Permalänk

Packet loss

Hej!

Jag har stött på detta roliga problemet med packet loss just nu, det har pågått i cirka 1-2 veckor ungefär. Framför allt har jag märkt det i CS:GO, när net_graph är uppe kan jag se en loss på cirka 1-7 % och det börjar bli riktigt störande, då jag förlorar vissa ljud osv.

Kör jag CMD och pingar google.com t.ex så är de lost = 0, kör jag ping -t google.com och låter den köra en stund så ligger jag på cirka 13-14ms, vilket är okej antar jag?

Har en 1000/100 lina från bredband2 som jag är själv på, kör med en cat6e kabel via router (ASUS RT-AX55) till min dator plus att jag har en telefon, och 2 tv uppkopplade på den via wifi. Min router och mina cat6e kablar är nästintill helt nya och har fungerat innan i början på perioden jag kopplade på mitt nya nät vilket jag gjorde den 23/5 detta året.

Har även märkt att nu i ett par dagar så har min hastighet sänkts med ganska drastiskt från cirka 800 mbit/s till någonstans mellan 4 - 150 mbit/s, kan de vara det som ställer till det eller de borde väl inte spela någon roll?

Har givetvis även testat köra direkt från väggen osv men med samma resultat och pingplotter säger att jag inte har någon PL% från routern åtminstone men ifrån rad 2 och 3 i pingplotter finns PL.

Har startat om min router, fabriksåterställt den, flushat DNS osv, men inget hjälper.

Ska ringa min ISP imorgon men tänkte jag hör lite med er kunniga här först och se om ni har råkat ut för samma och löst det eller om kontakt med ISP är det enda som gäller?

Ber om ursäkt för långt och kanske en aning rörigt inlägg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perkele27:

Har en 1000/100 lina från bredband2 som jag är själv på, kör med en cat6e kabel via router (ASUS RT-AX55) till min dator plus att jag har en telefon, och 2 tv uppkopplade på den via wifi. Min router och mina cat6e kablar är nästintill helt nya och har fungerat innan i början på perioden jag kopplade på mitt nya nät vilket jag gjorde den 23/5 detta året.

Vad innebär det att du gjort "kopplat på ditt nya nät"?
Känns som att det kan vara en start på problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad innebär det att du gjort "kopplat på ditt nya nät"?
Känns som att det kan vara en start på problemet.

Okej felformulerade mig där, hade Bahnhof 100/10 innan och kände jag vill uppgradera mig lite vilket jag kan göra via en portal inom mitt fastighetsbolag som jag bor via eller vad man ska säga. Är uppsägningstid och allt de där som vanligt innan min nya ISP kopplar på sin lina. Förstår du hur jag menar?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

Bästa i min upplevelse är att ladda ner WinMTR och testa mot ip-addresserna du spelar mot. (status i csgo konsoll brukar visa Ip) Det visar ofta var i ledet packetloss uppkommer.

Gäller det endast officiell matchmaking, eller även community-servrar?
Fungerar det på någon servar?
Gäller det alla spel?
Testat annan dator?
Uppkom det exakt när du bytte leverantör?
Har du någon "anti-lag funktion" i router alternativt dator?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Bästa i min upplevelse är att ladda ner WinMTR och testa mot ip-addresserna du spelar mot. (status i csgo konsoll brukar visa Ip) Det visar ofta var i ledet packetloss uppkommer.

Gäller det endast officiell matchmaking, eller även community-servrar?
Fungerar det på någon servar?
Gäller det alla spel?
Testat annan dator?
Uppkom det exakt när du bytte leverantör?
Har du någon "anti-lag funktion" i router alternativt dator?

Spelar enbart på Esportal just nu och där har jag haft PL under varje match, har dock ingen aning hur det är på vanliga MM servrar.

Spelar bara CS:GO för tillfället.

Jag har inte testat någon annan dator då jag bara har denna.

