AMD Fidelity FX Super Resolution – utmanaren till Nvidia DLSS är här

Permalänk
Melding Plague

AMD Fidelity FX Super Resolution – utmanaren till Nvidia DLSS är här

AMD äntrar testlabbet med sin färska uppskalningsteknik Fidelity FX Super Resolution med siktet inställt på Nvidias DLSS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att NVIDIA och AMD skall samarbeta med uppskalningseknologi. Tråkigt att något så tekniskt revolutionerande men ändå en liten detalj ska behöva bli låst till olika grafikkortsillverkare.

Samarbeta fram en gemensam standard - likt HDMI, HTML, och så vidare - och konkurrera istället om vems grafikkort som bäst kan maximera användningen av den gemensamma standardiserade uppskalningsteknologin.

Men men, drömma kan man alltid göra!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Konkurrens gör att utvecklingen går framåt fortare. Sjyst att det även fungerar på mitt Nvidia kort.

Permalänk
Avstängd

Dlss dödaren är här! G-sync 2.0

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt mossigt och blekt ut jämfört med DLSS. AMD spänner bågen men går bet igen. Men de är ju underdogs och ligger efter Nvidia i mångt och mycket, så man kanske inte ska bli allt för besviken.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Opartisk:

Dlss dödaren är här! G-sync 2.0

Jag skulle påstå att både DLSS 2.0 och G-sync är två välfungerande tekniker, där speciellt den sistnämnda har bättre track-record än Freesync.
Det betyder inte att FSR är dåligt. Fungerade faktiskt bättre än vad jag trodde. Imponerande.

Permalänk
Medlem

Tack för artikeln och testet. Verkar ju inte så tokigt speciellt inte med Ultra Quality.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ser ju rätt mossigt och blekt ut jämfört med DLSS. AMD spänner bågen men går bet igen. Men de är ju underdogs och ligger efter Nvidia i mångt och mycket, så man kanske inte ska bli allt för besviken.

Går bet är väl att ta i, dom ger dig upp till dubblerad prestanda helt gratis.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack för artikeln och testet. Verkar ju inte så tokigt speciellt inte med Ultra Quality.

Ultra Quality kan jag definitivt tänka mig att använda själv i spel som får stöd för FSR framöver.

Permalänk

Känns som att GPU-tillverkarna gett upp. Prestandaförbättringar kommer i framtiden på bekostnad av sämre bildkvalitet. Jag går i ide i 10 år och hoppas att det kommer någon uppstickare som kan bana väg framåt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Går bet är väl att ta i, dom ger dig upp till dubblerad prestanda helt gratis.

Nja, du betalar med sämre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, du betalar med sämre bildkvalitet.

Det bestämmer man ju själv om man tycker det är värt försämringen i kvalitet som vinner i prestanda.

GN testar.

https://www.youtube.com/watch?v=KCzjQ4qP124

Permalänk
Medlem

Gratis FPS? Ja tack!

Själv sitter man på ett RX6000-kort men hur grymt är det inte att det funkar för Nvidia också? Good guy AMD säger jag.

Det verkar vara i 4k eller 1440p som det riktigt vinningen är. Jag ser faktiskt i princip ingen skillnad på native och ultra quality och att öka FPS med upp till 40% utan att köpa nytt grafikkort är galet.

Just nu har dom samma problem med DLSS har haft att det inte finns i tillräckligt många spel. Jag menar, vad är det för titlar att använda? Inte ett enda populärt spel vid launch och bara ett fåtal officiellt kommande. Nä dom får ta och knyta till sig ett Warzone, World of Warcraft, Control eller något annat välkänt spel. Det är ju halvbra att ha en såpass fint system men inga riktiga spel som använder det.

Bara det att man faktiskt kan använda Ray Tracing på Radeon-kort nu utan att det blir ett bildspel är ett stort plus i mina ögon.

FLER SPEL!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Då detta är 1.0, hur står sig den mot dlss 1.0?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel och detta var det jag förväntade mig utav FSR - långt ifrån DLSS, då det inte bygger på ML!
Men tillräckligt hyffsat att använda ifall det underbara DLSS inte finns tillgängligt

Behövs verkligen på min CX55'a och 2060S. Nu kör jag ofta med 1440P rakt av då Tv'n skalar rätt hyffsat. Så att få en del bättre än Tv'ns skalning är IMHO jäkligt nice och något jag tacksamt tar emot

Bra gjort AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då detta är 1.0, hur står sig den mot dlss 1.0?

Ja när du ställer frågan så är ju FSR långt långt bättre än DLSS 1.0 var. Så bra jobbat AMD. Kan bara bli bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opartisk:

Dlss dödaren är här! G-sync 2.0

Gör du något annat än att trolla? Din historik ser inte speciellt givande ut måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då detta är 1.0, hur står sig den mot dlss 1.0?

enligt hardwareunboxed är det bättre än 1.0 dlss att de till o med tänka sig använda det. som de inte kände när de testa 1.0 dlss

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det svårt att tillämpa DLSS i vissa spel, t.ex Flight Simulator 2020.

