Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av macan7:

Sjukt tråkigt att detta forum blivit till något sorts "hänga ut tilvlerkare/återförsäljare" för att få något sorts hat mot dem och sedan ska de vika sig och man får som man vill. Du frågar efter en kommentar från dem? Du har ju ett ärende och en kommentar från dem? Håller du inte med så gå till ARN. Är inte svårare än så?

Mja, jag tror du misstolkar det lite

Jag tolkar det helt enkelt som att man vill ha andra åsikter/infallsvinklar från andra som kanske varit med om något liknande eller kan juridik på ett annat plan än en själv.

ARN är ju tyvärr inte direkt blixtsnabba och ofta låser det ens möjligheter att få hjälp från andra instanser när man väl tagit det steget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av jawik:

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Av dessa tycker jag endast att godis, hushållsmaskiner, rakapparater och in ear-lurar är sådant som skulle kunna tänkas undantas ångerrätten av hygienskäl. Däremot ser jag anledning att undanta flera av de andra produkterna från ångerrätten av andra skäl än just hygienskäl. Till exempel är det svårt att avgöra om kunden har förbrukat en stor del av elektriciteten i ett batteri som lämnas tillbaka och en bläckpatron kan också vara halvtom.

Skrivet av Karate Taco:

Att ARN ens är ett alternativ visste jag inte innan denna tråd, så dum är jag i dessa sammanhang.

Man kanske ska tillägga att ARN bara kan hjälpa till om ditt krav på butiken uppgår till minst 500 kr. Jag tar dock för givet att luftkonditioneringen kostade mer än 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sedan som jag skrev innan så har säljare numera rätt att dra av kostnad för åtgärder som krävs för att sälja produkten vidare. Det hade inte varit oskäligt för Webhallen att dra av 500-1000kr för att göra en grundlig rengöring av produkten. Innan denna uppdatering av lagen så kan jag hålla med om att det i vissa fall blev orättvist för säljaren som hade en överdriven kostnad för att ta tillbaka vissa produkter, men numera kan säljaren dra av rimliga kostnader.

Det finns dock vissa begränsningar. Köparen måste exempelvis ha använt den utöver vad som krävs för att fastställa produktens funktion och egenskaper för att säljaren skall kunna ta ut ersättning för värdeminskning (alternativt återställande av skick). Säljaren måste även ha informerat om det i förväg. Kostnaden måste också vara skälig.

Då ACn sannolikt är avsedd att användas i en bostad (eller annan lokal som inte har speciella krav på renhet) så anses sannolikt en lättare avtorkning tillräckligt i normalfallet, vilket inte motiverar någon betydande kostnad.

Däremot tycker jag absolut att köparen bör rengöra produkten innan den återlämnas, förutsatt att det kan göras utan att behöva demontera den.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Skillnaden är att pels o.l. sätter sig lättare i en ac än vad det gör i en fläkt, samt att ytan blir som jag vet blöt av kondensering av luften, som gör att päls fastnar på ett annat sätt enn vad det skulle göra mot en törr fläkt.

Så nästa kund ska ha koll på teknologien bak? Vad är smidigast för alla inkl. försäljare att du får lämna tillbaka en produkt för att du inte gjort bra nog förarbete, eller att nästa kund ska slippa ta reda på hur produkten fungerar? Handlar ju om en produkt som jag skulle anta dessutom har en viss risk att sprida i dagsläget då särskilt C-19, just för att c-19 kan leva på fuktiga ytor.

Köp inte en returvara då så slipper du oroa dig? En returnerad vara ska självklart inte säljas som ny om den är öppnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

ARN är ju tyvärr inte direkt blixtsnabba och ofta låser det ens möjligheter att få hjälp från andra instanser när man väl tagit det steget

Det stämmer ju att det tar ett tag för ARN att dryfta ärendet, men man kan ju när som helst förlikas och därmed avsluta, vilket logiskt nog leder till att det inte behandlas av ARN. Min erfarenhet av alla seriösa återförsäljare är att så fort de blir varse att det finns ett ärende hos ARN så kontaktar de motpart och försöker lösa ärendet med mycket större flexibilitet än om man bara ringer kundtjänst.

Det kan man ju tycka vad man vill om, jag har faktiskt sympati för att de som bara svarar i telefon eller står bakom disk inte skall belastas med allt för stort beslutansvar utan bara behöva hålla sig till de riktlinjer som finns. När ARN väl blir inblandat kan någon som har mer vidsträckta befogenheter kliva in istället.

