Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Medlem

Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Köpte en AC som jag var väldigt missnöjd med, pga extremt hög ljudnivå (bor i en etta) och ville nyttja ångerrätten enligt distansköplagen. Lämnade den åter i butik 3 dagar efter köp. Redan i butiken nekades jag återköp, men de satte upp ett ärende för att reda ut internt huruvida jag skulle få lämna tillbaka den eller ej. Idag blev jag åter igen nekad pga:

Citat:

Efter intern utredning kan vi tyvärr inte göra något p.g.a att varan är öppnad. Distansköpslagen med ångerrätt har samma klausul gällande hälso och hygiensartiklar. Välkommen till butiken, ingen undersökningsavgift tillägs du behöver endast ert ärendepapper för underskrift vid hämtning.

Nu är jag lite förbryllad - förvisso klassar Webhallen själva en AC som en hygienartikel av väldigt mystiska skäl, förmodligen har de fått för sig att en AC likt en luftrenare har HEPA-filter eller något liknande, men frågan gäller inte Webhallens specifika köpvillkor utan huruvida de kan hävda att distansköplagen inte gäller - eftersom konsumentverket enligt dem också skulle klassa en AC som en hygienartikel? I min mening låter detta fullkomligt orimligt och jag lyckas inte hitta något om detta på konsumentverkets hemsida. Vid första möjliga tillfälle (torsdag) kommer jag att ringa konsumentverket och försöka få ett tydligt svar, men fram tills dess frågar jag här istället, tycker någon att detta låter rimligt?

Produkt: https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Låter orimligt. Om en AC är en hygienartikel för att man andas i samma utrymme som den jobbar i så är gardin också en hygienartikel då ens utandningsluft kan åka igenom tyget.

När jag kollar vad vissa företag räknar som "hygienartiklar" så har de verkligen de bredaste löjligaste definitionerna. Media Markt anser att kaffebryggare är hygienartiklar. Bara löjligt, stå på dig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Karate Taco: Jag gissar på att man lutar sig mot:

Citat:

Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).

(Taget från denna sidan)

Jag kan tänka mig att det kan uppstå problem om den tex använts i ett hushåll med djur och någon med allergi sedan får varan. Eller nötter osv.

Känns spontant lite långsökt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det som står i lagen är:

"11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
[...]
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
[...]

Huruvida en AC är en sådan är en annan fråga, men det står alltså inte hälso- eller hygienartikel.

Tillägg: @NordhNet Smuuuuuuuuuuuuuurf!

Muahahaha /random mod
Permalänk
Medlem

instämmer också att det låter konstigt. då dem har ju rakt av nekat dig återköp i ärandet skulle jag tar kontakt med ARN.

https://arn.se

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Karate Taco:

Ja men precis. Det är det de lutar sig mot men att de sedan hävdar att även distansköplagen också skulle hävas pga detta är för mig ännu mer långsökt.

Det är (om jag inte missat något) taget från just distansköpslagen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är (om jag inte missat något) taget från just distansköpslagen

Oj! Lite virrig i min frustration. Sidan du länkade listar produkterna som de gör undantag för, däri:
” Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)”

Så jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Ursäkta

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Tror att du kan ha ett ganska starkt case.

Isåfall borde luftrenare och robotdammsugare även de klassificeras som "hygienartiklar"
Å grundar de beslutet på allergi så återstår ju frågan hur de klassar t.ex gamingstolar eller för den delen datorer.

Sist jag kollade hade datorer fläktar som flyttade runt damm och riskerar samla på sig allergener.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikipedia:

Hygien är ett begrepp vars grundbetydelse är rengöring av kroppen eller människans omgivning.

Men det låter ju väldigt stelt att neka retur på en AC för detta. Om man nu går med på den här utsträckta tolkningen av vad som är hygien/hälsorelaterat så kunde man ju åtminstone erbjudit återköp minus kostnad för nytt filter?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Avstängd

Var lite snabb där tidigare listan gällde öppet köp, inte ångerrätt. Det här är listan för regler över ångerrätten.
Frågan kvarstår dock för TS om en AC kan räknas in här.

  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.

  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal (t.ex. förbrukningsprodukter).

  • Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).

  • En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.

  • En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel (t.ex. Webhallen Custom Config).

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Mobiltelefon är väl den mest intressanta hur de passar in den i Lag 2005:59 Kap 2, 11 §. Att det är för stora prisvariationer eller kanske risk för fläckar av öronvax?

Dold text

Undantag från ångerrätten

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text
Fel lista
Permalänk
Medlem

Larv, jag kan köpa inear och saker som inte kan torkas av lätt men ska in eller nära i kroppen. Smart klockor är diskutabelt men en AC då är det ju verkligen att tänja på den mest breda tolkningen.

Det som gäller som undantag är varor som är förseglade av hygien och hälsoskäl, distanslagen är tvingande. Bara köra, en AC är inte förseglade för det iaf var inte min det.

