Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Tycker det är skönt att installera om för att bli av med smuts i kanterna. Man installerar nån programvara för något speciellt fall som t.ex att scanna en hd som tappat alla filer efter content och så avinstallerar man det. Då känner jag att mitt är har smutsats ner lite. Vet inte om det ligger nått skit någonstans, antagligen inte, men när man installerat om så vet jag definitivt om det funnits skit så är det fan borta nu. Gammal vana.

Nuförtiden så gör man det så snabbt också. Det flesta customgrejor ligger i repo och kan appliceras efter ominstallation.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När jag byter dator. I övrigt bara om det blir uppenbart att det behövs. Det har inte behövts på många år nu. Jag kanske bara haft tur, men... jag tror inte jag gjort en hel ominstallation sedan, jag vet inte, före Windows Vista i alla fall.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

När det kommer en uppdatering av ISO’n.

Permalänk
Inaktiv

Endast när hårdvarubyte kräver det, vilket är otroligt sällan. Nu för tiden är det ju så gott som plug n play på alla komponenter.

På min nuvarande installation har jag hunnit med

Byta moderkort 3 gånger, gå från AMD till intel CPU. Byta från 2070 till 3080. Ny m2-disk.

...Känns som folk installerar om en hel del i onödan.

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows så sent som igår faktiskt. Men annars brukar det väl gå runt ett år eller två. Det beror på om det är nåt strul, eller om det ska in ny hårdvara, eller om det flyter på fint som det är

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så fort de kommer en ny Windows 10 Major release , annars så gör jag det ibland för skojjs skull haha

riktigt nice med cloud-recovery nu, den laddar ner senaste automagiskt, formaterar diskarna o gör allt själv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Innan Windows 10 = alltid när moderkort byttes ut, varje/varannat år med andra ord.

Efter Windows 10, varit installerad sedan 2017, bytt plattform 3 gånger utan ominstallation.

Edit: Har blivit lite allergisk mot ominstallation även om vi gör det några gånger i veckan på jobbet men slutanvändare i kontorsmiljö har en tendens att fucka upp datorer på en helt annan nivå än man själv lyckas med och de har inte ens admin-rättigheter...

Permalänk
Medlem

Ominstallerar datorn ungefär en gång om året. Anledningen är ofta att jag inte vet varför mina 2.5 tb ssd försvinner, när jag endast har 5 spel nedladdade som jag faktiskt spelar. Antalet launchers som man har till spel har inte hjälp det här.

Helt plötsligt går man från 100gb ledigt till 1.5tb ledigt, ren magi.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Är glad om jag klarar mig ett år innan datorn blir för corrupt xD

Permalänk
Medlem

För 25år sedan var det lätt en gång i månaden... då testades det mkt mer och trasades sönder
Idag installerar jag bara om när jag bygger ny burk eller såklart om disken med OS skulle haverera.
Trasar man inte sönder sitt OS behöver man inte inte installera om, samma sak med telefonen, filservern, nasen etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Som en absolut sista utväg när jag själv eller någon mjukvara ställt till det bortom all räddning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Drygt att installera om alla program som pajar när registret ryker, så det blir så sällan som möjligt för min del. Som regel i samband med byte av moderkort/processor, men jag testar alltid att inte installera om. Har gått bra för det mesta.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

Endast vid datorbygge eller om något strular. Annars har jag bara lärt mig den hårda vägen att rensa lite på hårddiskarna ibland och undvika bloatware

Permalänk
Medlem

Senast jag installerade om mitt OS (Arch Linux) var den 5:e okt 2016 strax efter lunch. Jag tror jag skyfflade runt några diskar och bara fick för mig att installera om istället för att klona partitionen av någon anledning. Annars installerar jag i stort sett aldrig om.

Permalänk
Medlem

Endast vid omfattande hårdvaru-uppgradering. Senast det blev gjort är ca 2 år sen i samband med uppgradering av CPU, moderkort, RAM, och NVME SSD.

