Nyinköpt begagnad dator, artefakter och låser sig.

Permalänk
Medlem

Nyinköpt begagnad dator, artefakter och låser sig.

Hej min lillebror köpte nyligen sin första gaming dator på blocket och började märka problem redan första dagen som jag inte vet hur man kan lösa.

De första han märkte var att spel kunde låsa sig och bli oresponsivt men man kunde tabba ur och klicka på andra saker förutom spelrutan, sen hände det även med discord samt steam.

Och nu har detta hänt två gånger: Grafik artefakter?
Och det här: http://imgur.com/a/ROUTUVO

Operativsystem: Windows 10
CPU: Ryzen 7 3700X
GPU: Geforce RTX 2060 SUPER (8031 MB Vram)
MINNE: 16

TEMP CPU: 90C högsta vi mätt.
TEMP GPU: 84 Högsta vi mätt.
(GPU HOT SPOT: 97C max)

Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få, stackarn har sparat nästan ett år!

Tack så mycket.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Ser ut som artifakterna man fick när man drog en alldeles för hög minnes overclock på tidigare gpu generationer.

Edit: tror du kan isolera det till grafikkortet, men har ni testat att stoppa in ett annat grafikkort för att testa?

Permalänk
Medlem

Nästan 100% att det är grafikkortet som är defekt.
Försök få kvitto från tidigare ägare och kör en retur, alternativt försök pressa på att få ta tillbaka köpet.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ser ut som artifakterna man fick när man drog en alldeles för hög minnes overclock på tidigare gpu generationer.

Edit: tror du kan isolera det till grafikkortet, men har ni testat att stoppa in ett annat grafikkort för att testa?

Tack för svaret, vi har inte överklockat datorn utan han som sålde datorn har gjort en omformatering så den var helt ren när vi fick datorn, fanns inget på den.

Vi har tyvärr inget annat grafikkort tillgängligt och vi vet inte riktigt hur det provoceras utan det verkar hända då och då och speciellt efter att han har spelat ett tag.

Finns det något man kan testa mjukvarumässigt eller är det bara att försöka lämna tillbaka datorn?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack för svaret, vi har inte överklockat datorn utan han som sålde datorn har gjort en omformatering så den var helt ren när vi fick datorn, fanns inget på den.

Vi har tyvärr inget annat grafikkort tillgängligt och vi vet inte riktigt hur det provoceras utan det verkar hända då och då och speciellt efter att han har spelat ett tag.

Finns det något man kan testa mjukvarumässigt eller är det bara att försöka lämna tillbaka datorn?

Jo jag skulle nog vilja ha pengarna tillbaks, som ovan säger, grafikkortet är antingen defekt, eller så kanske kylningen inte fuynkar som det ska på kortet och det blir alldeles för varmt.

Sen skulle jag göra en total omformatering själv och installera om windows, vet ju aldrig va nån annan kan ha stoppat i för skit där.

Fick ni kvitto på komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jo jag skulle nog vilja ha pengarna tillbaks, som ovan säger, grafikkortet är antingen defekt, eller så kanske kylningen inte fuynkar som det ska på kortet och det blir alldeles för varmt.

Sen skulle jag göra en total omformatering själv och installera om windows, vet ju aldrig va nån annan kan ha stoppat i för skit där.

Fick ni kvitto på komponenterna?

han fick ett kvitto på datorn och garantin gäller ett år till, frågan är om det är mer värt att försöka få pengarna tillbaka eller lämna in till elgiganten? Det var en färdigbyggd dator och inte en som han byggt själv.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

han fick ett kvitto på datorn och garantin gäller ett år till, frågan är om det är mer värt att försöka få pengarna tillbaka eller lämna in till elgiganten? Det var en färdigbyggd dator och inte en som han byggt själv.

Ja, bättre och försöka få pengarna tillbaka från köparen så får han ta och lämna in den till elgiganten.

Känns ju kasst om brorsan ska ligga ute med pengarna och sitta utan dator, vet ju inte hur länge elgiganten tar på sig heller.

Permalänk
Medlem

Dra hem MSI Afterburner och klocka ner minneshastigheten och se om det blir bättre.
Pröva 50 mhz åt gången.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja, bättre och försöka få pengarna tillbaka från köparen så får han ta och lämna in den till elgiganten.

Känns ju kasst om brorsan ska ligga ute med pengarna och sitta utan dator, vet ju inte hur länge elgiganten tar på sig heller.

