Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Börsvärde på 7,8 SEK miljarder och drar in 138 $ miljoner netto. (~1,11 SEK miljarder)
Jag investerar inte i något jag inte förstår och Enad global 7 är en sådan.

Utöver det så sålde tydligen VD och styrelseordförande 25% av sina aktier igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Utöver det så sålde tydligen VD och styrelseordförande 25% av sina aktier igår.

Det är ju inte riktigt det mest optimala tecknet på att man som småsparare ska investera då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Är 19 år och ska börja studera i augusti i annan stad. Har pengar sparade, vet inte vad för strategi jag vill köra på riktigt. Byter fonder och aktier lite för vilt.

Påminner om hur jag själv var som 19-åring. Flackade runt mellan olika investeringar, brännde mig på aktier, sen kom finnanskrisen 2008 och jag garvade åt alla "idioter" som höll på med aktier som ju bara är lurendrejeri.

Det tråkiga svaret är att billiga indexfonder är det bästa över långa tidsperioder (+10 år), å andra sidan lär du dig ju inget av det. Gör misstag med mindre belopp, lär dig din egen risktolerans. Skulle säga att du gör helt rätt, testa dig fram och se vilket strategi som passar din investerar-personlighet.

Ibland ser man folk +40 som sparat flera hundra tusen på sparkonto, aldrig hållt på med aktier och sen bränner sig på börsen. Ju yngre man är desto bättre, både i själva avkastningen (compounding) men "dåliga" erfarenheter är guld värt. Tips: Lägg en del i tråkiga indexfonder, lite fortsätter du leka med. Då har du en referens på om du är bättre än apan (index)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Påminner om hur jag själv var som 19-åring. Flackade runt mellan olika investeringar, brännde mig på aktier, sen kom finnanskrisen 2008 och jag garvade åt alla "idioter" som höll på med aktier som ju bara är lurendrejeri.

Det tråkiga svaret är att billiga indexfonder är det bästa över långa tidsperioder (+10 år), å andra sidan lär du dig ju inget av det. Gör misstag med mindre belopp, lär dig din egen risktolerans. Skulle säga att du gör helt rätt, testa dig fram och se vilket strategi som passar din investerar-personlighet.

Ibland ser man folk +40 som sparat flera hundra tusen på sparkonto, aldrig hållt på med aktier och sen bränner sig på börsen. Ju yngre man är desto bättre, både i själva avkastningen (compounding) men "dåliga" erfarenheter är guld värt. Tips: Lägg en del i tråkiga indexfonder, lite fortsätter du leka med. Då har du en referens på om du är bättre än apan (index)

Både och.
Jag skulle säga att det är för mycket pengar för att experimentera med.

Hade det vart min grabb hade jag försökt få fullmakt till att låsa dem tills skolan är klar (i tex en indexfond eller de förslag jag nämnde tidigare). Under tiden kan man leka med småbelopp.
Långsiktighet är helt galet svårt vid den åldern och ibland är det ju bara för roligt att ha en ny dator och en cabriolet och en båt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Både och.
Jag skulle säga att det är för mycket pengar för att experimentera med.

Hade det vart min grabb hade jag försökt få fullmakt till att låsa dem tills skolan är klar (i tex en indexfond eller de förslag jag nämnde tidigare). Under tiden kan man leka med småbelopp.
Långsiktighet är helt galet svårt vid den åldern och ibland är det ju bara för roligt att ha en ny dator och en cabriolet och en båt.

Svår balans det där. Jag höll igen ganska mycket under studietiden. Jag hade extraknäck så kunde lägga undan lite pengar. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde ännu mer roliga grejer när jag hade tid. Det som tog en termin att spara ihop då kan jag lägga undan på en knapp vecka idag.

Lev livet när ni pluggar. Pengar är inte problemet när ni är etablerade i arbetslivet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Lev livet när ni pluggar. Pengar är inte problemet när ni är etablerade i arbetslivet.

Mycket klokt! Givetvis ska man inte spendera obetänksamt men det är en sjunkande marginalnytta på pengar, en tusenlapp extra som student är värd mycket mer än en tusenlapp extra när man jobbar så spara inte för mycket under studietiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Svår balans det där. Jag höll igen ganska mycket under studietiden. Jag hade extraknäck så kunde lägga undan lite pengar. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde ännu mer roliga grejer när jag hade tid. Det som tog en termin att spara ihop då kan jag lägga undan på en knapp vecka idag.

Lev livet när ni pluggar. Pengar är inte problemet när ni är etablerade i arbetslivet.

Lever 😁

Samtidigt som det är klokt att spara och investera, så ska man inte låta det gå till överdrift. Lagom är bäst.

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/271108/umida-b

Jag vet att jag har tipsat om denna förut men läs på. Ligger på cirka 45% plus just nu

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Alldeles för låg omsättning för min del.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Svår balans det där. Jag höll igen ganska mycket under studietiden. Jag hade extraknäck så kunde lägga undan lite pengar. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde ännu mer roliga grejer när jag hade tid. Det som tog en termin att spara ihop då kan jag lägga undan på en knapp vecka idag.

