Fortnite krashar hela tiden. Ominstallerat spel och OS. Samma problem

Permalänk
Medlem

Fortnite krashar hela tiden. Ominstallerat spel och OS. Samma problem

Hej!
Som rubriken lyder, Fortnite kraschar hela tiden på grabbens dator.
Han sitter på:
Ryzen 7 3700X
RTX 3060 Zotac
16GB

så prestandan bör det iaf inte vara några problem med

Senaste dagarna när han försökt starta spelet så kan han spela allt från 1 minut till 10 min och sen är det slut på det roliga.
Har följt alla råd jag lyckats hitta men inget bättre av det
DirectX, ändrat inställningar, ställt ner grafik, uppdaterat drivare mm

Är det någon annan som upplever samma problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Kört ett memtest?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kört ett memtest?

Nej. Plockar ner det nu och kör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snakes:

Nej. Vad bör jag leta efter där?

Den säger till om det är fel på datorns minnen.

Hur är det med kylningen i datorn? Det har ju blivit ganska mycket varmare i stora delar av Sverige de senaste veckorna vilket kan ställa till det för dåligt kylda komponenter.

Ytterligare en sak att kolla efter är om det finns något program för automatisk överklockning som kickat in.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den säger till om det är fel på datorns minnen.

Hur är det med kylningen i datorn? Det har ju blivit ganska mycket varmare i stora delar av Sverige de senaste veckorna vilket kan ställa till det för dåligt kylda komponenter.

Ytterligare en sak att kolla efter är om det finns något program för automatisk överklockning som kickat in.

Kylning till processorn är en Corsair H110i. 3 st chassifläktar (1x120 2x140). Heatsink på m2-disken.
Grejerna är helt nya tillråga på allt.

Ska kolla i bios om klockning men det ska inte vara igång. Allt är original.

Tack förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den säger till om det är fel på datorns minnen.

Hur är det med kylningen i datorn? Det har ju blivit ganska mycket varmare i stora delar av Sverige de senaste veckorna vilket kan ställa till det för dåligt kylda komponenter.
Ytterligare en sak att kolla efter är om det finns något program för automatisk överklockning som kickat in.

Körde memtest men fick inte något fel.
Känns som något är riktigt fel.
Han sa att fler spel låste sig och visade "Roblox" som efter några minuter tvärstannade.
Även "GTA" gör kraschar.

Han ska ladda ner fler spel idag och se om han får samma "fel"

OM jag inte är ute och cyklar helt så slutade fläktarna på GPU snurra samtidigt som spelet stannade. Men det kanske ska vara så iofs, att när spelet avslutas så stoppas fläktarna.

Permalänk
Medlem

Låter som när mitt Corsair nätaggregat gav upp.
Kunde surfa utan problem,men spela funkade i allt från 30sec till flera minuter.

Ta och kolla vad du har för värden på "linorna" i Bios,en..
Kom inte riktigt ihåg vilken den var som felande för mig,men mitt värde hoppade upp och ned i Bios,en.

Köpte en ny psu,värdet stabilt,inga kraschar efter det🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Körde memtest men fick inte något fel.
Känns som något är riktigt fel.
Han sa att fler spel låste sig och visade "Roblox" som efter några minuter tvärstannade.
Även "GTA" gör kraschar.

Han ska ladda ner fler spel idag och se om han får samma "fel"

OM jag inte är ute och cyklar helt så slutade fläktarna på GPU snurra samtidigt som spelet stannade. Men det kanske ska vara så iofs, att när spelet avslutas så stoppas fläktarna.

Skrivet av Fahla:

Låter som när mitt Corsair nätaggregat gav upp.
Kunde surfa utan problem,men spela funkade i allt från 30sec till flera minuter.

Ta och kolla vad du har för värden på "linorna" i Bios,en..
Kom inte riktigt ihåg vilken den var som felande för mig,men mitt värde hoppade upp och ned i Bios,en.

Köpte en ny psu,värdet stabilt,inga kraschar efter det🙂

Låter absolut som att det är PSU som get upp. Så fort det kommer över en viss gräns så slutar det att mata till grafikkort mm. Men är allt nytt i chassit? Eller har ni kört på en uppgradering av vissa delar och då sparat den nätdel som satt i chassit sedan tidigare? Är burken dammig så att den kyler sig dåligt? Har ni av installerat alla gamla drivrutiner innan ni bytte grafikkort och gjorde nyinstallation av nya drivrutiner?

