Crucial drog av misstag in SSD-garanti för miners

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan inte minnas att jag förbundit mig att bara spela vissa spel med mitt 1660 super. Vad jag däremot minns tydligt är att jag fick ett kvitto på att kortet numera tillhör mig och ingen annan.

Vi kanske skulle införa ett grafikortskörkort? Där förbinder man sig att aldrig köra kortet varmare än 70 grader och skulle man utföra en icke sanktionerad handlig så kommer grafikkortspolisen och knackar på för att ge dig böter och sedan konfiskera grafikkortet.

Gaming sliter inte ut grafikkorten som mining gör. Är du gamer finns ingen anledning att bråka med mig. Att vända oss gamers mot varandra är precis vad miners vill. Fall inte i den fällan!

Skrivet av anon333222:

Jag tar hellre sämre garantivillkor/dyrare kort och får behålla friheten. För hur man vänder och vrider på det så är friheten att få göra med vad man vill med hårdvaran, viktigare än att du som individ får billiga grafikkort. Du står inte upp för vanligt hederligt folk. Du använder bara det som en dimridå. Innerst inne så upplever jag att du bara tänker på dig själv. Bara JAG och några gamers får grafikkort så ska resten bli utan.

Din ursäkt att "det är ingen som vågar säga".. det är tyvärr rent b*llsh*t, för det finns faktiskt människor som ser bortom sig själva. Bara för att jag inte gillar en viss sak/tjänst så behöver jag inte utrota det (inom lagliga gränser förstås). Därför är det pinsamt.

Ungerfär som när man bara tänker på sig själv när man ringer störningsjouren för att grannen ovanför har fest till långt in på småtimmarna menar du?

Jag är för frihet, men om din frihet inkräktar på min så är det inte på lika villkor längre, och om min egen blir begränsad för att du utnyttjar ett generöst system till din fördel på min bekostnad, hejdå med din frihet säger jag. Och det är inga dimridåer. Tror du det är flest som köper ett Geforce "The way it's meant to be PLAYED" för att spela på,. eller för att mina med?

Sån där jävla "luften är fri"-mentalitet utan minsta konsekvensanalys ger jag inte ett lingon för.

Om du tycker att alla ska få sämre garantivillkor i praktiken för att du vill ha din principiella frihet, så är det rätt tydligt vem av oss två som i sitt resonemang tänker på sig själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Gaming sliter inte ut grafikkorten som mining gör. Är du gamer finns ingen anledning att bråka med mig. Att vända oss gamers mot varandra är precis vad miners vill. Fall inte i den fällan!

Ungerfär som när man bara tänker på sig själv när man ringer störningsjouren för att grannen ovanför har fest till långt in på småtimmarna menar du?

Jag är för frihet, men om din frihet inkräktar på min så är det inte på lika villkor längre, och om min egen blir begränsad för att du utnyttjar ett generöst system till din fördel på min bekostnad, hejdå med din frihet säger jag. Och det är inga dimridåer. Tror du det är flest som köper ett Geforce "The way it's meant to be PLAYED" för att spela på,. eller för att mina med?

Sån där jävla "luften är fri"-mentalitet utan minsta konsekvensanalys ger jag inte ett lingon för.

Om du tycker att alla ska få sämre garantivillkor i praktiken för att du vill ha din principiella frihet, så är det rätt tydligt vem av oss två som i sitt resonemang tänker på sig själv.

Men nu tar du ju i från tårna. Du kan inte jämföra frihet att använda din köpta hårdvara med störningsjouren. Först och främst så finns det ett regelverk, en lag som säger att man inte får störa. Så nog är det en dimridå trots allt.

Det finns ingen lag som förbjuder mig att köpa 700000 grafikkort och köra över det med en bulldozer. Det kallas för frihet att förfoga över din köpta hårdvara. Din ägodel.

Du måste ju förstå att friheter inkräktar på varandra lite yttrandefriheten vs hets mot folkgrupp. Därför måste det finnas en balans.

Sen har jag lite svår för ”majoriteten har rätt”. Tänk om majoriteten tyckte att du och din familj skulle leva i en katakomb. Vi röstar och kommer fram till beslutet. Är det rätt för den delen? Nä, just det.

Permalänk
Avstängd

Hur är det med gigabitswitchar? Får man lov att köra alla portar på gigabit eller måste man köra exempelvis varannan på 100 Mbit/s så att switchen inte får slut på paket att stoppa informationen i?
Lite analogt med bristen på containrar vi hade i Kina för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men nu tar du ju i från tårna. Du kan inte jämföra frihet att använda din köpta hårdvara med störningsjouren. Först och främst så finns det ett regelverk, en lag som säger att man inte får störa. Så nog är det en dimridå trots allt.

Det finns ingen lag som förbjuder mig att köpa 700000 grafikkort och köra över det med en bulldozer. Det kallas för frihet att förfoga över din köpta hårdvara. Din ägodel.

Du måste ju förstå att friheter inkräktar på varandra lite yttrandefriheten vs hets mot folkgrupp. Därför måste det finnas en balans.

Sen har jag lite svår för ”majoriteten har rätt”. Tänk om majoriteten tyckte att du och din familj skulle leva i en katakomb. Vi röstar och kommer fram till beslutet. Är det rätt för den delen? Nä, just det.

Jag tror att ett bättre exempel är mobilt bredband, obegränsat. Dessa abb fanns ju ett tag.
Eftersom många nappade och vad som ansågs missbrukade i leverantörens ögon så blev det snabbt ändringar.

I villkoren la man till några rader som lite luddigt sa "Om man använder mer än 200GB har leverantören rätt att
säga upp abb" vilket för övrigt inte skedde per automatik utan mer sällan om jag kommer ihåg rätt.

Det informerades inte heller ordentligt utan dementerades om man frågade i kundtjänst ifall det var begränsat.
Men det gav dem rätt att stänga av när dem så behagade och då hänvisade dem till villkoren.

Det var nog det han var inne på, eller så har jag misstolkat också.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur är det med gigabitswitchar? Får man lov att köra alla portar på gigabit eller måste man köra exempelvis varannan på 100 Mbit/s så att switchen inte får slut på paket att stoppa informationen i?
Lite analogt med bristen på containrar vi hade i Kina för ett tag sedan.

Har aldrig läst villkoren som gäller för någon switch men tror inte det finns något sådant
då dessa inte slits som hårddiskar gör

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men nu tar du ju i från tårna. Du kan inte jämföra frihet att använda din köpta hårdvara med störningsjouren. Först och främst så finns det ett regelverk, en lag som säger att man inte får störa. Så nog är det en dimridå trots allt.

Det finns ingen lag som förbjuder mig att köpa 700000 grafikkort och köra över det med en bulldozer. Det kallas för frihet att förfoga över din köpta hårdvara. Din ägodel.

Du måste ju förstå att friheter inkräktar på varandra lite yttrandefriheten vs hets mot folkgrupp. Därför måste det finnas en balans.

Sen har jag lite svår för ”majoriteten har rätt”. Tänk om majoriteten tyckte att du och din familj skulle leva i en katakomb. Vi röstar och kommer fram till beslutet. Är det rätt för den delen? Nä, just det.

Du snurrar till det i onödan för att avleda från det det egentligen handlar om, så det blir hysteriskt roligt att du anklagar mig för dimridåer.

Varenda människa begriper väl att garantitiden är kopplad till förväntad livslängd. Om då en grupp utgör en extrem så till den grad att det påverkar alla andra kundgrupper negativt så nej, då är inte deras frihet att åka snålskjuts på det generösa systemet.

Blev ett jävla långt inlägg men ovan är det som fick vara kvar. Insåg att det började dra iväg till politik och allt möjligt. Diskussioner som absolut inte hör hemma på Sweclockers. Tror dock inte det går ta diskussionen så mycket längre utan att utan restriktioner kunna resonera kring saken i ett bredare perspektiv, och detta är fel plats för den typen av diskussioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag tror att ett bättre exempel är mobilt bredband, obegränsat. Dessa abb fanns ju ett tag.
Eftersom många nappade och vad som ansågs missbrukade i leverantörens ögon så blev det snabbt ändringar.

I villkoren la man till några rader som lite luddigt sa "Om man använder mer än 200GB har leverantören rätt att
säga upp abb" vilket för övrigt inte skedde per automatik utan mer sällan om jag kommer ihåg rätt.

Det informerades inte heller ordentligt utan dementerades om man frågade i kundtjänst ifall det var begränsat.
Men det gav dem rätt att stänga av när dem så behagade och då hänvisade dem till villkoren.

Det var nog det han var inne på, eller så har jag misstolkat också.

/S

Där har du ett exempel på en liten grupp som förstör för den stora massan genom att missbruka villkoren. Men det är inte helt oproblematiskt då dels operatörerna borde kunnat räkna ut med röven att ett sådant missbruk skulle kunna ske, och dels då att man fortsatte kommunicera att det var obegränsat.

