Permalänk
Medlem

3080 Ti rebootar datorn

Har lyckats knipa ett Gigabyte 3080 Ti Gaming OC och lirat i en vecka nu.
Tyvärr har jag sedan bytet (från 1080 Ti) drabbats av att datorn rebootar under spel. Spelar framförallt Apex Legends, och där rebootar datorn ibland mitt under spel, men framförallt när spelet ska visa något nytt UI (laddar in i ett spel, vinner ett spel, tabbar ur, etc.

Jag tänker direkt att det är något knas med drivrutinerna här (har självklart senaste), men Windows ger inget felmeddelande, och loggarna säger bara "unexpected shutdown", vilket pekar mer mot hårdvaran(?).

Nätagget är ett Corsair AX760, vilket jag tycker ska klara ett 3080 Ti. Det är ju ett Platinum-agg, och Nvidia rekommenderar själva 750W PSU. Dessutom finns det recensioner där man använder detta med ett 3090...

Jag har inga andra konstigheter med datorn, kör 2 SSD och har effektiv kylning. När jag lirar Apex så visar Task Manager att 3080't kör i endast 65-75 grader.

Vad hade ni gjort i detta fall? Tips på steg för att troubleshoota ytterligare mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Jadu... detta kan vara precis vad som. Tyvärr.

Men vi kör dom vanliga först.

1. Formatera och installera om OS. Prova gärna hur det funkar att spela innan du kör alla uppdateringar då det kan vara windows som är problemet.

2. Prova ett annat nätagg.

3. Prova med ett minne i i taget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du testar att underklocka kortet lite så borde det bli stabilt om det beror på nätaggregatet. Jag skulle i alla fall börja där.
Och blir det bra då så skulle jag skaffat ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Får du ingen bluescreen? Om du får så kör t.ex WhoCrashed. Tryck "analyze", scrolla ner och se vad som orsakar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag bytte grafikkort innan jag bytte nätagg.
Vet inte om det var mitt 6800XT eller 3080 jag hade bekymmer med när jag hade ett Seasonic 650W platinum men problemet försvann när jag bytte till nuvarande nätagg på 1000W

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du testar att underklocka kortet lite så borde det bli stabilt om det beror på nätaggregatet. Jag skulle i alla fall börja där.

En jättebra idé. Glömde bort den.

Jag skulle dock säga att underklocka kortet ordentligt till att börja med.
Underklocka mycket, pressa kortet, öka värdena, pressa kortet osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

H

Nätagget är ett Corsair AX760, vilket jag tycker ska klara ett 3080 Ti. Det är ju ett Platinum-agg, och Nvidia rekommenderar själva 750W PSU. Dessutom finns det recensioner där man använder detta med ett 3090...

Ax760 PSU var behäftad med vissa problem, jag antar att det är ett hyffsat gammalt PSU då?

Jag köpte ett AX760 runt 2010 och det fungerade fint i 4 år tills en dag då det bestämde sig för att bara starta ibland och stänga av sig ibland.

Eftersom corsair skröt med sin ”livstid garanti” så tog jag det till ÅF Alina som jag köpte det av. Efter ett samtal till Corsair så bytte dom ut det på stående fot och jag fick med mig ett Ax860i hem istället, det har fungerat felfritt sedan dess.

Detta säger mig att Ax760 hade ett fel som var välkänt, vilket Alina även hintade ”inofficiellt”.

Det är naturligtvis ingen garanti för att det just är det som är problemet i ditt fall men jag skulle nog vara beredd att sätta en slant på att det är det. Du har precis installerat ett grafikkort som är känt för sina höga effektkrav så om det har funnits en brist i ditt PSU så är det nog det som kommer till ytan nu.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med ett 3090 och Apex legends speciellt, det var en trasig GPU (länge leve Inets grymma support, hade sprillans nytt kort mindre än 48h senare). Apex Legends motor har en förmåga att framkalla fel på instabila system har jag förstått efter lite research, kunde aldrig få GPU:n att crasha i Furmark eller 3D Mark t.ex (dock crashade den i andra spel med extremt oregelbundenhet).
Datorn startades inte om utan jag fick driver errors (crash to desktop).

PSU:n du har är kanske i snålaste laget men torde fungera på pappret iaf.