Lev livet när ni pluggar. Pengar är inte problemet när ni är etablerade i arbetslivet.

Precis så tänker jag. När studierna väl har börjat så lägger jag inte undan pengar, det rör sig ändå om så små summor. Jag har ju också 3 bilar… den dyraste ska säljas nu och dom andra får vara kvar hos föräldrarna, veteranbilar så dom håller ju värdet.

Sjukt taggad på att studierna sätter fart! Dock mestadels för att slippa mitt jobb, komma bort från den här äckliga staden, och träffa massa sköna människor. hoppas plugghuvudet kickar in igen när det är dags!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Snart ett år sedan jag skapade mitt konto på Avanza och började investera, det har varit en skakig resa men insåg precis att jag har gått förbi OMX inklusive utdelning igen, denna gången ska jag försöka stanna ovanför

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Snart ett år sedan jag skapade mitt konto på Avanza och började investera, det har varit en skakig resa men insåg precis att jag har gått förbi OMX inklusive utdelning igen, denna gången ska jag försöka stanna ovanför

https://i.imgur.com/ezuDoIT.png

Försökte du inte det förra gången?

Ska (mot)villigt erkänna att jag försökt utan att lyckas :)
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Trevlig tipset om umida har varit rätt trevligt hittills 17% på bara någon månad

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Trevlig tipset om umida har varit rätt trevligt hittills 17% på bara någon månad

Tack <3

Har en relativt stor post på över 55k aktier så jag tänker nog behålla dom minst 1 år. Så mycket bra nyheter hela hela tiden.

Tex kolla Kiss Facebook, de har delat Cold gin som Umida tillverkar.

3000 delningar, 14k gillat, 1500 kommentarer. Och den har inte ens börjat säljas än.

Jag blir nästan förvånad om aktien inte når 20kr i år.

Mvh

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Den där Umida-aktien, när den noterades låg värderingen på 2800 sek ungefär. Vad har hänt sen dess?

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Skrivet av Pistvakt83:

Den där Umida-aktien, när den noterades låg värderingen på 2800 sek ungefär. Vad har hänt sen dess?

Sök på Cefour Härvan.

Är ett "nytt" bolag idag.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Sök på Cefour Härvan.

Är ett "nytt" bolag idag.

ok ska kolla. tack!

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsak... gått upp 22,89 % sedan 2019-04-01 (då Avanza-fonden startade) och https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/944976/avanza-eme... med klart lägre avgift och i princip identiska innehav gått upp 20,88 % under samma period?

Finns det någon anledning att välja Avanza före LF?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Någon som kan förklara varför https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsak... gått upp 22,89 % sedan 2019-04-01 (då Avanza-fonden startade) och https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/944976/avanza-eme... med klart lägre avgift och i princip identiska innehav gått upp 20,88 % under samma period?

Finns det någon anledning att välja Avanza före LF?

Innehavet är ju bara en ögonblicksbild och förändras i regel ”ständigt” utav de som förvaltar. Så kan man ju hävda att de som tar ut en större avgift för att förvalta är bättre placerare men det är ju inte säkert, men stämmer i just detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Innehavet är ju bara en ögonblicksbild och förändras i regel ”ständigt” utav de som förvaltar. Så kan man ju hävda att de som tar ut en större avgift för att förvalta är bättre placerare men det är ju inte säkert, men stämmer i just detta fall.

Det du skriver stämmer absolut när det gäller aktiva fonder men båda dessa är ju indexfonder (LF klassas som "indexnära"). LF har 1179 innehav enligt Pensionsmyndigheten och AEM har över 1100 innehav, får ej fram en exakt siffra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tack <3

Har en relativt stor post på över 55k aktier så jag tänker nog behålla dom minst 1 år. Så mycket bra nyheter hela hela tiden.

Tex kolla Kiss Facebook, de har delat Cold gin som Umida tillverkar.

3000 delningar, 14k gillat, 1500 kommentarer. Och den har inte ens börjat säljas än.

Jag blir nästan förvånad om aktien inte når 20kr i år.

Mvh

Ja jag köpte tyvärr inte så många aktier men procenten är det viktiga, avkastningen/föröusten i kronor är ju helt och hållet upp till mig som investerare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Gillar Umida starkt iaf, hoppas verkligen trenden fortsätter, nu är det ju 30% på en månad!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/271108/umida-b

Jag vet att jag har tipsat om denna förut men läs på. Ligger på cirka 45% plus just nu

Dold text
Dold text

Ser inte så vidare lockande ut för mig, hög risk och low reward.
~11% tillväxt per år men dom säljer produkterna till förlust? Litet bolag och låg omsättning, I'm out.
Känns inte som sprit & dryck branschen kommer ha någon revolution snart.. men men, jag kan ju ha fel.

