Telia vs Halebop. Är det verkligen exakt samma mottagning?

Permalänk
Medlem

Telia vs Halebop. Är det verkligen exakt samma mottagning?

Ni får säga till om det inte hör hemma här.

Jag har tänkt att byta från kontantkort till ett abonnemang. Har tidigare alltid kört Telia då de har mottagning nästan överallt. Jag rör mig mycket på obskyra småorter eller ute i skogen så jag uppskattar verkligen deras mottagning.

Däremot är jag ingen storsurfare, 2GB surf räcker gott för det mesta. Telia tar dock väldigt bra betalt för det, 220kr. Halebob har motsvarande abonnemang med 5GB för 190kr/månad och känns därmed betydligt mer prisvärt.

Vad jag förstår så är Halebob ett helägt dotterbolag till Telia (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men den stora frågan för mig är mottagningen. Det snackas en del om att de använder samma master som Telia, men använder de även samma frekvenser?

Tänk teoretiskt att jag är ute i skogen och med mobilen med Telia med nöd och näppe kan föra ett samtal. Hade halebob också klarat av det då, eller hade jag stått utan mottagning?

Finns det någon här som testat båda som kan ge lite insikt?

Tycker det låter lite för bra för att vara sant att halebob är såpass mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Basicly.. Ja. Det är samma grundnät (Telias). Därmed samma täckningsgrad.

Däremot kan det vara så att Telia får förtur sina master och det kanske blir slöare snabbare i Halebops nät. Detta är inget man egentligen får göra utan det ska vara väldigt fritt enligt konkurrenslagar.

Vill du spara ännu mer pengar kan du kika på Fello som också är Telias nät och är ännu mer budgetabb.

Största skillnaden är support vid problem. Tex budgetalternativer har oftast enbart chat eller mail medan mellan > dyrare oftast har över telefon.

Jag hade Halebop från 13-24 år och Telia efter det (Jobbet bjuder). Precis samma täckning på alla platser jag varit på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Ni får säga till om det inte hör hemma här.

Jag har tänkt att byta från kontantkort till ett abonnemang. Har tidigare alltid kört Telia då de har mottagning nästan överallt. Jag rör mig mycket på obskyra småorter eller ute i skogen så jag uppskattar verkligen deras mottagning.

Däremot är jag ingen storsurfare, 2GB surf räcker gott för det mesta. Telia tar dock väldigt bra betalt för det, 220kr. Halebob har motsvarande abonnemang med 5GB för 190kr/månad och känns därmed betydligt mer prisvärt.

Vad jag förstår så är Halebob ett helägt dotterbolag till Telia (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men den stora frågan för mig är mottagningen. Det snackas en del om att de använder samma master som Telia, men använder de även samma frekvenser?

Tänk teoretiskt att jag är ute i skogen och med mobilen med Telia med nöd och näppe kan föra ett samtal. Hade halebob också klarat av det då, eller hade jag stått utan mottagning?

Finns det någon här som testat båda som kan ge lite insikt?

Tycker det låter lite för bra för att vara sant att halebob är såpass mycket billigare.

Du besvarar ju din fråga själv. Halebop är Telias dotterbolag och använder exakt samma nät. Det du tappar är kundtjänsten om något strular men vinner på billigare pris.

Permalänk
Medlem

Jag kör Halebop och det står till och med Telia uppe i hörnet på min mobil. Men eh... det i säg kanske inte egentligen säger så mycket.
Dock hade jag Telia innan och kan inte säga att jag märkt någon skillnad i täckning. Dock ingen djupare testning gjord.

Permalänk
Medlem

Ja det är samma, enda skillnaden är olika målgrupper.
Exempelvis: Hur får vi fler unga användare? Nytt märke lockar annan målgrupp.

I grund och botten samma teknik, samma täckning etc.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Basicly.. Ja. Det är samma grundnät (Telias). Därmed samma täckningsgrad.