Många frågor blev det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Låter som när mitt Corsair nätaggregat gav upp.
Kunde surfa utan problem,men spela funkade i allt från 30sec till flera minuter.

Ta och kolla vad du har för värden på "linorna" i Bios,en..
Kom inte riktigt ihåg vilken den var som felande för mig,men mitt värde hoppade upp och ned i Bios,en.

Köpte en ny psu,värdet stabilt,inga kraschar efter det🙂

Skrivet av NightFred:

Låter absolut som att det är PSU som get upp. Så fort det kommer över en viss gräns så slutar det att mata till grafikkort mm. Men är allt nytt i chassit? Eller har ni kört på en uppgradering av vissa delar och då sparat den nätdel som satt i chassit sedan tidigare? Är burken dammig så att den kyler sig dåligt? Har ni av installerat alla gamla drivrutiner innan ni bytte grafikkort och gjorde nyinstallation av nya drivrutiner?

Många frågor blev det.

Ominstallerade allt senast igår, from scratch. Den är inte dammig heller. Nybyggd sedan ca 1 månad.
Komponentmässigt är allt detta är nytt, plus GPU samt m2.

Kändes som ett 750 bör vara tillräckligt. Men är det som sagt ändå trasigt så kommer det ju inte funka.
Det är som du skriver. Att surfa och kolla Netflix funkar men inte att spela.

Jag ska testa med mitt nätagg och om det är det som är felet.

Tack för hjälpen sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Ominstallerade allt senast igår, from scratch. Den är inte dammig heller. Nybyggd sedan ca 1 månad.
Komponentmässigt är allt detta är nytt, plus GPU samt m2.
https://i.imgur.com/S5XWCW3.png

Kändes som ett 750 bör vara tillräckligt. Men är det som sagt ändå trasigt så kommer det ju inte funka.
Det är som du skriver. Att surfa och kolla Netflix funkar men inte att spela.

Jag ska testa med mitt nätagg och om det är det som är felet.

Tack för hjälpen sålänge

CX serien från Corsair är ökänd för att ge typiska budget nätaggs fel.

Vill fortsätta använda såna behöver man vara beredd att felsöka med ett annat nätagg varje gång datorn får konstiga fel. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge fel pga strömmen från sämre nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Hej!
Som rubriken lyder, Fortnite kraschar hela tiden på grabbens dator.
Han sitter på:
Ryzen 7 3700X
RTX 3060 Zotac
16GB

så prestandan bör det iaf inte vara några problem med

Senaste dagarna när han försökt starta spelet så kan han spela allt från 1 minut till 10 min och sen är det slut på det roliga.
Har följt alla råd jag lyckats hitta men inget bättre av det
DirectX, ändrat inställningar, ställt ner grafik, uppdaterat drivare mm

Är det någon annan som upplever samma problem?

har du kollat om minnet är godkänt för dit moderkort. Ser att många bara ska ha det billigaste hela tiden
men kollar inte upp om dom är godkända för moderkortet och sen får dom problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

CX serien från Corsair är ökänd för att ge typiska budget nätaggs fel.

Vill fortsätta använda såna behöver man vara beredd att felsöka med ett annat nätagg varje gång datorn får konstiga fel. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge fel pga strömmen från sämre nätagg.

Ska som sagt kolla med mitt egna nätagg när jag kommer hem.

Skrivet av stenis72:

har du kollat om minnet är godkänt för dit moderkort. Ser att många bara ska ha det billigaste hela tiden
men kollar inte upp om dom är godkända för moderkortet och sen får dom problem.

Ja, det ska jag ha kollat upp inför köpet men får dubbelkolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

har du kollat om minnet är godkänt för dit moderkort. Ser att många bara ska ha det billigaste hela tiden
men kollar inte upp om dom är godkända för moderkortet och sen får dom problem.

Asus sida:

Inet:

Kan det vara något?
Ser att tredje bokstaven skiljer. Samt "B" och "C" i mitten.