En fråga: känner du någon inom styrelsen, VD, CFO, någon som arbetar åt Umida? Har du själv haft eller har några kontakter till Umida? Jag är nyfiken då du verkar pusha just den här aktien på forumet.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

En fråga: känner du någon inom styrelsen, VD, CFO, någon som arbetar åt Umida? Har du själv haft eller har några kontakter till Umida? Jag är nyfiken då du verkar pusha just den här aktien på forumet.

Nope har inget med Umida att göra förutom att jag hittade dom när mina Tesla(sålde vid ca 780) och Nio(sålde vid ca 58) aktier började gå ner.

Alla nyheter kring detta företaget är extremt positiva och de har nyligen lanserat en webshop som växer. https://brandsforfans.com/

Kolla gärna nyheterna senaste året, jag förstår att varken omsättningen eller resultaten bakåt är bra. Men titta på trenden. Tycker det är ett bra tips tidigt i aktiens resa.

Men vill man få 300-500% på kort tid då får man leta på reddit.

Edit: Här är tex senaste nyheten.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/06/17/umida-vinne...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ser inte så vidare lockande ut för mig, hög risk och low reward.
~11% tillväxt per år men dom säljer produkterna till förlust? Litet bolag och låg omsättning, I'm out.
Känns inte som sprit & dryck branschen kommer ha någon revolution snart.. men men, jag kan ju ha fel.

En fråga: känner du någon inom styrelsen, VD, CFO, någon som arbetar åt Umida? Har du själv haft eller har några kontakter till Umida? Jag är nyfiken då du verkar pusha just den här aktien på forumet.

Är väl klassisk "pump and dump" med "öresaktier". Trots allt har aktien bara gått ned 99.76% sedan introduktionen så finns mer att förlora.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Jag har tagit bort ett politiskt sidospår som inte hade med investeringar att göra.

Men varför gör du så??
Tyvärr har vi erfarenhet av att dessa diskussioner snabbt spårar ur då många saknar verktygen för att kunna diskutera ämnet på en bra nivå.

Men sweclockers har ju skrivit om politik förr!!!11

Absolut, artiklar där politik ibland involverar teknik och vår nördiga sfär tas ibland upp.
Man kan läsa lite mer om tanken bakom detta beslut i den här tråden

Öööh, erkänn att det är pga av din egen politiska hållning...CENSUR!!

Njae, riktigt så enkelt är det inte, men visst är det kul att spela det kortet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Någon som känner till eller haft funderingar på att investera i Fuelmatics AB?
Tyckte de lät som en väldigt intressant idé med potential, men efter att ha googlat lite på VDn Sten Corfitsen så blev jag väldigt tveksam, signade upp för 1200 aktier men är nu i valet och kvalet om jag ska våga betala in pengar för dom.
https://fuelmatics.com/investera

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Någon som känner till eller haft funderingar på att investera i Fuelmatics AB?
Tyckte de lät som en väldigt intressant idé med potential, men efter att ha googlat lite på VDn Sten Corfitsen så blev jag väldigt tveksam, signade upp för 1200 aktier men är nu i valet och kvalet om jag ska våga betala in pengar för dom.
https://fuelmatics.com/investera

Jag såg reklam för den emissionen på Facebook... FB-reklam för en emission känns en aning iffy i min bok - men visst, det är ett bra sätt att sprida sin existens. Sen kan man diskutera hur stor marknaden faktiskt är för flytande och gasformiga bränslen och vad den marknaden har för framtidsutsikter i och med att de flesta biltillverkare börjar rikta in sig mot elbilar.

Nu verkar ju de dessutom hållit på med en snarlik lösning sedan åtminstone 2003 i tre olika bolag med tveksamma bakgrunder (SvD) så det kanske inte riktigt har en framtid för sig.

Jag hade passat på det där

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag håller med zyberzero och hade inte satsat pengar i det här.
De verkar missförstå vem deras kunder är, de listar bara "fördelar" för bilägarna men deras kunder är bensinmackarna. För dem är det bara en onödig kostnad. Pumpar har fungerat i år och dagar, till skillnad från någon manick som rör på sig och som kommer behöva kontinuerligt underhåll på grund av det. De konkurrerar med någonting som är gratis eftersom bilägaren gör allt jobb. Det krävs troligtvis någon specialanpassning på bilen med och det kommer bara fungera utan några som helst problem i ideala förhållanden.

Permalänk
Medlem

Tack för input, jag låter bli att betala. Väntar snällt OM dom någon gång tar sig till börsen.

Men håller inte riktigt med dig i ditt tycke om idén pine-orange, ett stort problem i många länder bla USA är att många blir rånade/får bilen stulen när dom kliver ur och ska tanka. Automatisk tankning hade t.ex skyddat mot ett sådan fenomen.
Som jag förstått det med deras senaste "version" så behöver inte tanklocken någon anpassning, det fungerar med automatik så länge tanklocket vinklas ut "framåt" och såvitt jag vet är det så på majoriteten av alla bilar i världen.
Och tro mig det finns MÅNGA som inte "vågar" tanka eller tom tycker de är jobbigt/obekvämt att tanka, en sådan här funktion skulle ta bort det.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB