NAS vs lagring i stationär dator

Permalänk

NAS vs lagring i stationär dator

Har en tidigare tråd här där jag funderar hur jag ska lägga upp arbetsflödet när byter min stationära PC till en Mac Mini.

Men jag börjar fundera om jag ska skippa att köpa en NAS, och bara använda min stationära som NAS i stället, då planen är att alla fall ha kvar den för att spela på och om jag skulle känna att Mac inte passar mig.

För- nackdelar med en sån lösning istället för en dedikerad nas? Hur går man väga rent praktiskt? Vet att man kan använda Free Nas, och gissar att det finns många andra program som kan hantera det också. Vad ska man tänka på?

Spec stationär dator:
Asus Rog Strix Z-370-G Gaming
i7-8700
32 GB DDR4 Ram
Geforece GTX 1070

Permalänk
Skrivet av gunnargren:

Har en tidigare tråd här där jag funderar hur jag ska lägga upp arbetsflödet när byter min stationära PC till en Mac Mini.

Men jag börjar fundera om jag ska skippa att köpa en NAS, och bara använda min stationära som NAS i stället, då planen är att alla fall ha kvar den för att spela på och om jag skulle känna att Mac inte passar mig.

För- nackdelar med en sån lösning istället för en dedikerad nas? Hur går man väga rent praktiskt? Vet att man kan använda Free Nas, och gissar att det finns många andra program som kan hantera det också. Vad ska man tänka på?

Spec stationär dator:
Asus Rog Strix Z-370-G Gaming
i7-8700
32 GB DDR4 Ram
Geforece GTX 1070

Enklaste formen av NAS är att du delar ut en katalog från det OS du ändå har på datorn på nätet istället för att byta operativsystem på den. MacOS funkar bra med Windows-fildelningar sedan många år. Då kan PC:n fortsätta agera speldator men också vara filserver. Vad du har är total overkill för ett NAS som ska serva en ensam enhet över gigabitlänk eller trådlöst nät, så prestandan behöver du nog inte oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Har en tidigare tråd här där jag funderar hur jag ska lägga upp arbetsflödet när byter min stationära PC till en Mac Mini.

Men jag börjar fundera om jag ska skippa att köpa en NAS, och bara använda min stationära som NAS i stället, då planen är att alla fall ha kvar den för att spela på och om jag skulle känna att Mac inte passar mig.

För- nackdelar med en sån lösning istället för en dedikerad nas? Hur går man väga rent praktiskt? Vet att man kan använda Free Nas, och gissar att det finns många andra program som kan hantera det också. Vad ska man tänka på?

Spec stationär dator:
Asus Rog Strix Z-370-G Gaming
i7-8700
32 GB DDR4 Ram
Geforece GTX 1070

MacOs gillar inte Windows för nätverkslagring. Det fungerar men inte något vidare i min mening. Inte nog med att hela filsystemet (utan handpåläggning) lusas ned med alla metadata-filer ("._") men indexeringen/Spotlight funkar inte heller. . MacOS gillar Unix/UFS bättre för nätverkslagring och det är väl här FreeNAS/NextCloud kommer in i bilden... men då är det ingen gaming-maskin längre. Att använda Windows PC som NAS är inte heller speciellt energieffektivt... och det kan bli varmt speciellt sommardagar som som dessa

Som alltid är det behoven som styr men utan att ha läst din andra tråd är det svårt att peka i någon speciell riktning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

MacOs gillar inte Windows för nätverkslagring. Det fungerar men inte något vidare i min mening. Inte nog med att hela filsystemet (utan handpåläggning) lusas ned med alla metadata-filer ("._") men indexeringen/Spotlight funkar inte heller. . MacOS gillar Unix/UFS bättre för nätverkslagring och det är väl här FreeNAS/NextCloud kommer in i bilden... men då är det ingen gaming-maskin längre. Att använda Windows PC som NAS är inte heller speciellt energieffektivt... och det kan bli varmt speciellt sommardagar som som dessa

Som alltid är det behoven som styr men utan att ha läst din andra tråd är det svårt att peka i någon speciell riktning.

Det enda som min stationära dator ska lagra är bilder och video, då jag jobbar som fotograf/filmare. Förstår att det inte är speciellt energieffektivt, men dels står datorn i källaren där det är relativt svalt och sen kommer den inte behöva stå på hela tiden då den kommer agera endast som en backup.

Tanken är att jag kommer ha en extern ssd-disk som jag kommer årets projekt på, som jag kommer kopiera över till en Synology DS220J varje natt som jag sen i sin tur kör en backup till min stationära dator. Utöver det har jag en extra backup i molnet via crashplan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gunnargren:

Det enda som min stationära dator ska lagra är bilder och video, då jag jobbar som fotograf/filmare. Förstår att det inte är speciellt energieffektivt, men dels står datorn i källaren där det är relativt svalt och sen kommer den inte behöva stå på hela tiden då den kommer agera endast som en backup.

Tanken är att jag kommer ha en extern ssd-disk som jag kommer årets projekt på, som jag kommer kopiera över till en Synology DS220J varje natt som jag sen i sin tur kör en backup till min stationära dator. Utöver det har jag en extra backup i molnet via crashplan.

Fördelen med en NAS gentemot bara en (mer eller mindre) dedikerad dator är ju att den är strömsnål främst, sen finns det förstås fördelar i form av ett gränssnitt anpassat för remote administration, plats för många diskar i ett förhållandevis litet chassi, enkel åtkomst till innehållet utanför nätverket och så. Allt detta (well, kanske inte många diskar i litet chassi) går ju att ordna på en vanlig PC också. Och du verkar inte ha behovet av många av dessa grejer heller, om det duger med en dator du startar vid behov liksom. Men hade jag varit dig hade jag kollat på energiförbrukning, det kan vara så att du tjänar på att köpa en Raspberry och en hårddisk till den och låta den vara igång hela tiden jämfört med att köra din speldator några timmar varje dag extra liksom. Då kan du också använda den till annat.