Ny till Destiny 2, vart ska man börja?

Permalänk
Medlem

Ny till Destiny 2, vart ska man börja?

Har nyligen börjat köra Destiny 2 och måste säga att jag är förvirrad, man blir bara inkastad i spelet och det är fullt av vapen, moddar, material osv osv. Nästan att jag känner att det är för mycket och att jag ger upp. Vad ska man fokusera på till en början, blir det roligare när man kommer in i det. Jag gillar själva iden av spelet men det känns som man mest fumlar omkring och inte har en aning vad man håller på med

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Har nyligen börjat köra Destiny 2 och måste säga att jag är förvirrad, man blir bara inkastad i spelet och det är fullt av vapen, moddar, material osv osv. Nästan att jag känner att det är för mycket och att jag ger upp. Vad ska man fokusera på till en början, blir det roligare när man kommer in i det. Jag gillar själva iden av spelet men det känns som man mest fumlar omkring och inte har en aning vad man håller på med

Nu är jag ingen expert, var ett tag sedan jag spelade Destiny 2, men att spelet öser utrustning över dig är väl själva grundmekaniken.
Spelet kategoriseras väl lämpligen som en "looter shooter", tänk typ Diablo i pangarskrud.

Jag tänker ju iaf att fokus i början bör vara att du provar dig fram lite, ser vilka typer av vapen som du tycker är roliga? Sedan fortsätter du att jaga bättre utrustning för alltid, typ?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kände lite samma sak när jag spelade det på PS5 härom veckan. känns som att man spawnar lite random, och efter x antal timmar åker man till nån planet där man får värsta intron av spelet osv. Nästa resa man gör hamnar man i nåt onlineläge med 2 andra tjommar och jagar nån flygande häxa. Märkligt upplägg men kul att spela!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kotten81:

Har nyligen börjat köra Destiny 2 och måste säga att jag är förvirrad, man blir bara inkastad i spelet och det är fullt av vapen, moddar, material osv osv. Nästan att jag känner att det är för mycket och att jag ger upp. Vad ska man fokusera på till en början, blir det roligare när man kommer in i det. Jag gillar själva iden av spelet men det känns som man mest fumlar omkring och inte har en aning vad man håller på med

Det är helt förståeligt att du är förvirrad av spelet. Jag har lirat runt 200h kanske och förstår verkligen inte alla saker heller.
Vapen är först uppdelat i olika klasser. Uppifrån och ned i equipment-menyn är det Kinetic (vit ammolåda), Energy (grön ammolåda) och sen Power weapons (lila ammolåda). Kinetic är vanliga vapen men både energy och power kan ha en viss elemental type som ibland är viktigt att tänka på, och vilken typ det är syns när du kikar på vapnet.
Sen finns det såklart olika nivåer på vapnet också där Exotic är högsta nivån och kan bara använda en per vapentyp och en per armor-typ.
Vissa fiender har en sköld runt sig som är av någon av elemental typerna och är då mer effektivt att använda den typen mot skölden.

Moddar har jag knappt gjort något med och är inte superviktigt just nu i början. När du är mer i end-game och har ganska stabil equipment (som inte byts ut var tredje minut) så kan du börja kika mer på moddar.

Material är också en förvirrande grej, finns så sjukt mycket som olika personer vill ha. Det kommer mer med tiden och du behöver inte oroa dig så mycket över det just nu. Många tokens eller andra saker kommer finnas kvar (om dom inte ändrar allt igen) så du kan lämna in senare.

såå....ehm.... oklart om det blev tydligare nu

Permalänk
Medlem

Har kollat Youtube lite, många säger att det är ett av dom mest svåra spelen att komma in i. För man kastas rakt in i allting utan någon introduktion på något vis. Det kommer inte lite i taget heller så man hinner komma in i saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Har kollat Youtube lite, många säger att det är ett av dom mest svåra spelen att komma in i. För man kastas rakt in i allting utan någon introduktion på något vis. Det kommer inte lite i taget heller så man hinner komma in i saker.

