Framtidens GPU priser - spekulation och tankar

Permalänk

Framtidens GPU priser - spekulation och tankar

Hej!

Jag ställer mig lite frågande till några rapporteringar man fått höra gällande att vi kommer få förvänta oss att framtidens GPUs kommer solidifiera sig på dessa prisnivåer, ex. att framtidens 3070's kommer vara minst 9000, 3080 kommer kosta 15,000, 3090's 20,000+, osv. Man hävdar att pga. tillverkarna har sett att folk är villiga att betala dessa hiskeliga summor nu, så kommer man kunna lansera produkter även i framtiden för dessa priser.

Jag är lite tveksam till det, utan funderar att det har mycket att göra med just tillfället vi har varit i, en perfekt storm, så att säga, gällande tillgång till cash för väldigt många. Jag vet inte hur det har varit för alla så klart, men en extrem nedragning på utenöjen, inga resor, inga restauranger, osv. har medfört att det inte varit så konstigt att kunna lägga upp till 7,000 för grafikkortet, även om jag tyckte det var rätt saftigt vid tillfället.

I USA lanserade de ju helikopterpengar till gemene man, även till redan kapitalstarka personer, som kanske inte tappade sina jobb, utan bara fick kapitaltillskott som gick till de nöjen som gick att göra hemma, däribland gaming.

Kryptospöket finns väl alltid med som en joker i spelet som verkligen kan ställa till det även i framtiden, men jag är fundersam på om kompontenttillverkare verkligen -vill- att PC-spelandet ska skaffa så höga inträdesbarriärer även i fortsättningen. När det går att få tag i en hel konsol för en bråkdel av enbart grafikkortet, hur pass många potentiella kunder kommer Nvidia/AMD tappa på det framöver?

Hur går era tankar?

Permalänk

Vet inte om jag inbillar mig heller, men tycker mig skönja en viss prisminskning på Tradera också gällande vad som blir sålt. Senaste veckorna säljs 3070 knappt längre för över 10,000 (fortfarande sjuka priser), och 3080s blir sålda först de når kring 14,000 om ens det. Väldigt många annonser som är avslutade helt utan bud också.

Man får hoppas att det innebär att scalpers inser att marginalerna minskar och det inte längre blir värt besväret.

Permalänk
Medlem

1) Många med mig har råd att köpa ett kort för 25 tkr men väljer att avstå då man ej finner det prisvärt. De som köper dessa dyra kort idag gissar är ”Titan-kunderna”. Den tysta majoriteten kör vidare på befintlig hårdvara.

2) Tillgång & efterfrågan. Fanns det mängder med 3080 i lager skulle priserna gå ner. Höga priser nu leder till incitament att öka produktionen and round we go.

3) Skyhöga priser på ny hårdvara dämpar systemkraven på nya titlar då de måste fungera på äldre hårdvara för att spelet ska ha en stor målgrupp. Vilket i sin tur dämpar efterfrågan (punkt 2).

Ungefär så tror jag. Dessa priser är en topp. Inte det nya normala på sikt. Även om nuvarande situation säkert håller i sig 2022.

/SSB

Permalänk

Bara vänta så fort miningen minskar kommer det svämma över med begagnade kort. Precis som vi förra mining bubblan

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Det fattas bara en tweet där Elon hypar krypto igen, vilket inte är omöjligt. Får inte glömma att värdet på krypto fortfarande är mycket högre än peaken den hade 2018. Jag tror dock folk verkligen är trötta på att vara inne och med lättade restriktioner öppnas de upp såklart. Kommer nog bli tufft igen mot vintern.

Permalänk

Tror det landar någonstans mitt mellan de sjuka krispriserna och papperspriserna, kanske att ett 4080 kostar ca 12k när det lanseras? Och det känns som en något optimistisk gissning. Att priserna går ner till humana nivåer dvs något i stil med:

4080: 8000kr
4070: 6000kr
4060: 3000kr

Kan man nog fetglömma.

Tycker det är intressant att köpkraften kraftigt reduceras på en sån här vara, det kan vara ett omen om framtiden gällande andra varor. Inte riktigt inflation, värre, jag tror inte lönerna kommer gå upp motsvarande...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loddgrimner:

Tror det landar någonstans mitt mellan de sjuka krispriserna och papperspriserna, kanske att ett 4080 kostar ca 12k när det lanseras? Och det känns som en något optimistisk gissning. Att priserna går ner till humana nivåer dvs något i stil med:

4080: 8000kr
4070: 6000kr
4060: 3000kr

Kan man nog fetglömma.

Tycker det är intressant att köpkraften kraftigt reduceras på en sån här vara, det kan vara ett omen om framtiden gällande andra varor. Inte riktigt inflation, värre, jag tror inte lönerna kommer gå upp motsvarande...

