Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Bethesdas lir sedan Morrowind (samt gått tillbaka och spelat Arena och Daggerfall) och Daggerfall och Fallout 3 är dom buggigaste spelen som jag upplevt det.

Men dom spelen är fortfarande inte i närheten av spel som Forza horizon 3 (som inte gick att spela över huvud taget dom första dagarna och multiplayer fortsatte strula i veckor, Age of Conan där allt buggade och fortsatter att bugga, Boiling point: Road to Hell som verkligen var ospelbart, Pathfinder: Kingmaker där quester förstördes så att det inte gick att komma vidare och så förstås Cyberpunk 2077, men där var det mest visuella buggar liksom i Bethesdas fall).

Jag har aldrig känt att jag behövt moddar för att kunna njuta av Bethesdas spel och har kunnat spela igonom dom alla, klara alla questlinjer och lägga ned tusentals timmar utan att råka ut för något som inte jag kunnat fixa själv med konsollkommandon.

Så buggar är inget som oroar mig i Starfield så länge det håller sig på samma nivå som tidigare. Däremot skulle jag gärna se att det var mera "Morrowind in Space" än "Skyrim in Space" då det fanns fler valmöjligheter och färdigheter att leka med.

Jag gillar verkligen konceptbilderna, men av erfarenhet så brukar inte spelgrafik kunna matcha konceptbilder i slutändan så jag vågar inte hoppas på för mycket baserat på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vet vi det med säkerhet?

Skrivet av serdyllon:

Har väldigt låga förväntningar. Älskar TES, men är inte alls sugen på rymd och sci-fi.

Creation Engine 2 är så vitt jag förstått inte en ny motor utan en patchad version av Creation Engine. Todd har också antytt i tidigare intervjuer att Bethesda inte vill byta, eftersom de har ett sådant stort och aktivt community av moddare.

Men jag hoppas verkligen att det är något nytt i grunden. Alla seriösa moddare hoppas på en bättre motor, även om det innebär merarbete att lära sig nytt precis i början. Skyrims mod-scen lever än idag och fyller 10 år i höst.

Det skulle kännas någorlunda missvisande om det inte är en ny motor med tanke på namnet. Men visst Bethesda har gjort ett antal snedsteg de senaste åren, vad är väl ett till?

Att de vill hålla kvar den gamla motorn pga moddscenen bör ju inte vara ett problem, bygg den nya motorn med enkla interface för moddare att använda sig av. Om de nu är måna av att ha kvar moddscenen kan de ju ta in X antal större moddare som externa konsulter eller något för att få input om hur de ska göra för att förenkla för modding scenen i den nya motorn. Nejnej, låter mer som en urusel ursäkt om det nu är orsaken som de försöker ange till att inte vilja punga ut stålarna för att utveckla en ny motor.

Permalänk
Medlem

Saftskallen har en hyfsat informativ genomgång

Permalänk
Skrivet av watooshX:

Vet inte om jag håller med om att det är färdigt dock

Fair enough.

Någorlunda spelbart efter sju år åtminstone.

Permalänk
Medlem

“It's also a bit more hardcore of a role playing game than we've done. It's got some really great character systems – choosing your background, things like that. We’re going back to some things that we used to do in games long ago that we felt have really let players express the character they want to be. So I think when you see it being played, you would recognise it as something we made.”

There are alien races too – although Howard won’t disclose how they tie in to the game’s realistic grounding (“There is a way we approach it, I will say that”) – and planets to explore.

"You know, we have cities and we build them like we built the cities we've built before. And we have lots of locations that we're building like we've built before. And we want that experience of you exploring those to be, you know, as rewarding as we've done before."

Lite lösryckta citat från en Telegraph-artikel med Todd Howard. Jag vet inte vad var och en läser in i "hardcore of a role playing game" och "things we used to do long ago" men att de svängt tillbaka i lite gamla hjulspår på den punkten låter mer än lovande. Vi är nog många som välkomnar lite mer intrikata RPG-system, även om jag inte riktigt var med på den tiden som folk gärna ser tillbaka på med fuktiga ögon.

EDIT: Det här är alltså samma artikel som Bethesda-trogna Youtubers har nagelfarit i sina videor de senaste 12 timmarna.