Tack för svaren!
Ska ge ett sista försök imorgon med andra kablar mellan skärm och gpu, tror inte det kommer fungera men ett sista försök innan vi kontaktar försäljaren.

Skrivet av ImTheMeaN:

Dra hem MSI Afterburner och klocka ner minneshastigheten och se om det blir bättre.
Pröva 50 mhz åt gången.

Gick ner 250 mhz och artifakterna försvann inte tyvärr.

Uppdatering: märkte andra artifakter inne i spelet som ser ut såhär: http://imgur.com/a/ROUTUVO

Nya artifakter
Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Testa byta kabel, dvi blev ostabilt för några uppdateringar (funkar med äldre drivers) sedan på tjejens 2060S, bytte till DP och allt fungera som det skulle igen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Testa byta kabel, dvi blev ostabilt för några uppdateringar (funkar med äldre drivers) sedan på tjejens 2060S, bytte till DP och allt fungera som det skulle igen.

Hade du liknande problem? artifakter och dylikt?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hade du liknande problem? artifakter och dylikt?

Ja dock inte identiska men fick gröna sträck över bilden vilken även brukar indikera problem med ram eller så men visade sig vara dvi som strula och / eller sladden så värt att testa om du har en annan sladd.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja börja med att testa en annan kabel till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Uppdatering: märkte andra artifakter inne i spelet som ser ut såhär: http://imgur.com/a/ROUTUVO

Bilden som skickas till skärmen innehåller ingen information om vad som visas utan är bara ren pixeldata, så ser du såna där artefakter som bara påverkar vissa objekt i ett spel så är det inte kabeln det är fel på. Då är det snarare t.ex. grafikkortets minne som är dåligt och gör texturer korrupta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Bilden som skickas till skärmen innehåller ingen information om vad som visas utan är bara ren pixeldata, så ser du såna där artefakter som bara påverkar vissa objekt i ett spel så är det inte kabeln det är fel på. Då är det snarare t.ex. grafikkortets minne som är dåligt och gör texturer korrupta.

Tack för svaret, och är minnet dåligt så antar jag det inte går att göra någonting åt? Inga drivrutiner eller liknande skulle ordna detta

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack för svaret, och är minnet dåligt så antar jag det inte går att göra någonting åt? Inga drivrutiner eller liknande skulle ordna detta

Nää, har du öppnat burken o kollat så den inte är fylld med damm? Kan ju va att det blir för varmt, då kanske tryckluft kan hjälpa lite, men det låter som sagt som att minnena ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack för svaret, och är minnet dåligt så antar jag det inte går att göra någonting åt? Inga drivrutiner eller liknande skulle ordna detta

Det har hänt att drivrutiner orsakat liknande problem, men då brukar det snabbt uppmärksammas och åtgärdas. Men visst, ni kan ju testa någon annan version av drivrutinen och se om det hjälper. Men troligtvis är grafikkortet trasigt och behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack för svaren!
Ska ge ett sista försök imorgon med andra kablar mellan skärm och gpu, tror inte det kommer fungera men ett sista försök innan vi kontaktar försäljaren.

Gick ner 250 mhz och artifakterna försvann inte tyvärr.

Uppdatering: märkte andra artifakter inne i spelet som ser ut såhär: http://imgur.com/a/ROUTUVO

Ser ju något bättre ut. Men det luktar som att din gpu sjunger på sista versen?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja, bättre och försöka få pengarna tillbaka från köparen så får han ta och lämna in den till elgiganten.

Känns ju kasst om brorsan ska ligga ute med pengarna och sitta utan dator, vet ju inte hur länge elgiganten tar på sig heller.

Jo, tack för all hjälp! Vi håller på med ett sista försök att hitta problemet innan vi lämnar tillbaka datorn, vi har öppnat sidan och satt en fläkt riktad rätt in och fått ner max tempen på GPUN från 90 till 56C. GPU'n verkar ju har blivit kokt i denna datorn.

Hittills har vi inte sett några artifakter sedan vi testat med sidan av. Men jag vet inte när vi vågar säga att det 100% är värmen och på vilka sätt jag kan utesluta att det är just värmen.
Har du något förslag?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av redberg32:

Jo, tack för all hjälp! Vi håller på med ett sista försök att hitta problemet innan vi lämnar tillbaka datorn, vi har öppnat sidan och satt en fläkt riktad rätt in och fått ner max tempen på GPUN från 90 till 56C. GPU'n verkar ju har blivit kokt i denna datorn.