Detta sagt så har jag bara skapat ärende hos ARN 3 ggr under de senaste 5 åren, men varje gång har åf kontaktat mig ett par dagar senare och enkelt löst problemet så jag har blivit nöjd.

Permalänk
Medlem

Om Webhallen har en lista över saker som inte har returrätt vid öppnad förpackning och varan du köper och använder tillhör en sådan produkt vad är det å bråka om?

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Om Webhallen har en lista över saker som inte har returrätt vid öppnad förpackning och varan du köper och använder tillhör en sådan produkt vad är det å bråka om?

Ångerrätten på distansköp är inget som butiken kan avsäga sig med hjälp av någon påhittad lista.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Köpte en AC som jag var väldigt missnöjd med, pga extremt hög ljudnivå (bor i en etta) och ville nyttja ångerrätten enligt distansköplagen. Lämnade den åter i butik 3 dagar efter köp. Redan i butiken nekades jag återköp, men de satte upp ett ärende för att reda ut internt huruvida jag skulle få lämna tillbaka den eller ej. Idag blev jag åter igen nekad pga:

Nu är jag lite förbryllad - förvisso klassar Webhallen själva en AC som en hygienartikel av väldigt mystiska skäl, förmodligen har de fått för sig att en AC likt en luftrenare har HEPA-filter eller något liknande, men frågan gäller inte Webhallens specifika köpvillkor utan huruvida de kan hävda att distansköplagen inte gäller - eftersom konsumentverket enligt dem också skulle klassa en AC som en hygienartikel? I min mening låter detta fullkomligt orimligt och jag lyckas inte hitta något om detta på konsumentverkets hemsida. Vid första möjliga tillfälle (torsdag) kommer jag att ringa konsumentverket och försöka få ett tydligt svar, men fram tills dess frågar jag här istället, tycker någon att detta låter rimligt?

Produkt: https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Köpte du ACn i butik eller webben? Eller för att klargöra frågan var betalade du någonstans?
Jag har för mig att webhamlen har nån skit i distansköplagen att om du köper online men "betala i butik" så går det som butiksköp och inte distansköp och då får de sätta vilka regler de vill

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Stå på dig TS!

Skrivet av jawik:

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Mobiltelefon är väl den mest intressanta hur de passar in den i Lag 2005:59 Kap 2, 11 §. Att det är för stora prisvariationer eller kanske risk för fläckar av öronvax?

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text

Webhallen kan ju gott ge fan i att sälja produkter de inte tänker ta ansvar för.
Tror jag ska överväga andra butiker än denna framöver faktiskt.

Skrivet av Marcusk:

Köp inte en returvara då så slipper du oroa dig? En returnerad vara ska självklart inte säljas som ny om den är öppnad.

Jag har flertalet gånger varit med om att Webbhallen, när man köper en ny produkt likväl skickar en uppenbart gammal/begagnad produkt. Var ett tag sedan senast, så de kanske gett upp den strategin.

Permalänk
Medlem

@webhallen Kanske ni kan svara direkt vad som får det här att klassas som hygien/hälsoprodukt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Köpte du ACn i butik eller webben? Eller för att klargöra frågan var betalade du någonstans?
Jag har för mig att webhamlen har nån skit i distansköplagen att om du köper online men "betala i butik" så går det som butiksköp och inte distansköp och då får de sätta vilka regler de vill

Mycket riktigt så måste hela köpet genomföras på distans för att lagen ska gälla.

Definitioner
2 § I lagen avses med

distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter ju helt galet att klassa en AC, en luftrenare eller en robotdammsugare som hygienartiklar. Är det så pass grisigt så ersätt filter och ozon-behandla produkten på kundens kostnad vid retur. Inte som att det är en kroppsnära produkt som ett par in-ears hörlurar.

Jag vill inte gå in i en webhallenbutik med AC och utsättas för att dela hygienartiklar med andra kunder....

Att godtyckligt tumma på distansavtalslagen luktar brunt i mitt tycke.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Edge1:

Det stämmer ju att det tar ett tag för ARN att dryfta ärendet, men man kan ju när som helst förlikas och därmed avsluta, vilket logiskt nog leder till att det inte behandlas av ARN. Min erfarenhet av alla seriösa återförsäljare är att så fort de blir varse att det finns ett ärende hos ARN så kontaktar de motpart och försöker lösa ärendet med mycket större flexibilitet än om man bara ringer kundtjänst.