Detta har uppkommit nu under som senaste veckorna, i början fungerade allt alldeles utmärkt.

Anti-lag funktion vettifan om jag har, inget som jag har pillat med isåfall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att byta kabeln mellan din router och bredbandsuttag?

Det verkar som att du får packet loss direkt efter din router, så det är förmodligen där felet ligger.
Jag hade provat att nedgradera och se om det funkar bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du provat att byta kabeln mellan din router och bredbandsuttag?

Ja och de blir ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkele27:

Hej!

Jag har stött på detta roliga problemet med packet loss just nu, det har pågått i cirka 1-2 veckor ungefär. Framför allt har jag märkt det i CS:GO, när net_graph är uppe kan jag se en loss på cirka 1-7 % och det börjar bli riktigt störande, då jag förlorar vissa ljud osv.

Kör jag CMD och pingar google.com t.ex så är de lost = 0, kör jag ping -t google.com och låter den köra en stund så ligger jag på cirka 13-14ms, vilket är okej antar jag?

Har en 1000/100 lina från bredband2 som jag är själv på, kör med en cat6e kabel via router (ASUS RT-AX55) till min dator plus att jag har en telefon, och 2 tv uppkopplade på den via wifi. Min router och mina cat6e kablar är nästintill helt nya och har fungerat innan i början på perioden jag kopplade på mitt nya nät vilket jag gjorde den 23/5 detta året.

Har även märkt att nu i ett par dagar så har min hastighet sänkts med ganska drastiskt från cirka 800 mbit/s till någonstans mellan 4 - 150 mbit/s, kan de vara det som ställer till det eller de borde väl inte spela någon roll?

Har givetvis även testat köra direkt från väggen osv men med samma resultat och pingplotter säger att jag inte har någon PL% från routern åtminstone men ifrån rad 2 och 3 i pingplotter finns PL.

Har startat om min router, fabriksåterställt den, flushat DNS osv, men inget hjälper.

Ska ringa min ISP imorgon men tänkte jag hör lite med er kunniga här först och se om ni har råkat ut för samma och löst det eller om kontakt med ISP är det enda som gäller?

Ber om ursäkt för långt och kanske en aning rörigt inlägg.

Tjena

Att bandbredden sänks är för det första inte nödvändigtvis packetloss, låter mer som att antingen är det någon annan i hemma som använder internet linan eller dylikt. (Ser att du är själv) men det låter som så, kan även va dåligt dimensionerat i ditt bostadsområde, säg 10G/bit och 40 st som sitter på 1000 /mbit lina å gasar hårt svårt att tro att det är fallet meeen vad vet man.

Sen OM då puttar igång din windows FW och kör utan router får du samma problem då?

Kör pingplotter en lite längre tid, och kör den gärna mot något ip som inte är 8.8.8.8 utan nå annat externt.
Sen gör samma då du sitter bakom routern.

Byt drivare på datorn, och så också, har du något annat program igång på datorn då du får problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perkele27:

Har även märkt att nu i ett par dagar så har min hastighet sänkts med ganska drastiskt från cirka 800 mbit/s till någonstans mellan 4 - 150 mbit/s, kan de vara det som ställer till det eller de borde väl inte spela någon roll?

Hög packet loss kan leda till lägre överföringshastigheter.

Skrivet av Perkele27:

Har givetvis även testat köra direkt från väggen osv men med samma resultat och pingplotter säger att jag inte har någon PL% från routern åtminstone men ifrån rad 2 och 3 i pingplotter finns PL.

Låter som någon slags flaskhals i nätet. Har du uteslutit routern och nätverkskabeln så är det enda som är kvar att utesluta nätverkskortet, om du t.ex. har någon annan dator att testa med. Med tanke på att packet loss först uppstår på rad 2 är det dock osannolikt att det är där problemet ligger.

