Varför är det så poppis med smarta hem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Vi bor ju i landet lagom Så lagom är alltid bäst. Man ska varken överskatta eller underskatta riskerna..
Tror jag att systemet kommer gå ner i månader på grund av strömavbrott, it attacker osv??... Absolut inte..
Kortvariga avbrott??.. Jaa absolut.. Det händer då och då och det är bara en tidsfråga innan det händer igen.. Transformatorer som pajar som de måste byta ut.. avgrävda kablar både ström och fiber nätet.. åsknedslag som tar sönder saker.. it-attacker och överbelastningsattacker som kan få saker att gå ner allt från en timma till ettpar dagar.. eller som senast en molntjänstleverantör som fick hicka i systemet så mängder av sajter var drabbade.

Jo det är klart att det händer, och på vissa ställen händer det oftare än andra. Här har jag nog aldrig upplevt ett strömavbrott längre än någon timme och max en handfull kortare på mina snart 40 år, däremot har nätet försvunnit ett par dagar ett par gånger, men mobilnätet fungerade ju och det räckte för att spela XB, kolla på Netflix och så. Sen dör jag ju inte av att jag inte kan komma åt Netflix eller ens mina mail på några dagar liksom, eller Google Assistenten om vi ska hålla oss till smarta hem-temat.

Vad jag menar är att många verkar oroliga får något apokalyptiskt scenario, men inte så mycket för att 99% av människorna skulle dö utan för att de kanske inte skulle kunna kolla på alla avsnitt av Vänner när de sitter där, eller att deras nedladdade playlists på Spotify skulle gå ut efter en månad.

Citat:

Så nej prepper-noja är väl inte riktigt berättigat, men folks naivitet med att de blint förlitar sig på att saker alltid kommer fungera 24/7 365dagar om året.. Det är extremt.. Vissa har inte ens lokalt konto på sin dator utan använder microsoft konto.. det är knappt deras datorer fungerar om de inte har internet.

Jag kör MS-konto, det gör ingen skillnad ifall man inte har uppkoppling.

Citat:

Lagom är alltid bäst här i livet.

Jo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo det är klart att det händer, och på vissa ställen händer det oftare än andra. Här har jag nog aldrig upplevt ett strömavbrott längre än någon timme och max en handfull kortare på mina snart 40 år, däremot har nätet försvunnit ett par dagar ett par gånger, men mobilnätet fungerade ju och det räckte för att spela XB, kolla på Netflix och så. Sen dör jag ju inte av att jag inte kan komma åt Netflix eller ens mina mail på några dagar liksom, eller Google Assistenten om vi ska hålla oss till smarta hem-temat.

Vad jag menar är att många verkar oroliga får något apokalyptiskt scenario, men inte så mycket för att 99% av människorna skulle dö utan för att de kanske inte skulle kunna kolla på alla avsnitt av Vänner när de sitter där, eller att deras nedladdade playlists på Spotify skulle gå ut efter en månad.

vaa!!! världen går ju under utan att kunna kika på Vänner juh. haha

Jag var utan ström i 20timmar när åskan klippte ställverket för 10år sedan... Men då spelar lixom nätet ingen roll.. avgrävda kablar som sabba internet i en halvdag har jag råkat ut för oxå.. Men annars är det bara småstörningar på någon timma eller två.. så då får man en bra ursäkt att göra något vettigt istället
När jag hade coax comhem nät 95-03.. då var det väldigt vanligt att bli utan internet...
Dock märker jag inget om jag blir utan nätet mer än mail och mina forum.. jag har inga saker som är online beroende.. skulle både tv o internet försvinna så har jag gamla filmer o serier att se på... Film intresse sedan 90talet har byggt upp lite filmer o serier i hyllorna

Är det verkligen så många som är oroliga för något apokalyptiskt tjofräs?
Jag tycker nästan de flesta verkar tvärt om, där de blint räknar iskallt med att allt fungerar alltid och teknikens under löser allt

hihi.. jag tror 99% av människorna skulle gå under om de inte hade facebook, twitter o alla de sociala medierna i en vecka. hahaha framförallt de födda efter 00

Permalänk
Medlem

Jag har några wifi-lampor, men ska nog skaffa lite mer för att kunna boota om datorn remote exempelvis, om den hänger sig. Men precis som med mobilens Tasker så kändes det mer roligt för typ 10 år sedan, nu har tekniken visserligen börjat mogna - men har inte nyhetens behag så jag orkar inte hålla på med det i onödan.

Kanske är jag för gammal för att tycka att det är nördvändig teknik, som 17-åring hade jag säkert suttit dag och natt för att konfa upp allt så man kan spara några sekunder och energi här och var.

Intressant tråd dock, om ett par år är jag nog med på tåget kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det med att bevara analoga tekniken parallellt med digitala är jag mest på företag om.. Men jag brukar även ta upp det på forum ibland då många rycks med i det digitala och inte tänker på att det finns de som inte kan det digitala lösningarna av hundrafemtioelva orsaker som existerar.

Jag är lite förtjust i disaster filmer o serier, så därför har jag koll på de där blackout filmerna Det med Nedsläkt land kikade jag på när det gick på svt bara för att se vad de kunde åstadkomma.. dock hade jag lite åsikter om hur trovärdigt det var stundtals.. Men garanterat lärorikt för många om hur sårbar vår kära IT värld är.

Den sidan kanske är så gammal.. Jag minns inte riktigt.. det är några år sedan jag höll på med temat. Då tog jag fram en ganska omfattande lista på nyttiga länkar osv.. samt jag var o högg lite på MSB på lite saker.. Det var lärorik research och summering.

Njae.. bloggar är inte min grej.. det är något man ska hålla levande... Hemsidor har jag haft flera genom åren, men aldrig skrivit om sådana här saker. Det är mer givande att ha en levande diskussion än att bara skriva en lång text.. Jag tror fler finner en diskussion intressant där man kan fråga och ifrågasätta saker..
Men det krävs intresse för sådant från fler än två personer hihi

Hoppas att företagen lyssnar på dig när du påpekar vikten av att bevara det analoga. Även om jag personligen använder en del digital teknik, tänker jag på alla andra som av olika anledningar inte kan lämna det analoga, så därför är den frågan väldigt viktig för mig.

Själv har jag knappt sett några disaster-filmer och serier, men jag ska försöka se blackout-filmerna vid något tillfälle. Oavsett trovärdigheten i Nedsläckt land, verkar den vara intressant, då jag gillar lärorika produktioner vad gäller film och serier.

Om sidan är gammal är det inte så konstigt att programmet inte går att se längre, men tråkigt för egen del då jag hade velat sett det. Det där med att påpeka för företag och myndigheter när de brister i exempelvis information eller utförande, leder ju förhoppningsvis till ett bra resultat. Eller som jag brukar tänka, men aldrig vågat eller kunnat säga: gör om, gör rätt.

Jag förstår ditt resonemang kring hemsidor och bloggar, och du har säkert rätt. Det är nog sant att diskussioner på forum är mer givande än långa texter på en hemsida.

Skrivet av krEJZi:

Har typ inga smarta hem prylar. Kanske mobilen och TV.. Har dock en dum katt.

Skaffa smarta prylar till katten vet jag. Hihihi.

Skrivet av dust79:

Om någon tvivlar på nyttan av smarthem:
Jag har precis fixat så att jag kan slå på espressomaskinenn från sängen, så när jag väl snoozat klart är maskinen redo att pumpa ut kaffe.

Om jag nu var mer intresserad av att konfigurera ett smart hem (utöver mina Google-högtalare), skulle det här med att kunna slå på en espressomaskin från sängen vara riktigt bekvämt. Däremot har min vanliga kaffebryggare en timer så jag kan göra en laddning på kvällen innan så att kaffet är färdigbryggt lagom tills jag vaknar på morgonen.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Hoppas att företagen lyssnar på dig när du påpekar vikten av att bevara det analoga. Även om jag personligen använder en del digital teknik, tänker jag på alla andra som av olika anledningar inte kan lämna det analoga, så därför är den frågan väldigt viktig för mig.

Själv har jag knappt sett några disaster-filmer och serier, men jag ska försöka se blackout-filmerna vid något tillfälle. Oavsett trovärdigheten i Nedsläckt land, verkar den vara intressant, då jag gillar lärorika produktioner vad gäller film och serier.

Om sidan är gammal är det inte så konstigt att programmet inte går att se längre, men tråkigt för egen del då jag hade velat sett det. Det där med att påpeka för företag och myndigheter när de brister i exempelvis information eller utförande, leder ju förhoppningsvis till ett bra resultat. Eller som jag brukar tänka, men aldrig vågat eller kunnat säga: gör om, gör rätt.

Jag förstår ditt resonemang kring hemsidor och bloggar, och du har säkert rätt. Det är nog sant att diskussioner på forum är mer givande än långa texter på en hemsida.