Permalänk
Medlem

ja det kan det vara du har inga andra minnen att prova med

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Ominstallerade allt senast igår, from scratch. Den är inte dammig heller. Nybyggd sedan ca 1 månad.
Komponentmässigt är allt detta är nytt, plus GPU samt m2.
https://i.imgur.com/S5XWCW3.png

Kändes som ett 750 bör vara tillräckligt. Men är det som sagt ändå trasigt så kommer det ju inte funka.
Det är som du skriver. Att surfa och kolla Netflix funkar men inte att spela.

Jag ska testa med mitt nätagg och om det är det som är felet.

Tack för hjälpen sålänge

Skrivet av snakes:

Asus sida:
https://i.imgur.com/lSYf6Xt.png

Inet:
https://i.imgur.com/cRfCB79.png

Kan det vara något?
Ser att tredje bokstaven skiljer. Samt "B" och "C" i mitten.

OK, men det låter ju bra. Då kan vi utesluta drivrutiner och damm mm. Dock märkligt att en ny PSU strular men det kan hända och har också hört andra som har problemmed sina CX agg. Som nämns här ovan.
När det kommer till minnena så är det viktigt att alla siffror och bokstäver stämmer. Speciellt om vi nu felsöker. Men samtidigt kan flera säga att de aldrig brytt sig om det och aldrig haft problem. Så frågan är hur mycket det påverkar med de två bokstäver. Men har du möjlighet att testa en annan uppsättning minnen så vore det bra i uteslutsmetod.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

ja det kan det vara du har inga andra minnen att prova med

Ska plockas ur de som sitter i min dator och se vad som händer

Skrivet av NightFred:

OK, men det låter ju bra. Då kan vi utesluta drivrutiner och damm mm. Dock märkligt att en ny PSU strular men det kan hända och har också hört andra som har problemmed sina CX agg. Som nämns här ovan.
När det kommer till minnena så är det viktigt att alla siffror och bokstäver stämmer. Speciellt om vi nu felsöker. Men samtidigt kan flera säga att de aldrig brytt sig om det och aldrig haft problem. Så frågan är hur mycket det påverkar med de två bokstäver. Men har du möjlighet att testa en annan uppsättning minnen så vore det bra i uteslutsmetod.

Har bytt PSU nu med samma problem fortfarande
Ska testa att byta minnen och se vad som händer.

En av gång när jag startade spelet så startade även hela datorn om, utan förvarning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Ska plockas ur de som sitter i min dator och se vad som händer

Har bytt PSU nu med samma problem fortfarande
Ska testa att byta minnen och se vad som händer.

En av gång när jag startade spelet så startade även hela datorn om, utan förvarning.

Inte för att vara dum på något sätt men sitter alla sladdar i som de skall? är de ordentligt intryckta (har hänt mig), moderkortet sitter fast med distanser emellan osv. För felar det med både nätdel annan nätdel och med andra minnen så blir ju nästa steg mjukvara? C:/ disken eller moderkortsfel? För någon stans sitter ju orsaken till problemet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

har du kollat om minnet är godkänt för dit moderkort. Ser att många bara ska ha det billigaste hela tiden
men kollar inte upp om dom är godkända för moderkortet och sen får dom problem.

Skrivet av stenis72:

ja det kan det vara du har inga andra minnen att prova med

Skrivet av NightFred:

OK, men det låter ju bra. Då kan vi utesluta drivrutiner och damm mm. Dock märkligt att en ny PSU strular men det kan hända och har också hört andra som har problemmed sina CX agg. Som nämns här ovan.
När det kommer till minnena så är det viktigt att alla siffror och bokstäver stämmer. Speciellt om vi nu felsöker. Men samtidigt kan flera säga att de aldrig brytt sig om det och aldrig haft problem. Så frågan är hur mycket det påverkar med de två bokstäver. Men har du möjlighet att testa en annan uppsättning minnen så vore det bra i uteslutsmetod.

Skrivet av NightFred:

Inte för att vara dum på något sätt men sitter alla sladdar i som de skall? är de ordentligt intryckta (har hänt mig), moderkortet sitter fast med distanser emellan osv. För felar det med både nätdel annan nätdel och med andra minnen så blir ju nästa steg mjukvara? C:/ disken eller moderkortsfel? För någon stans sitter ju orsaken till problemet.