FSR, då det är en enklare teknik, kanske kan klara av sådana fall bättre?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ultra Quality kan jag definitivt tänka mig att använda själv i spel som får stöd för FSR framöver.

Jag skulle vilja se en jämförelse vid samma bildfrekvens. Ändra spelet från high+FXR till medium och se vad som ser bäst ut

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag lite vad PR-avdelningen på AMD pysslar med. När de har något dåligt på gång, då är det pompa och ståt med höga siffror så det skriker om det, när väl recensioner kommer så faller de platt på ansiktet.

När de har något som FSR som faktiskt är bra, då väljer de bilder som ser ut som skräp och när recensioner kommer är det mycket bättre än förväntat!?

Tycker Ultra Quality ser bra ut, väldigt liten skillnad som jag antagligen inte skulle märka i kvalité och gärna byta mot högre FPS. Visst når det inte hela vägen fram att ge lika stor ökning som DLSS och behålla kvalitén lika bra. Men det är ju grymt mycket bättre än det de visade upp för några dagar/veckor sedan när det såg ut som att Ultra Quality skulle vara pixelering deluxe.

Bra jobbat alla på AMD utom PR som för 10+ år sedan borde få sparken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gör du något annat än att trolla? Din historik ser inte speciellt givande ut måste jag säga.

Att någon har en avvikande åsikt är inte lika med att de trollar

Det vore rätt skönt om det här forumet permanent kunde växa ifrån den retoriken.

Permalänk
Medlem

Skrev det i andra tråden, trevligt med test, men hur påverkar det input lag?

Nu finns det kanske inte i något rappt MP-spel än men det är mest intressanta i min värld i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att någon har en avvikande åsikt är inte lika med att de trollar

Det vore rätt skönt om det här forumet permanent kunde växa ifrån den retoriken.

Jag brukar verkligen inte skrika fanboy eller så ofta, men kan du seriöst kolla på hans historik och tycka att han har konstruktiva inlägg?

Permalänk
Medlem

Kommer lätt ge det här ett försök i FC6! Hoppas på att många bra spel implementerar det i framtiden. Ett 1080 behöver en hel del push i 1440p så det här mottages tacksamt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Personligen tycker jag att NVIDIA och AMD skall samarbeta med uppskalningseknologi. Tråkigt att något så tekniskt revolutionerande men ändå en liten detalj ska behöva bli låst till olika grafikkortsillverkare.

Samarbeta fram en gemensam standard - likt HDMI, HTML, och så vidare - och konkurrera istället om vems grafikkort som bäst kan maximera användningen av den gemensamma standardiserade uppskalningsteknologin.

Men men, drömma kan man alltid göra!

Det känns som att det är lite svårt när inte hårdvaran är lika.
T.ex. hade ju Nvidia kunnat nöja sig med en enklare spatial uppskalning som FSR och skippat tensor-kärnor. Men det verkar ju inte så önskvärt.

Dock så har ju Intel tensor-kretsar (tror inte de verkar vara en del av första generationen Xe-HPG dock?) och vi har ganska solida hintar om att RDNA3 eller nästföljande arkitektur efter det också kommer att ha tensor-kärnor.

Men även om alla tre grafikkortstillverkare har tensorkärnor är det nog svårt att se att de skulle samsas om en standard.
Snarare skulle jag sätta min tilltro till i första hand microsoft och ï andra hand khronos group. Det vill säga att funktionerna blir standardiserade delar av API:erna, givetvis med input från grafikkortstillverkarna då.

Jag är själv på semester så jag har inte sett mer av FSR än vad som syns i denna artikeln, men måste ändå säga att jag är positivt överraskad av resultaten! Ska bli kul att se i rörelse på en skärm i rätt upplösning osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Som väntat inte i nivå med DLSS 2.0 men bättre än jag väntade mig.

Permalänk
Medlem

Ganska förvånad över att det faktiskt inte är helt värdelöst. Såg inte speciellt bra ut när de visade upp det tidigare men jag lär använda minst ultra quality i alla spel som stödjer detta.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag brukar verkligen inte skrika fanboy eller så ofta, men kan du seriöst kolla på hans historik och tycka att han har konstruktiva inlägg?

Om det är så, så är bästa sättet att bekämpa det att avstå från att ge det hela någon uppmärksamhet.

Att AMD kommer inramlande med en kostnadsfri approximering i elfte timmen känns svårt att bli exalterad över, så jag förstår den reaktionen oaktat eventuella bakomliggande motiv till kommentaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det är så, så är bästa sättet att bekämpa det att avstå från att ge det hela någon uppmärksamhet.

Att AMD kommer inramlande med en kostnadsfri approximering i elfte timmen känns svårt att bli exalterad över, så jag förstår den reaktionen oaktat eventuella bakomliggande motiv till kommentaren.

Man ska inte mata trollen, men att publikt skämma ut dem för vad de är brukar få dem att krypa tillbaka till sina hålor