Permalänk
Hedersmedlem

Provat med mer än en dator?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var det så, att om man inte hade dedikerat nätverkskort / ljudkort, så nyttjade korten processorn för att göra sina grejer. Det betyder att vid 100% CPU load, så kunde man få hackande ljud, eller packetloss.

Om du provar att limitera FPS i CS:GO till nånting som är betydligt under vad datorn mäktar med, har du då fortfarande paketförlust medan du spelar CS:GO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hög packet loss kan leda till lägre överföringshastigheter.

Ja, i allra högsta grad. TCP fungerar så att man skickar ett antal paket och sedan skickar andra sidan en "acknowledge" på hur mycket den tagit emot. Försvinner första paket i en ström av tio, så måste alla tio skickas om igen. Det är därför man inte använder TCP särskilt ofta i realtimeprotokoll typ samtal eller spel.
Då används heller UDP, för om man missar ett litet ljud gör det inte så mycket. Om däremot det blir rejäla fördröjningar är det oerhört störande.

Film kör man dock oftast på TCP, men då ser man till att cacha data.

Skrivet av pv2b:

Låter som någon slags flaskhals i nätet. Har du uteslutit routern och nätverkskabeln så är det enda som är kvar att utesluta nätverkskortet, om du t.ex. har någon annan dator att testa med. Med tanke på att packet loss först uppstår på rad 2 är det dock osannolikt att det är där problemet ligger.

Packet loss hos ISP är svårt att se vart det försvinner. Problemet är att routar på internet i regel prioriterar ned ICMP (som ping) och därför kan det se mycket sämre ut än vad det är egentligen både gällande packet loss och långsam svarstid.

När jag mäter latency brukar jag köra på 192.36.125.18 som är ping.sunet.se.
1.1.1.1 och 8.8.8.8 är cloudflare respektive google. Det är adresser som finns på flera platser (vet inte formella namnet, men jag har hört multiplexade) och i regel kan du få två svar på ett ping.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talisker00:

Ja, i allra högsta grad. TCP fungerar så att man skickar ett antal paket och sedan skickar andra sidan en "acknowledge" på hur mycket den tagit emot. Försvinner första paket i en ström av tio, så måste alla tio skickas om igen.

Nja, TCP har ju selective ACK.

Skrivet av Talisker00:

Det är därför man inte använder TCP särskilt ofta i realtimeprotokoll typ samtal eller spel.
Då används heller UDP, för om man missar ett litet ljud gör det inte så mycket. Om däremot det blir rejäla fördröjningar är det oerhört störande.

Ah, nu tror jag att jag vet vad du menar, om man tappar första paketet av 10 behöver inte nödvändigtvis alla 10 sändas om igen, däremot så blir de inte tillgängliga för applikationen i något annat än i exakt rätt ordning. Vilket skapar fördröjningar, där datat man kanske vill ha redan finns i någon OS-buffer någonstans. Vill man ha mer kontroll kör man UDP.

Skrivet av Talisker00:

Film kör man dock oftast på TCP, men då ser man till att cacha data.

Vet inte riktigt vad du avser med cache här, oftast så brukar datorn hålla en buffer, så att man laddar ner lite mer av filmen i förväg än vad man omedelbart behöver. Då kan filmen fortsätta spela en stund även om det är ett kort avbrott. Kommer anslutningen igång igen innan bufferten är tom så kan buffern fyllas igen utan att användaren märker något.

Funkar dock inte för realtidsvideo, som t.ex. videosamtal, och inte heller på vissa siter för strömning av realtidshändelser. (Vissa pausar och återupptar strömmen så man inte missar något, till priset att man har fördröjning i streamen, andra så tappar man helt enkelt vad som hände för att man ska se senaste bilderna)

Skrivet av Talisker00:

Packet loss hos ISP är svårt att se vart det försvinner. Problemet är att routar på internet i regel prioriterar ned ICMP (som ping) och därför kan det se mycket sämre ut än vad det är egentligen både gällande packet loss och långsam svarstid.

