Hyra bil, utan kreditkort. Tips och idér?

Permalänk
Medlem

Hyra bil, utan kreditkort. Tips och idér?

Jag har en vän som vill hyra bil. Hen saknar kredirkort och inkomst, har dock pengar på banken.
Går det på något vis fixa så det går att hyra bil? Kortet behhöver ingen hög kredit, bara så det går hyra bil.

tips och idér?

Permalänk
Medlem

Betalkort?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det går att hyra med vanligt bankkort (troligen dock ej onlinekort) hos bensinstationskedjorna, i vart fall som svensk. Villkoren hos de internationella hyrbilsföretagen innehåller alla möjliga saker och där vet jag inte om det i praktiken går med bankkort eller inte. Sedan måste man förstås passera rutinkontrollen och inte vara i onåd hos BURF.

Permalänk
Medlem

Var?
Sverige/usa/kina/mars?

Vet att nästan alla hyrbils företag i usa vägrar helt om det ej finns ett kreditkort med i bilden, dvs betalkort räcker inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har hyrt bil ca 20-30 gånger senaste åren i olika europeiska länder. Alltid använt ett vanligt betalkort från visa/mastercard. Aldrig varit problem

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig använt kreditkort när jag hyrt bil, varken i Sverige eller Tyskland.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva ett KREDITkort för att kunna hyra bil? Tyckte det lät konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har inget kreditkort och det har aldrig varit ett problem, varken i Sverige eller utomlands.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skulle man behöva ett KREDITkort för att kunna hyra bil? Tyckte det lät konstigt.

De stora uthyrarna vill veta att de kan dra självrisk. böter och annat man drar på sig, det fungerar dåligt med ett kort hyrestagaren har tömt/där det inte finns utrymme för det. Och ja, de får göra det, står i avtalet man skriver på vid hyrestillfället att man är betalningsansvarig för dylika saker som kan uppkomma. ...och för att säkerställa det är det enklast för dom att kräva kreditkort.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

De stora uthyrarna vill veta att de kan dra självrisk. böter och annat man drar på sig, det fungerar dåligt med ett kort hyrestagaren har tömt/där det inte finns utrymme för det. Och ja, de får göra det, står i avtalet man skriver på vid hyrestillfället att man är betalningsansvarig för dylika saker som kan uppkomma. ...och för att säkerställa det är det enklast för dom att kräva kreditkort.

Har du ett exempel på när detta krävs i Sverige? Aldrig sett eller varit med om.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du ett exempel på när detta krävs i Sverige? Aldrig sett eller varit med om.

Aldrig hyrt fordon i Sverige på annat än bensinstation och de har nog inte heller krav på kreditkort,
men är enligt min erfarenhet standard-operating-procedure för Hertz, Avis och Sixt, i alla fall utanför Sverige då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du ett exempel på när detta krävs i Sverige? Aldrig sett eller varit med om.

https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/

"Beräknad hyreskostnad betalas i förskott. Betalning ska ske med bank- eller kreditkort som hyrestagaren har rätt att teckna (VISA, Mastercard, OKQ8-kort). Electron- / Maestrokort accepteras ej. Även vissa Företagskort kan accepteras men får inte vara utställt i annan persons namn. Kontrollera med din station."

Men:

" Är du ej folkbokförd i Sverige alternativt skriven på en boxadress eller en poste restante adress krävs dubbla kreditkort för du ska få hyra."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

https://www.okq8.se/hyrbil/villkor/

"Beräknad hyreskostnad betalas i förskott. Betalning ska ske med bank- eller kreditkort som hyrestagaren har rätt att teckna (VISA, Mastercard, OKQ8-kort). Electron- / Maestrokort accepteras ej. Även vissa Företagskort kan accepteras men får inte vara utställt i annan persons namn. Kontrollera med din station."

Men:

" Är du ej folkbokförd i Sverige alternativt skriven på en boxadress eller en poste restante adress krävs dubbla kreditkort för du ska få hyra."

Det står ju bank- eller kreditkort?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Aldrig hyrt fordon i Sverige på annat än bensinstation och de har nog inte heller krav på kreditkort,
men är enligt min erfarenhet standard-operating-procedure för Hertz, Avis och Sixt, i alla fall utanför Sverige då.

Var ju några år sen jag hyrde, men i Sverige har jag aldrig varit med om det. Avis eller Statoil iaf.

Hyrde en gång på Hertz i Tyskland, gick bra med betalkort då iaf.

Men kan ju inte vara så svårt för TS "kompis" att hitta ett ställe att hyra på som inte kräver kreditkort

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De stora uthyrarna vill veta att de kan dra självrisk. böter och annat man drar på sig, det fungerar dåligt med ett kort hyrestagaren har tömt/där det inte finns utrymme för det. Och ja, de får göra det, står i avtalet man skriver på vid hyrestillfället att man är betalningsansvarig för dylika saker som kan uppkomma. ...och för att säkerställa det är det enklast för dom att kräva kreditkort.

De reserverar beloppet vid uthyrningen. Mao krävs inget kreditkort.

https://www.hertz.se/rentacar/productservice/index.jsp?target...

"Du kan betala med de flesta kreditkort. Betalkort måste vara anslutna till VISA eller Mastercard. Väljer du att betala din hyra i förväg (betala nu) så kan du även använda elektronkort."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det står ju bank- eller kreditkort?

Hur skulle det vara om du läste den nedre meningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Hur skulle det vara om du läste den nedre meningen?

Jag förutsätter att vi pratar om någon som är skriven i Sverige och vill hyra bil i Sverige.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Däremot om man läser första inlägget igen så vet jag inte om man ska hänga upp sig så mycket på just ordet "kreditkort". Då det lika gärna kan vara alla former av betal- kreditkort som saknas och hen vill betala kontant.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag förutsätter att vi pratar om någon som är skriven i Sverige och vill hyra bil i Sverige.

Och jag skrev redan i andra inlägget i tråden att det normalt går med bankkort hos bensinstationskedjorna, men det finns alltså undantag. Jag skrev även att de internationella kedjorna har en hel del regler. Om jag inte missminner mig så hittade jag en del om kreditkort senast jag tittade i villkoren, men det är kanske två år sedan e dyl. Huruvida detta faktiskt tillämpas på en som är folkbokförd i Sverige som hyr på en station i Sverige vet jag inte, då jag inte har prövat.

Permalänk
Medlem

När jag hyrde från Hertz (i Sverige) förra året betalade jag online med ett debitkort, var inga som helst problem. Däremot har jag för mig att dom reserverade självrisken som dom släppte efteråt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har för mig att både Visa och Mastercard kräver att handlare som accepterar just Visa och Mastercard inte får differentiera mellan Debit och Kredit längre.

Kan ju vara en skröna men våra Debit- och Kreditkort ser väl inte annorlunda ut för betalterminalerna om jag förstått det rätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Var?
Sverige/usa/kina/mars?

Vet att nästan alla hyrbils företag i usa vägrar helt om det ej finns ett kreditkort med i bilden, dvs betalkort räcker inte.

Har hyrt från en mängd olika hyrbilsföretaget i USA tex Enterprise, och det har alltid gått med vanligt debit-kort.