Hej, detta är min Free2Play beskrivning.
Jag håller med att det kan vara svårt att komma in i hur vapen och gear fugerar i detta spel p.g.a. avsaknaden av förklaring i spelet förutom din karaktärs Power level.
Jag är inne på mitt andra försök nu under säsong 14 som Free2Play spelare (gjorde ett kortare besök under säsong 8) för att se hur långt man kan komma i spelet som F2P och har nu 500 timmar ungefär och Powerlevel 1329 med +19 Artefakt levlar på tre karaktärer.
Förutom att antalet planeter har blivit förre i och med Beyond Light så är det mesta sig likt. Det finns en hel del buggar i spelet som jag tror mestadels beror på att spelet körs p2p mellan spelare. Ibland kan det bli drygt med teleporterande mobs ute i öppna världen. Servrarna står tydligen i Las Vegas så pingen för mig varierar mellan 150-200ms vid interaktion med banken, npc's o.s.v. men det funkar hyfsat som ett f2p spel.

Man blir lite överrumplad med olika "typer" av quests (Main/Vapen/Destinationer/Aktiviter som säsongsaktiviteter (Battle Arena) och PvP som Crucible & Gambit) beroende på vad du lootar och vilka NPC du pratar med.
Iallafall gör klart "A guardian Rises" i Cosmodrome, det avslutas med att du får en exotic SMG (Riskrunner), ett effektivt nybörjarvapen för PVE med bra AOE trait, glöm inte bort att följa upp med Catalyst questet för det vapnet för mer Range.

Gör sedan questet för Artefakten för aktuell säsong, den byts ut varje säsong (denna säsong 14 avslutas senare i Augusti).
Artefakten ger dig bonus Power om du levlar upp den samt säsongens armor Mods. Säsongens F2P Exotiska vapen får du vid säsongslevel 35.

Spelar du F2P som jag så finns en kort introduktion till Forsaken & Shadowkeep DLC'na, har du redan köpt deluxe versionen så får du nog dom automatiskt, ifall du vill ha Storyn fortsätt med Forsaken DLC't efter "A guardian rises" och vidare till Shadowkeep DLC't för att sedan avsluta med Beyond Light. Det finns en Quest kiosk vid Post Mastern om du vill se vilka Legacy quest som finns att tillgå för dig om du är intresserad av storyn.

Din karaktärs styrka bestäms av det totala Power-värdet, d.v.s. använd gear som har högst Powerlevel och hög totala stats, främst i två områden, din Klass stat och en valfri beroende på hur du vill spela din klass via s.k. "SubClass" som enkelt förklarat är Bomber&Granater med range attacks (Solar), Melee med close combat (Arc), Klass ability/super med range attacks (förutom Titan med melee och range)(Void).
F2P har inte tillgång till Stasis förmågan att frysa mobs/spelare och explodera dom.

Klass stat - Titan=Resilience, Warlock=Recovery, Hunter=Mobility, ju högre klass stat desto kortare cooldown på att använda din klass ability som är Titan=Barriär, hög eller låg, Warlock=Healing eller Damage Rift, Hunter=Dodge med instant reload/reset melee cooldown.

Som Kenneth sa så har vapen och armor olika element. Elementet på vapen gör bonus skada på mobs med barriärer runt sig (samma färg på barriären som elementet) matchar du den så sker en bonus aoe explosion när du spräcker barriären och förhoppningsvis dödar ett flertal.
Vapen har olika ammunition, vit-grön-lila, mer skada med grön mest med lila, därför är det svårast att hitta och hålla mycket grön/lila ammo.

Armor har också element men har endast att göra med vilka typer mods du kan stoppa in, det vissa elementspecifika mods.
Vill du t.e.x. minska Solar skada från en viss kraftull boss så måste chestarmorn vara i solar elementet.
Vill du öka skadan med ett viss typ av vapen så måste armordelen vara i ett speciellt element (Solar/Arc/Void).

Spelet har en STOR hög av förbrukningsmaterial som Glimmer, Enhancement Prism/Core, Destinations material, Upgraderings Modul och Legendary Shards som du behöver massor av vid högre power level.