Permalänk
Skrivet av Thor:

Att de vill hålla kvar den gamla motorn pga moddscenen bör ju inte vara ett problem, bygg den nya motorn med enkla interface för moddare att använda sig av. Om de nu är måna av att ha kvar moddscenen kan de ju ta in X antal större moddare som externa konsulter eller något för att få input om hur de ska göra för att förenkla för modding scenen i den nya motorn. Nejnej, låter mer som en urusel ursäkt om det nu är orsaken som de försöker ange till att inte vilja punga ut stålarna för att utveckla en ny motor.

Någonstans får man nog inse att det handlar om pengar och vilken skillnad det kommer göra för slutprodukten. Om de ska ta tid & pengar från spelutvecklingen för att kasta ut babyn med badvattnet och börja om med en ny motor så behöver det nog finns någon större vinst än att ospecifika klagomål från en liten andel av deras kunder eventuellt tillfälligt minskar.

Jag föredrar mycket hellre att fortsätta få banbrytande Bethesda-spel levererade. Vilken motor de använder är fullkomligt egalt när det tar åratal för andra utvecklare att släppa spel med samma tekniska nivå, och särskilt när Bethesda etablerat en av spelvärldens absolut största moddcomunitys genom att köra på den de har nu.

Permalänk
Medlem

Flygande mammutar och pilar i knäna. Jag tippar på osynkade rymdskepp och rubberbanding härnäst. Allt är så klart Sonys fel för att de inte kan göra spel som fungerar ändå så, någon egen del i det har de ju förstås inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

“It's also a bit more hardcore of a role playing game than we've done. It's got some really great character systems – choosing your background, things like that. We’re going back to some things that we used to do in games long ago that we felt have really let players express the character they want to be. So I think when you see it being played, you would recognise it as something we made.”

There are alien races too – although Howard won’t disclose how they tie in to the game’s realistic grounding (“There is a way we approach it, I will say that”) – and planets to explore.

"You know, we have cities and we build them like we built the cities we've built before. And we have lots of locations that we're building like we've built before. And we want that experience of you exploring those to be, you know, as rewarding as we've done before."

Lite lösryckta citat från en Telegraph-artikel med Todd Howard. Jag vet inte vad var och en läser in i "hardcore of a role playing game" och "things we used to do long ago" men att de svängt tillbaka i lite gamla hjulspår på den punkten låter mer än lovande. Vi är nog många som välkomnar lite mer intrikata RPG-system, även om jag inte riktigt var med på den tiden som folk gärna ser tillbaka på med fuktiga ögon.

EDIT: Det här är alltså samma artikel som Bethesda-trogna Youtubers har nagelfarit i sina videor de senaste 12 timmarna.

"As before" läser jag som "fruktansvärt ytligt".

Permalänk
Medlem

Kul tråd tänkte jag. Fel hade jag. Kanske ska byta namn till "tråden för oss som hatar Bethesda, deras spel, Todd Howard, Starfield och att spelen inte längre kommer till PlayStation."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kul tråd tänkte jag. Fel hade jag. Kanske ska byta namn till "tråden för oss som hatar Bethesda, deras spel, Todd Howard, Starfield och att spelen inte längre kommer till PlayStation."

Rensa tråden, döpa om den till "Seinfeld - den stora tråden" hade nog varit en rejäl kvalitetsförbättring. När lanseringen närmar sig döps den åter om till "Starfield -den stora tråden" och diskussionen kan åter handla om spelet. Och förhoppningvis en mer givande diskussion.

Kanske bara jag som läser just "Seinfeld - den stora tråden" innan morgonkaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag är inte sur på Bethesda på något vis i denna kontext. Jag kan tycka att de gjorde ett dåligt jobb med Fallout, men det är en annan sak. Vill jag spela Starfield så kan jag göra det på PC. De har dock en historia av att släppa buggiga spel och vad som närmast liknar en förlitan på att communityn tar över stafettpinnen för buggfixar. Det gör att jag känner mig tveksam inför deras förmåga att släppa ett spel där spelglädjen inte blir förstörd p.g.a. detta.

Jag skulle önska att de problem som jag och många andra upplevt med deras spel är lösta i och med Creation Engine 2, men jag törs inte hoppas på det. Sen är jag väl skeptisk inför nya spel i största allmänhet eftersom det är så pass vanligt att hypa spel, prata om funktioner och visa grafik som vid release sedan visar sig att det inte alls var representativt.

Permalänk
Medlem

Hela trailern var tydligen gjord i spelets motor:
https://www.artstation.com/artwork/eanqOD

Imponerande. 🙂