Huawei utlåsta från Sveriges 5G-nät

Permalänk
Melding Plague

Huawei utlåsta från Sveriges 5G-nät

Förvaltningsrätten i Stockholm slår fast att Huawei inte har en plats i utbyggnaden av svenska 5G-nätet, av säkerhetsskäl.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WEEEE!

Permalänk
Medlem

Ja räcker väl med att amerikanarna spanar, har väl mer att göra vad man får i utbyte....

Permalänk
Medlem
Permalänk

Från SvD:s artikel:

” Rätten slår också fast att PTS haft skäl för sitt beslut att även befintlig utrustning från Huawei i nuvarande kommunikationsnät måste tas bort, senast 2025.”

Mycket bra!

Permalänk

Det är bara loosers som använder sig av mobiltelefoner, internet och allt vad skiten nu heter. Riktiga män har ingen sådan skit. Sitta ensam med en ölkanna och en 24" tjocktv är allt vad en riktig man behöver..

Skämt åsido. Det är säkert bra för säkerhetsaspekterna, men det kommer inte utan nackdelar. Där vi kommer få sämre 5G, med avseende på det mesta som täckning, kostnad med minskad konkurrens. Och Kina kommer säkerligen agera likdant.
Tur att alla våra bilföretag etc är 100% svensk ägda, annars kanske Kina skulle välja att minska ner utvecklingen här.

Permalänk
Medlem

Positivt. I köllvattnet av kinas agerande emot Hong Kong och vapenskrammlet mot Taiwan är detta välkommet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tur att alla våra bilföretag etc är 100% svensk ägda, annars kanske Kina skulle välja att minska ner utvecklingen här.

Off topic men märket om jag inte minns fel är kontrollerat av lastvagnstillverkaren AB Volvo med liknande upplägg som försvars SAAB hade med bil SAAB. Kina må ha "företaget" men märket kan de inte knycka hur som helst.

Permalänk
Medlem

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Permalänk
Medlem

Svårt att se om det har med tekniska säkerhetsbrister, eller som jag tror, geopolistiska säkerhetsrisker.
Att lita på infrastruktur från ett land man kan ligga rätt kallt mot, där det skulle finnas vilja att använda den infrastruktur som hävstång i geopolitiska krig eller mer rimligt att använda infrastrukturen som en gisslan för att få fram agenda eller förhindra något från svenskt/europeiskt håll.
Kan tycka att man borde på ett snällare sätt försöka se tull att använda europeisk infrastruktur av samma anledning för USA. Ericsson och Nokia är väl typ där, finns inte direkt något amerikanskt bolag inom den industrin som är stora nog...även om jag tror USA har sina klor i dem på ett hörn garanterat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

Positivt. I köllvattnet av kinas agerande emot Hong Kong och vapenskrammlet mot Taiwan är detta välkommet.

Off topic men märket om jag inte minns fel är kontrollerat av lastvagnstillverkaren AB Volvo med liknande upplägg som försvars SAAB hade med bil SAAB. Kina må ha "företaget" men märket kan de inte knycka hur som helst.

Märket blir säkert klar. Men det räcker bara att de inte väljer att utöka utvecklingen i sverige och vi får problem. (kommer efter)

Men 5G håller på att bli så stort så det inte är klokt. Vi går emot tider då precis allt ska anslutas emot internet, på vissa sätt kan man redan säga att vi är där. Det är då något extremt känsligt att låta andra stater ha makt över. Mycket kommunikation som idag skickas är i princip okrypterad även om informationen är känslig. Skyddet fungerar i princip genom att det krävs så mycket arbete på att komma åt datan och den är egentligen inte så superkänslig om någon kommer åt en enda pryl. Men om någon kommer åt väldigt många så blir det ett väldigt stort problem.

För att ta ett random exempel. Om någon kan släcka och tända en lyktstolpe från sin mobil så är det inte bra, det går att missbruka på flera olika sätt. Stor risk är dock för personen att åka dit om den använder den vid något brott.
Om däremot någon har kontroll att släcka och tända i princip alla lyktstolpar i landet, ja, då är problemet helt plötsligt av en annan art. Och det är mycket sådant som är risk med att främmande stater kan ha kontroll över 5G.
För precis all styrning har inte superhård kryptering.