Permalänk
Medlem

En gång per år i snitt kanske, men bara om jag får något problem med OS:et. Jag installerade förresten om Windows härom veckan då det bara dog vid uppstart. Inget jag gjorde hjälpte så jag fick ta och installera om Windows. Jag kom dock på att ominstallationen var onödig. Det var mitt nya Razertangentbord som ballat ur och låste hela datorn. Typiskt.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med era datorer egentligen som kräver frekventa ominstallationer?

Jag installerar bara om när C-disken byts. Aldrig märkt av någon prestandaförlust av att köra samma installation 2+ år. Datorn är lika rapp som den alltid varit. Övervägde att installera om när jag bytte övriga komponenter såsom grafikkort, men det fungerade finfint med en ren installation av endast drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Beror på om jag har skaffat ny hårddisk eller om något problem har uppstått, annars gör jag det inte.

Permalänk
Medlem

Ända sedan Windows 10 har det blivit mer sällan, typ vart annat eller tredje år. Blir nästan när man byter disk bara.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem

Vid större hårdvaruuppgraderingar. Förra installationen var när jag bytte ut CPU/moderkort -- hade kunnat fortsätta med den gamla även då, verkade funka felfritt, men jag hade samlat på mig lite skräp som jag lika gärna kunde bli av med.

Räknar inte med att installera om förrän jag byter moderkort nästa gång. Byter jag SSD, vilket nog blir nästa hårdvaruändring, så klonar jag över.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har inte installerat om win 10 sen jag installerade det första gången.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Win 10 satt stopp på frekventa ominstallationer. Finns inte någon poäng längre. Datorn är alltid lika snabb.

Permalänk
Medlem

Vid nybygge. Vilket sker med 5-10års mellanrum.
Installera om? Det är inte 1996 längre

Permalänk
Medlem

Inte ofta, förr i tiden med windows så var det ju var och varannan vecka.

Det jag "ominstallerar" nuförtiden är när jag skall dra upp en ny labb vm på virtualiserings maskinen.

Köpte dock min första Windows dator på flera år igår, den blev dock ominstallerad på direkten med en ren windows. Får se hur länge den håller sig. Windows 11 imorn?

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt, men jag har alltid tänket att det ska gå att göra dagligen vid behov och utan att behöva göra mycket mer än att stoppa i en USB-sticka. Har det hänt något större mellan Fedora-releaserna brukar jag passa på att blåsa hela installationen när jag ska uppgradera. Har i princip all konfiguration inlagd i ett ansible-repo, så det tar inte mer än lite downtime att rulla om desktop/laptop, helt automagiskt dessutom.
Servern är lite mer komplex tyvärr, inte minst sedan den hostar flera viktiga virtuella maskiner i infrastrukturen (DHCP, DNS, AWX, etc.) vilket kräver lite handpåläggning för att komma runt temporärt, så den är den sista som uppgraderas när det är nya releaser på gång.

Rösten föll på vartannat år, vilket nog kan stämma i snitt per burk, men ja ... det är ärligt talat mest en gissning eftersom det inte är något jag tänker nämnvärt på att jag gör.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Oftast när jag hamnat på olika sdks och för mycket miljövariabler som går in i varandra. Inte orkat fixa docker eller någon VM, vill egentligen inte ha något urvecklarverktyg på privata datorerna.

Permalänk
Medlem

När moderkort och CPU byts. Men då är det i min mening inte samma dator längre.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sen windows 10 finns ingen mening, inte ens vid byte av plattform från intel till AMD ides jag göra det, och det har funkat hur bra som helst, bytte även htpcn från intel till AMD och tillbaka igen, "just works™"

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Jag gör det bara om jag upplever något problem.
Har bytt i princip all hårdvara på samma installation. Gått från B450/AMD till Intel xxx en kort stund och sen till B550/AMD igen utan att ominstallera något.

Med Win XP blev det ominstallation ~2 ggr per år. Win 7 brukade hålla ~1 år sen var det dags där.

Win 10 sedan ~2016 så har jag inte upplevt samma behov som tidigare att behöva ominstallera.
Det har skett, men inte alls i samma utsträckning som med de äldre OS:en.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Aldrig eller så sällan som möjligt. Dom som gör det lite för skojs skull har antingen för mycket fritid eller för lite programvaror att lägga in på nytt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.