Råd om uppgradering - Främst Warzone

Permalänk

Råd om uppgradering - Främst Warzone

Hej! Spelar för tillfället i princip bara Warzone och är nyfiken på vilken del/delar jag skulle ha mest nytta av att uppgradera?

Till förmån för FPSen har jag dragit ner på grafikinställningarna vilket gör att det blir pixligt och grynigt. Vad är "nästa steg" för min setup? Har extremt dålig koll på vilka delar som passar ihop med vilka.

AMD Ryzen 5 2600 X
Radeon RX 580 8GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Corsair TX550M, 550W PSU
B450M Gaming Plus

Kan absolut tänka mig att handla begagnat.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är nog det stora som kommer att hjälpa dig mest om du uppgraderar. Inte så lätt att få tag på ett meningsfull uppgradering till rimligt pris ens på begagnatmarknaden nu när läget är som det är, men det är det första jag skulle titta på. Ett 3060 eller 3060Ti hade varit en utmärkt uppgradering om de funnits till rekommenderat pris.

Ditt moderkort stödjer AMDs 5000-serie om du uppgraderar BIOS, så att uppgraderar CPU till en 5600x eller 5800x skulle kunna hjälpa dig också, framförallt om du har problem med fps-drops under begränsade perioder, men du kommer inte kunna öka på grafiken särskilt mycket med bara det.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning? 1080p, 1440p, 4k(ej troligt med setup)?

Ett spel som Warzone gynnas en hel del av en rapp CPU. Men kliver du upp i upplösning så läggs mer krut på GPUn också.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Grafikkortet är nog det stora som kommer att hjälpa dig mest om du uppgraderar. Inte så lätt att få tag på ett meningsfull uppgradering till rimligt pris ens på begagnatmarknaden nu när läget är som det är, men det är det första jag skulle titta på. Ett 3060 eller 3060Ti hade varit en utmärkt uppgradering om de funnits till rekommenderat pris.

Ditt moderkort stödjer AMDs 5000-serie om du uppgraderar BIOS, så att uppgraderar CPU till en 5600x eller 5800x skulle kunna hjälpa dig också, framförallt om du har problem med fps-drops under begränsade perioder, men du kommer inte kunna öka på grafiken särskilt mycket med bara det.

Ett 2060-2080, kommer det inte göra någon större skillnad?

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Vad kör du för upplösning? 1080p, 1440p, 4k(ej troligt med setup)?

Ett spel som Warzone gynnas en hel del av en rapp CPU. Men kliver du upp i upplösning så läggs mer krut på GPUn också.

1080! Får bli en ny skärm också om jag ska ta klivet upp. Vad hade jag behövt för att orka med 1440p, förutom skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas266:

1080! Får bli en ny skärm också om jag ska ta klivet upp. Vad hade jag behövt för att orka med 1440p, förutom skärmen?

För 1440p hade jag rekommenderat minst ett RTX3070. Jag själv siktar på ett 3080 när lager och pris blivit vettigt. Tillsammans med minst en 5600X CPU. Detta iaf om man vill ha ligga över 100 FPS konstant.

Warzone känns annars som rätt ruttet optimerat, så är det spelet man vill ha kräm till, får man safta på.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spelet ser väldigt dåligt ut även med high end kort och maxade inställningar, något väldigt fel med LoD/Draw distance.

Ingen poäng i att satsa så mycket pengar på ett spel som snart ändå dör ut ( kommer nytt i år ?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas266:

Ett 2060-2080, kommer det inte göra någon större skillnad?

2080 absolut! 2070 Super också. 2060 är nog inte värt det relativt sett mindre steget med tanke på priserna (de går ju nya för 5000 ). Om jag vore du och hade råd skulle jag följa den här tråden och slå till på det bästa som får plats i budget:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Om du sen vill uppgradera CPUn också så har du gjort ett rejält kliv framåt och kan ändå använda de flesta av dina delar.

Permalänk

3060 Ti OC kör jag med i 1440 och det fungerar, inte riktigt maxade inställningar ger 120fps.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

2080 absolut! 2070 Super också. 2060 är nog inte värt det relativt sett mindre steget med tanke på priserna (de går ju nya för 5000 ). Om jag vore du och hade råd skulle jag följa den här tråden och slå till på det bästa som får plats i budget:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Om du sen vill uppgradera CPUn också så har du gjort ett rejält kliv framåt och kan ändå använda de flesta av dina delar.

Löser moderkortet och kylaren det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas266:

Löser moderkortet och kylaren det?

Moderkortet klarar av grafikkortet utan problem. Pci express 4 som du får med ett modernare moderkort gör i princip ingen skillnad i prestanda på den här nivån. När du vill maxa 4k med ett 3080+ så kanske några procent. Kylaren vet jag inte vad du menar med? Till en ny CPU? Du har inte skrivit vilken kylare du har idag så vet inte.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Moderkortet klarar av grafikkortet utan problem. Pci express 4 som du får med ett modernare moderkort gör i princip ingen skillnad i prestanda på den här nivån. När du vill maxa 4k med ett 3080+ så kanske några procent. Kylaren vet jag inte vad du menar med? Till en ny CPU? Du har inte skrivit vilken kylare du har idag så vet inte.

Menade nätagget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas266:

Menade nätagget!

Ahh, ja, upp till 3070 ska inte vara något problem (ca 220 w). Jag skulle inte stoppa i ett 3080 eller motsvarande strömhungrigt kort dock. Amds nya är lite mer strömsnåla men max 6800 där med skulle jag säga (inte XT).