Men nog skulle det gå att lägga in någon form av chip i SSD's och grafikkort som detekterar mining, som sedan kan läsas av när garantiärenden skall hanteras och nekas ifall det konstaterats att mining har företagits. Men självklart skall det i så fall kommuniceras tydligt att det är det som gäller. Nog för att jag ogillar miners så till den grad att jag med lätthet skulle låta det partiet jag avskyr mest få egen riksdagsmajoritet i utbyte mot att mining försvann, men alla konsumenter, även parasiter som miners, skall självklart ha rätt till de garantivillkor som gällde för en produkt vid köptillfället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gaming sliter inte ut grafikkorten som mining gör. Är du gamer finns ingen anledning att bråka med mig. Att vända oss gamers mot varandra är precis vad miners vill. Fall inte i den fällan!

Ungerfär som när man bara tänker på sig själv när man ringer störningsjouren för att grannen ovanför har fest till långt in på småtimmarna menar du?

Jag är för frihet, men om din frihet inkräktar på min så är det inte på lika villkor längre, och om min egen blir begränsad för att du utnyttjar ett generöst system till din fördel på min bekostnad, hejdå med din frihet säger jag. Och det är inga dimridåer. Tror du det är flest som köper ett Geforce "The way it's meant to be PLAYED" för att spela på,. eller för att mina med?

Sån där jävla "luften är fri"-mentalitet utan minsta konsekvensanalys ger jag inte ett lingon för.

Om du tycker att alla ska få sämre garantivillkor i praktiken för att du vill ha din principiella frihet, så är det rätt tydligt vem av oss två som i sitt resonemang tänker på sig själv.

Jag är både gamer och miner. Har drygt 30 grafikkort av framförallt AMD. Två grafikkort har gett upp på fyra år, ett EVGA GTX 1080 med fabrikationsfel på kylningen till VRAM:t samt en fläkt på ett Sapphire RX 560, that's it. Så att dom går sönder av mining är bullshit. Ville bara ha det sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Jag är både gamer och miner. Har drygt 30 grafikkort av framförallt AMD. Två grafikkort har gett upp på fyra år, ett EVGA GTX 1080 med fabrikationsfel på kylningen till VRAM:t samt en fläkt på ett Sapphire RX 560, that's it. Så att dom går sönder av mining är bullshit. Ville bara ha det sagt.

Jo tjena. Tror du verkligen att RMA ligger på dryga 6% om man slår ut det över hela kundbasen. Om något så visar det ju att mining har sönder korten snabbare. Förmodligen rök fläkten för att den fått gå nonstop och VRM gav upp för att Den gått varmare under längre tid än vad den är gjord att klara av. Sen kan det såklart vara så att de grafikkorten gått sönder även om de använts för gaming eller andra snällare laster. Men de felen du beskriver och de komponenter det handlar om är typiskt sådant som brukar ge upp om de hamras 24/7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

NAND är faktiskt ett undantag, det sliter mer på cellerna om dom inte är tillräckligt varma vid skrivning. Sen finns det givetvis en övre gräns då det blir skadligt, men NAND mår inte bäst vid "rumstemperatur". Det gäller dock vid skrivning och för data retention i avstängt läge så förvarar man disken bäst i frysen då cellerna tappar laddning långsammare vid lägre temperatur!

Det brukar också va kontrollern som drar iväg temperaturmässigt då det är den som står för merparten va effektförbrukningen. Så det kanske mer är att den ska ta skada än NAND som tillverkarna är rädda för av 24/7 belastning.

Det jag har läst någonstans var att runt 40 grader var bra, för att stabiliteten på spänningskontrollern som skriver till cellerna kan drifta vid lägre temperaturer. På så sätt är 40 grader en bra temperatur.
Medans vid höga temperaturer så sliter man snabbare ut oxid-lagret i kretsen vilket leder till att den slits ut i förtid.
edit: blev lite fundersam här om jag kom ihåg rätt. Verkar som att det är lättare att få den att ändra laddning (det vill säga skrivas till) när den är varmare. Då det är lättare att få elektronerna att röra på sig, medans det är tvärtom vid lagring, då man vill att elekontronerna stannar kvar i cellen, därav vill man ha låg temperatur när disken inte används.

