Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Bethesdas lir sedan Morrowind (samt gått tillbaka och spelat Arena och Daggerfall) och Daggerfall och Fallout 3 är dom buggigaste spelen som jag upplevt det.

Men dom spelen är fortfarande inte i närheten av spel som Forza horizon 3 (som inte gick att spela över huvud taget dom första dagarna och multiplayer fortsatte strula i veckor, Age of Conan där allt buggade och fortsatter att bugga, Boiling point: Road to Hell som verkligen var ospelbart, Pathfinder: Kingmaker där quester förstördes så att det inte gick att komma vidare och så förstås Cyberpunk 2077, men där var det mest visuella buggar liksom i Bethesdas fall).

Jag har aldrig känt att jag behövt moddar för att kunna njuta av Bethesdas spel och har kunnat spela igonom dom alla, klara alla questlinjer och lägga ned tusentals timmar utan att råka ut för något som inte jag kunnat fixa själv med konsollkommandon.

Så buggar är inget som oroar mig i Starfield så länge det håller sig på samma nivå som tidigare. Däremot skulle jag gärna se att det var mera "Morrowind in Space" än "Skyrim in Space" då det fanns fler valmöjligheter och färdigheter att leka med.

Jag gillar verkligen konceptbilderna, men av erfarenhet så brukar inte spelgrafik kunna matcha konceptbilder i slutändan så jag vågar inte hoppas på för mycket baserat på dom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vet vi det med säkerhet?

Skrivet av serdyllon:

Har väldigt låga förväntningar. Älskar TES, men är inte alls sugen på rymd och sci-fi.

Creation Engine 2 är så vitt jag förstått inte en ny motor utan en patchad version av Creation Engine. Todd har också antytt i tidigare intervjuer att Bethesda inte vill byta, eftersom de har ett sådant stort och aktivt community av moddare.

Men jag hoppas verkligen att det är något nytt i grunden. Alla seriösa moddare hoppas på en bättre motor, även om det innebär merarbete att lära sig nytt precis i början. Skyrims mod-scen lever än idag och fyller 10 år i höst.

Det skulle kännas någorlunda missvisande om det inte är en ny motor med tanke på namnet. Men visst Bethesda har gjort ett antal snedsteg de senaste åren, vad är väl ett till?

Att de vill hålla kvar den gamla motorn pga moddscenen bör ju inte vara ett problem, bygg den nya motorn med enkla interface för moddare att använda sig av. Om de nu är måna av att ha kvar moddscenen kan de ju ta in X antal större moddare som externa konsulter eller något för att få input om hur de ska göra för att förenkla för modding scenen i den nya motorn. Nejnej, låter mer som en urusel ursäkt om det nu är orsaken som de försöker ange till att inte vilja punga ut stålarna för att utveckla en ny motor.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Saftskallen har en hyfsat informativ genomgång

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Vet inte om jag håller med om att det är färdigt dock

Fair enough.

Någorlunda spelbart efter sju år åtminstone.

Permalänk
Medlem

“It's also a bit more hardcore of a role playing game than we've done. It's got some really great character systems – choosing your background, things like that. We’re going back to some things that we used to do in games long ago that we felt have really let players express the character they want to be. So I think when you see it being played, you would recognise it as something we made.”

There are alien races too – although Howard won’t disclose how they tie in to the game’s realistic grounding (“There is a way we approach it, I will say that”) – and planets to explore.

"You know, we have cities and we build them like we built the cities we've built before. And we have lots of locations that we're building like we've built before. And we want that experience of you exploring those to be, you know, as rewarding as we've done before."

Lite lösryckta citat från en Telegraph-artikel med Todd Howard. Jag vet inte vad var och en läser in i "hardcore of a role playing game" och "things we used to do long ago" men att de svängt tillbaka i lite gamla hjulspår på den punkten låter mer än lovande. Vi är nog många som välkomnar lite mer intrikata RPG-system, även om jag inte riktigt var med på den tiden som folk gärna ser tillbaka på med fuktiga ögon.