*edit*
Ett annat exempel är övervakningskameror. Det är inte bra att någon skulle komma åt en, men om någon kommer åt en otroligt massa så är problemet av en helt annan kaliber. Och säkerheten bland alla kameror är inte precis det allra bästa som finns. Vissa privatpersoner struntar t.o.m. att ändra default login..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Självklart är detta en stor del men tror ändå att Sverige också ser möjligheten att gynna Ericsson som ägs av Sverige/Usa tillsammans så självklart är det ekonomiska intressen som styr.

Därför Usa starta handelskriget för att bromsa Kinas tillväxt som enligt dom gick för snabbt fram.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Bra. Kan tycka att Sverige borde bli ännu hårdare mot kommunistdiktaturen i öst. Förstår inte hur vi kan gulla så med dom. Världens sämsta stat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara loosers som använder sig av mobiltelefoner, internet och allt vad skiten nu heter. Riktiga män har ingen sådan skit. Sitta ensam med en ölkanna och en 24" tjocktv är allt vad en riktig man behöver..

Skämt åsido. Det är säkert bra för säkerhetsaspekterna, men det kommer inte utan nackdelar. Där vi kommer få sämre 5G, med avseende på det mesta som täckning, kostnad med minskad konkurrens. Och Kina kommer säkerligen agera likdant.
Tur att alla våra bilföretag etc är 100% svensk ägda, annars kanske Kina skulle välja att minska ner utvecklingen här.

Ja, vi borde enbart använda kinesiska produkter. Vem bryr sig om förtryck och tvångsarbete?

Permalänk
Medlem

Och köper man en solcellsanläggning med en växelriktare från Huawei så finns inte deras app på Google play. Den får man installera som en apk-fil. Så de har det inte lätt som blir utelåsta överrallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Hellre det än alternativet. USA är fortfarande en demokrati. Långt ifrån perfekt förvisso men klart bättre än andra sidan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, vi borde enbart använda kinesiska produkter. Vem bryr sig om förtryck och tvångsarbete?

Då må du direkt stoppa handla amrekanska produkter hör jag som använder hot och driver hårda restriktioner mot andra företag och nationer om man inte gör som dom vill.

Enbart för att gynna det egna landet.

Finns en anledning att Usa kallas världspolisen som ska lägga sin näsa i blöt överallt där pengar finns att tjäna kolla mellanöstern som dom nästan aldrig lämnat pga Oljan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

😂 if you can't beat them, ban them

Permalänk
Medlem

Riktigt bra beslut!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt bevisat att USA spionerar på oss men vi väljer att snacka om Huawei? Hur var det nu med ”fria marknaden” när de lite konkurrens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Bra, inga diktaturer i våra mobilnät.

Riktigt dåligt beslut av domstolen. Undra hur mycket de i domstolen fått betalt för beslutet att stånga ute Huawei?

Skrivet av Handfatskatt:

Från SvD:s artikel:

” Rätten slår också fast att PTS haft skäl för sitt beslut att även befintlig utrustning från Huawei i nuvarande kommunikationsnät måste tas bort, senast 2025.”

Mycket bra!

Uselt. Medför bara en extremt stor onödig kostnad för alla kunder till bolagen, utan någon som helst vinst för användarna, eller Sverige som land.

Skrivet av Mor5ives:

Positivt. I köllvattnet av kinas agerande emot Hong Kong och vapenskrammlet mot Taiwan är detta välkommet.

Off topic men märket om jag inte minns fel är kontrollerat av lastvagnstillverkaren AB Volvo med liknande upplägg som försvars SAAB hade med bil SAAB. Kina må ha "företaget" men märket kan de inte knycka hur som helst.

Beslutet att stänga ute Huawei kan inte anses som välkommet, utan endast taget för att hålla en god fot med USA och dess handelskrig mot Kina.

Ang Volvo, så äga det av ett gemensamt ägt bolag av Volvo Group och Volvo Cars till lika delar.

Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Precis!

Skrivet av anon334363:

Bra. Kan tycka att Sverige borde bli ännu hårdare mot kommunistdiktaturen i öst. Förstår inte hur vi kan gulla så med dom. Världens sämsta stat!

