Ny Lenovo har AC istället för AX, bör jag bry mig?

Permalänk
Medlem

Ny Lenovo har AC istället för AX, bör jag bry mig?

Köpte en väldigt prisvärd (billig) Lenovo idag på Elgiganten för 4990kr:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Ryzen5 5500U och hyfsad IPS-skärm. Allt är som utlovat, dock så är nätverkskortet ett AC i stället för ett AX.
Det är där skon klämmer litegrann...

Ur Elgigantens spec:
Wi-Fi generation Wi-Fi 6 (802.11ax)
Har googlat runt lite, och sett att Lenovo ibland stoppar in AC eller AX-kort lite "hipp som happ" (random alltså) i burkarna.
I Elgigantens specifikation ska den ha "Wifi6", men så vitt jag vet är AC "wifi5"..

Enhetshanteraren visar på ett AC-kort. Skriver detta på en annan burk just nu, så därför kan jag inte klistra in kopia på enhetshanterarens text.

Bör jag klaga hos elgiganten?
AC/AX är en smärre sak egentligen, men hade gärna haft AX, då mitt nätverk här är AX.
AC funkar dock bra, men på nya burken ger det bara 400Mb/s, vilket är lite snålt. Tror AX hade gett mer?

Vad hade ni gjort? Burken är annars svinbra för pengarna! 6kärnor/12trådar, Nvme-SSD, hyfsad IPS-skärm, Radeon Vega 7, väger inget. Och skitbillig som sagt. AC kan jag kanske leva med.. Men det var utlovat AX, som sagt..
Vad göra? Pruta i efterhand?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara du själv som kan avgöra om det är en dealbreaker eller inte, men vill du behålla datorn kan du ju kontakta Elgiganten och fråga om det är aktuellt med kompensation/prisreduktion eftersom produktbeskrivningen uppenbarligen är felaktig. Antingen går de med på det eller så uppmanar de dig att lämna tillbaka den på öppet köp. Du har ju inget att förlora på att fråga.

Även om det inte är aktuellt med kompensation kostar väl ett M.2-nätverkskort med AX inte så väldigt många kronor?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ju bara du själv som kan avgöra om det är en dealbreaker eller inte, men vill du behålla datorn kan du ju kontakta Elgiganten och fråga om det är aktuellt med kompensation/prisreduktion eftersom produktbeskrivningen uppenbarligen är felaktig. Antingen går de med på det eller så uppmanar de dig att lämna tillbaka den på öppet köp. Du har ju inget att förlora på att fråga.

Även om det inte är aktuellt med kompensation kostar väl ett M.2-nätverkskort med AX inte så väldigt många kronor?

Tror inte det riktigt är en dealbreaker. Men lite som att beställa ett RTX3060 men få ett RTX2060 eller nåt..
Datorn är förträffligt bra i övrigt, känns mer som en desktop än en laptop i snabbhet. Speciellt till det låga priset.
Ska kolla med elgiganten i morgon på vägen från jobbet. AX kort är inte dyra, men ändå.. Känns lite fel att behöva mecka med en färdigköpt burk. För övrigt min första "köpe-dator" sedan noll-noll-talet!

(Givetvis är windows rent installerat!)

Permalänk
Medlem

Verkar som att du har rätt att reklamera varan eftersom det räknas som "fel" när beskrivningen inte stämmer med produkten, men vad som händer då kan jag inte riktigt svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror inte det riktigt är en dealbreaker. Men lite som att beställa ett RTX3060 men få ett RTX2060 eller nåt..
Datorn är förträffligt bra i övrigt, känns mer som en desktop än en laptop i snabbhet. Speciellt till det låga priset.
Ska kolla med elgiganten i morgon på vägen från jobbet. AX kort är inte dyra, men ändå.. Känns lite fel att behöva mecka med en färdigköpt burk. För övrigt min första "köpe-dator" sedan noll-noll-talet!

(Givetvis är windows rent installerat!)

Givetvis är det inget du ska behöva göra, men om enda alternativet som ges är att lämna tillbaka datorn så är det ju en möjlig väg att gå eftersom du verkar nöjd med datorn och priset f.ö. Det är ju bara att höra med EG vad det finns för alternativ.