Tusan, en sak till! Ibland så startar datorn upp till bios direkt och inte Windows. Detta hände även vid allra första installationen av datorn. Det hände självklart nyss när jag startade upp med det andra nätagget i, därför jag kom på det. Har hänt några gånger innan men efter en omstart så bootar Windows igen.
Med tanke på NightFred´s inlägg om moderkortsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Tusan, en sak till! Ibland så startar datorn upp till bios direkt och inte Windows. Detta hände även vid allra första installationen av datorn. Det hände självklart nyss när jag startade upp med det andra nätagget i, därför jag kom på det. Har hänt några gånger innan men efter en omstart så bootar Windows igen.
Med tanke på NightFred´s inlägg om moderkortsfel.

Är ramminnet inställt på xmp/docp så det har rätt ströminställningar?

Permalänk
Medlem

vill minnas att vi körde Fortnite som admin, löste problem med krascher... både Epiclauncher & Fortnite

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Inte för att vara dum på något sätt men sitter alla sladdar i som de skall? är de ordentligt intryckta (har hänt mig), moderkortet sitter fast med distanser emellan osv. För felar det med både nätdel annan nätdel och med andra minnen så blir ju nästa steg mjukvara? C:/ disken eller moderkortsfel? För någon stans sitter ju orsaken till problemet.

Har tryckt till alla kablar, varav en (cpu) klickade lite grann. Men samma problem fortfarande. Nu blev det som artefakter inne i spelet och datorn bootade om.

Skrivet av PeoplesMC:

Är ramminnet inställt på xmp/docp så det har rätt ströminställningar?

Nej, där tappade du mig lite.
Har bara klickat i dem och kört. Har rullat en månad men nu för någon dag sen så började som sagt problemen

Skrivet av Factorial112:

vill minnas att vi körde Fortnite som admin, löste problem med krascher... både Epiclauncher & Fortnite

Testade det innan ominstall mm men det funkade inte. Har samma problem i andra spel, dessvärre inte bara Fortnite

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Hej!
Som rubriken lyder, Fortnite kraschar hela tiden på grabbens dator.
Han sitter på:
Ryzen 7 3700X
RTX 3060 Zotac
16GB

så prestandan bör det iaf inte vara några problem med

Senaste dagarna när han försökt starta spelet så kan han spela allt från 1 minut till 10 min och sen är det slut på det roliga.
Har följt alla råd jag lyckats hitta men inget bättre av det
DirectX, ändrat inställningar, ställt ner grafik, uppdaterat drivare mm

Är det någon annan som upplever samma problem?

har inte kollat igenom allt men har du upp daterat biosen till nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Har tryckt till alla kablar, varav en (cpu) klickade lite grann. Men samma problem fortfarande. Nu blev det som artefakter inne i spelet och datorn bootade om.
Nej, där tappade du mig lite.
Har bara klickat i dem och kört. Har rullat en månad men nu för någon dag sen så började som sagt problemen
Testade det innan ominstall mm men det funkade inte. Har samma problem i andra spel, dessvärre inte bara Fortnite

Ok då kan de va värt att testa, gå in i bios, borde va lätt att hitta memory profile eller nått liknande, på asus brukar de heta D.O.C.P profile, andra XMP, är inte en profil vald så är stor chans att de bara körs i nått default, och inte de inställningar som minnet är menat att köras i. Kanske inte är det som är problemet då de brukar gå helt okej att köras i default, även om de körs lite långsammare,2400 istället för 3200mhz och antagligen på lägre spänning. Men jag skulle testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

har inte kollat igenom allt men har du upp daterat biosen till nyaste.

Har nu uppdaterat till senaste
2 av ggr som jag var inne i bios upplevade jag att det gick som sirap. Men när jag skulle uppdatera, alltså innan, så flöt det på som vanligt.

Skrivet av PeoplesMC:

Ok då kan de va värt att testa, gå in i bios, borde va lätt att hitta memory profile eller nått liknande, på asus brukar de heta D.O.C.P profile, andra XMP, är inte en profil vald så är stor chans att de bara körs i nått default, och inte de inställningar som minnet är menat att köras i. Kanske inte är det som är problemet då de brukar gå helt okej att köras i default, även om de körs lite långsammare,2400 istället för 3200mhz och antagligen på lägre spänning. Men jag skulle testa.

