en faktor 1+ miljon är valet enkelt även där.

Ska man vara rättvis innehåller en bitcointransaktion flera inputs och outputs. Jag vet inte vad snittet är men Coinmetrics påstår att rekordet 2018 var 20000 inputs och 13107 outputs, jämförelsen kan därmed eventuellt vara flera magnituder fel.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

För man inte över pengar från sin egen wallet till bitpay så att det blir en transaktion?

fy fan va dyrt det hade blivit isåfall kan jag tänka mig

edit: nu är jag inte insatt i vad det skulle kosta, men att du själv skulle betala för en hel bitcoin transaktion ( va nu det kan kosta) för att köpa en fläkt på webhallen går inte ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

För man inte över pengar från sin egen wallet till bitpay så att det blir en transaktion?

Poängen är att energikonsumptionen för att säkra Bitcoin inte beror på hur många transaktioner som görs, så det är rätt lönlöst att räkna på energi per transaktion, helst eftersom en transaktion kan innehålla oändligt många transaktioner på andra lager eller sidokedjor.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Poängen är att energikonsumptionen för att säkra Bitcoin inte beror på hur många transaktioner som görs, så det är rätt lönlöst att räkna på energi per transaktion, helst eftersom en transaktion kan innehålla oändligt många transaktioner på andra lager eller sidokedjor.

Vadå lönlöst? Bas kostnaden eller förbrukningen finns ju för alla system. Men för alla andra system så är den lägre.

Om man nu tänker att BTC finns för att transaktioner ska kunna genomföras, så måste man ju jämföra förbrukningen per med andra system.

Om nu en transaktion kan innehålla flera överföringar mellan olika wallets så är väl det bättre. Men då vore det intressant med lite siffor på hur ofta det inträffar.

Det påstått låga volymen av transaktioner är väl just något som talar väldigt starkt emot BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vadå lönlöst? Bas kostnaden eller förbrukningen finns ju för alla system. Men för alla andra system så är den lägre.

Om man nu tänker att BTC finns för att transaktioner ska kunna genomföras, så måste man ju jämföra förbrukningen per med andra system.

Om nu en transaktion kan innehålla flera överföringar mellan olika wallets så är väl det bättre. Men då vore det intressant med lite siffor på hur ofta det inträffar.

Det påstått låga volymen av transaktioner är väl just något som talar väldigt starkt emot BTC.

Eftersom energiförbrukningen inte är en funktion av antalet transaktioner så blir en sådan jämförelse rätt ointressant. "alla andra system", tänker du på hela det traditionella systemet?

Det är enkelt att peka på Visa och säga att dom klarar x antal transaktioner till y energi, det är ungefär lika ointressant som att helt frikoppla lightning network från bitcoinnätverket och säga att lightning network klarar miljoner transaktioner till en fraktion av energiförbrukningen. Lightning network funkar inte utan bitcoinnätverket precis som Visas interna databaser inte funkar utan underliggande legacy-system i traditionella finanssystemet.

Det hade absolut varit intressant att veta volymen på transaktioner på andra lager och sidokedjor, inte sett någon sådan dock, brukar handla om clickbaitiga orelevanta jämförelser som websidan du länkade ovan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Bitcoin-> Euro, Skicka till paypal handla. Lätt som en plätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Bitcoin-> Euro, Skicka till paypal handla. Lätt som en plätt.

Om man inte har något mot 2.5% i avgift för valutaväxling hos paypal.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Eftersom energiförbrukningen inte är en funktion av antalet transaktioner så blir en sådan jämförelse rätt ointressant. "alla andra system", tänker du på hela det traditionella systemet?

Det är enkelt att peka på Visa och säga att dom klarar x antal transaktioner till y energi, det är ungefär lika ointressant som att helt frikoppla lightning network från bitcoinnätverket och säga att lightning network klarar miljoner transaktioner till en fraktion av energiförbrukningen. Lightning network funkar inte utan bitcoinnätverket precis som Visas interna databaser inte funkar utan underliggande legacy-system i traditionella finanssystemet.

Det hade absolut varit intressant att veta volymen på transaktioner på andra lager och sidokedjor, inte sett någon sådan dock, brukar handla om clickbaitiga orelevanta jämförelser som websidan du länkade ovan.

Med "system" menar jag alla system överallt. Det finns en grundkostnad för att ha systemet igång, sen en kostnad som ökar i takt med att belastningen av systemet ökar.

Det går att argumentera för att traditionella finanssystemet behövs även för bitcoins, eftersom i princip ingen utom knarklangare accepterar coins som betalning. De växlas alltid till en riktig valuta.

Men du kanske kan hänvisa till en bättre källa som jämför effektiviteten med Bitcoin jämfört med vanliga betalningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med "system" menar jag alla system överallt. Det finns en grundkostnad för att ha systemet igång, sen en kostnad som ökar i takt med att belastningen av systemet ökar.

Ok, ja då blir din artikel ännu mer irrelevant om vi ska ta med varje värdetransport, bankanställd, guldbrytare etc etc etc.

Skrivet av henkiii:

Det går att argumentera för att traditionella finanssystemet behövs även för bitcoins, eftersom i princip ingen utom knarklangare accepterar coins som betalning. De växlas alltid till en riktig valuta.

Självklart så kan man ha den synen på kryptovalutor/tillgångar. Jag är ingen knarklangare och accepterar gärna bitcoin som betalning utan att växla det till SEK.

Skrivet av henkiii:

Men du kanske kan hänvisa till en bättre källa som jämför effektiviteten med Bitcoin jämfört med vanliga betalningar?

Nej, jag har inte sett någon bra som tittar på totala systemen, men jag tror inte nån seriöst hävdar att bitcoin kostar mer att hålla igång än vårt befintliga ekonomiska system. Sedan kan man absolut argumentera för och mot vad krypto kan ersätta på ett effektivare sätt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tjenare Johan,

Vi har valt att tillfälligt pausa Bitpay då vi har haft stora problem med deras tjänst. Tyvärr så går dom flesta betalningarna inte igenom och vi har försökt att få tag i deras support utan större framgång.
Så tills Bitpay kan öka kapaciteten så har vi valt att tillfälligt pausa den för att kunna ge så bra köpupplevelse som möjligt med våra betalningsalternativ.

Lägger denna tråden som påminnelse så kommer jag med en uppdatering så fort jag hör något nytt.

Nu borde ni rimligtvis fått en uppdatering av något slag.
Någon nämnde att de chattat med er och ni hade svårigheter att få upp er dagliga limit, då den tydligen slog i taket bara någon minut efter den nollställts varje dag.

Menar ni att bitpay fortfarande ej ökat den eller väljer ni att exkludera kryptobetalningar av andra anledningar? Vi är nog många som väntar på att det ska öppna igen.