Däremot kan det vara så att Telia får förtur sina master och det kanske blir slöare snabbare i Halebops nät. Detta är inget man egentligen får göra utan det ska vara väldigt fritt enligt konkurrenslagar.

Vill du spara ännu mer pengar kan du kika på Fello som också är Telias nät och är ännu mer budgetabb.

Största skillnaden är support vid problem. Tex budgetalternativer har oftast enbart chat eller mail medan mellan > dyrare oftast har över telefon.

Jag hade Halebop från 13-24 år och Telia efter det (Jobbet bjuder). Precis samma täckning på alla platser jag varit på.

Har kollat lite på Fello faktiskt, men är skeptiskt till hur billigt det är. Kanske bara är rädd för ingenting dock. Är de också helägda av Telia eller är det en annan ägare?

Ja Halebob ar någon skrivning om att 4g ger 10-60mbit/s hastighet i normalfallet. Detta spelar mig mindre roll då jag ändå bara vill ha en väldigt liten surfmängd. Den "nackdelen" kan jag ta liksom.

Så det är supporten och hastigheten som är de stora grejerna till varför det är så mycket billigare? Spännande ändå att det blir en sån stor skillnad.

Skrivet av Amerald:

Du besvarar ju din fråga själv. Halebop är Telias dotterbolag och använder exakt samma nät. Det du tappar är kundtjänsten om något strular men vinner på billigare pris.

Känns ändå som om det låter lite för bra för att vara sant men jag kanske bara är ovanligt skeptiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Har kollat lite på Fello faktiskt, men är skeptiskt till hur billigt det är. Kanske bara är rädd för ingenting dock. Är de också helägda av Telia eller är det en annan ägare?

Ja Halebob ar någon skrivning om att 4g ger 10-60mbit/s hastighet i normalfallet. Detta spelar mig mindre roll då jag ändå bara vill ha en väldigt liten surfmängd. Den "nackdelen" kan jag ta liksom.

Så det är supporten och hastigheten som är de stora grejerna till varför det är så mycket billigare? Spännande ändå att det blir en sån stor skillnad.

Känns ändå som om det låter lite för bra för att vara sant men jag kanske bara är ovanligt skeptiskt.

Fello "Den 1 september 2020 blev vi en del av Telia." Så dem är ägda av Telia så det är bara att köra på.
Finns andra alternativ från Tre, Tele2 samt Telenor om du inte vill kika på enbart Telias nät.

Men Om du jämför Telias 220kr eller Halebops 195kr mot Fellos 95kr för 2GB surf så är det ju en nobrainer.
Sambon körde på Vimla (Telenors budgetvariant) och jag hade nog varit kvar på Halebop med gammal kundrabatt eller Fello om jag inte fått mitt mobilapp + mobiltelefon gratis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Samsung Sverige

Det kan vara värt att kontrollera om operatören du är intresserad av har VoLTE (samtal över 4G/LTE) och VoWifi (samtal över wifi). När jag kollade runt lite förra året var det sällan det billigaste alternativet erbjöd de två tjänsterna. För mig som bor på ett ställe med rätt dålig 2G/3G-täckning är det superviktigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det kan vara värt att kontrollera om operatören du är intresserad av har VoLTE (samtal över 4G/LTE) och VoWifi (samtal över wifi). När jag kollade runt lite förra året var det sällan det billigaste alternativet erbjöd de två tjänsterna. För mig som bor på ett ställe med rätt dålig 2G/3G-täckning är det superviktigt.

Bra input! Det ska jag definitivt kika på.

Permalänk
Medlem

Hmm de verkar stödja VoLTE och voWifi, nice: https://www.halebop.se/wifi-samtal-volte

Däremot inget stöd för 5G (än). Nåväl, det är inte hela världen.

Permalänk
Medlem

De billigare avtalen brukar också vara klart dyrare om man är utomlands, även om EU reglerar det till stor del om man stannar inom unionen.