När jag mäter latency brukar jag köra på 192.36.125.18 som är ping.sunet.se.
1.1.1.1 och 8.8.8.8 är cloudflare respektive google. Det är adresser som finns på flera platser (vet inte formella namnet, men jag har hört multiplexade) och i regel kan du få två svar på ett ping.

Anycast tänker du på. Och du får inte två svar på ett ping bara för att du pingar en anycast-adress.

Det är inte själva ICMP Echo Request som prioriteras ner, däremot ICMP-meddelandena som "time to live expired" etc. Därför pathping är att föredra framför en traceroute för att undersöka packet loss.

Inget av detta hjälper dock frågeställaren. Har du bra ping och packet loss fram till din egen router och sedan går det åt helvete så är problemet hos ISP, och de ska så klart felsöka detta själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Anycast tänker du på. Och du får inte två svar på ett ping bara för att du pingar en anycast-adress.

Du kan mycket väl få två svar om du pingar 1.1.1.1. Det kommer inte visas på en windows-burk, men jag har sett det på en brandvägg och en mac.
Nu får jag det inte, men jag vet att det hänt mig och det hände en person jag hjälper som lade ned väldigt mycket tid på ett utreda varför han fick "duplicerade paket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, jag vet. Jag vet också att flera brandväggar inte gillar selective ACK (även om det blivit bättre) och att det därför kan vara ett reellt problem. Man har också TCP window scaling för att minska problem med latency och packet loss på snabba linor.

Skrivet av pv2b:

Ah, nu tror jag att jag vet vad du menar, om man tappar första paketet av 10 behöver inte nödvändigtvis alla 10 sändas om igen, däremot så blir de inte tillgängliga för applikationen i något annat än i exakt rätt ordning. Vilket skapar fördröjningar, där datat man kanske vill ha redan finns i någon OS-buffer någonstans. Vill man ha mer kontroll kör man UDP.

Ja, precis. Man kan missa lite information om man kör UDP, men det är bättre än alternativet. Utan SACK så måste du dock skicka om alla tio paketen i TCP, men med Selective ACK så kan du ACKa paket individuellt och därmed i princip meddela att jag fått packet 2-10. Utan SACK är dock inte möjligt, utan då måste allt efter ett försvunnet paket skickas om

Skrivet av pv2b:

Vet inte riktigt vad du avser med cache här, oftast så brukar datorn hålla en buffer, så att man laddar ner lite mer av filmen i förväg än vad man omedelbart behöver. Då kan filmen fortsätta spela en stund även om det är ett kort avbrott. Kommer anslutningen igång igen innan bufferten är tom så kan buffern fyllas igen utan att användaren märker något.

Funkar dock inte för realtidsvideo, som t.ex. videosamtal, och inte heller på vissa siter för strömning av realtidshändelser. (Vissa pausar och återupptar strömmen så man inte missar något, till priset att man har fördröjning i streamen, andra så tappar man helt enkelt vad som hände för att man ska se senaste bilderna)

Jo, det var exakt vad jag menade.

Skrivet av pv2b:

Det är inte själva ICMP Echo Request som prioriteras ner, däremot ICMP-meddelandena som "time to live expired" etc. Därför pathping är att föredra framför en traceroute för att undersöka packet loss.

Inget av detta hjälper dock frågeställaren. Har du bra ping och packet loss fram till din egen router och sedan går det åt helvete så är problemet hos ISP, och de ska så klart felsöka detta själva

Nej, det är klart. Jag menade bara att det kan vara svårt och förvirrande att felsöka genom traceroute och liknande.
Har också sett routrar svarar långsammare med echo reply på ping, men det kanske är ändrat. Har inte kikat på sådana saker på väldigt lång tid, men på den tiden jag höll på med sådan felsökning kunde ping prioriteras ned på vissa routrar.
(Men, jag har varit med så länge så att DNS kunde gälla i flera dagar så att peka om en domän var ett långt projekt.)