Vissa lyssnar och vissa inte. som vanligt i världen
Jag använder en hel del teknik.. men jag uppskattar att kunna vara offline, då det är bevisat mentalt hälsosamt. Så slipper jag starta datorn o kan göra ett samtal så gör jag hellre det, samt det är alltid trevligt att prata med en människa istället för att lösa det via hemsida

Okej... Då rekommenderar jag serien Jericho https://www.imdb.com/title/tt0805663/ Lite samma tema om vad som kan hända om teknologin försvinner.. Men mer klassisk amerikansk fiction och inte så realistiskt även om serien har en klockren poäng som Nordkorea faktiskt tagit fram som strategi med NEMP, så den är inte så extremt sci-fi aktig då det är teoretiskt möjligt scenario även om det är extreeeemt osannolikt.

Nedsläckt land kanske finns att streama via någon annan sajt kanske.. Det går säkert att maila svt o fråga om den finns
Här är en intressant artikel om scenariot för serien. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nar-elen-forsvinner-o...
Så det är inte så extrem fiction faktiskt..

precis... diskussion är alltid roligast... se bara på våran, det har genererat film o serie förslag o allt skojigt än bara blodiogt alvar lixom... Det är ju det som är kul att det blir levande o dynamiskt

.

Edit
Jag ber alla nytillkomna i tråden om ursäkt att tråden gått lite offtopic
Men jag tillåter er alla att gå offtopic i tråden, då min första nyfikenhetsfråga blivit besvarad av alla er underbara tråddeltagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

upps..
Det var en lång lista.. Jag vart stressad av att bara läsa den

Skulle en vän somna på min soffa, så hade jag nog bara puttat/skakat på vännen o sagt till den att vakna.. hade jag någon som sov över medans jag åker till jobbet.. ja då får den väl sova hur länge den vill.. Jag bestämmer inte hur många timmar någon annan ska sova.. då jag inte vill att någon ska bestämma när jag sover.

Men lever du ett så stressat liv asså?. Det låter som du behöver varva ner lite för din hälsas skull

Men jag kan förstå latheten i allt det andra.. Människan är lat i sin natur... även jag. hahaha.

Det där ÄR en VÄLDIGT lugn dag.......

Som du ser finns det extremt många användningsområden, både nyttiga, nördiga onödiga, extremt praktiska och allt däremellan.
Exemplet med polaren på soffan utgår ju från att jag är någon helt annanstans men kan ju se att han är kvar i lägenheten och inte har passat den tid jag vet att han skulle gå upp.
Säger man till mig att "väck mig vid 13 om jag inte har gått upp då", ja då är jag inte den som är den ;D

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Det där ÄR en VÄLDIGT lugn dag.......

Som du ser finns det extremt många användningsområden, både nyttiga, nördiga onödiga, extremt praktiska och allt däremellan.
Exemplet med polaren på soffan utgår ju från att jag är någon helt annanstans men kan ju se att han är kvar i lägenheten och inte har passat den tid jag vet att han skulle gå upp.
Säger man till mig att "väck mig vid 13 om jag inte har gått upp då", ja då är jag inte den som är den ;D

Japp jag har fått mig en bra uppfattning av tråden
Nörderier finns överallt.. inte bara data/it nördar utan bilnördar osv osv. Men jag ser nördar som en tillgång..l. för om jag undrar något, så är det ju en nörd man ska fråga, för de sätter sig in i saker på detaljnivåer.. medans återförsäljare, tekniker osv oftast generaliserar saker och de har bara kunskapen om saken.. inte smådetaljerna o småspecifikationerna.
Jag som dessutom är osams med Google's AI får alltid felaktiga sökresultat o sedan slutar det med frustration och irritation.. Så jag har lärt mig att fråga de som är insatta så slipper jag en timmas huvudvärk med google sök. hahaha

Okej.. då är det ju ett annat läge om de bett om att bli väckta... dock kör jag varianten att jag ringer två gånger.. om de somnar om igen får de skylla sig själva för att de vägrar att gå upp.
Men väckarklocka är en bra uppfinning som de själva kan nyttja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vissa lyssnar och vissa inte. som vanligt i världen
Jag använder en hel del teknik.. men jag uppskattar att kunna vara offline, då det är bevisat mentalt hälsosamt. Så slipper jag starta datorn o kan göra ett samtal så gör jag hellre det, samt det är alltid trevligt att prata med en människa istället för att lösa det via hemsida

Okej... Då rekommenderar jag serien Jericho https://www.imdb.com/title/tt0805663/ Lite samma tema om vad som kan hända om teknologin försvinner.. Men mer klassisk amerikansk fiction och inte så realistiskt även om serien har en klockren poäng som Nordkorea faktiskt tagit fram som strategi med NEMP, så den är inte så extremt sci-fi aktig då det är teoretiskt möjligt scenario även om det är extreeeemt osannolikt.