Tips jag kan ge till nybörjare av egen erfarenhet och tips jag snappat upp:

  • Uppgradera inte vapen eller armor till att börja med, spara allt material till säsongens "power cap" eller till nästa säsong om du är i slutet på din aktuella säsong.

  • Modda din Ghost (din talande AI). Mods jag kan rekommendera för en nybörjare är Bonus XP samt Combo Detector ELLER Bonus Glimmer samt Combo Detector. Helt ok att göra en Ghost till Masterwork (10 Energy) om du har material till det för att få tillgång till dom kraftfullaste bonus modsen.

  • Lämna inte in Destinations material på de olika planterna, spara dom till senare för att byta in mot Uppgraderingsmoduler/Cores/Prisms/Shards hos Banshee-44 eller ADA-1 i the Tower.

  • Plocka isär armor som inte har hög total stats samt Power level.

  • Plocka isär vapen som inte har bra traits som ger dig bättre skada eller passar din spelstil.

  • Lämna in Gunsmith materials/Wepon Telemetrics du får från isärplockning till Banshee-44 för en chans till att få Vapen mods.

  • Gör dom dagliga Bountys hos Banshee-44 i the Tower som ger värdefulla Enhancement Cores och Mod Component. Köp mods du inte har, återställs dagligen. Ada-1 har också mods av annan sort.

  • Gör dom dagliga Bountys hos Spider på Tangled Shore (för Ghost Fragmets) på andra raden innan du får ihop 20st Ghost Fragments (Max antal) som hamnar i ditt Inventory. Ghost Fragments är random drops och från random bountys/Public Events på Tangled Shore.

  • Innan du får ihop 20st Ghost Fragments se också till att plocka upp Spider's Vecko-Wanted Bountys (dom dyrare för 3,4 och 5 Ghost Fragments som ger värdefulla Enhancement Cores)

  • Dagliga Bountys återställs kl.19 varje dag, så ett tips till dom som bara spelar varannan dag är att göra en resa för att plocka upp alla bountys innan kl.19 och sedan göra en ny resa för att plocka upp bountys igen, har man tur får man max antal. Vecko bountys återställs varje tisdag kl.19 (server underhållsdag, Server Status på Twitter)

  • Gör dom dagliga Bountys på Cosmodrome,EDZ och Nessus för extra EXP och destinations material.

  • Passa på att loota Region Chests på varje destination när du ändå är där, markerade som ett Plus-tecken ungefär på kartan. Ett extra litet äventyr som brukar vara ett hopp-pussel och i vissa fall väldigt bra gömda. Dreaming City har dessutom Ascendant Chests som kräver att man dricker Tincture of Queensfoil för att se dom som gäller 30minuter på olika ställen beroende på hur kraftig korruptionen är, 3olika som roterar löpande.

  • Gör Lost Sectors på varje destination (markerarde med två böjda linjer på kartan) för en liten chans till Legendary armor eller vapen, droppar mest Rare gear (blå) men ett bra sätt att levla Power level och säsongs XP för nybörjare eller om man vill spela solo, lära sig vapen och utforska. Tänk på att göra Vecko-Wanted Bountys hos Spider på Tangled Shore då dom ofta leder till en Lost Sector.

  • Gör Public Events om du har dom på din destination. Heroic versionen kan aktiveras för typ dubbel XP, bonus Glimmer och chans till bättre gear. Googla guide för att aktivera heroic versionen om du är intresserad.

  • Glimmer är maxat till 250.000st så om du inte vet hur du ska använda dom förutom som valuta för att modda armor och vapen så kan du byta till dig destinations material hos Spider för 5000glimmer mot 5 destinations material, återställs varje dag.