Det var lite intressant då jag fått motsatt besked de få gånger jag haft ARN inblandat (2ggr tror jag).
Har även erfarenhet från ett tidigare jobb där man hade samma linje, dvs ”man inväntar ARNs beslut”.

Skrivet av Edge1:

Det kan man ju tycka vad man vill om, jag har faktiskt sympati för att de som bara svarar i telefon eller står bakom disk inte skall belastas med allt för stort beslutansvar utan bara behöva hålla sig till de riktlinjer som finns. När ARN väl blir inblandat kan någon som har mer vidsträckta befogenheter kliva in istället.

Detta sagt så har jag bara skapat ärende hos ARN 3 ggr under de senaste 5 åren, men varje gång har åf kontaktat mig ett par dagar senare och enkelt löst problemet så jag har blivit nöjd.

Absolut, ingen skugga över någon som lämnat besked. Vissa glömmer lätt det att man pratar med folk som får betalt för att följa riktlinjer som kommer från högre ort. Bra poäng!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, jag tror du misstolkar det lite

Jag tolkar det helt enkelt som att man vill ha andra åsikter/infallsvinklar från andra som kanske varit med om något liknande eller kan juridik på ett annat plan än en själv.

ARN är ju tyvärr inte direkt blixtsnabba och ofta låser det ens möjligheter att få hjälp från andra instanser när man väl tagit det steget

Håller med om att man kan fråga om åsikter och hjälp. Det är toppen och borde fortsätta! Men så fort man taggar återförsäljaren/tillverkaren och vill ha en ”kommentar” så känns det inte som att man är ute efter det. Men jag kanske bara är cynisk haha! Tycker som sagt dock att man absolut ska kunna fråga efter hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Köpte du ACn i butik eller webben? Eller för att klargöra frågan var betalade du någonstans?
Jag har för mig att webhamlen har nån skit i distansköplagen att om du köper online men "betala i butik" så går det som butiksköp och inte distansköp och då får de sätta vilka regler de vill

Allting gjordes över nätet, endast returen i butik. Så ångerrätten borde gälla.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av macan7:

Håller med om att man kan fråga om åsikter och hjälp. Det är toppen och borde fortsätta! Men så fort man taggar återförsäljaren/tillverkaren och vill ha en ”kommentar” så känns det inte som att man är ute efter det. Men jag kanske bara är cynisk haha! Tycker som sagt dock att man absolut ska kunna fråga efter hjälp.

Ah, då är jag med på hur du menar

Mjo, det har funnits exempel på rena name/shame-trådar men dessa försöker vi städa bort så fort de uppdagas.

Däremot när det finns något av ett allmänintresse eller en intressant juridisk fråga så känns det berättigat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången Webhallen hittar på regler som saknar sunt förnuft, vill bara höja ett varningens finger åt denna återförsäljare. Jag har handlat och handlar fortfarande väldigt mycket av Webhallen (lvl 21 VOID) men efter flera år som nöjd kund har Webhallen på senare tid börjat införa regler som missgynnar kunder i allt större mån, och där Webhallen inte varit konsekventa till vad som egentligen gäller när de inför nya regler.

Kanske dags att se över sin affärsmodell.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Däremot tycker jag absolut att köparen bör rengöra produkten innan den återlämnas, förutsatt att det kan göras utan att behöva demontera den.

Att dränera den på kondens (brukar finnas en avtappning), rengöra filter och torka av den borde räcka. Sedan kan man låta den stå en dag eller två för att låta kvarvarande kondens torka och därefter packa den, mer än så ska inte behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Köpte du ACn i butik eller webben? Eller för att klargöra frågan var betalade du någonstans?
Jag har för mig att webhamlen har nån skit i distansköplagen att om du köper online men "betala i butik" så går det som butiksköp och inte distansköp och då får de sätta vilka regler de vill

Om du betalar i butik så har du inte köpt online.

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Köpte en AC som jag var väldigt missnöjd med, pga extremt hög ljudnivå (bor i en etta) och ville nyttja ångerrätten enligt distansköplagen. Lämnade den åter i butik 3 dagar efter köp. Redan i butiken nekades jag återköp, men de satte upp ett ärende för att reda ut internt huruvida jag skulle få lämna tillbaka den eller ej. Idag blev jag åter igen nekad pga:

Nu är jag lite förbryllad - förvisso klassar Webhallen själva en AC som en hygienartikel av väldigt mystiska skäl, förmodligen har de fått för sig att en AC likt en luftrenare har HEPA-filter eller något liknande, men frågan gäller inte Webhallens specifika köpvillkor utan huruvida de kan hävda att distansköplagen inte gäller - eftersom konsumentverket enligt dem också skulle klassa en AC som en hygienartikel? I min mening låter detta fullkomligt orimligt och jag lyckas inte hitta något om detta på konsumentverkets hemsida. Vid första möjliga tillfälle (torsdag) kommer jag att ringa konsumentverket och försöka få ett tydligt svar, men fram tills dess frågar jag här istället, tycker någon att detta låter rimligt?

Produkt: https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Stå på dig, dom försökte neka mig att lämna tillbaka en sportklocka i obruten förpackning som köpts via nätet på grund av att den var hygienartikel. Fick jiddra med dom en stund i butik men efter att ha krävt ett skriftligt besked att dom nekade min ångerrätten så tog dom tillbaka den.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ångerrätten på distansköp är inget som butiken kan avsäga sig med hjälp av någon påhittad lista.

Nä, men lagen har ett gäng undantag. Specifikt:

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

Dold text

Hela diskussionen handlar väl mer om en AC kan räknas som undantag pga hygienskäl (punkt 5) eller inte. Jag tycker det låter ganska underligt själv och hade inte alls blivit glad om jag var i TS sits.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Tror att du kan ha ett ganska starkt case.

Isåfall borde luftrenare och robotdammsugare även de klassificeras som "hygienartiklar"
Å grundar de beslutet på allergi så återstår ju frågan hur de klassar t.ex gamingstolar eller för den delen datorer.

Sist jag kollade hade datorer fläktar som flyttade runt damm och riskerar samla på sig allergener.

MediaMarkt har redan hunnit före dig:

"Produkter som används på/i eller nära kroppen räknar vi till hygienartiklar. Exempel på sådana är rakapparater, tandborstar och in-ear hörlurar. Även vissa typer av hushållsprodukter faller under den här kategorin, som exempelvis mixer, dammsugare och diverse köksredskap (såsom stekpanna, knivar, köttkvarn, kaffebryggare m.m.). "

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Håller med om att man kan fråga om åsikter och hjälp. Det är toppen och borde fortsätta! Men så fort man taggar återförsäljaren/tillverkaren och vill ha en ”kommentar” så känns det inte som att man är ute efter det. Men jag kanske bara är cynisk haha! Tycker som sagt dock att man absolut ska kunna fråga efter hjälp.

Det är ju jättebra att man taggar och hänger ut ÅF. De är inga privatpersoner. Om dom blir ledsna över en sån här tråd får dom bli det. Folk behöver varnas och upplysas om allt vad som innebär av att handla från dom. Nästa person som köper en AC kanske har läst detta och kollar upp med en annan ÅF som har öppet köp på den.

I det här fallet bör TS kolla upp med ARN eller annan myndighet/organisation om Webbhallen verkligen får klassa AC som hygienartikel. Kanske ingår i nån pandemilag?

Permalänk
Medlem

Jag reagerar nog mest på att du vill lämna tillbaka den på premisen att ljudnivån inte är vad som utlovats?

Antar att i produktbeskrivningen så finns dB angivet?
Är ju bara kolla om det angivna dB talet överstiger den faktiska, om så är fallet så är det glasklart, annars blir det ju mer jobbigt.
Inte Webhallens ansvar att hålla koll på deras kunders kunskap i olika fält är jag rädd för.

Räcker ju inte riktigt med att säga att man är missnöjd när all specifikation finns listad så leta fel där så blir det betydligt mycket lättare att få igenom ditt ärende.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Jag reagerar nog mest på att du vill lämna tillbaka den på premisen att ljudnivån inte är vad som utlovats?

Antar att i produktbeskrivningen så finns dB angivet?
Är ju bara kolla om det angivna dB talet överstiger den faktiska, om så är fallet så är det glasklart, annars blir det ju mer jobbigt.
Inte Webhallens ansvar att hålla koll på deras kunders kunskap i olika fält är jag rädd för.

Räcker ju inte riktigt med att säga att man är missnöjd när all specifikation finns listad så leta fel där så blir det betydligt mycket lättare att få igenom ditt ärende.

Räcker att säga att man inte vill ha produkten längre, man behöver inte uppge något skäl.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Med den uppdaterade konsumentköplagen så har Webhallen rätt att göra en noggrann rengöring på kundens bekostnad om de misstänker att detta behövs. Det är ingen anledning att neka ångerrätt.

Jag är med på ditt resonemang...
Fast vad kostar en "rengöring" då? Enheten ska monteras ner och rengöras. Knappast något arbetarna på webhallen gör. Så enheten ska skickas iväg, rengöras och skickas tillbaka. Säg att det kostar 1000:- i timmen för arbetet. Man kommer ju snabbt upp i en ganska hög kostnad. Ska det sluta med att köparen som köpt enheten inte får tillbaka några pengar eller tom blir skyldig mer pengar? Lättare att bara stoppa denna typ av återköp.

Är lite djävulens advokat nu men det är inte så simpelt som många får det att låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Om Webhallen har en lista över saker som inte har returrätt vid öppnad förpackning och varan du köper och använder tillhör en sådan produkt vad är det å bråka om?

tror inte att säljarens "undantagslista" håller inför ARN eller rätten om man skulle nu driva upp det så långt.
dessa "undantagslista" är ungefär lika hållbart som valfri ToS på sidor och program inför rättan. altså att det inte alls håller och att lagen står över det säljaren hitta på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det är ju jättebra att man taggar och hänger ut ÅF. De är inga privatpersoner. Om dom blir ledsna över en sån här tråd får dom bli det. Folk behöver varnas och upplysas om allt vad som innebär av att handla från dom. Nästa person som köper en AC kanske har läst detta och kollar upp med en annan ÅF som har öppet köp på den.

I det här fallet bör TS kolla upp med ARN eller annan myndighet/organisation om Webbhallen verkligen får klassa AC som hygienartikel. Kanske ingår i nån pandemilag?

Jag vet inte.. känns som att det finns andra kanaler för att reda ut om webhallen gör fel. Typ som ARN. Det är ju inte som att de försöker dölja att de nekar dem. Det står rakt ut hur de hanterar det på deras hemsida.

Det skapar en väldigt tråkig attityd mot återförsäljare också. Jag har uppskattat deras och andra återförsäljares/leverantörers närvaro senaste tiden. Sånt här lär ju bara skrämma bort eller få dem att känna att det inte är värt att närvara i dessa forum om det bara är används för att hänga ut eller pressa dem på info i enstaka fall.

Istället kanske diskussionen på forumet borde va vad klassas som hygienprodukter generellt och hur mycket får man begränsa distansköpslagen. Det är intressantare.

Istället väljer man att tagga dem och hoppas på att flera tycker webhallen gör fel och de får dålig pr. Fast ingen av oss här vet ens om webhallen har fel. Vi bara tror och tycker. Men webhallen kanske viker sig för att de vill ju inte se dåliga ut?

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Allting gjordes över nätet, endast returen i butik. Så ångerrätten borde gälla.

Kan ju tillägga att Webhallens öppet köp i butik etc är ett rätt nytt påfund, de var väldigt dåliga på det för bara några år sen.
T.ex. om du beställde via nätet och betalade i butik så var det inget öppet köp.

Men de har helt klart bättrat sig nu, även fast deras hygienlista är lite godtycklig

Om de fortsatt nekar återköp så är nog det enda du kan åberopa ljudet om det inte stämmer med vad de angivit

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter ju helt galet att klassa en AC, en luftrenare eller en robotdammsugare som hygienartiklar. Är det så pass grisigt så ersätt filter och ozon-behandla produkten på kundens kostnad vid retur. Inte som att det är en kroppsnära produkt som ett par in-ears hörlurar.

…så galet är det inte, jag skulle aldrig vilja köpa en luftrenare eller dammsugare som någon annan använt innan och med tanke på webhallens inställning så får jag dra slutsatsen att jag inte är ensam om att tänka så. Varan har alltså tappat en betydande del av sitt värde genom att någon använt den.

Visa signatur

Dator: Mac