EDIT: Det här är alltså samma artikel som Bethesda-trogna Youtubers har nagelfarit i sina videor de senaste 12 timmarna.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Att de vill hålla kvar den gamla motorn pga moddscenen bör ju inte vara ett problem, bygg den nya motorn med enkla interface för moddare att använda sig av. Om de nu är måna av att ha kvar moddscenen kan de ju ta in X antal större moddare som externa konsulter eller något för att få input om hur de ska göra för att förenkla för modding scenen i den nya motorn. Nejnej, låter mer som en urusel ursäkt om det nu är orsaken som de försöker ange till att inte vilja punga ut stålarna för att utveckla en ny motor.

Någonstans får man nog inse att det handlar om pengar och vilken skillnad det kommer göra för slutprodukten. Om de ska ta tid & pengar från spelutvecklingen för att kasta ut babyn med badvattnet och börja om med en ny motor så behöver det nog finns någon större vinst än att ospecifika klagomål från en liten andel av deras kunder eventuellt tillfälligt minskar.

Jag föredrar mycket hellre att fortsätta få banbrytande Bethesda-spel levererade. Vilken motor de använder är fullkomligt egalt när det tar åratal för andra utvecklare att släppa spel med samma tekniska nivå, och särskilt när Bethesda etablerat en av spelvärldens absolut största moddcomunitys genom att köra på den de har nu.

Permalänk

Flygande mammutar och pilar i knäna. Jag tippar på osynkade rymdskepp och rubberbanding härnäst. Allt är så klart Sonys fel för att de inte kan göra spel som fungerar ändå så, någon egen del i det har de ju förstås inte!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

“It's also a bit more hardcore of a role playing game than we've done. It's got some really great character systems – choosing your background, things like that. We’re going back to some things that we used to do in games long ago that we felt have really let players express the character they want to be. So I think when you see it being played, you would recognise it as something we made.”

There are alien races too – although Howard won’t disclose how they tie in to the game’s realistic grounding (“There is a way we approach it, I will say that”) – and planets to explore.

"You know, we have cities and we build them like we built the cities we've built before. And we have lots of locations that we're building like we've built before. And we want that experience of you exploring those to be, you know, as rewarding as we've done before."

Lite lösryckta citat från en Telegraph-artikel med Todd Howard. Jag vet inte vad var och en läser in i "hardcore of a role playing game" och "things we used to do long ago" men att de svängt tillbaka i lite gamla hjulspår på den punkten låter mer än lovande. Vi är nog många som välkomnar lite mer intrikata RPG-system, även om jag inte riktigt var med på den tiden som folk gärna ser tillbaka på med fuktiga ögon.

EDIT: Det här är alltså samma artikel som Bethesda-trogna Youtubers har nagelfarit i sina videor de senaste 12 timmarna.

"As before" läser jag som "fruktansvärt ytligt".

Permalänk
Medlem

Kul tråd tänkte jag. Fel hade jag. Kanske ska byta namn till "tråden för oss som hatar Bethesda, deras spel, Todd Howard, Starfield och att spelen inte längre kommer till PlayStation."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Michael1:

Kul tråd tänkte jag. Fel hade jag. Kanske ska byta namn till "tråden för oss som hatar Bethesda, deras spel, Todd Howard, Starfield och att spelen inte längre kommer till PlayStation."

Rensa tråden, döpa om den till "Seinfeld - den stora tråden" hade nog varit en rejäl kvalitetsförbättring. När lanseringen närmar sig döps den åter om till "Starfield -den stora tråden" och diskussionen kan åter handla om spelet. Och förhoppningvis en mer givande diskussion.

Kanske bara jag som läser just "Seinfeld - den stora tråden" innan morgonkaffet.

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Kul tråd tänkte jag. Fel hade jag. Kanske ska byta namn till "tråden för oss som hatar Bethesda, deras spel, Todd Howard, Starfield och att spelen inte längre kommer till PlayStation."

Jag är inte sur på Bethesda på något vis i denna kontext. Jag kan tycka att de gjorde ett dåligt jobb med Fallout, men det är en annan sak. Vill jag spela Starfield så kan jag göra det på PC. De har dock en historia av att släppa buggiga spel och vad som närmast liknar en förlitan på att communityn tar över stafettpinnen för buggfixar. Det gör att jag känner mig tveksam inför deras förmåga att släppa ett spel där spelglädjen inte blir förstörd p.g.a. detta.

Jag skulle önska att de problem som jag och många andra upplevt med deras spel är lösta i och med Creation Engine 2, men jag törs inte hoppas på det. Sen är jag väl skeptisk inför nya spel i största allmänhet eftersom det är så pass vanligt att hypa spel, prata om funktioner och visa grafik som vid release sedan visar sig att det inte alls var representativt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hela trailern var tydligen gjord i spelets motor:
https://www.artstation.com/artwork/eanqOD

Imponerande. 🙂

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Sjusovarn

Är lite delad, rymd-rpgs i stil med Outer Worlds och Journy to the savage planet är ju kanonkul. Samtidigt är jag lite skraj över att spelet har blivit alldeles för hajpat utan att vi vet något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Är lite delad, rymd-rpgs i stil med Outer Worlds och Journy to the savage planet är ju kanonkul. Samtidigt är jag lite skraj över att spelet har blivit alldeles för hajpat utan att vi vet något.

Det är väl valfritt om man vill bli "för hajpad" över ett spel eller inte? Jag är stort fan av RPG, än mer om det är rymd men jag är inte ett dugg hajpad för Starfield. Blir säkert kul att spela när det väl släpps, men vi har ju ingen riktig information om spelet ännu, så det känns ju rätt dumt att bli helt blöt i byxan redan nu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Teknikrelaterat - någon som vet om det är DX12 som är api?
Raytracing?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ny video just dropped

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Det enda jag får upp i skallen så fort Todd Howard finns med är: "... is a perfectly balanced game with no exploits what so ever"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Necrophor:

Det enda jag får upp i skallen så fort Todd Howard finns med är: "... is a perfectly balanced game with no exploits what so ever"

Hehe tänkte samma sak. Hade känts bättre utan Peter Molyneux, sorry, Todd Howard

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

“It's also a bit more hardcore of a role playing game than we've done. It's got some really great character systems – choosing your background, things like that. We’re going back to some things that we used to do in games long ago that we felt have really let players express the character they want to be."

Det här låter ju mycket trevligt, ser gärna ett karaktärsskapande liknande det i Daggerfall, med lite mer att pilla med innan man sätter igång.

Men OJ vad jag vill se gameplay nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Den 12 juni ska de ha en showcase. Det lär bli gameplay då. Men jag kommer vänta länge innan köp. Jag vill inte återuppleva besvikelsen jag hade när jag köpte Fallout 76

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Den 12 juni ska de ha en showcase. Det lär bli gameplay då. Men jag kommer vänta länge innan köp. Jag vill inte återuppleva besvikelsen jag hade när jag köpte Fallout 76

Jag förstår hur du tänker och det gäller väl generellt de flesta spel idag.
Men Fallout 76 utvecklades av Bethesdas studio i Austin som tidigare hette BattleCry Studios.
Så det är inte samma studio som "huvudspelen". Inte för att de hjälper så mycket i detta fall... deras spel är alltid buggiga vid release

Ser verkligen fram emot gameplay.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag förstår hur du tänker och det gäller väl generellt de flesta spel idag.
Men Fallout 76 utvecklades av Bethesdas studio i Austin som tidigare hette BattleCry Studios.
Så det är inte samma studio som "huvudspelen". Inte för att de hjälper så mycket i detta fall... deras spel är alltid buggiga vid release

Ser verkligen fram emot gameplay.

Yes tror många är oroliga för att man tror det är samma folk som gjort F76. Angående buggarna så håller jag med om att de är många men däremot i regel ganska harmlösa av typen "draken flyger uppochner". Jag har spelat hundratals timmar utan någon game breaking bug i både Skyrim och Morrowind. Har spelat mängder med andra "AAA" som haft betydligt allvarligare buggar. Men jag kanske har haft tur med Bethesda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag förstår hur du tänker och det gäller väl generellt de flesta spel idag.
Men Fallout 76 utvecklades av Bethesdas studio i Austin som tidigare hette BattleCry Studios.
Så det är inte samma studio som "huvudspelen". Inte för att de hjälper så mycket i detta fall... deras spel är alltid buggiga vid release

Ser verkligen fram emot gameplay.

