Var får man tag i en Q-connector (front panel adapter)?

Permalänk

Var får man tag i en Q-connector (front panel adapter)?

Om frågan har ställts tidigare ber jag om ursäkt...

Då jag har nervskador i armar/händer så blir jag extremt skakig när jag skall hålla på med pilligt jobb och jag vet att en gång i tiden så fick jag med en Q-connector som gjorde jobbet otroligt mycket lättare att fippla in kontakterna till frontpanelen på moderkortet. Finns det sådana idag och var får man i sådana fall tag på dem? Har kikat på Inet/Webhallen/Komplett utan att finna någon...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk

brukar följa med moderkortet då pinouten kan vara olika för varje moderkortsmodell så inget som går att sälja någon generic version av.

typ ingen standard på dessa pinna vilka som ska gå till vad utan tillverkaren får blanda fritt typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar följa med moderkortet då pinouten kan vara olika för varje moderkortsmodell så inget som går att sälja någon generic version av. typ ingen standard på dessa pinna vilka som ska gå till vad utan tillverkaren får blanda fritt typ.

Ajdå, det visste jag faktiskt inte, trodde det var standardlayout på pinnarna. Nåja, vet du om det finns något "dummy block" som bara är en förlängning? Då kan man ju göra en själv med hjälp av moderkortets beskrivning av sockeln?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det borde gå att använda stackningsbar hylslist om man vill göra en egen, t.ex: https://www.electrokit.com/produkt/hylslist-2-54mm-2x13p-stac...

Finns i olika längder och kan kapas om man önskar

Permalänk
Skrivet av Ziron:

Det borde gå att använda stackningsbar hylslist om man vill göra en egen, t.ex: https://www.electrokit.com/produkt/hylslist-2-54mm-2x13p-stac...
Finns i olika längder och kan kapas om man önskar

STORT tack för den länken!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

STORT tack för den länken!

Skulle nog tänka mig att folk nästan donerar sådana om du lägger upp en köp post på marknaden

Om jag skulle varit i sverige skulle jag skickat en gratis.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fototoken:

Om frågan har ställts tidigare ber jag om ursäkt...

Då jag har nervskador i armar/händer så blir jag extremt skakig när jag skall hålla på med pilligt jobb och jag vet att en gång i tiden så fick jag med en Q-connector som gjorde jobbet otroligt mycket lättare att fippla in kontakterna till frontpanelen på moderkortet. Finns det sådana idag och var får man i sådana fall tag på dem? Har kikat på Inet/Webhallen/Komplett utan att finna någon...

Är det för ASUS moderkort? HAr för mig jag bara sett dom för deras äldre moderkort. Jag har för mig jag har en bunt sådana där liggande. Ska kolla tills i morgon så kan jag i så fall skicka över några så kan du se om de passar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com