Hittills har vi inte sett några artifakter sedan vi testat med sidan av. Men jag vet inte när vi vågar säga att det 100% är värmen och på vilka sätt jag kan utesluta att det är just värmen.
Har du något förslag?

Man ska kunna ha kortet svettandes i ett trångt chassie utan att artefakter eller eventuella krascher sker.

Ni kan stresstesta kortet med Furmark GPU Stresstest för att få en generell känsla av kortets originalfrekvenser, boostnivå och temperatur. Kortets beteende helt enkelt.

Börjar kännas som att de där kortet åker tillbaka. Allt är möjligt och mycket går att rätta till på grafikkort sen vad som sagts och inte sagts får man väl ha en dialog om helt enkelt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Jo, tack för all hjälp! Vi håller på med ett sista försök att hitta problemet innan vi lämnar tillbaka datorn, vi har öppnat sidan och satt en fläkt riktad rätt in och fått ner max tempen på GPUN från 90 till 56C. GPU'n verkar ju har blivit kokt i denna datorn.

Hittills har vi inte sett några artifakter sedan vi testat med sidan av. Men jag vet inte när vi vågar säga att det 100% är värmen och på vilka sätt jag kan utesluta att det är just värmen.
Har du något förslag?

Funkar fläktarna som dom ska i datorn?
Dvs snurrar grafikkortsfläkten/arna? Snurrar chassi fläktarna på som dom ska?
Vilket varvtal visar tex afterburner att dom snurrar?
Om chassit har en lucka i fronten och frontmonterad chassifläkt så prova spela med luckan öppen.

Om datorn är omistallerad kan det ju vara så att någon programvara styr chassifläktarna, som antingen är felkonfigurerad eller inte ens installerad, och då kan datorn inte få tillräckligt med luft helt enkelt.

Generellt ska du inte få artefakter på det där sättet om saker fungerar som dom ska.
Helt klart verkar det ju som att det blir sjukt varmt i chassit, frågan är om något är trasigt, eller om datorn bara har riktigt kasst designad kylning.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Funkar fläktarna som dom ska i datorn?
Dvs snurrar grafikkortsfläkten/arna? Snurrar chassi fläktarna på som dom ska?
Vilket varvtal visar tex afterburner att dom snurrar?
Om chassit har en lucka i fronten och frontmonterad chassifläkt så prova spela med luckan öppen.

Om datorn är omistallerad kan det ju vara så att någon programvara styr chassifläktarna, som antingen är felkonfigurerad eller inte ens installerad, och då kan datorn inte få tillräckligt med luft helt enkelt.

Generellt ska du inte få artefakter på det där sättet om saker fungerar som dom ska.
Helt klart verkar det ju som att det blir sjukt varmt i chassit, frågan är om något är trasigt, eller om datorn bara har riktigt kasst designad kylning.

Jag ska kolla alla dessa varvtal imorgon och återkommer! Men chassit är ett riktigt dåligt och kompakt ett. Blev mycket förvånad när jag såg hur litet det var.

Jo precis, det är det jag försöker lista ut åt honom nu, ifall den blir så överhettad att den inte klarar det eller om det är fel på den och får lämnas tillbaka.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Man ska kunna ha kortet svettandes i ett trångt chassie utan att artefakter eller eventuella krascher sker.

Ni kan stresstesta kortet med Furmark GPU Stresstest för att få en generell känsla av kortets originalfrekvenser, boostnivå och temperatur. Kortets beteende helt enkelt.

Börjar kännas som att de där kortet åker tillbaka. Allt är möjligt och mycket går att rätta till på grafikkort sen vad som sagts och inte sagts får man väl ha en dialog om helt enkelt.

Bra idé, kanske kan testa stresstesta kortet imorgon både med öppen sida och stängd för att se ifall några artefakter uppkommer och på det sättet få reda på ifall det är värmen det beror på. Jag återkommer om detta imorgon!
Han som sålde datorn sa inte ett ljud om detta utan han använde den inte längre och därför ville få sålt den sa han.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Man ska kunna ha kortet svettandes i ett trångt chassie utan att artefakter eller eventuella krascher sker.

Ni kan stresstesta kortet med Furmark GPU Stresstest för att få en generell känsla av kortets originalfrekvenser, boostnivå och temperatur. Kortets beteende helt enkelt.