Hittade inställningen som var satt som default men ändrade till "rätt"
Dessvärre kvarstår problemet.
Kunde spela två matcher Fortnite, sen var det stopp igen.
Har även testat Furmark utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Har nu uppdaterat till senaste
2 av ggr som jag var inne i bios upplevade jag att det gick som sirap. Men när jag skulle uppdatera, alltså innan, så flöt det på som vanligt.
Hittade inställningen som var satt som default men ändrade till "rätt"
Dessvärre kvarstår problemet.
Kunde spela två matcher Fortnite, sen var det stopp igen.
Har även testat Furmark utan några som helst problem.

Moderkortet stämmer överens med den CPU som är vald så det skall egentligen inte vara något problem. Man kan köra 5000 serien också men då krävs en Bios uppdatering. Minnena är testade med olika men problemet kvarstår. Har ni testat att bara köra på en sticka åt gången för att utesluta att ett av dem är dåliga? Med tanke på att datorn fungerat i en månad och nu inte alls. Är C-disken ny eller gammal? Kan det vara fel på den som nu ställer till? Kan det vara ett Virus som överbelastar disken? Ni har testat om med annan PSU men har ni testat med annat GPU? Om inget annat hjälper så är det nog bara att lämna in datorn för kontroll med tanke på att alla saker är så nya och att felet plötsligt uppkommer efter en månads användning.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Minns att jag hade enorma problem då datorn reagerade på spel som gav hög fps på samma sätt som beskrivs här. Det löste sig för mig genom att hitta en inställning i BIOS som hette något i stil med Power surge protection. Den ska skydda mot strömspikar men baserat på vad jag läst så kan den vara för känslig i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Moderkortet stämmer överens med den CPU som är vald så det skall egentligen inte vara något problem. Man kan köra 5000 serien också men då krävs en Bios uppdatering. Minnena är testade med olika men problemet kvarstår. Har ni testat att bara köra på en sticka åt gången för att utesluta att ett av dem är dåliga? Med tanke på att datorn fungerat i en månad och nu inte alls. Är C-disken ny eller gammal? Kan det vara fel på den som nu ställer till? Kan det vara ett Virus som överbelastar disken? Ni har testat om med annan PSU men har ni testat med annat GPU? Om inget annat hjälper så är det nog bara att lämna in datorn för kontroll med tanke på att alla saker är så nya och att felet plötsligt uppkommer efter en månads användning.

Disken är helt ny även den. Sak testa med hans gamla (även det en m2) I övrig ska jag testa de andra förslagen du nämner. Börjar känna att jag är på väg att ge upp snart. Har kollat upp med att isf skicka in den och ta den kostnaden istället.

Skrivet av Karma_3750:

Minns att jag hade enorma problem då datorn reagerade på spel som gav hög fps på samma sätt som beskrivs här. Det löste sig för mig genom att hitta en inställning i BIOS som hette något i stil med Power surge protection. Den ska skydda mot strömspikar men baserat på vad jag läst så kan den vara för känslig i många fall.

Det ska jag gå in och kika på så fort jag är hemma igen. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Disken är helt ny även den. Sak testa med hans gamla (även det en m2) I övrig ska jag testa de andra förslagen du nämner. Börjar känna att jag är på väg att ge upp snart. Har kollat upp med att isf skicka in den och ta den kostnaden istället.
Det ska jag gå in och kika på så fort jag är hemma igen. Tack.

Prova att begränsa FPS till någon lämpligt spelbar nivå i Nvidias kontrollpanel för att se om problemet försvinner.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Skrivet av snakes:

Har tryckt till alla kablar, varav en (cpu) klickade lite grann. Men samma problem fortfarande. Nu blev det som artefakter inne i spelet och datorn bootade om.
Nej, där tappade du mig lite.
Har bara klickat i dem och kört. Har rullat en månad men nu för någon dag sen så började som sagt problemen
Testade det innan ominstall mm men det funkade inte. Har samma problem i andra spel, dessvärre inte bara Fortnite

Artefakter tyder på antingen för varmt eller trasigt grafikkort.

Vanligt att minnet på grafikkortet går varmt och har sällan egna tempsensorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Artefakter tyder på antingen för varmt eller trasigt grafikkort.

Vanligt att minnet på grafikkortet går varmt och har sällan egna tempsensorer.

Testa att ösa på så mycket fart som möjligt på grafikkortskylningen och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows