Varning för att köpa begagnade 3080 som har öppnats för "repadding"/"repasting"

Permalänk

Varning för att köpa begagnade 3080 som har öppnats för "repadding"/"repasting"

Hej!

Nu när marknaden verkar börja gå så saktliga åt att några börjar sälja sina miningkort, så är det av yttersta vikt att vara tydlig med säljarna huruvida korten har använts till mining. Ett 3080/3090 som använts till mining har nästan garanterats blivit öppnad för att förbättra kylningen på minnet, men inte lika säkert på andra ur 30XX-serien.

Problemet här är om man läser en annons för ett begagnat 3080 som skriver ex. "Inköpt på Inet/Webhallen, garantikvitto finns!" så är den inte värd ett jota.

Bekräftade nyss med kundtjänst hos Inet att ett kort som är öppnat inte längre är att beteckna som ett garantiärende, även om kortet gått sönder. Detsamma om ett kort har använts för mining så enligt Inet har Nvidia sagt att det inte är att beteckna som garanti, då de inte är gjorda för det användarbruket. "Problemet" är väl att det inte går att bevisa att det använts för mining. Dock går det ju väldigt lätt att bevisa om kortet har blivit öppnat och fått nya kylpads.

Så var försiktiga om ni tänker köpa använda 3080/3090 och fråga personen om de har använts för mining och isådanafall om kortet har blivit öppnat, då garantin är värdelös.

Lär sänka andrahandsvärdet på grafikkort rejält på svenska marknaden när detta blir klargjort. Eller så kanske alla visste om detta redan? Var nyheter för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vem som tillverkat kortet, inte på vad ÅF har att säga om saken, garanti och reklamation är inte samma sak.

Flera tillåter det, så länge man inte petar sönder kompontenter när man håller på, vilket är ganska tydligt och därmed ska man ta bilder innan man skickar in något.

Jag har ställt frågan till nästan alla tillverkare innan mina köp av grafikkort, Asus/Gigabyte verkar vara kinkigast, MSI och XFX hade inga som helst problem med det.

Detta är bra att få på svart och vitt innan kortköp till sin egna mail så har man något underlag för det.

Och även om de skulle neka garanti så har man väl fortfarande reklamationsrätt via ÅF, deras sak att motbevisa det sen.

Permalänk

Det är sant angående att kanske vissa tillverkare kan tillåta det, men då behöver man handskas direkt med tillverkaren och inte återförsäljaren.

Angående reklamationsrätt så hänvisade Inet mig till denna sammanfattning där det tydliggörs att reklamationsrätten inte gäller vid begagnade varor, dock brukar de acceptera det ändå (såvida det är ett i övrigt OK garantiärenden, vilket mining/öppnade GPUs inte är, enligt Inet).

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.695268/garanti-kopa-begagna...