Det är ju ruttet för alla inblandande om det är som du säger att det sitter både AC- och AX-kort i samma SKU.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Men lite som att beställa ett RTX3060 men få ett RTX2060 eller nåt..

Håller verkligen inte med om den liknelsen. Snarare att beställa ett 3060 OC och få ett icke-OC.

Permalänk
Medlem

AX korten är typ 200kr på ebay men skulle givetvis upplysa elgiganten om att det är fel information på deras hemsida och be om kompensation.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Håller verkligen inte med om den liknelsen. Snarare att beställa ett 3060 OC och få ett icke-OC.

Syftade på att 2060 precis som AC är förra generationen mot 3060 och AX.
Är rätt nöjd ändå, datorn verkar vara bra för pengarna. Komplett.se säljer en mycket lik variant med sämre TN skärm (inte IPS) och ska ha 50% mer i pris så jag ska väl inte klaga. Får nog leva med AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Givetvis är det inget du ska behöva göra, men om enda alternativet som ges är att lämna tillbaka datorn så är det ju en möjlig väg att gå eftersom du verkar nöjd med datorn och priset f.ö. Det är ju bara att höra med EG vad det finns för alternativ.

Det är ju ruttet för alla inblandande om det är som du säger att det sitter både AC- och AX-kort i samma SKU.

Verkar vara olika kort i olika varianter/exemplar av burken. Kanske är det komponentbristen som orsakar det?
Burken släpptes helt nyligen på marknaden, så det finns inte mycket att snoka på. Finns på YT en del, men jag förstår tyvärr inte hindi..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fragande:

Det är ju bara du själv som kan avgöra om det är en dealbreaker eller inte, men vill du behålla datorn kan du ju kontakta Elgiganten och fråga om det är aktuellt med kompensation/prisreduktion eftersom produktbeskrivningen uppenbarligen är felaktig. Antingen går de med på det eller så uppmanar de dig att lämna tillbaka den på öppet köp. Du har ju inget att förlora på att fråga.

Även om det inte är aktuellt med kompensation kostar väl ett M.2-nätverkskort med AX inte så väldigt många kronor?

Ska han behöva köpa nytt kort med AX när datorn ska ha AX?

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har en router som stödjer det så ger det ingen skillnad.
Jag hade nog skitit i det, bra dator för prislappen ändå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Såvida du inte har en router som stödjer det så ger det ingen skillnad.
Jag hade nog skitit i det, bra dator för prislappen ändå

+1

Sen kan du kolla i Lenovos "SKU" guide. Många lenovo laptops kan ha både ett AC eller AX kort. Det står vilken modell det ska vara. Då kan du köpa hos välsorterade nätbutiker eller typ ebay och uppgradera. Men det är som sagt routern det hänger på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Networker:

Köpte en väldigt prisvärd (billig) Lenovo idag på Elgiganten för 4990kr:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Ryzen5 5500U och hyfsad IPS-skärm. Allt är som utlovat, dock så är nätverkskortet ett AC i stället för ett AX.
Det är där skon klämmer litegrann...

Ur Elgigantens spec:
Wi-Fi generation Wi-Fi 6 (802.11ax)
Har googlat runt lite, och sett att Lenovo ibland stoppar in AC eller AX-kort lite "hipp som happ" (random alltså) i burkarna.
I Elgigantens specifikation ska den ha "Wifi6", men så vitt jag vet är AC "wifi5"..

Enhetshanteraren visar på ett AC-kort. Skriver detta på en annan burk just nu, så därför kan jag inte klistra in kopia på enhetshanterarens text.

Bör jag klaga hos elgiganten?
AC/AX är en smärre sak egentligen, men hade gärna haft AX, då mitt nätverk här är AX.
AC funkar dock bra, men på nya burken ger det bara 400Mb/s, vilket är lite snålt. Tror AX hade gett mer?

Vad hade ni gjort? Burken är annars svinbra för pengarna! 6kärnor/12trådar, Nvme-SSD, hyfsad IPS-skärm, Radeon Vega 7, väger inget. Och skitbillig som sagt. AC kan jag kanske leva med.. Men det var utlovat AX, som sagt..
Vad göra? Pruta i efterhand?