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag höll på i mer än två månader att felsöka, installera om, byta minnen osv, det var den minst sannolika (i mina 20+ år av bygga datorer) anledningen som var boven, trasig (men inte trasig nog) hårdvara. Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator hade jag undersökt det så fort som möjligt

Permalänk
Medlem

Om ditt nätagg är väldigt gammalt så kan det säkert ha degraderats till den punkt att det ger instabilitet för ett såpass kraftfullt kort (rätta mig gärna om jag har fel). Men det kan också betyda att en undervolt löser problemet, enligt många undervolts resultat av 3080 kan man pressa ner effektkravet ganska rejält och effektspikarna bör bli jämnare. Bästa vägen att gå innan du testar ett annat nätagg iaf då det går relativt snabbt och enkelt att genomföra

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ax760 PSU var behäftad med vissa problem, jag antar att det är ett hyffsat gammalt PSU då?

Jag köpte ett AX760 runt 2010 och det fungerade fint i 4 år tills en dag då det bestämde sig för att bara starta ibland och stänga av sig ibland.

Eftersom corsair skröt med sin ”livstid garanti” så tog jag det till ÅF Alina som jag köpte det av. Efter ett samtal till Corsair så bytte dom ut det på stående fot och jag fick med mig ett Ax860i hem istället, det har fungerat felfritt sedan dess.

Detta säger mig att Ax760 hade ett fel som var välkänt, vilket Alina även hintade ”inofficiellt”.

Det är naturligtvis ingen garanti för att det just är det som är problemet i ditt fall men jag skulle nog vara beredd att sätta en slant på att det är det. Du har precis installerat ett grafikkort som är känt för sina höga effektkrav så om det har funnits en brist i ditt PSU så är det nog det som kommer till ytan nu.

Tack för inlägget! Hur länge fick du vänta på det nya agget från det att du reklamerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Tack för inlägget! Hur länge fick du vänta på det nya agget från det att du reklamerade?

Jag fick ett nytt i bytik direkt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

tänk på att det är sommar och att 3080 ti kan slänga in 400watt+ värme rakt in i burken, du kan kolla om du har Samsung B-die minnen de gillar inte bli varma kan bli ostabila redan över 40c. Sedan har en 3080 TI kraftiga peaks som triggar shutdown precis som du säger i nya UI menyer brukar kortet dra på med massor med fps vilken kickar den i högre användning än vanlig gaming. Kan vara så din PSU inte klarar av det spikarna som många säger bästa testet är det o lägga kortet i msi afterburner på 70% o testa. Lycka till.

Permalänk
Inaktiv

Tre funderingar som kanske inte besvarats:

1) Vad för dator är det mer exakt? Framförallt CPU och moderkort. Är det ett PCIe 4.0 kompatibelt system eller något gammalt 3.0 system? Finns det någon inställning i BIOS/UEFI där du kan låsa PCIe för grafikkortet till 3.0?

2) Vad händer om du stoppar in ditt gamla grafikkort? Fungerar det bra återigen? Någon annan dator att testa nya grafikkortet med?

3) Händer det i bara Apex eller i alla spel och allt möjligt annat du gör?

I övrigt misstänker jag nätdelen med. AX 760 Platinum-klassad låter ändå som ett ganska nytt nätagg. Sedan är 3000-serien ganska speciell med hur den belastar framförallt nätdelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3rk0:

tänk på att det är sommar och att 3080 ti kan slänga in 400watt+ värme rakt in i burken, du kan kolla om du har Samsung B-die minnen de gillar inte bli varma kan bli ostabila redan över 40c. Sedan har en 3080 TI kraftiga peaks som triggar shutdown precis som du säger i nya UI menyer brukar kortet dra på med massor med fps vilken kickar den i högre användning än vanlig gaming. Kan vara så din PSU inte klarar av det spikarna som många säger bästa testet är det o lägga kortet i msi afterburner på 70% o testa. Lycka till.

Hm, tvinga FPS-tak globalt på något lämpligt vis borde kanske testas, nu när du skriver det.

För övrigt riktigt sjukt jävla trist att lyckas få tag i ett 3080 Ti och det första som händer är att det krånglar. Var det kortet jag själv från början var på jakt efter, då jag likt TS också satt på ett 1080Ti innan och ville gå från Ti till Ti i samma "klass".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hm, tvinga FPS-tak globalt på något lämpligt vis borde kanske testas, nu när du skriver det.

För övrigt riktigt sjukt jävla trist att lyckas få tag i ett 3080 Ti och det första som händer är att det krånglar. Var det kortet jag själv från början var på jakt efter, då jag likt TS också satt på ett 1080Ti innan och ville gå från Ti till Ti i samma "klass".

Nja.. hade du ett 1080Ti so borde du ha hoppat till ett 3090. Problematiken idag är att 12V-linan belastas något enormt. Du har knappt några andra laster nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Har lyckats knipa ett Gigabyte 3080 Ti Gaming OC och lirat i en vecka nu.
Tyvärr har jag sedan bytet (från 1080 Ti) drabbats av att datorn rebootar under spel. Spelar framförallt Apex Legends, och där rebootar datorn ibland mitt under spel, men framförallt när spelet ska visa något nytt UI (laddar in i ett spel, vinner ett spel, tabbar ur, etc.

Jag tänker direkt att det är något knas med drivrutinerna här (har självklart senaste), men Windows ger inget felmeddelande, och loggarna säger bara "unexpected shutdown", vilket pekar mer mot hårdvaran(?).

Nätagget är ett Corsair AX760, vilket jag tycker ska klara ett 3080 Ti. Det är ju ett Platinum-agg, och Nvidia rekommenderar själva 750W PSU. Dessutom finns det recensioner där man använder detta med ett 3090...

Jag har inga andra konstigheter med datorn, kör 2 SSD och har effektiv kylning. När jag lirar Apex så visar Task Manager att 3080't kör i endast 65-75 grader.

Vad hade ni gjort i detta fall? Tips på steg för att troubleshoota ytterligare mottages gärna!

har du provat med 2 olika dragna pcie sladdar till kortet, sen har du nog för klen nätdel kör själv 6900xt och seasonic 1000w
med 3 olika dragna sladdar.

Permalänk
Medlem

AX760 är ju väldigt gammalt vid det här laget, och jag vet inte hur det ser ut på antalet rails etc, men nya grafikkort belastar agg ganska annorlunda jämfört med för 10 år sedan. Det kan vara att åldern på agget och dess äldre design helt enkelt gör att det inte funkar optimalt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Har lyckats knipa ett Gigabyte 3080 Ti Gaming OC och lirat i en vecka nu.
Tyvärr har jag sedan bytet (från 1080 Ti) drabbats av att datorn rebootar under spel. Spelar framförallt Apex Legends, och där rebootar datorn ibland mitt under spel, men framförallt när spelet ska visa något nytt UI (laddar in i ett spel, vinner ett spel, tabbar ur, etc.

Jag tänker direkt att det är något knas med drivrutinerna här (har självklart senaste), men Windows ger inget felmeddelande, och loggarna säger bara "unexpected shutdown", vilket pekar mer mot hårdvaran(?).

Nätagget är ett Corsair AX760, vilket jag tycker ska klara ett 3080 Ti. Det är ju ett Platinum-agg, och Nvidia rekommenderar själva 750W PSU. Dessutom finns det recensioner där man använder detta med ett 3090...

Jag har inga andra konstigheter med datorn, kör 2 SSD och har effektiv kylning. När jag lirar Apex så visar Task Manager att 3080't kör i endast 65-75 grader.

Vad hade ni gjort i detta fall? Tips på steg för att troubleshoota ytterligare mottages gärna!

Jag har en Corsair TX750M, 750W PSU ihop med Gainward phoenix 2080TI, detta är mer än 3 år gammal nätaggregat. Än sålänge har allt fungerat felfritt, det kan ju vara att ditt nätaggregat har sagt sitt, har du prövat gjort en clean avinstallation av gamla 1080TI drivrutinerna innan du plugga in ditt 3080TI kort med https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall....

Enda jag kunde tänkt mig är att testa ett nytt nät aggregat.

Permalänk
Medlem

Update: Har laddat ned MSI Afterburner och klockat ned kortet lite, lyckades därefter spela utan reboots.
Nytt nätagg beställt (Corsair HX850), får se om det funkar bättre!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med RTX 3090, men gick då från ett hyfsat nytt Seasonic Prime Ultra 850W till ett gammalt Corsair AX860 och problemen försvann. Se min tråd om det här; https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636757-problem-rtx-30...

Jag klockade ner mitt kort och körde rätt länge utan problem. Men sen började problemen återkomma och då bytte jag till ett gammal agg i liknande effektklass. Som har fungerat utan problem sen dess.

Toppkorten RTX 3080, RTX 3080 Ti och RTX 3090 är känsliga, vissa nätagg orkar inte med dem trots att agget ligger långt över spec.