Skrivet av https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/:

Varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Karate Taco:

Oj! Lite virrig i min frustration. Sidan du länkade listar produkterna som de gör undantag för, däri:
” Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)”

Så jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Ursäkta

Hehe, ingen fara. Var själv tvungen att dubbelkolla

Oavsett ska det bli intressant att få reda på mer om webbis svarar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det finns inte ens en snöflingas chans i helvetet att de kommer undan med detta om du anmäler ärendet till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan ARN ingripa även om det gäller ånger av köp? Då detta inte är en reklamation utan ånger enl distansköplagen, är det fortfarande deras område?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Kan ARN ingripa även om det gäller ånger av köp? Då detta inte är en reklamation utan ånger enl distansköplagen, är det fortfarande deras område?

Visst är det. Lätt att anmäla till dem också. Bara kör på. Inget att förlora.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lite OT men innan pandemin kunde man göra återköp på nästan allt hos Netonnet, till och med in-ear hörlurar. Hygienartiklar var rakblad, skäggtrimmer och andra intima produkter. Att Webbhallen har sträckt sig så långt till att inkludera AC kan bero på pandemin.

Permalänk
Medlem

Fast inte för att vara sån men när AC körts ett tag skapas ju kondens och fukt i systemet. Packar man sen ner detta i en låda så är det ju i princip givet att det kommer börja gro och chansen att det luktar unket om den för nästa kund är stor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Fast inte för att vara sån men när AC körts ett tag skapas ju kondens och fukt i systemet. Packar man sen ner detta i en låda så är det ju i princip givet att det kommer börja gro och chansen att det luktar unket om den för nästa kund är stor.

Med den uppdaterade konsumentköplagen så har Webhallen rätt att göra en noggrann rengöring på kundens bekostnad om de misstänker att detta behövs. Det är ingen anledning att neka ångerrätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Karate Taco: Jag gissar på att man lutar sig mot:

(Taget från denna sidan)

Jag kan tänka mig att det kan uppstå problem om den tex använts i ett hushåll med djur och någon med allergi sedan får varan. Eller nötter osv.

Känns spontant lite långsökt

Just derför skulle jag bli skit sur om jag köpte en AC, och jag fick allergisk utslag för att någon har haft den hemma och lämnat tillbaka.

Nu är jag bara lite allergisk, men tänk på dom som är riktigt riktigt allergisk, en annan femma är ju just det där med virus, det sätter sig i AC'en. Tror inte någon ÅF skulle vilja ha det på sig.

Tycker det är självklart att man inte ska få lämna tillbaka en sån produkt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Just derför skulle jag bli skit sur om jag köpte en AC, och jag fick allergisk utslag för att någon har haft den hemma och lämnat tillbaka.

Nu är jag bara lite allergisk, men tänk på dom som är riktigt riktigt allergisk, en annan femma är ju just det där med virus, det sätter sig i AC'en. Tror inte någon ÅF skulle vilja ha det på sig.

Tycker det är självklart att man inte ska få lämna tillbaka en sån produkt.

Men vad är skillnaden mot bokstavligen vilken annan produkt som helst? Och varför skulle virus "sätta sig" i en AC specifikt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Just derför skulle jag bli skit sur om jag köpte en AC, och jag fick allergisk utslag för att någon har haft den hemma och lämnat tillbaka.

Nu är jag bara lite allergisk, men tänk på dom som är riktigt riktigt allergisk, en annan femma är ju just det där med virus, det sätter sig i AC'en. Tror inte någon ÅF skulle vilja ha det på sig.

Tycker det är självklart att man inte ska få lämna tillbaka en sån produkt.

Fast då skulle du ju inte köpa en returvara vilket enligt lag ska vara utsatt, så problemet där skulle inte uppstå för dig som inte vill ha den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ja men precis. Det är det de lutar sig mot men att de sedan hävdar att även distansköplagen också skulle hävas pga detta är för mig ännu mer långsökt. Det skulle betyda att Konsumentverket delar deras rubbade definition vilket är fenomenalt fantasifullt.

@Webhallen kommentarer på detta?

Sjukt tråkigt att detta forum blivit till något sorts "hänga ut tilvlerkare/återförsäljare" för att få något sorts hat mot dem och sedan ska de vika sig och man får som man vill. Du frågar efter en kommentar från dem? Du har ju ett ärende och en kommentar från dem? Håller du inte med så gå till ARN. Är inte svårare än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Mobiltelefon är väl den mest intressanta hur de passar in den i Lag 2005:59 Kap 2, 11 §. Att det är för stora prisvariationer eller kanske risk för fläckar av öronvax?

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text

Ja den med mobiler skulle aldrig hålla i ARN, möjligt om dom syftar på mobiler som säljs tillsammans med ett abonnemang, då går det inte att ångra om man har aktiverat abonnemanget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men vad är skillnaden mot bokstavligen vilken annan produkt som helst? Och varför skulle virus "sätta sig" i en AC specifikt?

Skillnaden är att pels o.l. sätter sig lättare i en ac än vad det gör i en fläkt, samt att ytan blir som jag vet blöt av kondensering av luften, som gör att päls fastnar på ett annat sätt enn vad det skulle göra mot en törr fläkt.