Har burken sålts med AX marknadsfört och du fått en sämre produkt så är det ju självklart att gå och påtala att de levererar något annat än utlovat. Sedan har jag väl svårt att se någon annan lösning än att du häver köpet eller eventuellt får några slantar tillbaka i utbyte mot det sämre nätverkskortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart fel på antingen produkten eller beskrivningen. Står tydligt i specifikationen "Wi-Fi generation : Wi-Fi 6 (802.11ax)"

Kontakta dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

AX korten är typ 200kr på ebay men skulle givetvis upplysa elgiganten om att det är fel information på deras hemsida och be om kompensation.

Går att hitta för under 200 på Dustin. Tror jag gav 160 för mitt till laptoppen sist jag bytte. Intel kort, så bra grejer med!

Men håller med många andra. Klaga och tryck på prisavdrag. Sen lever du med det (fördelen med AX vs AC är mest påtaglig när alla enheter stödjer det, och du befinner dig i en "trång" WiFi miljö) tills du vill uppgradera. När du vill göra det köper du ett expansionskort för 150 kr och byter. Förutsatt att du känner dig bekväm med att skruva då det vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska han behöva köpa nytt kort med AX när datorn ska ha AX?

Återigen, nej, givetvis ska OP inte "behöva" det. Risken är dock att EG bara erbjuder att häva köpet. Skulle jag vara i den situationen och ville behålla datorn skulle inte 150-200kr och några minuters skruvande svida speciellt mycket, om jag var nöjd med datorn och priset annars. Elgiganten kanske kan vara intresserade av att kompensera den kostnaden också eftersom de då slipper kostnaderna för en retur.

OP har givetvis rätten på sin sida eftersom beskrivningen uppenbarligen är fel.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Flera delar i det här:
A. Spelar det roll ur prestandasynpunkt om det är AX el AC?
Knappast, får du 400 Mbps trådlöst ändå så är det ju knappast en direkt begränsning.

B. Att den verkliga specen på datorn, skiljer sig från det som står i specen för datorn kan man ju såklart ifrågasätta och i bästa fall få någon slags kompensation för.

C. Det är inte alltid så lätt som många tror att bara byta kort i märkesdatorer.
Försökt med det flera gånger på olika, inte minst Lenovo. Trots att korten i teorin borde fungera så verkar de ha någon slags vitlista med vilka delar som accepteras.
Skulle byta något kort i en dator och hittade exakt rätt modell, men det vägrade fungera för att det inte hade exakt rätt av vad det nu är de avgör det på. Maskinen säger att otillåtet kort är monterat. Sett samma flera gånger när jag provade byta kort i andra modeller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

C. Det är inte alltid så lätt som många tror att bara byta kort i märkesdatorer.
Försökt med det flera gånger på olika, inte minst Lenovo. Trots att korten i teorin borde fungera så verkar de ha någon slags vitlista med vilka delar som accepteras.
Skulle byta något kort i en dator och hittade exakt rätt modell, men det vägrade fungera för att det inte hade exakt rätt av vad det nu är de avgör det på. Maskinen säger att otillåtet kort är monterat. Sett samma flera gånger när jag provade byta kort i andra modeller också.

Beror på modell. Min Lenovo ThinkPad T460 kan jag byta ut Wi-Fi kort till valfritt. Finns ingen whitelist på Wi-Fi kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på modell. Min Lenovo ThinkPad T460 kan jag byta ut Wi-Fi kort till valfritt. Finns ingen whitelist på Wi-Fi kort.

Kan variera mellan modeller ja, på vissa kan det ev gå bättre.
Men jag har själv stött på det flera gånger, men det gäller då bl a Edge-modeller och även andra enklare. Så ja, absolut finns det så på en del. Vilka som har så och inte vette tusan hur man kan veta.
Så man kan inte kallt räkna med att det går att byta så, inte minst just wifi-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Flera delar i det här:
A. Spelar det roll ur prestandasynpunkt om det är AX el AC?
Knappast, får du 400 Mbps trådlöst ändå så är det ju knappast en direkt begränsning.

Verkar dock som att han går miste om massa Mbps eftersom han bara kommer upp i 400Mbps.
Om det inte är nån outletvara eller utgående modell hade jag velat ha den utbytt mot en ny.