Det är jag medveten om. Men som du själv sa. Det börjar bli kutym att spel är nästan ospelbara vid start. Samma var det med Fallout4 när jag köpte det. Men jag hoppas att jag har fel och kan avnjuta rymden till jul

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Gameplay i juni ska bli oerhört intressant tycker jag, jag vill veta om man ska bygga karaktär, skills, perks mm i samma omfattning som tidigare spel (Elder Scrolls & Fallout) samt om det kommer att finnas legendariska vapen och skydd. Vill även veta om det kommer att finnas nån form av co-op. Har typ 3k timmar i F76.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har spelat FO76 i 560 timmar, hur många har du spelat?

Tänk att skryta om att man spelat ett skitspel som Fallout 76 i över 500 timmar

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Tänk att skryta om att man spelat ett skitspel som Fallout 76 i över 500 timmar

Vad är det du försöker säga?

Jag har en aning om vad spelet erbjuder, till skillnad från flertalet som ”hatar” det. Är nära 700 timmar nu för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du försöker säga?

Jag har en aning om vad spelet erbjuder, till skillnad från flertalet som ”hatar” det. Är nära 700 timmar nu för övrigt.

Försöker inte säga någonting. Tyckte det var lustigt bara.

För att SLITA tillbaka denna tråd på sitt ursprungliga spår:

Idag 12/5 -22 blev Starfield försenat t.o.m. 2023

Länk till tweet

Detta enligt dom för att dom vill ha de "bästa, mest polerade versionerna" av Starfield och Redfall.
Vad tycker vi om detta? Litar inte en sekund på att Bethesda helt plötsligt skulle blivit bra på att fixa buggar, tycker dom kan släppa spelet tidigt istället.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Idag 12/5 -22 blev Starfield försenat t.o.m. 2023

Länk till tweet

Det var det året det. Lika bra att gå i ide nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

CP2077 säger att man inte ska släppa spel tidigt...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Dags för lite gameplay.

Jag känner att någonting i mig fick akut punktering av det som visades. I den bästa av världar beror det på att det som visades var tråkigt i sig, men det där spelsuget vägrade prompt att infinna sig. Att springa runt och panga elakingar har jag gjort i fyratusen olika spel vid det här laget. Det såg inte särskilt mycket roligare att ha ihjäl Todd Howards kulsvampar.

Överlag såg det rätt omodernt ut, och för egen del har det ingenting att göra med motorn som används. För det första verkar ju planter och rymden i sig vara åtskilt. Det känns som nån upphottad version av hub-resandet från Outer Worlds, och det är kanske bättre än mina farhågor, men direkt sämre än mina förhoppningar. No Man's Sky gjorde den biten kanonbra. I övrigt känns det som att man har tagit de bitar av No Man's Sky som inte alls borde höra hemma i ett actionrollspel. I allra högsta grad gäller det här att bryta sten och alla dessa 1000 planeter att utforska och. Jag vet inte om jag har valt att inte ta till mig den informationen, men jag tvivlar på att handlar om 1000 "handgjorda" planeter. Då handlar det ju om processuellt genererade planeter, och det är ett sånt hopplöst otyg att jag blir helt matt.

Att slåss i rymden såg fräsigt ut, men det räcker inte för mig. Att bygga ett eget rymdskepp är säkert också kul, men såvida inte den där rymden är fylld med saker som känns värda att utforska med sagda rymdskepp, så lär jag ledsna rätt omgående. Någon särskild inblick i storyn fick jag inte riktigt heller, och det var märkligt mycket fokus på otalet halvbra ansiktsanimationer.

Kort och gott fick vi se det jag var minst intresserad av. Det känns som att man har lagt krut på att visa de saker som man i regel är sämst på, och oblygt försökt apa efter spel som var fräsiga när Starfield började ta form. Det kändes inte alls bra, det här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11