Datorn tror jag har två bildskärmar

Permalänk
Medlem

Datorn tror jag har två bildskärmar

Efter senste uppdateringen tror Windows att jag har två bildskärmar (en "Allmän icke PnP-bildskärm" och en "Allmän PnP-bildskärm) när jag i själva verket bara har min gamla vanliga Apple Cinema 30". Och jag har för mig att min skärm tidigare benämndes med namn, men där kan jag minnas fel.
Problemet dök upp vid omstart efter senaste uppdateringen när datorn fastnade på Windowsloggan och efter ett par timmar stängde jag helt enkelt av den hårda vägen. Efter diverse trixande lyckades jag åtminstone att logga in men skrivbordsikonerna var borta och upplösningen 640x480. Vissa fönster som jag öppnade syntes inte och till slut fattade jag att jag befann mig på fel skärm. Windows tror jag har två och att min skärm är "2:an". Så jag var tvungen att byta till skärm 2 och markera att den var primär skärm så började det fungera.

Men hur blir jag av med den obefintliga skärmen? Och vilken av de två är min Cinema? Jag har provat att ta bort "icke-PnP" i enhetshanteraren men den är tillbaka efter omstart. Kan det vara så att min skärm inte är en PnP? Kan det ha med drivrutiner till grafikkortet (NVIDIA GeForce GT610) att göra?

Någon som har tips?

/ B

Edit: NVIDIAS Kontrollpanel hittar bara en skärm, den identifierar den korrekt (Cinema HD) och skärmen har nummer "1".

Testat lite mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Efter senste uppdateringen tror Windows att jag har två bildskärmar (en "Allmän icke PnP-bildskärm" och en "Allmän PnP-bildskärm) när jag i själva verket bara har min gamla vanliga Apple Cinema 30". Och jag har för mig att min skärm tidigare benämndes med namn, men där kan jag minnas fel.
Problemet dök upp vid omstart efter senaste uppdateringen när datorn fastnade på Windowsloggan och efter ett par timmar stängde jag helt enkelt av den hårda vägen. Efter diverse trixande lyckades jag åtminstone att logga in men skrivbordsikonerna var borta och upplösningen 640x480. Vissa fönster som jag öppnade syntes inte och till slut fattade jag att jag befann mig på fel skärm. Windows tror jag har två och att min skärm är "2:an". Så jag var tvungen att byta till skärm 2 och markera att den var primär skärm så började det fungera.

Men hur blir jag av med den obefintliga skärmen? Och vilken av de två är min Cinema? Jag har provat att ta bort "icke-PnP" i enhetshanteraren men den är tillbaka efter omstart. Kan det vara så att min skärm inte är en PnP? Kan det ha med drivrutiner till grafikkortet (NVIDIA GeForce GT610) att göra?

Någon som har tips?

/ B

Edit: NVIDIAS Kontrollpanel hittar bara en skärm, den identifierar den korrekt (Cinema HD) och skärmen har nummer "1".

Är det USB-C/Thunderbolt-anslutning till skärmen?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har inte grafikdel i cpun?

Har för mig den brukar visa en spökskärm i skärmhanteringen då. Som egentligen är en bildutgång från detta grafikchip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Uppdatera grafikdrivrutinerna? Koppla ifrån den icke existerande skärmen i inställningarna?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall jag minns rätt är den Apple Cinema 30 en DVI-DL-skärm och det är hur Dual-Link fungerar som kan förvirra viss rapportering baserat på metadata. Två fysiska förbindelser till en logisk skärm – enkelt uttryckt.

Vanligt exempel på krångel är att när man har en single-link-kabel eller DL-kabel som glappar/inte sitter i ordentligt kommer är att det identifieras som en 1280x800-skärm som ibland visar en felaktig bild. Samt eventuellt en andra icke-tillgänglig 640x480-skärm eller liknande. Det blir fel därför att metadata och faktiska anslutningar inte stämmer överens. Beroende på aktuell drivrutin kan det reageras på olika sätt.

Permalänk
Medlem

DVI-anslutning, 2560x1600 upplösning. Det *kan* givetvis vara glapp i kontakten men eftersom problemet dök efter uppdatering av W10 så känns det märkligt att ett glapp skulle komma i samband med detta.

Jag har uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet, naturligtvis krånglade påbjuden omstart och datorn stod med svart skärm i en timme. Då tröttnade jag, stängde av och drog igång. Nu fungerar det och jag har bara en skärm!

Nu ska jag prova med en ren omstart (dvs inte stänga av och sätta på så får vi se om det fungerar.

Tack för svaren. / B

Edit: Nej, att välja omstart fungerar inte. Man måste stänga av datorn och sedan sätta på den igen, annars blir en svartskärm bestående. Men det kan ha med någon annan funktion att göra, skärmen tänds inte om man inte ansluter en USB och en 1394-sladd som går från skärmen till datorn.

Och nej, det finns ingen grafikdel på kortet (Rampage II Gene) och cpu'n Intel Core i7 950.

Ytterligare test
Permalänk
Medlem

För en stund sedan dök nya drivrutiner upp för mitt grafikkort i Windows Update och nu är jag tillbaka på ruta ett. Dvs det fungerar som det ska, som det gjort i två år nu.

/ B