Nedsläckt land kanske finns att streama via någon annan sajt kanske.. Det går säkert att maila svt o fråga om den finns
Här är en intressant artikel om scenariot för serien. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nar-elen-forsvinner-o...
Så det är inte så extrem fiction faktiskt..

precis... diskussion är alltid roligast... se bara på våran, det har genererat film o serie förslag o allt skojigt än bara blodiogt alvar lixom... Det är ju det som är kul att det blir levande o dynamiskt

.

Edit
Jag ber alla nytillkomna i tråden om ursäkt att tråden gått lite offtopic
Men jag tillåter er alla att gå offtopic i tråden, då min första nyfikenhetsfråga blivit besvarad av alla er underbara tråddeltagare

Själv är jag gärna offline större delen av somrarna, och tillbringar istället mer tid utomhus, och jag vet att jag mår bättre mentalt av att vara offline i perioder. För vissa typer av ärenden föredrar jag också ett telefonsamtal, och ibland löses ärenden mycket snabbare via telefon än att man ska maila och det kan vara längre svarstider.

Tack för tipset om serien Jericho. Det låter spännande, så den ska jag leta fram.

Angående Nedsläckt land ska jag göra lite research och se om det går att se den någonstans, eller kontakta SVT. Om den är bortplockad, kan det bero på upphovsrättsregler. Artikeln du länkade till var intressant.

Jag håller med. Våran diskussion har varit givande med allt roligt och intressant som den har genererat till.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Japp jag har fått mig en bra uppfattning av tråden
Nörderier finns överallt.. inte bara data/it nördar utan bilnördar osv osv. Men jag ser nördar som en tillgång..l. för om jag undrar något, så är det ju en nörd man ska fråga, för de sätter sig in i saker på detaljnivåer.. medans återförsäljare, tekniker osv oftast generaliserar saker och de har bara kunskapen om saken.. inte smådetaljerna o småspecifikationerna.
Jag som dessutom är osams med Google's AI får alltid felaktiga sökresultat o sedan slutar det med frustration och irritation.. Så jag har lärt mig att fråga de som är insatta så slipper jag en timmas huvudvärk med google sök. hahaha

Okej.. då är det ju ett annat läge om de bett om att bli väckta... dock kör jag varianten att jag ringer två gånger.. om de somnar om igen får de skylla sig själva för att de vägrar att gå upp.
Men väckarklocka är en bra uppfinning som de själva kan nyttja

Jag har köpt en app som ringer x antal sekunder upp till 9999 gånger. Ibland tar jag scootern till en annan polare och hijackar hans Chromecast och drar på lite gabber.
Ber man mig att bli väckt så får man vad man ber om

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag kunde ha köpt en officiel dongel till mina 3 värmepumpar för 2000kr styck, sen levt med begränsningar som att ändringar tar upp till 5 minuter innan de slår igenom och att det inte finns/fanns stöd för scheman via den officiella appen.

Istället valde jag att designa ett eget PCB med MCU och skriva egen firmware till den; nu kan jag styra alla värmepumpar med <1s fördröjning, lägga upp scheman för när de ska sänka temperaturen (över natten på vintern) osv. Allt för en bråkdel av priset dessutom, tiden inte inräknad

Den största anledningen är väl just automationen och att jag inte behöver springa ut till garaget (eller någon av de andra värmepumparna) varje morgon/kväll för att höja/sänka temperaturen

Jag har även IKEA's Trådfri spotlights i taket i ett av rummen här hemma. Det passade helt enkelt inte installationsmässigt att koppla in dimmer/plejd-enhet såsom installationen ser ut. Det var enklare med enbart fas och nolla fram till spottarna.

Jobbar lite på att sätta upp ett automatiskt system till bevattningen i trädgården också. Har byggt en liten pumpstation med hydrofor som tar vatten från bäcken/dammen på tomten + droppslang. Får se om det behövs, just nu funkar det rätt fint att ha droppslangen igång 24/7. Det kanske blir aktuellt med lite temperatur- och fuktighetsövervakning istället

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ett smart hem är inte synonymt med att kunna styra saker på telefonen, det är ju bara att byta en knapp mot en annan. Ett smart hem är att när:
- Jag är på kontoret
- Jobbdatorn är på och inloggad
- Det är över x lumen i rummet
- Solen stor i x grader
= rulla ner rullgardinen och tänd om det behövs

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!