Varför?
Beslutet är enbart taget för att hålla Sverige på god fot med USA.

Tänk på det eu skrev, nästa gång du köpet en produkt, en väldigt stor del av tillverkningen idag sker i Kina, oavsett om det gäller teknik eller andra saker.

Bojkotta du allt som tillverkas i Kina så får du se hur lite du kan köpa som inte är Kkna urpsrung.

Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, vi borde enbart använda kinesiska produkter. Vem bryr sig om förtryck och tvångsarbete?

Tänker du lika dant när du köper din nya dator, telefon? Eller är det sekundärt i de fallen att det tillverkas i Kina?

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det är faktiskt bevisat att USA spionerar på oss men vi väljer att snacka om Huawei? Hur var det nu med ”fria marknaden” när de lite konkurrens.

Det är mycket vi inte vet.... Att länder spionerar på varandra är inget nytt. Där emot kan man minimera risken. Vi måste lita på de i vårat land som är experter på området.

Dessutom är USA en demokrati vilket Kina inte är. Så det är också en tydlig markering vilket jag tror att vi kommer se än mer av fram över.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Det absolut första du gör i ett företag är att geoblocka skiten ur allt som har med Kina och Ryssland att göra. Men visst, vi borde bygga vår infrastruktur på kinesiskt vis, finns inga säkerhetsrisker med det

Var på konferens med Saab Aero för ett tag sedan, när de avtäckte nya Gripen NG fick dem 18 000% mer attacker, övervägande del var från KINA OCH RYSSLAND.

Sen att vi även bör frigöra oss från USA är en annan sak men här är det också ett reelt hot som vi pratar om från en främmande makt som är aggressivt fientliga mot oss.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon330584:

Riktigt dåligt beslut av domstolen. Undra hur mycket de i domstolen fått betalt för beslutet att stånga ute Huawei?
Uselt. Medför bara en extremt stor onödig kostnad för alla kunder till bolagen, utan någon som helst vinst för användarna, eller Sverige som land.
Beslutet att stänga ute Huawei kan inte anses som välkommet, utan endast taget för att hålla en god fot med USA och dess handelskrig mot Kina.

Ang Volvo, så äga det av ett gemensamt ägt bolag av Volvo Group och Volvo Cars till lika delar.
Precis!
Varför?
Beslutet är enbart taget för att hålla Sverige på god fot med USA.

Tänk på det eu skrev, nästa gång du köpet en produkt, en väldigt stor del av tillverkningen idag sker i Kina, oavsett om det gäller teknik eller andra saker.

Bojkotta du allt som tillverkas i Kina så får du se hur lite du kan köpa som inte är Kkna urpsrung.
Tänker du lika dant när du köper din nya dator, telefon? Eller är det sekundärt i de fallen att det tillverkas i Kina?

Naej, det är för att kina är en totalitär diktatur och att Huawei kontrolleras till 100% av kinesiska staten.

Men vi kanske ska köra på ditt spår och låta vitryska GRU ta över kontrollerna i kollektivtrafiken, kanske det blir lite ordning och reda någon gång. 🛂

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Behöver vi USA för att säga till oss att inte göra sådana här affärer med en regim som Kina så är vi beyond veka alt fega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Sverige böjer sig för USA:s hot igen. Det handlar bara om amerikansk press, inget annat.

Säpo har nog bättre koll än vad du har.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, vi borde enbart använda kinesiska produkter. Vem bryr sig om förtryck och tvångsarbete?

Ja vi borde endast köpa svenska produkter med svenska råvaror. Vem bryr sig om miljön?
-Det är väldigt lätt att argumentera emot halmgubbar.

Att sverige tänker låsa ut Huawei från 5G har för övrigt inte ett skit med vare sig miljö, förtryck, tvångsarbete att göra. Det är ett fullkomligt ickeargument i statens beslut. Sedan kan man själv ha olika ideologiska uppfattningar, men det är endast ens egna och likasinnades uppfattningar. För staten handlar allt detta med att ej tillåta Huwaie om säkerhet att de ej litar på att kina kan spionera.