  • Den här listan blev längre än vad jag tänkt mig

Just ja, om du vill spela PvP i Crucible med mus/tngtbord så kommer du bli utklassad av konsolspelare som spelar detta som deras huvudspel.
Gambit är den enda Spellista jag tycker om med mus/tngtbord med en liten touch av PvP element.
Har du 2st polare som också spelar spelet så finns det utmaningar i Nightfall spellistan och dungeons annars krävs det 5polare för raids.
Annars ett ok spel för att döda mobs och få loot i massor.
Nu tror jag att jag är klar.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Så det stämmer att de tog bort hela biten med storyn där man levlade upp från lvl 1? Ytterst tråkigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits för inte alltför länge sedan. Jag skulle säga såhär, gör intro-questen på Cosmodrome för att introduceras till lite gameplay mechanics. Detta belönar dig även med en Exotic SMG, Riskrunner. Den är suverän och användbar även i end-game.

Efter det skulle jag rekommendera dig att prova på de olika aktiviteterna, eller "playlists"; Crucible (PvP), Gambit (PvPvE) och Strikes (PvE). För att få extra exp när du gör dessa aktiviteter föreslår jag att du plockar upp så kallade Bounties från de olika NPC's som står utspritt i Tower (hembasen/lobbyn). Det är i princip quests som ger dig en uppgift, ex. kalibrera Bows i Strikes, vilket innebär att du behöver döda mobs med Bows i en Strike playlist. När du är klar med den kan du klicka på den i din Bounty/Quest-meny för att avklara den.

Jag skulle säga att det är allt du behöver tänka på just nu. Om du går in med för många uppdrag och en mentalitet att du ska börja jaga det bästa med en gång så kommer det inte vara lika roligt, tro mig. Main content i Destiny 2 är egentligen just att farma dessa playlists jag nämnde, för att konstant få bättre gear, vilket i sin tur ökar din power level (gear score i princip, ökar med bättre rating på din gear).

När du sedan når en viss power level (så kallat hard cap) behöver du steppa upp lite och delta i aktiviteter som ger bättre gear. Det är då det enda sättet att vidare öka din power level. Detta är tex. Nightfalls (svårare version av Srikes), Raids och specifika Crucible (PvP) playlists.

Är det något du undrar över är det bara du frågar på

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat spela och har några funderingar.

Är det lönt att spela i längden om jag väljer att inte betala för något?
Klaner, hur har ni gjort? Jag fick inbjudan men har inte accepterat än. Kan jag hitta svenska eller bör jag leta efter andra om jag spelar mest på kväll/natt? Fortsätta spela singel?

Jag spelar som Warlock. Tips för den klassen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är intresset för detta spelet helt dött här?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. som Warlock är det surt med senaste säsongen. Går inte längre att hoppa, trycka på B på kontrollern och få heal när jag landar.
Jag byggde hela min karaktär och mitt sätt att spela runt detta. :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vi har plats i vårt lilla sällskap med folk från hela Sverige om nån är sugen på att joina. Vi är 30+ allihopa med kids så det blir mest lir på kvällarna. Inget krav på speltid utan vi köttar på för att det är skoj och ska köra igenom en eller flera raider i höst/vinter är tanken. Skicka PM

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Vi har plats i vårt lilla sällskap med folk från hela Sverige om nån är sugen på att joina. Vi är 30+ allihopa med kids så det blir mest lir på kvällarna. Inget krav på speltid utan vi köttar på för att det är skoj och ska köra igenom en eller flera raider i höst/vinter är tanken. Skicka PM

Har ni några som spelar på nätterna?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Inne på en liten grind att försöka komma så långt jag bara kan i nuvarande säsong...

Om det finns några som spelar på PC (Discord) så är jag gärna med på lite - jag kör Xbox men använder inte headset, därför är det enklare med Discord via mobilen.

Har inte kört raids sen Destiny, så hade varit kul att komma igång lite där igen och få ihop lite bättre gear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har ni några som spelar på nätterna?

Nja, kanske att det sträcker sig till till över kl 24 nån gång, sen har det blivit längre om nån raid tagit tid.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Nja, kanske att det sträcker sig till till över kl 24 nån gång, sen har det blivit längre om nån raid tagit tid.

Kör ni Discord, eller är ni konsollirare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kör ni Discord, eller är ni konsollirare?

Japp, Discord Skickar länk i PM till den så är det bara att hänga på om du vill.

Visa signatur

Serenity now