Sedan när man har en SSD som inte är i en dator, så är lägre temperatur bättre då kretsarnas naturliga urladdning inte går lika fort vid tex 25grader, som den gör vid 40 eller 80grader.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Urladdningstakten/vandringen fördubblas kring per knappt 5 grader höjning av temperaturen, så hålls Cellerna kring 80 grader C i lång tid så lär de behöva skrivas om ganska ofta, på kanske dag och veckovis i takt beroende på antal nivåer på cellerna i jämförelse med kanske åratal vid 25 grader C för MLC och TLC-celler och enstaka månader för QLC-celler.

Permalänk
Medlem

Enklare med livstids garanti.
Definitionsmässigt gäller då garantin ända fram till dess att utrustningen "dör", dvs slutar fungera normalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Enklare med livstids garanti.
Definitionsmässigt gäller då garantin ända fram till dess att utrustningen "dör", dvs slutar fungera normalt...

Nej, livstids garanti betyder att garantin gäller fram tills dess att tillverkaren anser att produkten har nått end of life, plus eventuell avtalad supporttid efter detta. Det har ingenting med ett enskilt exemplars funktion eller skick att göra.

Om du tänker efter lite så ser du ganska snabbt vilken dålig modell det skulle vara. Det du säger innebär ju att en produkt bara har garanti så länge det inte är något fel på den hur hade du tänkt att någon någonsin skall få en ny produkt om garantin bara gäller sålänge produkten fungerar?

Om du tvärt om menar att livstids garanti betyder att garantin gäller till och med att produkten går sönder, så ser du rött snabbt att också det är orimligt. Inget företag skulle hs ekonomi stark nog eller logistik effektiv nog att hantera ett scenario där de lovar sina kunder att om produkten går sönder, oavsett hur långt fram i tiden det sker, så får de en ny.

Utan återigen, det det betyder är att företaget ger garanti sålänge inte produkten nått end of life enligt företagets produktplan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, livstids garanti betyder att garantin gäller fram tills dess att tillverkaren anser att produkten har nått end of life, plus eventuell avtalad supporttid efter detta. ...

Inte om/när jag är tillverkare.
Kostnaden för att hantera garantifrågor blir obefintlig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo tjena. Tror du verkligen att RMA ligger på dryga 6% om man slår ut det över hela kundbasen. Om något så visar det ju att mining har sönder korten snabbare. Förmodligen rök fläkten för att den fått gå nonstop och VRM gav upp för att Den gått varmare under längre tid än vad den är gjord att klara av. Sen kan det såklart vara så att de grafikkorten gått sönder även om de använts för gaming eller andra snällare laster. Men de felen du beskriver och de komponenter det handlar om är typiskt sådant som brukar ge upp om de hamras 24/7.

Det har blivit ett dogma, mining dödar kort.

Det finns hur många GPUer som helst som körs 24/7 i datahallar, det är inga problem där heller. Machine learning workstations samma sak. Grafikkort dör inte så lätt som påstås här och det har inte kommit fram några källor som visar på motsatsen. Vissa vill gärna tro det däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo tjena. Tror du verkligen att RMA ligger på dryga 6% om man slår ut det över hela kundbasen. Om något så visar det ju att mining har sönder korten snabbare. Förmodligen rök fläkten för att den fått gå nonstop och VRM gav upp för att Den gått varmare under längre tid än vad den är gjord att klara av. Sen kan det såklart vara så att de grafikkorten gått sönder även om de använts för gaming eller andra snällare laster. Men de felen du beskriver och de komponenter det handlar om är typiskt sådant som brukar ge upp om de hamras 24/7.

Lite litet underlag för sådana slutsatser men även gamingkort har en tendens till att börja paja efter 3-4 år. Därför bakning av korten blev så poppis, de fallerade ganska kort efter garantitiden löpt så man hade inget att förlora på att köra kortet i ugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lite litet underlag för sådana slutsatser men även gamingkort har en tendens till att börja paja efter 3-4 år. Därför bakning av korten blev så poppis, de fallerade ganska kort efter garantitiden löpt så man hade inget att förlora på att köra kortet i ugn.

Jag har aldrig råkat ut för ett grafikkort som gått sönder eller behöver bakas själv, men kör också oftast Strix så det kan ju förklara saken.

Bakning syftar väl till att göra en "reflow", alltså åtgärda spruckna lödningar? Och lödningen kanske är något som snålas in på på billigare kort, vilket får till följd att de småningom spricker pga värmecyklerna ett grafikkort utsätts för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig råkat ut för ett grafikkort som gått sönder eller behöver bakas själv, men kör också oftast Strix så det kan ju förklara saken.

Bakning syftar väl till att göra en "reflow", alltså åtgärda spruckna lödningar? Och lödningen kanske är något som snålas in på på billigare kort, vilket får till följd att de småningom spricker pga värmecyklerna ett grafikkort utsätts för.

