Telavox Flow, enbart ett nummer?

Permalänk
Medlem

Telavox Flow, enbart ett nummer?

Vi har nyligen fått något som heter Telavox Flow på jobbet samt fått inloggningar till portalen. Jag tycker den är lite rörig och jag försöker ta reda på om det går att få ett 010 nummer kopplat till sin vanliga mobil så att man slipper ha två simkort i telefonen? Någon som vet?

Jag tänker typ att kund ringer 010, kopplas sedan till mitt privata nummer och sedan är samtalet är slut så ser det fortfarande ut som att det var 010?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Vi har nyligen fått något som heter Telavox Flow på jobbet samt fått inloggningar till portalen. Jag tycker den är lite rörig och jag försöker ta reda på om det går att få ett 010 nummer kopplat till sin vanliga mobil så att man slipper ha två simkort i telefonen? Någon som vet?

Jag tänker typ att kund ringer 010, kopplas sedan till mitt privata nummer och sedan är samtalet är slut så ser det fortfarande ut som att det var 010?

Som jag förstått så är det fasta numret och ditt mobilnummer samma grej. Ringer du från jobb-sim så kommer ju mobilnumret vara det som presenteras. Det går ju inte riktigt genom någon mobilväxel innan samtalet kopplas upp.

Jag har haft Telavox i några månader på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som jag förstått så är det fasta numret och ditt mobilnummer samma grej. Ringer du från jobb-sim så kommer ju mobilnumret vara det som presenteras. Det går ju inte riktigt genom någon mobilväxel innan samtalet kopplas upp.

Jag har haft Telavox i några månader på sin höjd.

Ah jo det förstår jag. Jag tänkte mest att jag kunde komma undan ett extra telefonabonnemang och skippa jobbsimkortet helt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Ah jo det förstår jag. Jag tänkte mest att jag kunde komma undan ett extra telefonabonnemang och skippa jobbsimkortet helt.

Det tror jag icke, med Telavox kan du ju iof ringa kollegor via appen har jag för mig men det hjälper väl inte om du ska ringa externt eller ta emot externt.

Permalänk
Medlem

Ja det ska gå. Så har vi haft det med Telavox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja det ska gå. Så har vi haft det med Telavox.

Hmm okej, några idéer om hur man gör?

Kollar jag "min profil" så finns det ett telefonnummer som är 010 och mobilnummer som är 07 och dessa kan jag inte ändra. Längre ner kan jag dock fylla i två telefonnummer, oklart vad det är.

Sedan kan jag lägga till en dirigering men enbart för inkommande samtal. Och detta verkar enbart vara om man vill blockera ett nummer eller dirigera det till en kollega, kan inte lägga in något eget nummer där.

Det finns meny för att ändra vilket nummer som ska synas utåt men där kan jag enbart välja de två hårdkodade numren jag nämnde tidigare.

Kanske det är en funktion som inte är tillgänglig för mig.

Permalänk
Medlem

Du vill MEX'a ditt privata mobilnr till jobbet 010 nr? Kallas fulmex om du går utanför företagets växelparaply vilket bör funka men inget du kan ändra själv, de får telavox isåfall göra till dig mot en månadskostnad.
Det ska gå men jag rekommenderar dig att vända dig till Telavox med dessa frågor, allt är möjligt om du beskriver det till dem. Deras support är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Du vill MEX'a ditt privata mobilnr till jobbet 010 nr? Kallas fulmex om du går utanför företagets växelparaply vilket bör funka men inget du kan ändra själv, de får telavox isåfall göra till dig mot en månadskostnad.
Det ska gå men jag rekommenderar dig att vända dig till Telavox med dessa frågor, allt är möjligt om du beskriver det till dem. Deras support är bra.

Jag förstår, då är det nog inte möjligt. Om jag ändå får betala kan jag lika gärna köra ett extra simkort.

Permalänk
Medlem

I motsatts till ovan användare så anser jag och mina kollegor (ca 30) som kör med Telavox att dom är djävulskt dåliga.

Kör via app i datorn och även via mobil telefon direkt men ruskigt dålig telefon kvalitet, bitfel när man talar, nedkopplade samtal in och ut, tappar koppel mot nät alls när man kör på mobil, dålig täckning när man kör på mobil.

Har haft en massa kontakt med support men summan är alltid att det är vårt fel. Det skylls på att det är dålig täckning där vi är geografiskt, stämmer ej då jag har en privat telefon i andra ficka med Telia som operatör och där full täckning och telavox säger att de använder just Telias nät.
Det skylls på vår bandbredd är dålig när vi ringer via PC app, stämmer ej vi har 100/100 (Banhof fiber) och jag är ensam användare på kontoret eller när jag arbetar hemma med 500/500 (Telia Fiber) så är det samma.
Dom har även sagt att det bara är så som det är och att acceptera...

Nej Telavox är det sämsta jag någonsin haft att göra med och om jag fick bestämma skulle det ut snarast, det enda som kan vara lite positivt är ev Win10 appen som är hyfsat användarvänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

I motsatts till ovan användare så anser jag och mina kollegor (ca 30) som kör med Telavox att dom är djävulskt dåliga.

Kör via app i datorn och även via mobil telefon direkt men ruskigt dålig telefon kvalitet, bitfel när man talar, nedkopplade samtal in och ut, tappar koppel mot nät alls när man kör på mobil, dålig täckning när man kör på mobil.

