Permalänk
Medlem

/etc/fstab-filen [FAQ?]

Hej.

Tänkte kanske att det kunde vara vettigt att sammanställa en tråd för saker som har varit lite kryptiska för mig (kanske ska in i FAQn?). Hur man får saker att monteras vid boot som en viss användare är ngt jag strulade med ett tag. Detta kanske har stått i massor med trådar, men det kanske underlättar för någon ändå

För att montera en VFAT partition använder jag följande i /etc/fstab:

/dev/partition /mnt/vfat vfat auto,uid=1000,gid=1000,umask=022 0 0

Tänk på att Du måste ha stöd för vfat i kerneln.

För att montera en sambashare som en viss användare använder jag följande i /etc/fstab:

//server/utdelad_resurs /mnt/samba smbfs auto,uid=1000,gid=1000,username=användarnamn,password=lösenord,rw 0 0

Tänk på att sätta rättigheterna på /etc/fstab så att bara root kan läsa den. Du måste ha smbfs installerat för att dett ska funka.

uid=vilken användare det ska monteras som & giu=vilken grupp det ska monteras som (din står i tex. /etc/group).

(det kanske inte är helt 100% korrekt, kom gärna med andra förslag eller bättre förklaringar?)

Permalänk

Vore det inte alldeles utmärkt om du skrev detta i wikin? Bra initiativ i varje fall.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bra mkt bättre om du skrev detta i FAQ:n ist?? Onödigt att starta en tråd om det, bara posta som ett nytt inlägg i FAQ:n ist så ser Linux Lover till att det kommer med i FAQ:n sen.

Permalänk
Medlem

Re: /etc/fstab-filen [FAQ?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
Hej.

Tänkte kanske att det kunde vara vettigt att sammanställa en tråd för saker som har varit lite kryptiska för mig (kanske ska in i FAQn?). Hur man får saker att monteras vid boot som en viss användare är ngt jag strulade med ett tag. Detta kanske har stått i massor med trådar, men det kanske underlättar för någon ändå

För att montera en VFAT partition använder jag följande i /etc/fstab:

/dev/partition /mnt/vfat vfat auto,uid=1000,gid=1000,umask=022 0 0

Tänk på att Du måste ha stöd för vfat i kerneln.

För att montera en sambashare som en viss användare använder jag följande i /etc/fstab:

//server/utdelad_resurs /mnt/samba smbfs auto,uid=1000,gid=1000,username=användarnamn,password=lösenord,rw 0 0

Tänk på att sätta rättigheterna på /etc/fstab så att bara root kan läsa den. Du måste ha smbfs installerat för att dett ska funka.

SMBFS kompileras in i kärnan under fliken Filsystem kan tillägas.

För er som kör gentoo kan också köra

emerge samba

efter det att ni har kompat in stöd i kärnan för det.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Nu så ska vi ta och reda ut en sak. Så som jag har förstått det så ska man antingen kompilera in stöd för smbfs i kärnan ELLER installera samba.

Från hjälpen:

Citat:

SMB (Server Message Block) is the protocol Windows for Workgroups (WfW), Windows 95/98, Windows NT and OS/2 Lan Manager use to share files and printers over local networks. Saying Y here allows you to mount their file systems (often called "shares" in this context) and access them just like any other Unix directory. Currently, this
works only if the Windows machines use TCP/IP as the underlying
transport protocol, and not NetBEUI. For details, read
Documentation/filesystems/smbfs.txt and the SMB-HOWTO, available from <http://www.tldp.org/docs.html#howto>.

Note: if you just want your box to act as an SMB *server* and make
files and printing services available to Windows clients (which need
to have a TCP/IP stack), you don't need to say Y here; you can use
the program SAMBA (available from <ftp://ftp.samba.org/pub/samba/>)

Men när jag försökte på mitt Gentoo-system med att bara ha det i kärnan för att kunna montera min mp3-share så klagade mount på fel filsystem - och jag fick installera hela samba. Kan någon förklara för mig varför man måste installera hela samba under gentoo för att mounta samba-shares, och vilken funktion fyller smbfs i kärnan i sånna fall?

Permalänk
Medlem

Hej Cosmo

Jag tror såhär (dock inget jag lovar säkert)

Man måste skaffa stöd för smbfs i kerneln för att kunna köra smbfs. Jag vet inte hur det är i gentoo men i debian (med apt-get install) får man ned hela samba om man försöker installera bara smbfs. Fast man behöver inte ha någon sambaserver uppe för att kunna mounta samba-shares..

Förtydligade det något?

Hälsningar Ola

Permalänk
Medlem

Det står ju att man behöver inte installera samba bara för att kunna mounta samba-shares. Så varför ska man installera samba, om man bara vill att mount shares? Eller om man nu måste installera samba, vad är det för vits att ha med smbfs i kärnan? Det är ju det jag inte förstår...

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket av det här finns redan i wiki'n?

Permalänk

Re: /etc/fstab-filen [FAQ?]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola
För att montera en sambashare som en viss användare använder jag följande i /etc/fstab:

//server/utdelad_resurs /mnt/samba smbfs auto,uid=1000,gid=1000,username=användarnamn,password=lösenord,rw 0 0

Tänk på att sätta rättigheterna på /etc/fstab så att bara root kan läsa den. Du måste ha smbfs installerat för att dett ska funka.

uid=vilken användare det ska monteras som & giu=vilken grupp det ska monteras som (din står i tex. /etc/group).

jag får inte det här att funka..

jag la till det du skrev i min fstab o konfigurerade innehållet efter dom uppgifter som borde funka för mitt nätverk men när jag laddade om fstaben så fick jag följande felmedelande:

$ sudo mount -a
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //interntipnummer
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

vad betyder detta felmedelandet?

jag har samba installerat o kommer åt nätverket via det.
jag kör ubuntu 5.04.

//anna

uppdatering av inlägget:

sen kollade jag i synaptic o sökte på smbsf
o hittade ett paket som tydligen behövdes för att mounta detta.
så det installerade o tänkte att nu var problemet löst.
men då fick ett annat felmedelande:

:~$ sudo mount -a
Unknown parameter encountered: "TCP_NODELAY SO_RCVBUF"
Ignoring unknown parameter "TCP_NODELAY SO_RCVBUF"

dock fungerade mountningen denna gången
o kataloger o så dök upp mount pointen.
men jag undrar vad felmedelandet betyder?