Dagens fråga, använder du o-ringar på dina taktila brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssvensson:

Är ett tangentbord smord vid nyköp? Försvinner det med tiden? Hur märker man att brytarna måste smörjas?

Generellt har den övervägande majoriteten av färdiga tangentbord man kan köpa inte smorda brytare.
Det försvinner sakterligen med tiden, men vi pratar flera år!
En enkel tumregel är att alla brytare mår bra av att bli smorda. Ett typexempel är ju tex cherry som är kända att vara skrapigare än konkurrerande alternativ.

Har man inte testat och jämfört är det nog svårt att förstå varför det skulle vara värt det, men för min egen del finns det ingen återvändo.

Permalänk
Medlem

Är ett tangentbord smord vid nyköp? Försvinner det med tiden? Hur märker man att brytarna måste smörjas?

Nej det är något man får göra själv.
Och det tar väldigt lång tid för det att försvinna.

Det är ju främst en grej som görs av entusiaster och är en stor del till varför custums är en grej.

Jag har själv suttit och smörjt 75st brytare ikväll, och imorgon ska jag bygga ihop en bräda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det är något man får göra själv.
Och det tar väldigt lång tid för det att försvinna.

Det är ju främst en grej som görs av entusiaster och är en stor del till varför custums är en grej.

Jag har själv suttit och smörjt 75st brytare ikväll, och imorgon ska jag bygga ihop en bräda.
https://media.discordapp.net/attachments/852136790554968084/855502191484469268/DSC_1688.JPG

Härligt! Det kanske blir att ge sig in på det då. Får väl kolla lite Youtube-tutorials kring det.

Permalänk
Medlem

Kör med O-ringar eller QMX-clips på alla Cherrybrytare i huset, och på jobbet där jag har ett NovaTouch med Cherry/Toprehybrider så är det O-ringar för nedslaget och skitdyra specialinlägg inuti brytarna för uppslaget.

För mig är det perfekta tangentbordet helt ljudlöst, och dit kommer man inte med enbart simple brytardämpning, utan då måste hela kedjan tystas: tangenter + brytare + montering i tangentbordet + hela tangentbordet (+ eventuellt underlägg + bordsskiva + bordskonstruktion). Jag skulle betala rejält för en helt tyst sådan lösning.

Bäst (alltså tystast) hittills är nog faktiskt lågprofilsbrytarna i gamla goda Logitech UltraX.

Permalänk
Medlem

MX GREEN och nej inga o-ringar

Permalänk
Medlem

Jag har Cherry MX Red Silent och XXL musmatta och det räcker för mig.
Mvh Paul

Permalänk
Medlem

Ja, jag använder o-ringar med bruna mx-brytare

Permalänk
Medlem

Nej, jag undviker o-ringar eftersom de helt tappar sin elasticitet när jag skriver under minus tre grader Celsius.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har nån åsikt kring vilket tangentbord/brytare (o-ring eller inte) som har bäst/skönast ljud?

Ja, typ alla som är intresserade har en åsikt Om du bara tänker på ljudet så kommer du ha väldigt svårt att slå gamla Alps-tangentbord (eller customs byggda på dessa) om du frågar mig.

https://www.youtube.com/watch?v=lSsBVIDhmsU

https://www.youtube.com/watch?v=wZuw_54QgI4

Permalänk
Medlem

Ja, har ett Filco Majestouch-2, Tenkeyless, Cherry Brown som jag monterat den snåla varianten av O-ringar på.
Såg någon guide där man använde gummiband till tandställningar för att få samma effekt som riktiga O-ringar så jag beställde en påse med 200st för några kronor och även om dom är 7+ år gamla nu så verkar inga ha gått sönder ännu.

Glömmer bort att dom sitter där till jag rengör insidan tangentbordet eller sitter vid någon annans dator.

Permalänk
Medlem

Kör med o-ringar på MX Clear och gillar känslan mer än jag trodde att jag skulle göra.

Permalänk
Medlem

Ser pilligt ut men ska göra detta med mitt gamla QPAD MK-85 tror jag det heter eller MK-80. Lite oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nej, jag undviker o-ringar eftersom de helt tappar sin elasticitet när jag skriver under minus tre grader Celsius.

Vad i helskotta gör du som tvingar dig att skriva i minusgrader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Ingen som minns mIRC-vantarna?

Permalänk
Medlem

Är de vIRCade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

De mest kända o-ringarna i historien.
https://youtu.be/raMmRKGkGD4?t=36

Permalänk
Medlem

Jag körde med ett Ducky Shine med Cherry MX Brown och tycker att röda o-ringar gjorde stor skillnad till det bättre.

Nu sitter jag med ett Logitech G815 tactile (brown), dvs tactila lågprofilsbrytare och behovet av o-ringar finns inte längre(och det går inte montera heller). G815 är riktigt stabilt byggd så blir inte samma resonans i bottenläget som med mitt gamla Ducky-tangentbord. Rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Ja, fast inte på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Nu är jag Topre till 99% men har ett par brädor Mx med Röda bytare och där kör jag med just röda ringar för att få ner slaglängden, tycker inte det gör så mycket på ljudet direkt. På mina Topre brädor så har jag dock dämpat sliders med Landing Pads som har strukit med strykjärn för att få ner höjden på dem.

Även jag smörjer brytare, sliders och hinges - blir en mycket trevligare upplevelse helt klart