Hur man ska göra med slavhandel, förtryck, usla arbetsförhållanden i världen är en annan fråga. Att bojkotta länder som har detta, leder det till bättre? Ser man historisk så har många länder tagit från jobb från oss just för att deras arbetare hade lägre villkor.
Vissa tror på bojkott emot kina, Thailand, Afrika, etc är lösningen. Jag själv tror inte det är så enkelt.

Permalänk
Medlem

Kan det inte överklagas och falla är vi inte en rättsstat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon330584:

Varför?
Beslutet är enbart taget för att hålla Sverige på god fot med USA.

Tänk på det eu skrev, nästa gång du köpet en produkt, en väldigt stor del av tillverkningen idag sker i Kina, oavsett om det gäller teknik eller andra saker.

Ja jag förstår att Sverige förmodligen inte gör detta för att markera mot Kina, men rent sakligt är det bra. Och i första hand så är det ju väldigt viktigt för våran statssäkerhet.

Och ja, jag vet att Kina överöser hela västvärlden med billiga skitprodukter som är gjorda av barnarbetare såväl som etniska slavar i koncentrationsläger. Jag vill ju gärna att det ska sluta. Svårt att personligen bojkotta kinesiska produkter givet att det är svårt att hitta rimliga alternativ idag, tycker att regeringen ska införa skyhöga importskatter från länder som Kina, för att stoppa just detta. Det kommer kosta lite mer, och det blir en omställningsperiod, men det kommer också trigga (och tack-och-lov stimulera!) svensk produktion, som i sin tur kommer leda till mycket fler jobb och en mycket bättre ekonomi.

Utöver det så undrar jag varför i gatan vi tillåter propagandaföreträdare från Kina sitta och försvara sin diktatur i public service. Kina gör så väldigt mycket fel i världen, även utanför produktion och ekonomi, som jag hade velat raljera på om här. Men det är dels offtopic och dels för mycket att gå in på.

Förstår inte varför du hetsförsvarar Kina heller.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Ja jag förstår att Sverige förmodligen inte gör detta för att markera mot Kina, men rent sakligt är det bra. Och i första hand så är det ju väldigt viktigt för våran statssäkerhet.

Och ja, jag vet att Kina överöser hela västvärlden med billiga skitprodukter som är gjorda av barnarbetare såväl som etniska slavar i koncentrationsläger. Jag vill ju gärna att det ska sluta. Svårt att personligen bojkotta kinesiska produkter, men jag tycker ju att regeringen ska införa skyhöga importskatter från länder som Kina, för att stoppa just detta. Det kommer kosta lite mer, och det blir en omställningsperiod, men det kommer också trigga (och tack-och-lov stimulera!) svensk produktion, som i sin tur kommer leda till mycket fler jobb och en mycket bättre ekonomi.

Utöver det så undrar jag varför i gatan vi tillåter propagandaföreträdare från Kina sitta och försvara sin diktatur i public service. Kina gör så väldigt mycket fel i världen, även utanför produktion och ekonomi, som jag hade velat raljera på om här. Men det är dels offtopic och dels för mycket att gå in på.

Förstår inte varför du hetsförsvarar Kina heller.

Det finns en löning på gång som heter automation. För varje år som går så blir automationen bättre på alla sätt och vis, den blir billigare och enklare och implementera och den klarar av allt göra allt mer arbete. Detta samtidigt som den mänskliga arbetaren generellt för varje år ställer högre krav.
För varje år så blir det allt mer jobb som automation kan göra och tillslut kommer en bom. Som självkörande bilar etc.

Så jag tror att folk som har enkla jobb inom snar framtiden kanske inte kommer ha något jobb. Om detta sedan blir bättre för dem är en bra fråga. Ser man historisk så har industrialismen varit bra för folket.

Men både automatiseringen, mänskliga arbetsvillkor etc, har inget med statens beslut att ej tillåta Huawei 5G utbyggnad att göra. Man får ha en väldigt extrem åsikt om man ska vara för blockad emot företag som Huawei för detta. Och jag blir lite nyfiken vad de själva sitter med en dator? Troligen en svensk ABC 80 från Luxor AB tillverkad runt 1980. Grymt att ni har fått den uppkopplad emot internet säger jag bara!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Kan det inte överklagas och falla är vi inte en rättsstat.

En rättsstat behöver också en ordningsmakt. Med ditt resonerade så blir vi en sittande anka för stater som Kina.