Börjar kännas som att de där kortet åker tillbaka. Allt är möjligt och mycket går att rätta till på grafikkort sen vad som sagts och inte sagts får man väl ha en dialog om helt enkelt.

Kört furmark i över en timma med sidopanelen på och fick inte en enda artefakt eller krasch. Vet inte längre vad problemet kan vara. Körde furmark i 4k och 8x msaa

Ett nytt 'symptom' när han spelade idag, han spelet gick ner i 40 fps och varjegång han rörde musen gick det ner till 8 fps.

Nytt symptom
Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Blir det ingen skillnad mellan olika drivare och ni får kraftiga fpsdrops om och om igen då har jag svårt att se att ni lägger mer energi. Men 40 till 8 - ja de är rejält vid mindre rörelse.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Blir det ingen skillnad mellan olika drivare och ni får kraftiga fpsdrops om och om igen då har jag svårt att se att ni lägger mer energi. Men 40 till 8 - ja de är rejält vid mindre rörelse.

jo, det är ju det. den brukar ligga på stabila 144 fps men något nytt hände där det gick ner till 40 och ja det hände.
Blir nog att försöka få tillbaka pengarna för honom.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Inaktiv

Eller om du försöker få tag på ett begagnat grafikkort och byter ut det.

Att jag föreslår det är utifrån din första post skriver du att det är en nyinköpt dator som var begagnad och köpt via blocket.
Om det var ett företag ni köpte den av så kanske företaget kan erbjuda nytt grafikkort då övriga datorn fungerar bra.
Är det en privatperson ni köpt datorn av så ha inte för stora förhoppningar att kunna häva köpet o få pengarna tillbaka.

Jag ville bara nämna alternativet med grafikkortet, då det är en begagnad dator.. man har inte så mycket garantier på begagnat tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Eller om du försöker få tag på ett begagnat grafikkort och byter ut det.

Att jag föreslår det är utifrån din första post skriver du att det är en nyinköpt dator som var begagnad och köpt via blocket.
Om det var ett företag ni köpte den av så kanske företaget kan erbjuda nytt grafikkort då övriga datorn fungerar bra.
Är det en privatperson ni köpt datorn av så ha inte för stora förhoppningar att kunna häva köpet o få pengarna tillbaka.

Jag ville bara nämna alternativet med grafikkortet, då det är en begagnad dator.. man har inte så mycket garantier på begagnat tyvärr

Får han inte tillbaka pengarna från säljaren så kan han ju dock lämna in den till elgiganten då den fortfarande är under garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Får han inte tillbaka pengarna från säljaren så kan han ju dock lämna in den till elgiganten då den fortfarande är under garanti.

jo, det är lite knepigt det här, brorsan köpte den av en på blocket för 10 tusen, elgigantens kvitto som han fick mailat efter köpet visade att killen hade köpt datorn för 5999 kronor då det var ett demo ex.

Så jag hoppas elgiganten antingen kan laga eller byta ut datorn och inte ge bara 5999 tillbaka för då förlorar brorsan 4 tusen kronor.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeoplesMC:

Får han inte tillbaka pengarna från säljaren så kan han ju dock lämna in den till elgiganten då den fortfarande är under garanti.

Den vägen är nog lättast att gå direkt... då byter de ju ut grafikkortet om det är felande.. fördel med garantier.. dock såg jag nu att demo-ex nämndes... då är det kortare garantier.. så man ska nog inte vänta för länge utan agera direkt

Skrivet av redberg32:

jo, det är lite knepigt det här, brorsan köpte den av en på blocket för 10 tusen, elgigantens kvitto som han fick mailat efter köpet visade att killen hade köpt datorn för 5999 kronor då det var ett demo ex.

Så jag hoppas elgiganten antingen kan laga eller byta ut datorn och inte ge bara 5999 tillbaka för då förlorar brorsan 4 tusen kronor.

oj... det var ganska fult gjort av säljaren... dock inte olagligt.. men moraliskt fult gjort.
Om säljaren tjänat så mycket på datorn, så kommer nog inte säljaren vilja häva köpet.. Så vänd er till elgiganten och kolla om de kan fixa felet på garantin.
Det står ju ett telefonnummer på kvittot, så ring till dem imorgon och fråga angående garanti då grafiken krånglar.
Jag har en svag misstanke om att allt kommer gå mycket smidigare att gå direkt till elgiganten än via säljaren.... Bara en känsla jag får utav att säljaren sålde den för de pengarna.

.

Någon annan får mer än gärna tycka till om det jag skrev här nu som tips