AMD slopar nya drivrutiner för Radeon RX 300-serien och äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ändå skillnad. Korten blir inte obrukbara för att de slutar uppdatera just det kortet i drivrutinerna. De kommer fungera i fortsättningen också. Att man från tillverkarens sida slutar göra optimeringar för nyare spel, som många gånger kortet ändå inte säkert orkar med och det dessutom saknas hårdvarustöd för nya funktioner i APIn, är inget konstigt.

Som jag skrev tidigare. Mitt gamla HD 5870 har inte fått några nya optimeringar/uppdateringar i drivrutinerna sedan 2015, likväl fungerar det fortfarande precis lika bra som det gjorde innan.

Vad de gäller R9 är de där faktiskt ren bull....

Sitter på ett R9 Fury och kan ärligt säga jag inte såg denna komma riktigt än, kortet drar ju fortfarande runt allt som finns på marknaden godkänt i 1080p... Så kanske inte fortsatt blir fallet när optimeringar uteblir när prestandan i grunden finns där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Toppmodellerna R9 borde fortsätta få drivrutiner ett tag till.

Drivrutinerna är oftast per arkitektur, så om toppmodellen stöds stöds resten också.

Skrivet av Alphahanne:

... Korten blir inte obrukbara för att de slutar uppdatera just det kortet i drivrutinerna. De kommer fungera i fortsättningen också. ...
Mitt gamla HD 5870 har inte fått några nya optimeringar/uppdateringar i drivrutinerna sedan 2015, likväl fungerar det fortfarande precis lika bra som det gjorde innan.

Korten blir obrukbara när drivrutinerna inte fungerar med operativsystemet.
Det stora frågetecknet är om drivrutiner till Windows 10 kommer fungera med Windows 11.

Skrivet av Trihxeem:

Well om ett kort nu är 10 år gammalt...

Det är inte 10 år sedan Polaris släpptes, än mindre Vega.
Tittar man på breddsegmentet (sett till antalet användare) med kort nära 2000 kr och neråt så är Polaris i praktiken den allra nyaste arkitekturen från AMD, så det är den näst senaste de nu väljer att slopa stödet för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Om man sitter med ett så här gammalt grafikkort så kanske det är dags att uppgradera. Eller vänta, nej just det...

Vore ju rätt klädsamt av Nvidia att extenda supporten för sina äldre modeller så länge grafikkortbristen varar.

Så här skrev jag när Nvidia gick ut med motsvarande information om att de slutar supporta Kepler. Samma gäller så klart också AMD.

Öppet mål för AMD att spela in i, men nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inom många branscher så finns det krav att det ska finnas reservdelar till produkter i minst 10 år efter att produkten slutar levereras. Samma sak borde gälla denna typ av produkter kan man tycka.

Detta är bra, men inget jag känner till. Vad är det för produkter?

Är de produkterna inom de brancherna jämförbara med ett grafikkort?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Detta är bra, men inget jag känner till. Vad är det för produkter?

Är de produkterna inom de brancherna jämförbara med ett grafikkort?

Det gäller både och, i dessa fall handlar det om industriprodukter för maskiner där det finns som krav att man ska kunna tillhandahålla en ersättare, reservdel eller annan lösning i minst 10 år efter att produkten utgått. Pratade senast med Danfoss gällande deras linksystem till elementtermostater som också utgått men kommer finnas att tillgå i minst 10 år till.

Inom IT-marknaden så finns inte några av dessa krav vad jag vet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det gäller både och, i dessa fall handlar det om industriprodukter för maskiner där det finns som krav att man ska kunna tillhandahålla en ersättare, reservdel eller annan lösning i minst 10 år efter att produkten utgått. Pratade senast med Danfoss gällande deras linksystem till elementtermostater som också utgått men kommer finnas att tillgå i minst 10 år till.

Inom IT-marknaden så finns inte några av dessa krav vad jag vet.

Inom IT-marknaden finns dessa grejer, men det kostar mer än vad en privatperson är villig att betala för.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det gäller både och, i dessa fall handlar det om industriprodukter för maskiner där det finns som krav att man ska kunna tillhandahålla en ersättare, reservdel eller annan lösning i minst 10 år efter att produkten utgått. Pratade senast med Danfoss gällande deras linksystem till elementtermostater som också utgått men kommer finnas att tillgå i minst 10 år till.

Inom IT-marknaden så finns inte några av dessa krav vad jag vet.

Jo, det finns inom IT-marknaden. Då lagerhåller man vissa produkter. Styrkort som kanske är 30 år gamla, etc. Edit: Jobbade på ett ställe där det var något norskt ställe som hörde av sig till oss, något forskningscenter. Mitt i natten, ingen dokumentation alls, SLA på 4h. Väcka alla chefer, de fick rota fram någon som kunde rota fram något som fick flygas dit med helikopter.

Ja, lite skillnad på produkter och slutkunder där. Göran Nilsson, 58, som har valsat plåt sedan han fick sitt första jobb när han var 17 år. Nedtiden kostar tusentals kronor per minut. Samt Emil (xXx_360NoScopeKillerz_xXx) Hansson, 13 år, som vill spela Battlefield med sina kompisar. ... lite skämt, lite allvar.