Nu var de väl inte Strix brandade tror jag men båda mina Asus 280X DCu2 rasade inom 3 år. Den designen var dock så välgjord att VRMen inte hade kontakt med kylningen alls vilket kanske inte var ett optimalt val på ett fabriksöverklockat kort. Ytterst handlar det ju om tur dock, ibland har man oturen att få ett måndagsex och då spelar det mer roll hur RMA processen är hos tillverkaren än hur bra snittkortet från dem är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nu var de väl inte Strix brandade tror jag men båda mina Asus 280X DCu2 rasade inom 3 år. Den designen var dock så välgjord att VRMen inte hade kontakt med kylningen alls vilket kanske inte var ett optimalt val på ett fabriksöverklockat kort. Ytterst handlar det ju om tur dock, ibland har man oturen att få ett måndagsex och då spelar det mer roll hur RMA processen är hos tillverkaren än hur bra snittkortet från dem är.

Visst kan man ha tur och få ett "bra" dåligt kort liksom man kan ha oturen att få ett "dåligt" bra kort, men om det i grunddesignen ingår att snåla med lödningen för att få ner kostnaden, få upp marginalerna eller vad det nu kan vara, så ökar ju sannolikheten att kortet ger upp snabbare.

Jag tycker det är fult av tillverkarna att designa korten så att de ska hålla precis lagom till att garantin går ut. Det är därför jag hellre köper et toppkort begagnat än ett "OK" kort nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig råkat ut för ett grafikkort som gått sönder eller behöver bakas själv, men kör också oftast Strix så det kan ju förklara saken.

Bakning syftar väl till att göra en "reflow", alltså åtgärda spruckna lödningar? Och lödningen kanske är något som snålas in på på billigare kort, vilket får till följd att de småningom spricker pga värmecyklerna ett grafikkort utsätts för.

Nu killgissar du för fullt. Att lödningarna sprack berodde på övergången till blyfritt löddtenn/pasta. Processen var inte redo och det här hände i princip med alla Nvidia kort som producerades under den eran. Applelaptops, xboxar och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nu killgissar du för fullt. Att lödningarna sprack berodde på övergången till blyfritt löddtenn/pasta. Processen var inte redo och det här hände i princip med alla Nvidia kort som producerades under den eran. Applelaptops, xboxar och grafikkort.

Så det gällde alltså även Strix-kort som brukar få beröm för exceptionellt bra lödning?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Så det gällde alltså även Strix-kort som brukar få beröm för exceptionellt bra lödning?

vilken tur att jag har ett Strix-kort nu. Har du nån källa på att Strixkort har bra lödning? Hade ett Asus DCII 580 som inte hade några problem alls, men Strix kom ju efter mitt kort och du bör då inte ha upplevt problemet med lödningarna. Apple blev ju sjukt sura över problem med Nvidia-kretsarna och körde AMD, trots sämre kretsar.

https://gizmodo.com/apple-confirms-failing-nvidia-graphics-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

vilken tur att jag har ett Strix-kort nu. Har du nån källa på att Strixkort har bra lödning? Hade ett Asus DCII 580 som inte hade några problem alls, men Strix kom ju efter mitt kort och du bör då inte ha upplevt problemet med lödningarna. Apple blev ju sjukt sura över problem med Nvidia-kretsarna och körde AMD, trots sämre kretsar.

https://gizmodo.com/apple-confirms-failing-nvidia-graphics-ca...

Buildzoids "PCB analysis"-videor. Jag tror dock inte han gjort något före 900-serien och om problemet då gällde tidigare modeller så vet jag inte.

Men ja, om problemet bottnar i att processen kring blyfritt var omogen, så kan det ju fortfarande ha varit problem även om lödningen utförts utan att snåla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

OT men problemet med blyfria lödbollar på BGA var löst långt innan ASUS började kalla sina saker "STRIX".
Det var ju från millennieskiftet och ett par år framåt som problemen fanns.

Därmed inte sagt att lödningar inte kan spricka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

OT men problemet med blyfria lödbollar på BGA var löst långt innan ASUS började kalla sina saker "STRIX".
Det var ju från millennieskiftet och ett par år framåt som problemen fanns.

Därmed inte sagt att lödningar inte kan spricka ändå.

Japp. Kan vara bra kvalitet på lodet men snålar man med mängden eller har en process som gör att lösningen blir undermålig så ökar ju sannolikheten att det spricker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.