Det kan endast hända om miners dumpar ut sina kort. Därför är det viktigt att man inte producerar en massa CMP-kort som hamnar i sopberget istället för gamers. @Ozzed får gärna utveckla sina tankar kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det kan endast hända om miners dumpar ut sina kort. Därför är det viktigt att man inte producerar en massa CMP-kort som hamnar i sopberget istället för gamers. @Ozzed får gärna utveckla sina tankar kring detta.

Jag har redan utvecklat mitt resonemang kring det hela i många andra trådar men man kan ju inte begära att alla läser allt jag skriver i alla trådar så tar det gärna igen.

CMP-korten hamnar visserligen på tippen, för till skillnad från Gamers så anser sig Miners förmer och vill inte ha begagnat, men; CMP-kort som företeelse i kombination med LHR gör ju på sikt att miners inte tävlar med gamers om Geforce-kort, vilket är värt det.

Dessutom så är det inte eftertraktat att köpa ett Geforce begagnat om det använts till mining. Fläktar och andra komponenter är ofta slutkörda, så även om en miner lyckas lura en hederlig gamer att köpa dennes begagnade kort så håller det inte särskillt länge och åker snart på tippen oavsett,

Sammanfattningsvis: Måste vi ha mining har jag hellre CMP-kort än inte. Ett kort som minats med åker ändå på tippen fortare än ett som aldrig minats med, oavsett om det står CMP eller Geforce på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enligt simpel logik från kapitalismens grundande så är en vara värd vad någon är beredd att betala för den (Adam Smith om jag inte missminner mig).

Bara en bråkdel är beredda att betala X-tusen, vilket kommer göra istället kommer öka försäljning av exempelvis konsoler och troligtivs kommer intern grafik bli starkare över tiden, ifall grafikkort känns "för dyrt". Slutresultatet är att spelutvecklare osv kommer få anpassa sig efter vad folk sitter på om de vill få sålt sina spel så om man inte känner stort behov av 144+ Hz i 4K+ så tror jag inte kostnaden kommer öka nämnvärt över tiden utan du kan uppdatera mer sällan men till möjligen ett högre pris per tillfälle.

Med tiden antar jag att vi kommer gå till "HaaS", hardware as service, frågan är hur lång tid det tar bara.

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog neråt men de kommer inteligga vad MSRP. Så glöm 5500kr för 3070 och 7600 för 3080. Snarare 7000 för 3070 och 9000 för 3080. Men nog ett halvår till dess.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Enligt simpel logik från kapitalismens grundande så är en vara värd vad någon är beredd att betala för den (Adam Smith om jag inte missminner mig).

Bara en bråkdel är beredda att betala X-tusen, vilket kommer göra istället kommer öka försäljning av exempelvis konsoler och troligtivs kommer intern grafik bli starkare över tiden, ifall grafikkort känns "för dyrt". Slutresultatet är att spelutvecklare osv kommer få anpassa sig efter vad folk sitter på om de vill få sålt sina spel så om man inte känner stort behov av 144+ Hz i 4K+ så tror jag inte kostnaden kommer öka nämnvärt över tiden utan du kan uppdatera mer sällan men till möjligen ett högre pris per tillfälle.

Med tiden antar jag att vi kommer gå till "HaaS", hardware as service, frågan är hur lång tid det tar bara.

Det är redan här, en polare kör på någon slags streamad steam tjänst så han behöver inget gpu. Kostnaden blir ju intressant med GPU till superockerpriser är det en nobrainer, jag vill inte ha lagget dock...

Marknaden påverkas ju också av att det dyker upp en ny typ av efterfrågan på GPUs. Industrier som kan tjäna pengar på GPUer, t.ex via mining, AI eller andra beräkningar, kan ju suga upp hela tillgången på kort genom att de tjänar pengar på dem, så finns ingen "mättnads" effekt på samma sätt, där t.ex 1% av alla gamers vill ha ett 20kkr kort, 5% ett kort för 10k, osv, och sen tvingas bolagen tillgodose dem som bara vill betala 3k eller nåt. Kan de sälja oändligt med kort för 10-20k till industrikunder så kommer de ju göra det... vilket vi ser nu

Det man får hoppas på är att produkttyperna segregeras. Man kan tänka sig flera skäl till att tillverkaren vill ha det så. Industrikunder som kör produkten 100% av tiden ställer andra krav på garantier och service, samt lite andra krav rent hårdvarumässigt, t.ex mindre grafikutgångar, mer fokus på slussa in-ut data ur kortet, korten kunde optimeras för beräkning istället för grafikutritning. Spelar ingen roll om korten låter som ett jetplan i ett datacenter, osv. På det sättet kan man som gamer ha sina kort ifred från omättliga hungriga industrikunder.