Har haft en massa kontakt med support men summan är alltid att det är vårt fel. Det skylls på att det är dålig täckning där vi är geografiskt, stämmer ej då jag har en privat telefon i andra ficka med Telia som operatör och där full täckning och telavox säger att de använder just Telias nät.
Det skylls på vår bandbredd är dålig när vi ringer via PC app, stämmer ej vi har 100/100 (Banhof fiber) och jag är ensam användare på kontoret eller när jag arbetar hemma med 500/500 (Telia Fiber) så är det samma.
Dom har även sagt att det bara är så som det är och att acceptera...

Nej Telavox är det sämsta jag någonsin haft att göra med och om jag fick bestämma skulle det ut snarast, det enda som kan vara lite positivt är ev Win10 appen som är hyfsat användarvänlig.

Har blivit indragen i möten med dessa telavox som enda it-ansvarig på vårt lilla företag. Det var nära att vi gick med dessa men det blev inget. Skönt när man läser din beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm okej, några idéer om hur man gör?

Kollar jag "min profil" så finns det ett telefonnummer som är 010 och mobilnummer som är 07 och dessa kan jag inte ändra. Längre ner kan jag dock fylla i två telefonnummer, oklart vad det är.

Sedan kan jag lägga till en dirigering men enbart för inkommande samtal. Och detta verkar enbart vara om man vill blockera ett nummer eller dirigera det till en kollega, kan inte lägga in något eget nummer där.

Det finns meny för att ändra vilket nummer som ska synas utåt men där kan jag enbart välja de två hårdkodade numren jag nämnde tidigare.

Kanske det är en funktion som inte är tillgänglig för mig.

Kommer tyvärr inte ihåg! Jag var också admin för våran växel så kanske hade jag extra rättigheter/funktioner.
Vi har Telia nu sedan November så kan tyvärr inte kolla

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vi har Telavox på företaget och har ca 290 användare i skrivande stund, det fungerar klockrent för oss. Så man ska nog inte bara gå på personliga anekdoter för ett inköpsbeslut (varken mina eller @_robban )

Ang. @Baxtex fråga. Nej, du kan inte koppla ditt nuvarande privata mobilnummer till att fungera direkt med Telavox. Telavox-användare har två nummer. Ett traditionellt mobilnummer och ett "fast nummer", alltså ett 010-nummer. Men båda dessa nummer står på Telavox abonnemanget. Annars går det inte.

Du kan ställa in i appen vilka av dessa nummer som syns utåt när du ringer. Du kan även styra det så att olika profiler i appen visar olika nummer. Samt att de stänger av inkommande samtal på vissa nummer. Jag har till exempel det uppsatt så att:
*mitt 010-nummer visas när jag ringer ut mellan 07-17, utanför det så visas mitt 073-nummer.
*Mellan 18-06:30 går det inte ringa mitt 010-nummer
*När jag är i profilen "möte" går det inte att ringa mitt 010-nummer. Uppringaren får då meddelande om jag sitter i möte och förväntas vara tillgänglig kl **:** (när jag ju satt att mötet slutar).

Eftersom vi har abonnemang med fast månadskostnad/obegränsade samtal och SMS så bryr sig inte jobbet om mängden samtal. Därmed har jag i kontakt med Telavox och vårt Front Office fått mitt tidigare privata mobilnummer porterat till Telavox och knutet till mig där. Därefter kunde jag säga upp mitt privata mobilabonnemang.

Då uppnår jag vad jag förstår det som att du är ute efter, och behöver bara en mobil och ett simkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi har Telavox på företaget och har ca 290 användare i skrivande stund, det fungerar klockrent för oss. Så man ska nog inte bara gå på personliga anekdoter för ett inköpsbeslut (varken mina eller @_robban )
...

Helt sant, kan vara så att vi bara har otur helt enkelt här så man får inte låsa sig på en sur recension bara utan måste se det större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi har Telavox på företaget och har ca 290 användare i skrivande stund, det fungerar klockrent för oss. Så man ska nog inte bara gå på personliga anekdoter för ett inköpsbeslut (varken mina eller @_robban )

Ang. @Baxtex fråga. Nej, du kan inte koppla ditt nuvarande privata mobilnummer till att fungera direkt med Telavox. Telavox-användare har två nummer. Ett traditionellt mobilnummer och ett "fast nummer", alltså ett 010-nummer. Men båda dessa nummer står på Telavox abonnemanget. Annars går det inte.

Du kan ställa in i appen vilka av dessa nummer som syns utåt när du ringer. Du kan även styra det så att olika profiler i appen visar olika nummer. Samt att de stänger av inkommande samtal på vissa nummer. Jag har till exempel det uppsatt så att:
*mitt 010-nummer visas när jag ringer ut mellan 07-17, utanför det så visas mitt 073-nummer.
*Mellan 18-06:30 går det inte ringa mitt 010-nummer
*När jag är i profilen "möte" går det inte att ringa mitt 010-nummer. Uppringaren får då meddelande om jag sitter i möte och förväntas vara tillgänglig kl **:** (när jag ju satt att mötet slutar).

Eftersom vi har abonnemang med fast månadskostnad/obegränsade samtal och SMS så bryr sig inte jobbet om mängden samtal. Därmed har jag i kontakt med Telavox och vårt Front Office fått mitt tidigare privata mobilnummer porterat till Telavox och knutet till mig där. Därefter kunde jag säga upp mitt privata mobilabonnemang.

Då uppnår jag vad jag förstår det som att du är ute efter, och behöver bara en mobil och ett simkort.

Nu har vi ju redan Telavox så det är inget jag kan göra åt det.

Det låter ju som en vettig lösning förutsatt att det går att få tillbaka numret när man avslutar sin anställning.