Laptop -> HDMI -> Grafik kort -> Skärm

Permalänk
Avstängd

Laptop -> HDMI -> Grafik kort -> Skärm

Hej,

Har en konstig fråga som jag inte ens vet vad jag ska googla på.

Har en DELL laptop med HDMI utgång, för att koppla denna till en Ultra Wide går ej, tror så för det är bara ett CPU grafikkort. ( Intel HD graphics Family)

Men - Jag har en MSI 2080 TI som har thunderbolt kontakt, min laptop har ingen sådan dock.

Hur jag kan använda ett GPU till min bärbar dator för att ge bild till en ultra wide skärm?

Grafikkortet har Displayport, HDMI, och thunderbolt. På min bärbar är finns det HDMI.

Vill koppla in allt till en Ultra Wide 29:1

Permalänk
Medlem

Du måste specificera vilken dator och vilken skärm det handlar om, annars blir det omöjligt att säga vad som gäller i ditt fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Du måste specificera vilken dator och vilken skärm det handlar om, annars blir det omöjligt att säga vad som gäller i ditt fall.

OKej,

Skärm: LG 29UM67-P
Laptop: Dell Latitude E5440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

OKej,

Skärm: LG 29UM67-P
Laptop: Dell Latitude E5440

Ok, och jag antar att problemet är att du inte får ut högre upplösning än 1920x1080 eller nåt sånt? Grafikkort(en) i datorn klarar definitivt högre upplösning, men det är tyvärr ganska vanligt att HDMI-porten är strypt på lite äldre laptops.

Ditt bästa alternativ om det inte fungerar med datorns HDMI-port är troligtvis att försöka få tag på en dockningsstation som är gjord för E5440, se t.ex. detta inlägg på Dells forum om en liknande situation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Ok, och jag antar att problemet är att du inte får ut högre upplösning än 1920x1080 eller nåt sånt? Grafikkort(en) i datorn klarar definitivt högre upplösning, men det är tyvärr ganska vanligt att HDMI-porten är strypt på lite äldre laptops.

Ditt bästa alternativ om det inte fungerar med datorns HDMI-port är troligtvis att försöka få tag på en dockningsstation som är gjord för E5440, se t.ex. detta inlägg på Dells forum om en liknande situation.

Hej, tacksam för ditt svar!

Jag vet inte om det hade fungerat att kopplat Laptop -> Skärm... Men har längesen testat liknande och det blev mycket "Lagg".

Så nu tänkte jag undersöka om det finns möjlighet använda min 2080 TI som ett externt grafikkort och sammankoppla det med datorn och skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eros:

Jag vet inte om det hade fungerat att kopplat Laptop -> Skärm... Men har längesen testat liknande och det blev mycket "Lagg".

Då rekommenderar jag att du testar det först ändå, den datorn borde inte ha några problem att driva en sån skärm (givet att HDMI-porten faktiskt klarar upplösningen).

Skrivet av Eros:

Så nu tänkte jag undersöka om det finns möjlighet använda min 2080 TI som ett externt grafikkort och sammankoppla det med datorn och skärmen.

Datorn saknar möjligheten att koppla in grafikkort på det sättet, så det kommer inte fungera. Om du inte använder ditt 2080 Ti till något annat så är det nog bättre att bara sälja det och köpa en bättre laptop istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Då rekommenderar jag att du testar det först ändå, den datorn borde inte ha några problem att driva en sån skärm (givet att HDMI-porten faktiskt klarar upplösningen).
Datorn saknar möjligheten att koppla in grafikkort på det sättet, så det kommer inte fungera. Om du inte använder ditt 2080 Ti till något annat så är det nog bättre att bara sälja det och köpa en bättre laptop istället.

Detta funkade faktiskt, men laggar ibland när jag sätter på VIDEO. Blev något bättre när jag stända av laptopens skärm.

Jag tänkte om man kunde använda GPU,s som en extern, såg att det säljs såna vattenkylda GPU med Thounderbolt connection. Men detta funkar inte, förstår nu vad du menar.

Tusen tack för hjälpen!!!! Sjukt att en intel Family GPU kan ge bild till en ultra wide.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eros:

Tusen tack för hjälpen!!!! Sjukt att en intel Family GPU kan ge bild till en ultra wide.

Om du inte får bild beror det på att tillverkaren av din dator snålat. Har själv en ultra wide skräm med 3440x1440 upplösning, och min jobbdator klarar fint att använda den. Så även min flickväns jobbdator. Full upplösning, inga problem.

Att skärmen laggar när du kör video beror nog mer på att din uppdateringsfrekvens inte matchar filmen. Använd en videospelare som ändrar uppdateringsfrekvens efter videomaterialet så blir det smooth.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testa installera skärmens drivrutin.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Om du inte får bild beror det på att tillverkaren av din dator snålat. Har själv en ultra wide skräm med 3440x1440 upplösning, och min jobbdator klarar fint att använda den. Så även min flickväns jobbdator. Full upplösning, inga problem.

Att skärmen laggar när du kör video beror nog mer på att din uppdateringsfrekvens inte matchar filmen. Använd en videospelare som ändrar uppdateringsfrekvens efter videomaterialet så blir det smooth.

Ser i aktivitetsfältet att CPU är ganska högt, fast de inget fel på TEMP. Tror skärmen kräver mycket prestanda. Ska testa updatera BIOS och annat. Tack för tipsen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Testa installera skärmens drivrutin.

Finns inte mycket att välja mellan, https://www.lg.com/us/support/product/lg-29UM67-P.AUS

Permalänk
Medlem

Det går med dells dockning station
Dell E5440 E-port

Ny på Dustin 1595kr

Men finns beg på ebay för 200kr + frakt

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)