Den enda stora industrin runt grafikkort är väl miners, 3d-artister och maskininlärning. Och där kan/behöver man i många fall uppgradera ofta för bättre prestanda. Eftersom kort inte kostar så mycket jämfört med skillnaden i arbetstid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jo, det finns inom IT-marknaden. Då lagerhåller man vissa produkter. Styrkort som kanske är 30 år gamla, etc. Edit: Jobbade på ett ställe där det var något norskt ställe som hörde av sig till oss, något forskningscenter. Mitt i natten, ingen dokumentation alls, SLA på 4h. Väcka alla chefer, de fick rota fram någon som kunde rota fram något som fick flygas dit med helikopter.

Ja, lite skillnad på produkter och slutkunder där. Göran Nilsson, 58, som har valsat plåt sedan han fick sitt första jobb när han var 17 år. Nedtiden kostar tusentals kronor per minut. Samt Emil (xXx_360NoScopeKillerz_xXx) Hansson, 13 år, som vill spela Battlefield med sina kompisar. ... lite skämt, lite allvar.

Den enda stora industrin runt grafikkort är väl miners, 3d-artister och maskininlärning. Och där kan/behöver man i många fall uppgradera ofta för bättre prestanda. Eftersom kort inte kostar så mycket jämfört med skillnaden i arbetstid.

Absolut gäller det helt olika kunder men ser man till exempel på Danfoss som i detta fall med deras Link är mot privatpersoner så gäller det även här.
Har också jobbat i den branschen då man helt enkelt fått ringa och väcka både chefer och tyskar bara för att någon ska kunna skicka en pryl för 50 kr med helikopter eller taxibil bara för att en maskin står stilla och måste gå.

Jag ser problemet i ett längre perspektiv och absolut inte bara gällande GPU:er då fler och fler saker kräver en uppkoppling mot server för att faktiskt fungera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är synd, speciellt när GPUmarknaden ser ut som den gör. 290x exempelvis presterar ju nästan som 1060 och kan faktiskt spela nya spel även om det inte är maxade inställningar så fortsatta optimeringar för nya spel är inte helt bortkastade. Sen har man nu slopat stöd för ännu bättre GPUer än det som R9 Fury/nano. Känns inte riktigt som samma sak som när Nvidia slutade stöda Kepler.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inom IT-marknaden så finns inte några av dessa krav vad jag vet.

Kan det bero på att IT utvecklas oerhört mycket fortare samt att privatkunder inte vill betala flera tusen extra för ett decenniums support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Korten blir obrukbara när drivrutinerna inte fungerar med operativsystemet.
Det stora frågetecknet är om drivrutiner till Windows 10 kommer fungera med Windows 11.

Det hindrar ju inte att man använder senaste fungerande drivrutin.

Ja, det är ju en fråga som är relevant. Skulle det vara så att den inte gör det så kommer det nog bli en sådan skitstorm att AMD släpper ett paket för W11. De skjuter sig själva i foten om de inte gör det. Men det lär visa sig. Hittills har det väl ändå varit så att de senaste drivrutinerna för t.ex. W7 fungerade i W8, de senaste för W8.1 fungerade i W10. Jag kan dock minnas fel så ska inte gå ed på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

... W7 fungerade i W8, de senaste för W8.1 fungerade i W10. ...

Den typen av "mindre" uppgraderingar i OS har oftast fungerat, ja. Samtidigt finns även exempel på där det inte fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Varför verkar så många tro eller bete sig som att en GPU blir obrukbar för att det inte släpps nya drivrutiner till den?

Okunniga och allmänt gnälliga.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köra alla nya spel på gamla grafikkortsdrivrutiner så länge det är en directx version som stöds av grafikkortet? Undrar i så fall hur mycket sämre prestandan blir om man inte får optimeringar för de nya spelen? Sitter i princip på en drös gamla grafikkort i alla mina riggar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer man kunna köra alla nya spel på gamla grafikkortsdrivrutiner så länge det är en directx version som stöds av grafikkortet? Undrar i så fall hur mycket sämre prestandan blir om man inte får optimeringar för de nya spelen? Sitter i princip på en drös gamla grafikkort i alla mina riggar.

Kan ju inte garantera men själv har jag aldrig råkat ut för något spel som inte gått köra på mitt gamla HD 5870 så länge de har stöd för DX11. Fram till för ett och ett halvt år sedan när jag uppgraderade gick allt smärtfritt, trots att inga optimeringar gjorts för den gpun sedan 2015. Har inte testat så mycket senaste tiden, många nyare spel är ändå alldeles för krävande för att det ska vara spelbart i 1080p med det kortet men rent teoretiskt borde spel med DX11 fungera. Vulcan har jag inte testat på det, borde kanske göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nu släpper nvidia stöd för kort upp till och med gtx 700-serien, var är nyheten om det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu släpper nvidia stöd för kort upp till och med gtx 700-serien, var är nyheten om det?

Den nyheten kom ungefär en vecka före den du kommenterade på, nyheten finns länkad i artikeln.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6