Skrivet av Ferrat:

Fast då skulle du ju inte köpa en returvara vilket enligt lag ska vara utsatt, så problemet där skulle inte uppstå för dig som inte vill ha den.

Så nästa kund ska ha koll på teknologien bak? Vad är smidigast för alla inkl. försäljare att du får lämna tillbaka en produkt för att du inte gjort bra nog förarbete, eller att nästa kund ska slippa ta reda på hur produkten fungerar? Handlar ju om en produkt som jag skulle anta dessutom har en viss risk att sprida i dagsläget då särskilt C-19, just för att c-19 kan leva på fuktiga ytor.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Varan har utgått ur Webhallens sortliment. Och där fick de svaret på varför de är så anala angående en retur...

Nä, stå på dig och gärna högljutt på plats. Helst med massa högljudda klagande vänner med dig. Be att få tala med platschef och be den personen ringa sin chef osv. Upp till kamp!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Så nästa kund ska ha koll på teknologien bak? Vad är smidigast för alla inkl. försäljare att du får lämna tillbaka en produkt för att du inte gjort bra nog förarbete, eller att nästa kund ska slippa ta reda på hur produkten fungerar? Handlar ju om en produkt som jag skulle anta dessutom har en viss risk att sprida i dagsläget då särskilt C-19, just för att c-19 kan leva på fuktiga ytor.

Distanslagen är skriven för att skydda kunder, om undantag ska ske ska det finnas statliga sådana inte saker som företagen väljer själva. Det är en tvingande lag och vad jag vet finns inget sådant undantag, vore det så viktigt skulle det bli en samhöllsangelägenhet och det skulle finnas riktlinjer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Stå på dig och ta det till ARN.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Nice om man köpte en återlämnad AC och fick legionärssjuka hehe.

Är ju rätt mökigt att rengöra de där, tror inte folk är beredda att betala några tusenlappar för det, bättre att neka rakt av.

Orka stå med gasmask och skrubba AC med klorin.

Jag tror de har helt rätt, de får inte sälja den utan att den rengjorts korrekt, det kostar nog lika mycket som maskinen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

Skillnaden är att pels o.l. sätter sig lättare i en ac än vad det gör i en fläkt, samt att ytan blir som jag vet blöt av kondensering av luften, som gör att päls fastnar på ett annat sätt enn vad det skulle göra mot en törr fläkt.

Så nästa kund ska ha koll på teknologien bak? Vad är smidigast för alla inkl. försäljare att du får lämna tillbaka en produkt för att du inte gjort bra nog förarbete, eller att nästa kund ska slippa ta reda på hur produkten fungerar? Handlar ju om en produkt som jag skulle anta dessutom har en viss risk att sprida i dagsläget då särskilt C-19, just för att c-19 kan leva på fuktiga ytor.

AC finns överallt. I bilar, bussar, butiker osv. Om det vore ett reellt problem att virus sätter sig i AC's så hade vi nog vetat det rätt väl vid det här laget.

Distansköplagen är till för att du ska få lämna tillbaka en produkt som du inte kunnat kolla på innan i tex en butik om produkten inte uppfyller dina förväntningar. Så själva syftet är precis "för att du inte gjort bra nog förarbete, eller att nästa kund ska slippa ta reda på hur produkten fungerar?". Finns ingen anledning att reta upp sig över detta. Sådan är lagen. Vill du inte köpa en returnerad produkt så är det helt ok. Köp inget från butikernas fyndhörna.

Sedan som jag skrev innan så har säljare numera rätt att dra av kostnad för åtgärder som krävs för att sälja produkten vidare. Det hade inte varit oskäligt för Webhallen att dra av 500-1000kr för att göra en grundlig rengöring av produkten. Innan denna uppdatering av lagen så kan jag hålla med om att det i vissa fall blev orättvist för säljaren som hade en överdriven kostnad för att ta tillbaka vissa produkter, men numera kan säljaren dra av rimliga kostnader.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Sjukt tråkigt att detta forum blivit till något sorts "hänga ut tilvlerkare/återförsäljare" för att få något sorts hat mot dem och sedan ska de vika sig och man får som man vill. Du frågar efter en kommentar från dem? Du har ju ett ärende och en kommentar från dem? Håller du inte med så gå till ARN. Är inte svårare än så?

Mycket tråkigt synsätt du har. Jag gjorde ett inlägg för att söka råd, vilket jag fick. Att ARN ens är ett alternativ visste jag inte innan denna tråd, så dum är jag i dessa sammanhang. Och himla bra att SweC finns, annars hade jag nog gjort bort mig betydligt mer under de gånga 20 åren som konsument då man sällan är varse om alla sina rättigheter. Jag är ingen jurist och jag vill heller inte viga mitt liv eller vardag till en AC för ett par tusen. Sedermera sökte jag utan ont uppsåt kommentarer på övriga användares kommentarer från en butik som finns på forumet för att bemöta kunders frågor.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer