Permalänk
Medlem

Hårdvara för videoredigering?

Känner att min 6år gamla laptop inte riktigt håller måttet för videoredigering längre. Använder Adobe Premier Pro.
Funderar på om jag skulle uppgradera, alternativt köpa ny stationär burk för att videoredigera och satsa på mer lagringsutrymme.
Frågan är lite om vilken hårdvara man ska ha. Har byggt datorer förr så den biten har jag full koll på. Är mest hårdvaran "nu för tiden" som jag har lite mindre koll på.

Bara för att nämna, sitter på en Asus ROG G771JM laptop nu. Den har Intel i7 4710HQ, 16Gb ram, Geforce GTX 860M.
Min gamla stationära dator som agerar lite nostalgiburk i garaget kommer att uppgraderas från Inten C2D E6300, 2Gb ram, Geforce 8800GTS till Intel Q2E QX6850, 8Gb ram, och dubbla Geforce 8800GTS för lite kaffepengar. Men är inte främmande att uppgradera den ytterligare i närmsta framtiden. Bara men vet med vad
Mångkärning processor och mycket ram känns som en självklarhet. 64Gb är ju bara att kasta in, men vilken processor, moderkort och grafikkort passar sig bra för videoredigering? Satsar nog på en 256Gb SSD för OS och program, sen en 2Tb för filer m.m. så länge.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Ta en AMD processor och moderkort som passar din prisklass.
Moderkort efter de funktioner/hårddiskplatser du behöver/vill ha.

64GB ram känns mycket, om du jobbar i samma upplösning som idag på bärbara så skulle troligen 32GB räcka.

Det svåra är att få tag på ett grafikkort, med fördel ett som är supportat av premiere.
Om du använder dig av GPU acceleration antar jag att du inte behöver lika många kärnor på CPUn, men osäker om hela eller delar sköts av CPU/GPU.
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/using/gpu-accelerat...
(Dock tror jag flera kort supportas, då de är konstigt att 2060 är med, men inte 2070/2080).

Skulle ha en Nvme disk istället för ssd (eller det är en typ av SSD), tror alla nya moderkort har stöd för det nu.
Om du har pengar i högar kan du även ha nvme för filer.

Allt kommer gå snabbare än de du har idag.