Permalänk
Medlem

Som en som bor ute i skogen kan jag säga att Halebop fungerar bra 👍

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har ett Telia-kort och ett Halebop-kort igång samtidigt i samma telefon (dual-SIM). Skiljer sällan något mellan mottagningsstaplarna, och i mesta fall "en bar". Skulle tro att det inte är någon skillnad alls i praktiken.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Jag vet att båda använder samma nät och är i princip samma bolag men då jag har Halebop på min privata telefon och Telia på företagstelefonen, båda iphone 8, så vill jag hävda att Telia faktiskt har bättre teckning även fast skillnaden är minimal. Samtal som bryts pga dålig teckning med Halebop gör inte det med Telia när man åker bil, Snabbare respons på att man korsar landsgränsen med Telia t.ex.

Det kan ju vara en skillnad mellan mina 2 telefoner som orsakar detta då jag inte har kunnat jämföra de två abonnemangen med en och samma telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnuss0n:

Jag vet att båda använder samma nät och är i princip samma bolag men då jag har Halebop på min privata telefon och Telia på företagstelefonen, båda iphone 8, så vill jag hävda att Telia faktiskt har bättre teckning även fast skillnaden är minimal. Samtal som bryts pga dålig teckning med Halebop gör inte det med Telia när man åker bil, Snabbare respons på att man korsar landsgränsen med Telia t.ex.

Det kan ju vara en skillnad mellan mina 2 telefoner som orsakar detta då jag inte har kunnat jämföra de två abonnemangen med en och samma telefon.

Har du samma inställningar (och möjligheter) för mobilnät och VoLTE i båda telefonerna och abonnemangen?
Spelar stor roll, då VoLTE är starkt beroende av tillräcklig 4G mottagning under pågående samtal.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Har kollat lite på Fello faktiskt, men är skeptiskt till hur billigt det är. Kanske bara är rädd för ingenting dock. Är de också helägda av Telia eller är det en annan ägare?

Ja Halebob ar någon skrivning om att 4g ger 10-60mbit/s hastighet i normalfallet. Detta spelar mig mindre roll då jag ändå bara vill ha en väldigt liten surfmängd. Den "nackdelen" kan jag ta liksom.

Så det är supporten och hastigheten som är de stora grejerna till varför det är så mycket billigare? Spännande ändå att det blir en sån stor skillnad.

Känns ändå som om det låter lite för bra för att vara sant men jag kanske bara är ovanligt skeptiskt.

Sent svar, men jag har kört Fello i snart 2 år. Hur trevliga och stabila som helst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Känns ändå som om det låter lite för bra för att vara sant men jag kanske bara är ovanligt skeptiskt.

Nej inte igentligen.
Det är samma nät, samma master etc och samma problem om det skulle bli en driftstörning. Det bästa med att köra abonnemangen direkt mot Telia är tex Surfgaranti (om du har fiber och får en driftstörning) men också supporten. Det har helt att göra med vad du känner att du vill ha/behöver få från din leverantör. Dessutom har Telia många erbjudanden som kopplas samman med samtliga abonnemang etc du har hos dem(direkt, inte via Halebop). Typ som alla andra bolag där ute

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har ett Telia-kort och ett Halebop-kort igång samtidigt i samma telefon (dual-SIM). Skiljer sällan något mellan mottagningsstaplarna, och i mesta fall "en bar". Skulle tro att det inte är någon skillnad alls i praktiken.

Det är ingen skillnad. Uppskattnignen som visas i grafiken du kallar för "bar" är en ganska dålig uppskattning och mest en kvarleva från tidigare förväntade saker man kan behöva se. Skulle föreslå att du istället kollar med en decibelmätare eller skaffar typ Wifiman/ någon gsm spektrumanalysapp till din telefon

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är samma.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Antar att det inte är aktuellt för trådskaparen längre, men tänkte ge mina erfarenheter. Frun har haft Fello i två år och vi är väldigt nöjda. Det negativa är att supporten är begränsad till enbart chat och de erbjuder inte esim, vilket kan vara en dealbreaker ifall man har en smartklocka med uppkoppling.